Sezonowe słowa kluczowe – czy dotyczą Twojego biznesu?

Sezonowość słów kluczowych Blob

Masz wrażenie, że klienci interesują się Twoją ofertą tylko raz na jakiś czas? Robisz, co możesz, aby to zmienić i aby zyskać ich uwagę całorocznie, ale efekty Cię nie satysfakcjonują? Być może dotyczą Cię sezonowe słowa kluczowe, czyli frazy wyszukiwane tylko w określonych momentach w roku. Być może wynika to z charakteru biznesu i branży, a może z nieodpowiedniej strategii marketingowej i optymalizacji. Sprawdź, czym jest sezonowość, czy Cię dotyczy i jak sobie z nią radzić.

Czym jest sezonowość słów kluczowych?

Niektóre biznesy są dotknięte sezonowością. To zjawisko – dla osób niewtajemniczonych, które nie zbadały go przed wkroczeniem na rynek – jest nieprzyjemną niespodzianką. Nie jest to jednak koniec świata.

Wiele biznesów i wiele branż ma charakter sezonowy, z czym na różne sposoby można sobie radzić. Ale zacznijmy od wprowadzenia teoretycznego. Co to jest sezonowość słów kluczowych?

Sezonowość słów kluczowych to zjawisko, które polega na tym, że pewne wyrażenia są częściej wyszukiwane w określonych porach roku. Ich wolumeny wyszukiwań są jak fale – czasami rosną, innymi razem opadają. Dzieje się tak dlatego, że ludzie mają różne potrzeby w zależności od pory roku.

Na przykład: gdy zbliża się zima, więcej osób szuka „ciepłych kurtek” lub „opon zimowych”. Latem natomiast popularność zdobywają frazy jak „krem do opalania” czy „noclegi nad morzem”.

O sezonowości sprzedaży w kontekście e-commerce i pozycjonowania już pisałam, więc zachęcam do zapoznania się z tamtym wpisem.

Tymczasem w tym artykule pochylę się bardziej nad samym zjawiskiem sezonowych słów kluczowych, które służą do pracy nad content marketingiem i SEO. W dalszej części zapoznasz się z tym, jakie typy sezonowych fraz istnieją oraz jak się je wykorzystuje w SEO. A co to jest SEO? Ponownie odsyłam Cię do osobnego artykułu na ten temat.

Analiza sezonowości słów kluczowych, czyli jak wykryć, czy Twojego biznesu dotyczy sezonowość?

Świadomość faktu, czy Twojego biznesu dotyczy sezonowość słów kluczowych, jest bardzo istotna z wielu powodów, o których jeszcze więcej opowiem. Ale jak wykryć, czy dane słowa kluczowe są sezonowe?

Aby rozpoznać, czy Twój biznes jest sezonowy i czy słowa kluczowe, które Cię dotyczą, również są sezonowe, wykonaj kilka prostych kroków.

  1. Po pierwsze, przeanalizuj historię sprzedaży. Sprawdź swoje dane z ostatnich lat. Szukaj wzorców i trendów. Czy są miesiące o wyjątkowo wysokiej lub niskiej sprzedaży? To może być znak sezonowości.
  2. Po drugie obserwuj rynek. Zwróć uwagę na konkurencję i ich działania promocyjne w ciągu roku. Czy oferują specjalne produkty tylko w pewnych okresach? Potem posłuchaj klientów. Zbieraj od nich informacje zwrotne. Opinie klientów i cały UGC (user generated content) jest cenny dla stworzenia strategii. Czy klienci pytają o produkt tylko o określonej porze roku? Ich potrzeby mogą Ci wiele powiedzieć o sezonowych preferencjach.
  3. Po trzecie – analizuj też trendy branżowe i raporty rynkowe. Są dostępne online i mogą dostarczyć cennych danych o cykliczności niektórych produktów lub usług.
  4. Po czwarte – śledź media społecznościowe i narzędzia analityczne online, jak Google Trends. One pomogą sprawdzić sezonowość słów kluczowych, czyli zainteresowanie konkretnymi hasłami przez cały rok.

