Marketing 2024 według specjalistów Redseo
Ach, podsumowania i plany na kolejny rok! Już kiedyś przygotowaliśmy swoje wypowiedzi o trendach branżowych na przyszły rok kalendarzowy i w tym roku wracamy z tym pomysłem. Tym razem specjaliści Redseo zamykają rok 2023, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami na temat świata marketingu. Jesteśmy ciekawi, czy masz podobne refleksje na temat Google Ads, Bing Ads, SEO czy content marketingu?
Czemu służą takie podsumowania?
Możesz zastanawiać się, dlaczego tworzy się podobne zestawienia. Przecież z jednej strony nie da się przewidzieć przyszłości, z drugiej zaś większość spostrzeżeń opiera się na oczywistych doniesieniach branżowych i medialnych.
Jednak takie „przepowiednie” mogą wiele powiedzieć o nastrojach branżowych, o tym, jak pracuje nam się w danym środowisku oraz jakie obserwujemy zmiany i trendy chociażby w zachowaniach samych konsumentów, którzy prezentują swoje oczekiwania wobec marek.
Dlatego ujawnianie swoich prognoz dotyczących uwagi widzów konsumujących reklamy czy treści może być cenne dla konstruowania strategii budowania marki na kolejne lata.
Np. kluczowym kanałem angażowania odbiorców ogłoszono swego czasu TikTok, który później przeszedł kryzys widoczny w postaci blokowania w kolejnych państwach dostępu do tego medium. Wynikało to z kontrowersji związanych z prywatnością i bezpieczeństwem danych. O temacie przechowywania i gromadzenia informacji zresztą wspomnimy w dalszej części artykułu.
Co więcej, po roku można swoje spostrzeżenia skonfrontować z rzeczywistością, która nieraz zaskakuje.
Np. już kilka miesięcy temu mówiło się o kryzysie influencer marketingu, jednak ten najwyraźniej nigdzie się jeszcze nie wybiera.
Ważne jest też obserwowanie tendencji ogólnoświatowych, które mogą mieć wpływ na marketing i handel. Np. wspominany ostatnio na naszym blogu green marketing podnosi temat problemów globalnych. Należą do nich zagadnienia ekologiczne, które są niezwykle istotne z punktu widzenia licznych konsumentów.
Tak istotne zagadnienie nie powinno być obojętne dla właścicieli firm i działów marketingu.
Podsumowując ten długi wstęp, wskazywanie budzących się tendencji i obserwowanych trendów ma znaczenie dla naszej uważności:
- Pozwala to wnikliwiej badać subtelne zmiany w zachowaniach klientów
- Lepiej przygotować się na spodziewane zmiany w branży reklamowej
- Zapewnić dla kupujących lepsze doświadczenia oparte na analizie potrzeb i oczekiwań.
Czas na konkrety, czyli wypowiedzi naszych specjalistów od sprzedaży, reklamy czy treści.
Marketing internetowy 2024 w kontekście Google Ads i e-commerce
W świecie reklamy płatnej, takiej jak Google Ads (system Google Ads), Microsoft Ads oraz w szeroko pojętym e-commerce całorocznie napotykamy na mniejsze i większe zmiany. Dotyczą one zmian w obrębie działania systemu reklamowego, nazw oraz szczegółów dostępnych kampanii czy wycofywania wcześniej dostępnych funkcji.
Także dziedzina e-commerce jest wystawiona na wiele zmian i nowinek, które dotyczą wielu aspektów działalności.
Jedną z bardziej znaczących zmian było np. pierwsze Black Friday po wprowadzeniu dyrektywy Omnibus. Czy sprzedający zrealizowali założenia dyrektywy, czy może wykorzystywali luki prawne?
Swoje spostrzeżenia o świecie digital marketingu, handlu internetowego i reklam zebrał Paweł Rabinek:
Marketing internetowy to dziedzina w której ciągłe zmiany są czymś naturalnym. Nadchodzący rok 2024 przyniesie co najmniej kilka istotnych nowości, które każda firma i sklep internetowy powinny uwzględnić w swoich działaniach.
