UX – User Experience i jego znaczenie w e-commerce

Jeśli zdarzyło Ci się, że podczas zakupów w sieci pomyślałeś: “Co za nieintuicyjna strona, już nigdy nic tu nie kupię!”, to oznacza, że UX, czyli User Experience jest dla Ciebie istotnym czynnikiem zakupowym. Nie jesteś jedyny, bo podobnie uważa 88% ankietowanych osób, które nie wracają do stron, dających im słabe doświadczenia konsumenckie. To ważne dane, szczególnie dla właścicieli biznesów sprzedających towary i usługi online.

Jeśli obawiasz się, że UX w Twoim sklepie internetowym nie należy do najlepszych, sprawdź:

  • Czym jest UX?
  • Jakie czynniki składają się na pozytywne user experience?
  • Jakich błędów unikać?

UX, czyli User Experience i UX designer – co to znaczy?

Jak dość szybko można się zorientować, UX to skrót od User Experience (po polsku “doświadczenie użytkownika”). To projektowanie stron tak, by zapewniały zestaw pozytywnych doświadczeń użytkownika. Termin UX odnosi się do:

  • stron internetowych
  • sklepów online
  • aplikacji
  • urządzeń.

Wspomnieliśmy o projektowaniu. Nieprzypadkowo, bo istnieje UX design (czyli user experience design) powiązane z głównym tematem artykułu.
User experience okazało się tak ważne, że powstał konkretny zawód zajmujący się dostosowywaniem oprogramowania do potrzeb użytkownika. To specjalista UX, czyli UX designer, dzięki któremu strony, jakie odwiedzamy, coraz lepiej odpowiadają na nasze potrzeby.

Ustaliliśmy, że UX to skrót i oznacza dokładnie to samo, co user experience. Zamiennie korzysta się z polskiego określenia “doświadczenie użytkownika”, choć jest to rzadsza praktyka. Wiesz już, czego dotyczy strategia UX i że jest ważna tak dla adresów internetowych jak i urządzeń elektronicznych.

Nadal nie zdradziliśmy jeszcze, czym dokładnie jest to doświadczenie użytkownika. Jakie elementy składają się na pozytywne UX?

  • Intuicyjna ścieżka zakupowa w sklepie internetowym lub prosta w obsłudze aplikacja.
  • Dobrze umiejscowione przyciski czy bloki z najważniejszymi informacjami, np. “Wrzuć do koszyka”.
  • Przyjazny w wizualnym i funkcjonalnym odbiorze układ strony / sklepu / aplikacji. To oznacza, ze UX odnosi się również do interfejsu użytkownika.
  • Wartościowa treść na stronie ma znaczenie dla użytkowników, dlatego tak istotne są między innymi dobrej jakości opisy kategorii w sklepie online.
  • Szybkie ładowanie się strony wpływa na to, że użytkownicy chętniej z niej korzystają.
  • Strona powinna być łatwo dostępna, prosta w obsłudze, dostosowana do potrzeb osób z dysfunkcjami różnego typu. Czyli najprościej to ujmując, każdy powinien móc z niej bez problemu skorzystać.
  • Możliwość wprowadzenia zmian lub cofnięcia się do poprzedniego kroku w danym formularzu lub na podstronie.
  • Dostęp do różnych funkcjonalności czy opcji powinien być swobodny. Bardzo przydatna jest też możliwość filtrowania wyników lub – dla najbardziej niecierpliwych – lupka.
  • Właściwa architektura informacji na stronie internetowej ma wpływ na to, jak użytkownik postrzega dany adres i czy jego wrażenia i doświadczenia są pozytywne czy nie.
  • Bezpieczeństwo danych, szczególnie przy płatnościach, to punkt obowiązkowy!

UX - user experience elementy
Źródło: semanticstudios.com

Jakie znaczenie ma UX dla sklepów internetowych?

Ten artykuł powstał, bo agencja Redseo, zajmując się na co dzień współpracą m.in. ze sklepami internetowymi wie, jak istotne jest user experience. Klient zadowolony, którego nie zirytowały nachalnie wyskakujące okienka, który uzyskał niezbędne informacje i otrzymał korzystną ofertę, to klient finalizujący transakcję.

Takiego klienta oczekują sklepy internetowego. Pytanie tylko, czy te właśnie sklepy dbają o to, by zadowolić swojego potencjalnego klienta.

Pisaliśmy wielokrotnie o różnych aspektach wpływających na to, czy przeglądający stronę staje się klientem oraz o tym, co zrobić, by zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków.