Aby nie być gołosłowną, dla przykładu podam wykresy z narzędzia Google Trends. Jeśli wpiszesz w lupkę dane słowo kluczowe i ustawisz widełki czasowe na okres 5 lat i zobaczysz taki lub podobny wykres – słowo kluczowe jest sezonowe:

sezonowe słowa kluczowe

Powyższy wykres wskazuje na zainteresowanie frazą w określonych momentach w roku. W tym przypadku są to miesiące jesienne i zimowe. W pozostałych miesiącach zainteresowanie spada praktycznie do zera.

Jeżeli wpiszesz słowo kluczowe i również spojrzysz na kilkuletni wykres i będzie się on prezentował, jak poniżej – sezonowość fraz Cię nie dotyczy. A przynajmniej nie w przypadku danego słowa kluczowego i danego produktu:

brak sezonowości

Ten wykres wskazuje na brak drastycznych zmian w kwestii zainteresowań użytkowników na przestrzeni roku.

Czy są inne narzędzia, poza Google Trends, w których sprawdzisz, czy zjawisko sezonowości słów kluczowych dotyczy Twojego biznesu?

Jak najbardziej – to chociażby Planer słów kluczowych Google (Google Keyword Planner), a także aplikacje takie jak Ahrefs, Senuto czy Semstorm. Dysponują one możliwością sprawdzania sezonowości słów kluczowych.

Branże, których dotyczą sezonowe frazy kluczowe

Są pewne branże, które naturalnie są dotknięte sezonowością. Są również takie, które być może z pozoru się takie nie wydają, ale jednak odczuwają cykliczne zmiany zainteresowania.

W jakich branżach widoczna jest sezonowość słów kluczowych?

  • W branży turystycznej – to oczywiste, że są miesiące, kiedy zainteresowanie wycieczkami, rezerwacjami, lotami itp. jest znacznie większe. W pozostałych miesiącach zainteresowanie spada i wówczas należy dostosować możliwości marketingu internetowego do sytuacji.
  • Branża ślubna – w tym przypadku podobnie. Corocznie na początku kwietnia mówi się o rozpoczęciu się sezonu ślubnego. Kwiecień-wrzesień to przedział czasowy, gdy w tej branży dzieje się najwięcej. Wesela jesienią czy zimą są rzadkością, ale świadomość sezonowości pozwala w odpowiedniej całorocznej optymalizacji strony i treści oraz dostosowaniu działań reklamowych.
  • Moda – w branży modowej i odzieżowej również występuje sezonowość. Większość popularnych marek dywersyfikuje ofertę tak, aby podczas każdej pory roku oferować klientom odpowiednią ofertę. Są jednak producenci wyłącznie strojów kąpielowych lub wyłącznie zimowych akcesoriów, co stanowi większe wyzwanie z punktu widzenia sezonowości słów kluczowych.

Powyższe to zaledwie trzy przykłady, jednak wiele branż jest dotknięta przez sezonowe zainteresowanie.

Sezonowe frazy kluczowe – rodzaje

Sezonowe słowa kluczowe możemy podzielić na kilka typów, takich jak:

  1. Słowa związane ze świętami i uroczystościami, takie jak „prezenty na święta Bożego Narodzenia” czy „dekoracje wielkanocne” są typowo wyszukiwane przed odpowiednimi świętami.
  2. Frazy dotyczące wydarzeń sportowych. Przykładem mogą być hasła typu „bilety na mecz finałowy”, które stają się popularne w czasie dużych turniejów sportowych.
  3. Frazy związane z porami roku. Określenia jak „letnia wyprzedaż” czy „ciepłe kurtki zimowe” pokazują wzrost zainteresowania w czasie zmiany sezonów.
  4. Określenia nawiązujące do specjalnych okazji. Frazy takie jak „pomysły na prezent na dzień matki” nabierają znaczenia tuż przed tym dniem.
  5. W okresach promocyjnych, takich jak Black Friday, słowa kluczowe typu „rabaty Black Friday” stają się niezwykle poszukiwane. Należy wtedy wykorzystać marketing okolicznościowy – zarówno w SEO, jak i Google Ads.
  6. Wyrażenia związane z festiwalami muzyki czy filmu, np. „bilety na festiwal filmowy”, są chętnie wpisywane przez osoby interesujące się danym wydarzeniem na krótko przed terminem.
  7. Istnieją też sezonowe słowa kluczowe związane z nagłymi trendami, np. nowościami technologicznymi itp.
rodzaje sezonowych fraz kluczowych

Znajomość sezonowych słów kluczowych i ich rodzajów oraz sezonowych trendów jest bardzo ważna, szczególnie w sklepach internetowych. Trudno oczekiwać, by sklep online oferujący wyłącznie ozdoby gwiazdkowe święcił sprzedażowe triumfy w czerwcu.