Zaliczyłbym do nich poprawne wdrożenie Consent Mode, czyli zbierania zgód na pliki cookies, potocznie zwanych ciasteczkami. Wciąż wiele małych i średnich firm i sklepów internetowych nie robi tego w ogóle lub wdraża niepoprawnie, a to w 2024 doprowadzi do wyłączenia możliwości remarketingu i poprawnego mierzenia konwersji (czyli efektów reklam), o problemach prawnych nie wspominając.
Kwestią powiązaną z plikami cookies będą konwersje rozszerzone w Google Ads (Enhanced Conversions). Jest to zbieranie danych własnych, np. zbieranie danych klientów sklepów internetowych i wykorzystania ich w mierzeniu skuteczności kampanii Google Ads. Konwersje rozszerzone poprawiają pomiar wyników kampanii. To z kolei umożliwia ich optymalizację i uzyskiwanie lepszych efektów.
Powyższe przewidywania dotyczą przede wszystkich mierzenia efektów swoich kampanii. Innymi nadchodzącymi nowościami będą: nowy typ konta Google Merchant Center Next i prawdopodobny wzrost znaczenia Shortów na YouTube. Ponadto wzrost udziału sztucznej inteligencji AI zarówno w tworzeniu reklam oraz działaniach SEO, jak i sposobie działania samych wyszukiwarek. Dodatkowo rozwój możliwości automatyzacji coraz większej liczby działań marketingowych.
Nowy rok 2024 przyniesie na pewno wiele nowości w marketingu i rozwoju już istniejących możliwości. Kluczem do sukcesu jest tutaj świadoma strategia biznesowa i marketingowa oraz jej realizacja uwzględniająca pojawiające się szanse. Skakanie od nowinki do nowinki bez większego planu i podejmowanie decyzji opartych na impulsie nie sprawdzi się w obecnym świecie cyfrowym.
Paweł Rabinek, CEO Redseo
Przypadki wykorzystywania sztucznej inteligencji będą coraz bardziej powszechne w wielu aspektach życia i pracy. Mówi o tym również nasza specjalistka Google Ads:
Dostosowanie reklam do indywidualnych potrzeb i oczekiwań użytkowników staje się coraz bardziej kluczowym elementem skutecznych kampanii. Platforma Google Ads nieustannie ewoluuje, wprowadzając innowacje, by zwiększyć precyzję i efektywność dopasowywania reklam do potencjalnych klientów. W związku z tym, w roku 2024, istotną rolę odegra sztuczna inteligencja oraz wykorzystanie algorytmów machine learning do analizy danych i prognozowania zachowań użytkowników.
Renata Jędrasiak, specjalistka Google Ads
Dlatego możemy podejrzewać, że także reklamy cyfrowe zyskają nowe rozwiązania powiązane z coraz większym wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Poza tym na znaczeniu zyskują aspekty dotyczące prywatności, o czym pośrednio mówiliśmy wyżej w kontekście cookies.
W szeroko pojętym marketingu internetowym 2024 rok może przynieść jeszcze szybszy wzrost roli sztucznej inteligencji w optymalizacji kampanii reklamowych.
Spodziewać się można większego nacisku w kierunku personalizacji treści marketingowych i ofert, aby lepiej odpowiadać indywidualnym preferencjom użytkowników.
Niewątpliwie będzie to czas rozwoju narzędzi odpowiedzialnych za zbieranie i analizę danych. Na znaczeniu będą zyskiwać obszary związane z prywatnością danych, ich gromadzeniem i przechowywaniem, co będzie odpowiedzią na rosnącą świadomość konsumentów i zmiany w regulacjach prawnych.
Angelika Tadych, starsza specjalistka Google Ads
Pozyskiwanie danych i kontrowersje związane z ich prywatnością nie są tajemnicą, o czym wiedzą konsumenci. Coraz większa świadomość odbiorców reklam i przekazów marketingowych będzie na pewno wpływać na pracę w systemach reklamowych.