Mówiliśmy już o:

  • Dostosowaniu strony dla urządzeń mobilnych. To szczególnie ważne, bo większość polskich internautów korzysta z internetu z poziomu smartfona i tak też dokonuje zakupów. Sprawdź więc, czy Twoja strona jest responsywna lub czy ma swoją wersję na mobile.
  • Poruszyliśmy też istotny temat, jakim są oczekiwania kupujących online. Jednym z czynników wpływających na zadowolenie klienta jest pozytywne UX.
  • Jeśli Twój sklep generuje ruch, ale obserwujesz sporo porzuconych koszyków i klienci nie kończą wizyty zakupem, sprawdź, czy strona Twojego sklepu pozwala na szybkie dokonanie zakupu. Innymi słowy, popraw jakość strony, by sprzedawać więcej.

Przebudowa strony lub korekty w aspektach jej funkcjonalności mogą z pozoru wydać się wielu przedsiębiorcom niepotrzebnym wydatkiem oraz zbędnym zachodem. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że dobra i intuicyjna strona z wartościową zawartością i atrakcyjną ofertą szybciej wygeneruje zysk.

Podsumowując ten temat, UX, czyli user experience, jest skupione na doświadczeniu klienta, ale jednocześnie daje korzyści sprzedającym lub prowadzącym dany serwis. Dlatego uczulamy właścicieli sklepów internetowych, by dbali o dostosowanie strony (jej struktury i innych właściwości) do potrzeb użytkownika.

UX – check, czyli o czym pamiętać, by użytkownik był zadowolony?

O czym musisz pamiętać, by zapewnić pozytywne UX?

  • O szyfrowaniu danych, szczególnie w przypadku gdy użytkownicy podają na Twojej stronie swoje dane osobowe, numery karty czy dokonują płatności.
  • Nie wymagaj od użytkownika zbyt wielu danych. Wielu z nich zniechęca to, że muszą podać zbędne informacje w formularzach kontaktowych.
  • Zadbaj o przejrzystą stronę główną. Wyobraź sobie, że to wizytówka Twojej firmy. Chcesz, by zachęcała do wejścia i pozostania na niej na dłużej.
  • A propos wizytówki – wizytówka firmy w Google powinna posiadać link do Twojego sklepu lub strony. Dzięki temu klient szybciej do Ciebie dotrze.
  • Wykorzystaj psychologię kolorów. Odpowiednie dobranie koloru przewodniego strony oraz kolorów przycisków ułatwi nawigację po stronie i ogólne wrażenia.
  • Właśnie, nawigacja! Poruszanie się po stronie musi być proste. Klient nie powinien mieć problemu z wyszukaniem podstron, konkretnych produktów czy zakładki kontaktowej. Menu strony powinno być dobrze widoczne, oczywiście klikalne i intuicyjne.
  • Zasada odwróconej piramidy, czyli nie narażaj użytkownika na zniecierpliwienie. Powinien ekspresowo otrzymać najważniejsze informacje. Jedną z nich są np. metody i koszt dostawy czy czas realizacji zamówienia oraz ceny towarów.
  • Wspomnieliśmy o intuicyjnym menu i niecierpliwych klientach. Jeśli klient chce znaleźć coś “na szybko”, przyda mu się lupka, dzięki której od razu odnajdzie potrzeby produkt lub usługę.
  • Opcja filtrowania i sortowania produktów według różnych zmiennych to szczególnie istotna funkcjonalność w dużych i rozbudowanych sklepach online.
  • Sprzedając coś, musisz w jakiś sposób zachęcić klienta do zakupów właśnie u Ciebie. Dlatego tak ważne jest USP produktu, któremu poświęciliśmy osobny artykuł na blogu. Warto umieścić USP w widocznym miejscu tak, by przykuwało uwagę i dało się zapamiętać.
  • Wizualnie atrakcyjna strona to taka, w której zdjęcia produktów zachęcają do zapoznania się z ofertą. Dobrej jakości estetyczne zdjęcia czynią cuda, bo większość ludzi jest wzrokowcami.
  • Dobrej jakości content, czyli opisy produktów i kategorii.

User experience a pokrewne dziedziny

User experience to dość interdyscyplinarna działka marketingu internetowego i łączy się mniej lub bardziej ściśle z innymi dziedzinami.

Najściślej “współpracuje” z:

  • SEO
  • UX writing
  • UI

O tym, co to jest SEO, pisaliśmy w osobnym artykule. Poświęciliśmy go tematowi optymalizacji technicznej strony i omówiliśmy pracę specjalisty SEO. Usługę SEO dla e-commerce oferujemy w agencji Redseo. Jeśli chcesz skutecznie wypozycjonować stronę i zadbać o jakościową treść, odezwij się do nas.

Do brzegu – SEO wspiera optymalizację strony pod kątem wyszukiwarki, opracowuje zaplecze techniczne strony, by dostosować je do potrzeb użytkownika, ale także robota Google.

UX jest skoncentrowane na człowieku siedzącym przed ekranem i korzystającym ze stron internetowych i sklepów.

Obie dziedziny mają jednak ten sam cel, czyli zwiększenie konwersji.

Mimo różnic są ze sobą tak bardzo związane, że powstał nowy termin, czyli SXO (Search Experience Optimization).

UX writing to tworzenie treści przyjaznych dla użytkownika. Taki content musi spełniać kilka warunków:

  • Tekst musi być atrakcyjny wizualnie,
  • Przekaz powinien być napisany prostym językiem.
  • Musi być łatwo przyswajalny.
  • Dobry tekst jest odpowiednio sformatowany.
  • Content UX friendly jest skierowany na potrzeby odbiorcy.
  • Jest skonstruowany zgodnie z zasadami webwritingu.

Czego nie robić w ramach UX writing?

  • Nie sil się na wyszukany styl. Tutaj liczy się prostota!
  • Skup się na przystępności tekstu.
  • Nie szukaj “mądrych” słów, których później odbiorca musiałby szukać w słowniku.
  • Zapomnij o blokach tekstu, bo takich i tak nikt nie czyta. Skup się na zwięzłym przekazywaniu informacji.
  • Unikaj przeczeń i zbyt częstego powtarzania słowa “nie” w komunikacji. Utrudnia to zrozumienie tekstu.

Czym jest UI? UI to user interface. UX i UI są do siebie podobne, ale to nie to samo, więc nie stosuj zamiennie tych pojęć. Są to jednak działania uzupełniające się wzajemnie. Jedno nie istnieje bez drugiego.

Tak jak UX odpowiada za obmyślanie funkcjonalności danego serwisu, dostosowanie elementów strony do potrzeb potencjalnego klienta, tak UI to praktyczna realizacja założeń.

user experience - dane statystyczne
UX w liczbach

Czy cyfry i dane mogą kłamać? Konkretne liczbowe dane uznajemy za wiarygodne i dlatego tak kochamy statystyki różnego rodzaju. Czas więc na ukazanie UX w liczbach, co powinno przekonać niedowiarków, że pozytywne doświadczenie użytkownika to korzyść także dla przedsiębiorcy prowadzącego biznes online.

Na samym początku artykułu zanotowaliśmy, że aż 88% klientów nigdy nie powraca na strony, które dostarczyły im negatywnego UX. Jeśli to nie przekonuje właścicieli sklepów internetowych, mamy jeszcze większą “bombę”:

77% sklepów upada przez słabą funkcjonalność strony, która zniechęca klientów.

Niemal połowa użytkowników internetu, czyli 48% deklaruje, że brak responsywności doprowadza ich do szału. Choć trudno w to uwierzyć w 2022 roku, to nadal jest wiele stron, które nie mają swojej wersji mobilnej lub nie są dostosowane do wyświetlania na różnych rozdzielczościach ekranu.

We wcześniejszej części tego artykułu przytoczyliśmy jeden z naszych wcześniejszych wpisów w tej tematyce. Tamten tekst powstał w 2019 roku, ale (niestety) nadal jest aktualny.

Podsumowanie wiadomości o UX (user experience)

Czas na podsumowanie zebranych wiadomości od UX (user experience).

Na UX składa się cały szereg działań mających na celu podniesienie jakości strony internetowej: zarówno pod względem wizualnym jak i funkcjonalnym.

Działania i elementy mające na celu osiągnięcie pozytywnego UX to m.in:

  • Responsywna strona lub strona z wersją mobilną
  • Szybko ładująca się strona.
  • Strona o przyjaznym i intuicyjnym układzie.
  • Układ zapewniający łatwą nawigację po poszczególnych podstronach.
  • Filtrowanie i sortowanie.
  • Kontakt z biurem obsługi klienta (mailowy, telefoniczny, chatbot, live chat lub zakładka FAQ).
  • Content o wartości merytorycznej i zgodny z zasadami webwritingu.
  • Prosta ścieżka zakupowa i możliwość cofnięcia się do wcześniejszych kroków lub poprawienia ewentualnych błędów.
  • Obowiązkowe jest szyfrowanie danych!

Czy Twoja strona zapewnia klientom pozytywne user experience i jest zorientowana na potrzeby użytkowników? Jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy w zakresie SEO i chcesz wypełnić swój sklep wartościowym contentem, sprawdź zakładkę Oferta.

Średnia ocena: 5 / 5. Ilość ocen: 13

Wystaw pierwszą ocenę! :)

Potrzebujesz skutecznej agencji marketingowej?

Napisz do nas »