Black Friday 2024: jak się przygotować?
Coroczne zakupowe święto, jakim jest Black Friday i następujący po nim Cyber Monday, to gratka nie tylko dla miłośników promocji. To przede wszystkim ważna data dla e-commerce! Ale żeby sprzedający mogli w pełni korzystać z potencjału wyprzedaży, należy się do nich odpowiednio i z wyprzedzeniem przygotować.
Aby przygotowania do Black Friday były kompletne i przemyślane, warto działać wielotorowo. Zadbaj o swój magazyn z produktami, a poza tym oczywiście o optymalizację SEO i odpowiednie reklamy Google Ads.
Black Friday w 2023 roku przypada 24 listopada.
Cyber Monday w 2023 roku przypada 27 listopada.
Jeśli tak jak niektóre sklepy chcesz świętować nieco dłużej, możesz zaplanować wyprzedaże i specjalne promocje dla klientów na cały Black Week (Czarny Tydzień), czyli 20-27 listopada 2023 roku.
Wyszukiwania związane z Black Friday zaczynają się corocznie już we wrześniu, dlatego warto wcześniej zacząć przygotowywać sklep internetowy do intensywnej sprzedaży.
Jak widzisz na powyższym zrzucie ekranu, tegoroczne wyszukiwania hasła „black friday” już się rozpoczęły (grafika podaje stan na 18.10.23). Tym bardziej warto, aby sprzedający, którzy jeszcze nie zaczęli przygotowywać się do tego wydarzenia, podjęli zdecydowane kroki.
W tym artykule znajdziesz informacje, jak przygotować strategię, kiedy corocznie rozpoczynać przygotowania, szczególnie w kontekście SEO oraz co, poza marketingiem internetowym, musisz przypilnować.
Przygotuj sklep do Black Friday: SEO checklista
Z punktu widzenia SEO, na Black Friday należy zacząć się przygotowywać już kilka miesięcy wcześniej. Jeśli współpracujesz ze specjalistą SEO, który dba o to, by Twój sklep był gotowy na czarnopiątkową sprzedaż, świetnie.
Jeśli nie, rozważ to, bo pozycjonowanie sklepu internetowego nie dzieje się “ot tak” i samodzielne próby zoptymalizowania strony mogą być niewystarczające.
Czego należy dopilnować pod kątem SEO, by klienci mogli skorzystać z oferty w Black Friday?
- Strona nie powinna mieć problemów z szybkim ładowaniem. To istotna kwestia, szczególnie że w trakcie listopadowych promocji ludzie chętnie zaglądają do sklepów online i ruch w Twoim sklepie będzie większy niż zazwyczaj. Niestety konkurencja też przygotowuje się na oblężenie, dlatego warto zadbać, by strona sklepu nie zawiodła. W przeciwnym razie zawiedzeni klienci udadzą się gdzie indziej na zakupy.
- Warto przeanalizować wcześniejsze wyniki sklepu. Co sprawdzało się u Ciebie w ubiegłych edycjach Black Friday? Dzięki takiej analizie będzie można oszacować, na jaki sposób promocji postawić w tym roku.
- Zazwyczaj sprawdza się osobna podstrona w sklepie, np. “Black Week”. Jeśli obniżce cen nie podlega cały asortyment, warto przecenione produkty umieścić w takiej osobnej kategorii. Dzięki temu klienci szybciej dotrą do interesującej ich oferty.
- Czy Twoja strony wyświetla się równie dobrze na mobile? Jeśli nie, musisz to naprawić, bo responsywność strony jest kluczowa. Coraz chętniej robimy zakupy z poziomu smartfona, warto wziąć to pod uwagę przed Black Friday.
- Strategiczne treści na stronie dobrze jest zoptymalizować pod frazy związane z wyprzedażami, np. “czarny piątek”, “black friday”, “black friday 2022”, “cyber monday”, “black week 2022” itp.
- Czy podstrony produktowe w Twoim sklepie online mają opisy produktów? Jeśli nie, warto to uzupełnić i to niezależnie od Black Friday. Dobre opisy produktów to korzyśc zarówno dla Ciebie i SEO strony, ale także dla potencjalnych klientów, którzy otrzymują wyczerpujące informacje o ofercie.
No i pamiętaj, że nie samym Black Friday się żyje. Sklep powinien być optymalizowany cały rok, nie tylko z okazji Black Friday.
Pozycjonowanie tak naprawdę nigdy się nie kończy. Zaplecze techniczne witryny powinno być stale pod okiem specjalisty i na stronę powinny być stale dostarczane nowe wartościowe treści.
Co więcej pamiętaj, że Google wciąż udoskonala swój algorytm i co rusz pojawiają się aktualizacje. Warto, aby fachowiec opiekował się Twoją stroną www. Specjaliści z Redseo chętnie się tego podejmą.
Przygotuj sklep do Black Friday: Google Ads
Uruchomienie kampanii Google Ads z okazji Black Friday jest jednym z lepszych pomysłów, by się zaprezentować i skusić swoją wyjątkową ofertą.