Badanie skuteczności reklam dzięki narzędziom analitycznym najprawdopodobniej będzie skupione bardziej na prywatności danych.
Nie da się uciec od AI, co też podkreśla wypowiedź kolejnego specjalisty:
Obecny rok mija pod znakiem sztucznej inteligencji. Na pewno w przyszłym roku nie będzie inaczej, ale hasło “AI” nie będzie już wzbudzało takiego dużego zainteresowania, przywykniemy do tego.
W obliczu nowych kampanii Performance Max nacisk będzie kładziony zwłaszcza na budowanie własnej marki i rozpoznawalności brandu. Dlatego warto w przyszłym roku przygotować dodatkowy budżet na wzmocnienie swojej rozpoznawalności w sieci Google.
Dla specjalistów Google Ads nowy rok przyniesie zmiany w certyfikacji, która stanie się bardziej wymagająca. To powinno wpłynąć na podniesienie statusu takich certyfikatów. To powinno przełożyć się na większe zaufanie do agencji, które posiadają właśnie takich specjalistów.
Jędrzej Skupsz, Head of SEM
Świadoma strategia biznesowa marek powinna być zwrócona zatem w stronę kreowania wizerunku, a także przeznaczenia odpowiednich środków na reklamę. Warto pamiętać, że utrzymywanie stałego budżetu reklamowego przy rosnących cenach i inflacji de facto zmniejsza wartość takiego budżetu. Dlatego należy przygotować w strategii budżet marketingowy pod potrzeby 2024 roku.
Niezwykle ważnym elementem jest również kwestia certyfikacji specjalistów – bardziej wymagająca i trudniejsza certyfikacja zwiększa rangę posiadanych kwalifikacji.
Zmiany szykują się też w obrębie systemu reklamowego Google Ads, bo zapowiadana nowość, o której już wspominaliśmy na blogu, czyli Demand Gen, staje się faktem:
Do marca 2024 roku wszystkie kampanie Discovery na koncie Google Ads mają zostać przekształcone w kampanie Demand Gen – generujące popyt. Jest to jedna z nowości Google, która pojawiła się w tym roku i część reklamodawców miała okazję już ją przetestować.
Nowa wersja kampanii oferuje przede wszystkim poszerzenie zasięgu w YouTube o reklamy w YouTube Shorts czy In-stream, a także oprócz reklam graficznych z wykorzystaniem pliku produktowego możemy dodać film do naszych kreacji.
Dodatkowo jedną z dużych korzyści tej kampanii jest możliwość kierowania na podobnych odbiorców – na ten moment jest to jedyna kampania gdzie możemy wykorzystywać takie segmenty. Kampania została również wzbogacona o nową strategię ustalania stawek, która skupia się na kliknięciach.
Aleksandra Wiśniewska, specjalistka Google Ads
Podsumowując wypowiedzi specjalistów Google Ads z Redseo, podkreślmy ponownie, jak wiele miejsca w pracy marketera istotnie zajmuje sztuczna inteligencja oraz możliwości z nią związane:
W 2024 roku Google Ads wykorzysta zaawansowaną sztuczną inteligencję do precyzyjnego dopasowywania kampanii reklamowych. To możliwe dzięki bazowaniu na dogłębnej analizie danych użytkowników.
AI umożliwi tworzenie bardziej trafnych i mniej inwazyjnych reklam. Tym samym zwiększy ich skuteczność i poprawiając doświadczenia odbiorców. Automatyzacja procesów, takich jak licytacja i optymalizacja treści, znacząco usprawni zarządzanie kampaniami.
Dodatkowo, dynamiczne tworzenie reklam dostosowanych do indywidualnych potrzeb użytkowników zapewni większą elastyczność i efektywność w dotarciu do różnych segmentów rynku.
Robert Kilanowski, specjalista Google Ads
Dostrzegamy zatem, jak AI usprawni wiele działań reklamowych i marketingowych firmy, począwszy od automatyzacji działań, przez optymalizację rozwiązań reklamowych oraz treści, aż po precyzyjniejsze docieranie do odbiorcy.