Oczywiście mój przykład jest specjalnie przesadzony, ale zdarzają się przypadki, kiedy właściciele sezonowych biznesów oczekują od specjalistów wypracowywania stabilnych wyników przez cały rok. Niestety sezonowość słów kluczowych musi być brana pod uwagę, bo ma odzwierciedlenie w zachowaniach użytkowników i intensywności ruchu na stronie.

Świadomość sezonowych zmian, na jakie narażony jest biznes, pozwala świadomiej realizować strategię reklamową, contentową i SEO.

Jak sezonowe frazy wpływają na prace SEO?

Przejdźmy więc do SEO, czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.

Pozycjonowanie stron internetowych to jedno z istotniejszych działań w marketingu internetowym. Dzięki pozycjonowaniu strona www jest lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania (tzw. SERP-ach), lepiej zoptymalizowana od strony technicznej i wypełniona wartościową treścią.

W strategii SEO sezonowe słowa kluczowe są niezwykle ważne. Dzięki ich znajomości specjaliści mogą dostosować działania mające na celu nieco zmniejszyć dysproporcje między ruchem na stronie w sezonie i poza nim.

Co ważne, w SEO należy wdrażać działania marketingowe z odpowiednim wyprzedzeniem. Współpracując ze specjalistą, np. z agencji Redseo, Twoja witryna internetowa zyskuje profesjonalne wsparcie w zakresie optymalizacji pod słowa kluczowe, w tym także sezonowe.

Wspomniałam już między wierszami o tym, jaki potencjał drzemie w analizie konkurencji. W SEO jest ona niezwykle istotna, bo dzięki monitorowaniu działań konkurentów z branży masz szansę zaobserwować cenne techniki oraz sposoby docierania do odbiorcy także poza sezonem.

Sumienna analiza słów kluczowych, najlepiej wykonana przez specjalistę, pozwala wyszukać przestrzeń o mniejszej konkurencji, w które warto się zaprezentować odbiorcom.

Seowcy działający z branżami sezonowymi podkreślają, że istotna jest optymalizacja pod długoogonowe słowa kluczowe (sprawdź: pozycjonowanie long tail) i oczywiście analityka. Działania SEO można badań dzięki narzędziom wskazującym na zasięgi i efektywność dokonanych prac.

Last, but not least: planowanie treści SEO zawsze powinno odbywać się w wyprzedzeniem. W przypadku sezonowych fraz nie jest inaczej. No i właśnie, przejdźmy do tematu treści.

Sezonowość fraz a content

Content marketing ma ogromne znaczenie w strategii SEO. To właśnie dzięki zoptymalizowanym treściom można „podbić” widoczność witryny dzięki użyciu danej frazy, jaką użytkownicy wpisują do wyszukiwarki.

Praca ze słowami kluczowymi i wykorzystywanie ich potencjału to chleb powszedni copywriterów i contentowców. Treści wspierają sklepy internetowe, ale także strony www poprzez publikację opisów w e-commerce, ale także artykułów – na blogach firmowych lub blogach sklepów internetowych.

Wartościowe treści można tworzyć także obsługując branże, których dotyczy marketing sezonowy. Jak to zrobić?