W przypadku reklam tworzonych na Czarny Piątek, warto mieć na uwadze, że praktycznie każdy sklep chce skorzystać na tym święcie. Dlatego zatwierdzanie reklam może trwać dłużej niż zazwyczaj, a stawki idą w górę.
Dlatego Twoja strategia marketingowa powinna uwzględniać Czarny Tydzień zarówno w kwestii optymalizacji SEO jak i stworzeniu kampanii PPC. Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę.
- Z tego powodu, że reklamy Google Ads są bardzo skuteczne, koniecznie skontroluj, czy stany magazynowe w sklepie są przygotowane na oblężenie. Tak, lepiej spodziewać się dużego zainteresowania i być na niego przygotowanym niż pozostawić puste półki przed samym Black Friday.
- Jeśli korzystasz z pomocy specjalisty Google Ads, skonsultuj z nim swoje oczekiwania względem kampanii. Jeżeli zniżka -15% na cały asortyment w Twoim sklepie się nie sprawdzi, może lepiej ustawić reklamę na wybrane kategorie?
- Dobrym pomysłem jest zwiększenie budżetu reklamowego przed Czarnym Piątkiem. Dzięki temu będzie możliwe uruchomienie dodatkowych kampanii z okazji święta wyprzedaży. Co więcej, standardowy budżet może szybciej wyczerpać się w tym okresie przez większe zainteresowanie klientów.
Po Black Friday lub całym tygodniu wyprzedażowym zaktualizuj informacje, usuń niepotrzebne dane z reklam lub wstrzymaj je.
Kampanie Google Ads na Black Friday i Cyber Monday
Zanim na Twoim koncie reklamowym zostaną uruchomione kampanie Google Ads, musisz zadbać o wcześniej wymienione podstawy, czyli stany magazynowe, przemyślane rabaty, a przede wszystkim musisz być gotowy z wyprzedzeniem.
Jeśli współpracujesz ze specjalistą Google Ads, na pewno zostaniesz poinformowany o tym, kiedy należy rozpocząć pracę nad czarnopiątkowymi promocjami, aby ze wszystkim zdążyć. Dlatego warto skorzystać z naszej oferty reklamy sklepu w Google Ads. Wsparcie specjalisty jest nieocenione!
Jedną ze wskazówek, jakie na pewno usłyszysz, jest przygotowanie budżetu reklamowego na Czarny Piątek. Wykorzystywanie standardowego budżetu, by „uszczknąć” coś z niego na BF to niekoniecznie dobry pomysł.
Potraktuj Black Week jako inwestycję. Przeznacz dodatkowy budżet na specjalne kampanie, które umożliwią Ci zwrócenie się kosztów z nawiązką. Warto wiedzieć, że od listopada 2023 roku w systemie Google Ads działa nowy typ kampanii, czyli Demand Gen. Bazują na zasobach sztucznej inteligencji i mają zastąpić znane dotychczas znane kampanie Discovery.
Może to właśnie ten typ kampanii wykorzystasz w tym roku?
Twój opiekun Google Ads na pewno najlepiej Ci doradzi. Tymczasem czytaj dalej, jakie możliwości daje Google Ads w kontekście BF.
Kampanie w sieci wyszukiwania
Podczas tworzenia takiego formatu reklam najlepiej unikać zbyt ogólnych słów kluczowych. Skup się na tym, by słowa były konkretne lub by frazy zawierały dopisek “black friday”.
Na przykład:
- Black Friday + brand
- Black Friday + marka
- Black Friday + produkt
- Black Friday + kategoria produktu
Kampanie w sieci reklamowej
Postaw na nie, jeżeli zależy Ci na dużym zasięgu reklam. Dostosuj je do potrzeb, na przykład możesz kierować reklamy do określonych osób (według zainteresowań itd.) lub kontekstowo w zależności od tematu czy miejsca docelowego.
- Banery graficzne
- Elastyczne reklamy displayowe, które szczególnie polecamy.
Kampanie Zakupy Google
Jeżeli zdecydujesz się na tę kampanię, zacznij ją jak najwcześniej. Na akceptację produktów możesz czekać nawet kilka dni, więc lepiej nie zostawiaj tego na sam koniec.
Dobrze jest też dać sobie czas na ewentualną kontrolę nietrafionych wyszukiwań i wykluczenie ich z wyprzedzeniem.
Umieszczenie w pliku produktowym ceny promocyjnej pozwoli na wyświetlenie dodatkowej informacji w okresie obowiązywania promocji.
Jeśli spełnisz wymagania Google, to oryginalna cena i cena promocyjna będą mogły wyświetlać się jednocześnie, dzięki czemu klienci będą widzieli różnicę między nimi.
Reklamy i rozszerzenia promocji
Są sposoby na to, by reklamy stały się bardziej atrakcyjne, zachęcające i by lepiej spełniały swoją rolę.
- Zwróć uwagę na teksty reklam: mimo ograniczonej liczny znaków, wyróżnij się i zawrzyj w nich hasło “Black Friday”, “Black Weekend”, “Black Week” lub “Cyber Monday”, a także „Czarny Piątek”.
- Odliczanie w reklamie. Funkcja “countdown” jest niezwykle przydatna i zachęca do szybkich zakupów, póki obowiązuje promocja. Dzięki niej możesz zachęcić potencjalnych klientów.
- Rozszerzenia promocji są wyświetlane poniżej reklamy i mogą zawierać interesujące informacje dla klientów, np. wzmiankę o znacznym czarnopiątkowym rabacie na Twoją ofertę.
Na co zwrócić uwagę, by przyciągnąć klientów w Czarny Piątek?
Poza optymalizacją SEO i przygotowaniem kampanii Google Ads z wyprzedzeniem, jest kilka innych kwestii, które powinieneś sprawdzić, skontrolować lub przygotować, by nic Cię nie zaskoczyło.
User experience
Doświadczenie użytkownika, oczywiście pozytywne, to coś, do czego powinieneś dążyć. Zadowolony klient będzie wracał, dlatego warto zadbać o to, by poruszanie się po sklepie było bezproblemowe.
Skontroluj więc, czy ścieżka zakupowa w Twoim sklepie jest prosta i intuicyjna. Z punktu widzenia UX to niesamowicie istotna sprawa!
Newsletter
Aby dodatkowo zachęcić klientów do zakupów i nie dać im zapomnieć o Twojej specjalnej ofercie, warto spersonalizować przekaz.
Jeśli wysyłasz newsletter do swoich subskrybentów, koniecznie poinformuj w nim o planowanych zniżkach z okazji Black Week.
Stany magazynowe
Kilkukrotnie wspomniana kwestia stanów magazynowych to dodatkowa sprawa, nad którą musisz zapanować, by być przygotowanym na szaleństwo zakupowe w Twoim sklepie. Co z dobrze zoptymalizowanej strony i świetnej reklamy, jeśli klient nie ma czego kupować?
To, jakie produkty są dostępne, może Ci też pomóc w ustaleniu konkretnej oferty czarnopiątkowej. Oferuj to, czego chcesz pozbyć się z magazynu (BF to idealna okazja) oraz to, czego masz sporo na półkach.
Przygotuj sklep na Czarny Piątek
Ustaw rabaty, by naliczały się w koszyku lub ustaw promocje tak, by klient wyraźnie widział, ile oszczędza oraz by widział, że promocje są aktywne.
Ustaw również slider lub baner z informacją o aktualnych okazjach, który będzie witał gości na stronie. Niech wiedzą, że na nich czekasz.
Po zakończeniu promocji usuń niepotrzebne banery, ukryj zakładkę “Black Friday” i inne niepotrzebne już informacje.
Nie oszukuj
Klienci są coraz bardziej wyczuleni na fałsz i sprawdzają ceny nawet na kilka miesięcy przed BF. Często używają też porównywarek cen, by sprawdzić, gdzie warto kupować. Dodatkowo, dyrektywa Omnibus przestrzega przed nieetycznymi praktykami.
Dlatego bądź uczciwy i nie udawaj, że zniżki są większe niż w rzeczywistości.
Nie podnoś cen przed Black Friday, by z okazji wyprzedaży znacząco ją obniżyć i tym samym ukazać sztuczną różnicę ceny i dużą promocję.
Podsumowanie informacji o przygotowaniu sklepu do Black Friday
Podsumujmy najważniejsze informacje. W celu przygotowania sklepu internetowego do święta wyprzedaży musisz działać wielotorowo i z wyprzedzeniem. Samo ustawienie losowej kampanii reklamowej na nic się nie zda.
- Po pierwsze dbaj o optymalizację SEO całorocznie, a przed Black Friday sprawdź, czy kluczowe kwestie są na pewno dopilnowane.
- Jeśli współpracujesz ze specjalistą, rozważ stworzenie osobnej podstrony w sklepie z okazji BF, by wyróżnić przecenioną ofertę i stworzyć odpowiedni, dobrze zoptymalizowany content, w tym opis kategorii.
- Zastanów się, jaki sposób promocji, poziom rabatów itp. jest w Twoim przypadku najlepszy.
- Skontroluj, co do tej pory się u Ciebie sprawdzało.
- Zaplanuj strategię reklamową Google Ads z wyprzedzeniem. Uruchom najkorzystniejsze w Twoim przypadku reklamy, korzystając z doświadczenia i wiedzy z ubiegłych lat.
- Zadbaj o to, by robienie zakupów w Twoim sklepie było intuicyjne, przyjemne i łatwe. To ważne nie tylko w kontekście Czarnego Piątku, ale całego roku.
- Wypełnij magazyn, aby klienci mieli co zamawiać!
- Zadbaj o stałych klientów, przypominając im w newsletterze o nadchodzących okazjach.
- Działaj transparentnie, nie podbijaj sztucznie cen dla spotęgowania efektu promocji.
Skorzystaj ze wsparcia specjalistów Redseo. Pozycjonowanie sklepu internetowego czy kampanie Google Ads to tylko część usług z naszej oferty.