Marketing internetowy 2024 w kontekście SEO
W świecie pozycjonowania stron internetowych, podobnie jak w przypadku reklam płatnych, konieczne będzie baczne przyglądanie się zarówno potrzebom konsumentów, jak i zagadnieniom związanym z rozwojem sztucznej inteligencji:
Wszystko wskazuje na to, że user experience (UX), a tym samym SXO zacznie odgrywać większą rolę. Już teraz widać, że specjaliści SEO intensywnie pracują nad tym, aby strony internetowe nie tylko zajmowały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, ale również dostarczały użytkownikom niezapomniane doświadczenia.
Nie sposób także pominąć rozwoju AI w branży – w końcu to właśnie sztuczna inteligencja zawłaszczyła sobie rok 2023. Algorytmy oparte na sztucznej inteligencji umożliwiają bardziej precyzyjne i skuteczne dostosowanie strategii SEO do zmieniających się trendów i preferencji użytkowników. AI wspomaga specjalistów w codziennej pracy. Jej wykorzystanie z pewnością będzie się rozpowszechniać i poszerzać swój zasięg o coraz więcej czynności związanych z wykonywanym fachem.
W kontekście nowego roku warto również zwrócić uwagę na wskaźnik INP, który wkracza do grona Core Web Vitals. To wyraźny sygnał, że Google i inne wyszukiwarki przywiązują coraz większą wagę do interaktywności treści na stronach internetowych. Czy zmiany te będą rewolucyjne? Nie sądzę. Z pewnością będą miały wpływ na strategie SEO, zobowiązując nas do tworzenia bardziej angażujących, dynamicznych stron i ich odpowiedniej optymalizacji. To pomoże nam sprostać oczekiwaniom wyszukiwarek, ale przede wszystkim – oczekiwaniom użytkowników.
Kaja Gajek, st. specjalistka SEO
Warto więc zwrócić uwagę na strategie skupione wokół mocniejszego angażowania uwagi kupujących poprzez stawianie konsumenta w centrum zainteresowania marketerów i specjalistów SEO.
Jeśli jesteś ciekawy, co to jest SEO i jakie prace są wykonywane w zakresie pozycjonowania, sprawdź nasz artykuł.
Marketing internetowy 2024 a content marketing
Nie da się ukryć, że większość newsów, a nawet całych obszernych artykułów w sieci w ostatnich miesiącach zdominował jeden konkretny temat. O nim bardzo dużo słyszy się w kontekście marketingu i branży reklamowej ogólnie, ale przede wszystkim grafiki i content marketingu oraz copywritingu.
Mowa tu oczywiście o sztucznej inteligencji.
Kiedy w listopadzie 2022 rozpoczęła się nasza znajomość z Chatem GPT, od razu wiedzieliśmy, że święci się przełom. I tak właśnie było; cały rok 2023 odkrywał przed nami rozmaite odsłony Chatu od Open AI oraz konkurencyjne rozwiązania.
Ten rok był więc wypełniony testowaniem nowych wariantów edytorów tekstowych (Chat GPT 3,5, 4, 4 Turbo, czy czaty wykorzystywane przez wyszukiwarki internetowe, np. Bing, Bard) czy graficznych, takich jak DALL-E czy MidJourney.
Opcje generowania treści z wykorzystaniem AI wdrożyły też polskie narzędzia, np. Semstorm, gdzie w Asystencie Contentu można wykorzystać Chat GPT do tworzenia leadu, nagłówków czy całych rozdziałów. Wystarczy wskazać styl preferowanej wypowiedzi, słowa kluczowe i poczekać na efekt w postaci wygenerowanej treści na dany temat.
Czy nam się to podoba, czy nie, AI na pewno będzie się rozwijać w dalszym ciągu, a my – jako twórcy treści czy grafik – musimy nauczyć się współistnieć z nowo powstałymi narzędziami. Dlatego myślę, że przyszły rok będzie przynosił nam w szczególności nowe, coraz bardziej zaawansowane możliwości generowania tekstów, obrazów itp. A my jako specjaliści staniemy przed koniecznością oswojenia takich rozwiązań i wykorzystania ich w swojej pracy tak, by wspierały nasze obowiązki.
Magdalena Karnowska-Sewastianik, copywriterka
Narzędzia AI mają już teraz ogromne miejsce w procesie tworzenia treści, a ich udział zapewne będzie coraz większy. Wynika to z ciągłego rozwoju technologii i udoskonalania dostępnych rozwiązań.
Czy ostatecznie do serc konsumentów przemówią treści generowane przez roboty i wyeliminują lub znacząco ograniczą ludzi tworzących grafiki czy teksty? To czas pokaże, ale na pewno obecnie warto śledzić nowinki i uczyć się obsługi narzędzi. Pozwoli to oswoić je w codziennej pracy nad tekstami do social mediów czy na blogi oraz do sklepów internetowych.
Jednak – co ciekawe – nie tylko SI jest ważnym tematem w marketingu treści. Od kilku lat jeszcze jeden temat zyskuje na popularności lokalnie, w Polsce:
W tworzeniu treści, szczególnie na rynek polski, ważna stała się inkluzywność języka. Coraz częściej marki zwracają uwagę na to, by w mediach społecznościowych, reklamach, artykułach itp. wybierać neutralne płciowo zaimki, wykorzystując takie techniki, jak tzw. iksatywy (przykład: mogłxś, zrobiłxś) czy osobatywy (osoba + imiesłów), które mają za zadanie zwalczać wykluczenie w komunikacji.
Z drugiej zaś strony głośnym tematem polskiej debaty publicznej są również feminatywy, które po kilkudziesięciu latach wycofania z dyskursu publicznego stanowczo wracają do codziennego języka, a także reklamy. Działania marketingowe wykorzystujące tekst, oferty pracy (tutaj mam na myśli nazwy stanowisk) i inne przestrzenie opierające się na języku starają dostosować zarówno do zasad inkluzywności, jak i popularności feminatywów.
Trzeba przyznać, że contentowców i świadomych copywriterów prawdopodobnie czeka przewartościowanie dotychczasowych językowych przyzwyczajeń i utartych schematów.
Magdalena Karnowska-Sewastianik, copywriterka
Idąc tym tropem, widzimy, że zmiany w zakresie content marketingu są ściśle powiązane z przełomem technologicznym, ale nie tylko. Również z szeroko pojętymi zmianami kulturowymi, np. w obrębie polskiej dyskusji o formach żeńskich.
Trendy marketingowe 2024 w planowaniu działań marketingowych firmy
Bardzo ważne i w kolejnym roku, i tak naprawdę zawsze, jest obserwowanie zachowań klientów. To, jak podchodzą do zakupów, a także w jaki sposób kontaktują się ze sklepami czy firmami usługowymi. To, jak przebiega z nimi współpraca powinno być stale obiektem zainteresowań marketerów.
Mówi o tym między innymi nasza specjalistka:
Z perspektywy handlowca zauważam zmiany w zachowaniu klientów.
Wielu klientów, których w ostatnim półroczu przyjęliśmy, poszukiwali partnerstwa, kontaktu ze specjalistą. Poszukują osób, które będą wychodzić do nich z inicjatywą, z propozycjami dodatkowego rozwoju w marketingu.
Klienci sygnalizowali, że niekiedy byli zawiedzeni poprzednimi agencjami/freelancerami, którzy tylko wrzucili raz reklamę w system i na tym kończyła się ich praca i kontakt. Wśród klientów bardziej świadomych, posiadających wiedzę o marketingu, dostrzegam chęć wychodzenia poza utarte schematy, wyuczone techniczne ustawienia kont.
Nasza oferta SEO stała się jeszcze bardziej dopasowana do klientów, niż była wcześniej. Każdą ofertę precyzyjnie opracowujemy pod preferencje klienta. Przestały mieć rację bytu oferty zwykłego, standardowego pakietu, które jeszcze potrafią sprawdzić się w Google Ads. W przypadku SEO trzeba klientowi wytłumaczyć dokładne działania zarówno pod kątem proponowanych treści, jak i linkowania zewnętrznego. Niezbędne jest indywidualne podejście do klienta SEO.
Poza tym zauważam większe zainteresowanie spotkaniami online. Wcześniej bardzo dużo umów było podpisywanych tylko przy pomocy e-maila, połączeń telefonicznych, a moje propozycje spotkań były pomijane. Obecnie dostrzegam tendencję wzrostową wobec kontaktu wideo.
Jeśli chodzi o techniczne aspekty, warto wspomnieć, że w 2023 roku mamy prawie 100% umów podpisanych elektronicznie przez Autenti. Tylko jedna umowa jest podpisana za pomocą skanu, następnie wysłana pocztą.
Katarzyna Gruszka, specjalistka ds. sprzedaży
W tym przypadku widzimy interesujące obserwacje dotyczące zróżnicowanych grup odbiorców oferty marketingowej Redseo. Zwróć uwagę, że usługa pozycjonowania stron internetowych wymaga obecnie bardziej indywidualnego podejścia niż kiedyś. Z kolei usługa reklam Google Ads czy Bing Ads może mieć mniej zindywidualizowany charakter.
Pokazuje to pewną tendencję ze strony różnych segmentów klientów zainteresowanych marketingiem internetowym w obrębie jednej firmy.
No i kolejny ważny aspekt – umowy elektroniczne! W Redseo korzystamy z platformy Autenti oferującej możliwość wygodnego, zdalnego podpisywania i przepływu dokumentów.
W kontekście rozwiązań zdalnych warto podkreślić, że spotkania online stały się bardziej popularne. W agencji pracujemy zdalnie i takie kontakt z klientami preferujemy. Podkreślamy wygodę tego rozwiązania i równie (jeśli nie bardziej!) elastyczne możliwości niż w spotkaniach osobistych i tradycyjnych.
Podsumowanie
Z wypowiedzi specjalistów widać, że do marketingu internetowego szturmem wbiło się AI i raczej nie widzimy możliwości, by się wycofało. Raczej przewidujemy rozwój sztucznej inteligencji i potrzebę dostosowania się do nowej rzeczywistości.
W content marketingu mówi się z jednej strony o tym, że AI jest znacznie wydajniejsze niż człowiek, z drugiej, że nigdy nie zyska ludzkiej wrażliwości i kreatywności, bo opiera się na uczeniu maszynowym.
Co wygra? Duże modele językowe czy stary dobry człowiek? To okaże się w kolejnych miesiącach lub latach.
Obecność sztucznej inteligencji jest też już wyraźnie zaznaczona w narzędziach do optymalizacji technicznej (i to od lat), a także systemach reklamowych. Po prostu udział AI w codziennej pracy specjalistów będzie coraz większy.
Wyszukiwarki internetowe również wykorzystują chatboty oraz testują nowe technologiczne rozwiązania, którymi warto się interesować i być na bieżąco. W tak dynamicznym świecie każdy tydzień, czy nawet dzień zwłoki może być niemal nie do odwrócenia.
Oczekiwania wobec marek ze strony konsumentów są coraz większe. Konsumenci zwracają uwagę już nie tylko na ofertę firm, ale też ich stanowisko wobec ogólnoświatowych wydarzeń.
Ważne są postawy małych i dużych firm wobec licznych aspektów codzienności, począwszy od rozwiązań ekologicznych, przez transparentne przechowywanie i pozyskiwanie danych aż po odpowiedni sposób komunikacji. Zadaniem firm jest odpowiadanie na potrzeby odbiorców – dostosowywanie przekazu, etyczne gromadzenie informacji na potrzeby marketingowe oraz uważność na wskaźniki zrównoważonego rozwoju.
Zapewne w dalszym ciągu będziemy też obserwować zainteresowanie podcastami, a także krótkimi formami wideo, do których przyzwyczaił nas TikTok, a potem Reels oraz Shorts.
Jakie inne tendencje widzisz w marketingu? Czego możemy spodziewać się po tej dynamicznej branży w 2024 roku?