  • Tutaj przede wszystkim ważna jest komunikacja między działem SEO a contentowym. Strategia SEO jest nierozerwalnie związana z treścią i można spodziewać się lepszych wyników, jeśli oba działy mogą swobodnie współpracować.
  • Z marketingiem sezonowym można sobie „poradzić”, wykorzystując m.in. evergreen content, czyli treści wieczne zielone. To remedium na pozasezonową pustkę na blogu lub w mediach społecznościowych. Takie treści generują stałe zainteresowanie niezależnie od pory roku, więc warto wykorzystywać je w content marketingu, aby na blogu nie wiało nudą i pustką.
  • W rozdziale o SEO pisałam, że ważne jest działanie z wyprzedzeniem. Strategia SEO powinna być wykorzystywana w content marketingu, aby docierać do odbiorców treściami z daną frazą sezonową w odpowiednim czasie. Daje to szanse na zaktywizowanie odbiorców Twojej branży i zaoferowanie im interesującego contentu.
  • Np. jeśli prowadzisz sklep z branży basenowej, w jesienno-zimowych miesiącach chcąc nie chcąc, obserwujesz pustkę w wolumenach wyszukiwań fraz kluczowych związanych z Twoją branżą. Nic na to nie poradzisz, ale możesz obejść to i np. publikować wpisy blogowe całorocznie – z ciekawostkami basenowymi, dotyczącymi konserwacji czy filtrów. Dzięki całorocznej aktywności treści mają szansę wypracować satysfakcjonujące pozycje w SERP-ach w danym okresie, który Cię interesuje (np. wiosną i latem).
  • W przypadku innego typu sezonowych słów kluczowych – mam na myśli frazy, które pojawiają się nagle i są związane z aktualnym wydarzeniem – działa inna strategia contentowa i jest to RTM (real time marketing, czyli marketing w czasie rzeczywistym). W tym przypadku działanie z wyprzedzeniem nie ma sensu. Trzeba wkroczyć z treścią tu i teraz, by zdobyć większe zainteresowanie. Najlepiej sprawdza się w tym przypadku komunikacja w social mediach.

Sezonowa fraza kluczowa może mieć różne oblicza, o czym wspominałam już na początku tekstu. Ani SEO i content, ani nawet reklamy płatne Google Ads nie są w stanie zagwarantować Ci szalonej sprzedaży ozdób choinkowych w maju, bo po prostu nie ma na nie popytu.

Odpowiednio zaplanowane działania reklamowe i pozycjonerskie mogą jednak nieco rozruszać Twoją stronę poza sezonem, co – mam nadzieję – udowodniłam.

Sezonowość słów kluczowych w planowaniu kampanii

Ale właśnie, właśnie. Wspomniałam o reklamach płatnych.

Tak jak SEO to stopniowe budowanie widoczności dzięki optymalizacji, linkom i contentowi, tak reklama płatna, tzw. PPC, jest jak szybki strzał. Dlatego warto połączyć obie strategie w branży sezonowej.

Kampanie reklamowe Google Ads (lub Microsoft Ads) mogą optymalnie wykorzystać sezonowe słowa kluczowe. Odpowiednie podejście w sezonie i poza nim jest ważne także w PPC.

Świadome używanie sezonowych słów kluczowych pozwala na lepsze zarządzanie kampaniami oraz na dostosowanie budżetu reklamowego, a w dalszej kolejności na poprawę konwersji.

Obserwowanie środowiska danej branży umożliwia wykorzystanie sezonowych słów kluczowych oraz grup słów kluczowych w komunikacji reklamowej w konkretnych okresach.

Podsumowanie

Wielu przedsiębiorców ignoruje fakt, że dotyczy ich sezonowość słów kluczowych i chcą osiągać stabilne wyniki biznesowe niezależnie od okresu w roku. Warto jednak pamiętać, że niezależnie od ilości swojej pracy czy pracy specjalistów, liczba wyszukiwań sezonowych fraz w wybranych miesiącach nie ulegnie nagłej zmianie.

Aby się nie zniechęcić, należy pochylić się nad tematem sezonowych słów kluczowych, obserwować trendy i konkurencję, aby dostosować strategię do panujących warunków. Kluczem jest m.in. uważne interpretowanie wyników w narzędziach, takich jak Google Trends, Search Console czy innych. 

Nawet w przypadku biznesu, którego dotyczy cykliczna sezonowość w określonym czasie (np. zmniejszone zainteresowanie klientów w okresie zimowym) można pracować nad widocznością fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania.

Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać i jakie działania sprawdzą się u Ciebie najlepiej, zapraszamy do kontaktu. Zajmujemy się reklamą płatną i pozycjonowaniem stron internetowych oraz tworzeniem treści. Jeśli dotyczą Cię sezonowe frazy kluczowe, doradzimy najlepsze rozwiązania. 

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: