Pozycjonowanie long tail – wskazówki dla e-commerce

Blob

Pozycjonowanie long tail, czyli innymi słowy pozycjonowanie szerokie lub szerokie SEO, to istotna dla e-commerce strategia, której w tym artykule dokładnie się przyglądamy.

Sprawdzimy, co to jest długi ogon, jak frazy długoogonowe wyglądają na tle pozostałych typów słów kluczowych. Poza tym omówimy zalety stosowania rozbudowanych fraz oraz doradzimy, w jakich sytuacjach się sprawdzają i jaki model biznesowy najchętniej je wykorzystuje.

Spis treści:

Czym są frazy long tail?

Frazy long tail po polsku są określane jako “długi ogon” bądź “frazy długoogonowe”. Tego typu frazy składają się z co najmniej trzech wyrazów, dzięki czemu tworzą bardzo precyzyjne wyszukiwanie i odpowiadają na konkretne potrzeby oraz intencje klientów.

Słowa kluczowe są istotne dla pozycjonowania i sztuki SEO. Rozróżnia się wiele typów fraz w zależności od długości frazy, jej szczegółowości lub ogólności, a nawet czasu “obowiązywania” danego słowa. Nasz artykuł Słowa kluczowe SEO rozwiewa wiele wątpliwości i ukazuje różnorodność fraz i ich rodzajów.

W poszukiwaniu fraz długiego ogona pomogą Ci profesjonalne narzędzia, na przykład Planer słów kluczowych, któremu również poświęciliśmy cały artykuł blogowy.

Rozróżnienie na typy pozwala dobrać słowa kluczowe między innymi do potrzeb klientów. Użytkownicy wpisujący frazy w wyszukiwarkę, są na różnych etapach świadomości i mają mniej lub bardziej sprecyzowane potrzeby. To dlatego w niektórych przypadkach bardziej skuteczne są ogólne, a w innych – szczegółowe słowa kluczowe.

Słowa kluczowe dobiera się też w zależności od przeznaczonego budżetu. Ten temat rozwiniemy poniżej i podpowiemy, w jakich sytuacjach długi ogon jest najkorzystniejszym rozwiązaniem.

Frazy long tail – przykłady e-commerce

Jak wyglądają frazy długoogonowe? Te, które stosuje się w e-commerce, są precyzyjnie zorientowane na potrzeby użytkownika. Przykłady dla sklepów internetowych mogą wyglądać następująco:

  • buty trekkingowe zimowe damskie

pozycjonowanie long tail - buty trekkingowe

  • laptop Huawei MateBook D 15

frazy long tail - laptop

  • poduszka ortopedyczna do spania na boku i plecach

strategia długiego ogona - poduszka

  • łóżko tapicerowane 160×200 z pojemnikiem

frazy długoogonowe - łóżko

Na co wskazują te frazy? Na konkretną intencję zakupową dotyczącą (w zależności od branży) przeznaczenia obuwia i jego sezonowości, konkretnego modelu laptopa, wymiarów łóżka oraz dokładnych wskazówek dotyczących użytkowania produktu.

Oznacza to, że osoby wpisujące te frazy są bardziej zdecydowane. Wiedzą, czego chcą i szukają konkretnych produktów. Idąc tym tropem, możemy ocenić, że wyszukują z wyczekiwaną przez sprzedawcę intencją zakupową.

To, czy akurat Twoja oferta przekona klienta, zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest dobrze lub kiepsko przygotowany opis produktu i kategorii, o czym pisaliśmy osobny artykuł. To zagadnienie zahaczające o content marketing i SEO copywriting, które są powiązane z SEO.

Zwróć też uwagę na to, że nie każda fraza long tail jest frazą wskazującą na intencję zakupową.

Wiele wyszukiwań o charakterze długoogonowym ma cel informacyjny. To oznacza, że może być wykorzystana na potrzeby artykułów blogowych.

Frazy long tail a frazy ogólne

W tym momencie zatrzymamy się na chwilę, by opowiedzieć nieco o kilku zasadniczych różnicach między dwoma typami słów kluczowych. Jak frazy long tail mają się do fraz ogólnych, zwanych generycznymi?

Najczęściej podkreślaną zaletą fraz ogólnych jest to, że są częściej wyszukiwane, więc dają stronie większy ruch. Warto jednak zaznaczyć, z czym wiąże się częstsze wyszukiwanie i ogólność fraz generycznych:

  • są ogólne, a więc bardziej konkurencyjne. W efekcie są trudniejsze w pozycjonowaniu;
  • ogólność sprawia, że są częściej wyszukiwane, ale przez osoby, które najczęściej nie są jeszcze gotowe na zakup, więc generują mniejszą konwersję.

Dlaczego frazy ogólne rzadziej prowadzą do złożenia zamówienia przez klienta? Użyjemy prostego przykładu.

Chcesz wyświetlać się na frazę generyczną “buty”, dzięki czemu do Twojego sklepu zagląda masa potencjalnych klientów. Może się jednak okazać, że w ofercie masz wyłącznie buty sportowe, a część użytkowników szuka raczej butów na szpilce. Raczej nie dobijecie targu i użytkownik będzie szukać produktu gdzie indziej.

Dlatego mówi się, że frazy ogólne nie mają z założenia intencji zakupowej. W tym celu lepiej wykorzystać bardziej złożone i konkretne słowa kluczowe z długim ogonem, które częściej prowadzą do sprzedaży.

Warto jednak podkreślić, że nie deprecjonuje to fraz ogólnych. Wykazują one po prostu inną intencję, wskazują na inny cel i mają inne zastosowanie. Nas, w kategorii e-commerce, bardziej interesują te, które służą sprzedaży.

Pozycjonowanie long tail – zalety rozwiązania

Skupmy się teraz na tym, jakie korzyści może Ci przynieść pozycjonowanie long tail. Jakie zalety mają tego typu frazy?

  • Są wyszukiwane rzadziej niż słowa generyczne, ale są wykorzystywane przez bardziej zainteresowanych użytkowników, którzy są na zaawansowanym etapie lejka zakupowego. O tym, czym jest lejek sprzedażowy, przeczytasz w naszym wcześniejszym artykule.
  • Frazy na długi ogon są mniej konkurencyjne, bo mniej firm walczy o wypozycjonowanie się na takie słowa. Co za tym idzie wykazują niższy koszt kliknięcia. W jakich przypadkach szczególnie warto to wykorzystać? Poruszymy ten temat za zaledwie moment.
  • W związku z tym, że strony pozycjonowane na frazy długoogonowe odpowiadają na zapytania o intencji stricte zakupowej, wykazują szybszy efekt i wyższy współczynnik konwersji niż frazy ogólne. To dlatego, że prowadzą prosto do celu.
  • Szczegółowość fraz long tail sprawia, że są ściśle powiązane z ofertą.
  • Frazy długiego ogona są wartościowe dla SEO. Wpływają na optymalizację techniczną i pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
  • Konkretne i unikalne dane, jakie dają frazy longtailowe sprawiają, że klient trafia w odpowiednie miejsce. Oferta spełnia jego oczekiwania wyrażone we wpisanym zapytaniu. Dzięki temu fraza typu long tail daje większe prawdopodobieństwo finalizacji transakcji na Twojej stronie.
  • Wspomnieliśmy o tym, że łatwiej wypozycjonować stronę, korzystając z long taili. Co ważne, łatwiej też utrzymać osiągniętą pozycję dzięki mniejszej konkurencji. Okazuje się więc, że w zasadzie wszystkie powyższe zalety to system naczyń połączonych i wzajemnie na siebie wpływają.

Strategia długiego ogona – dla kogo?

Dla kogo strategia długiego ogona jest najbardziej przydatna? To rozwiązanie wykorzystujące szczegółowe informacje o ofercie lub produkcie jeszcze szczególnie korzystne w przypadku:

  • małych i średnich firm,
  • sklepów z wieloma podstronami,
  • reklam dynamicznych,
  • przy niewielkim budżecie,

O tym, że reklamy dynamiczne to sposób na frazy long tail pisaliśmy na blogu Redseo.

W tamtym tekście opowiadamy bardziej szczegółowo o tym, jak wykorzystać potencjał drzemiący w rozbudowanych frazach. Podpowiadamy jednocześnie jak uniknąć ryzyka związanego z tym, że to frazy rzadko wyszukiwane.

Mało konkurencyjne frazy mają bowiem potencjał dzięki temu, że wybierają je najbardziej zainteresowani klienci. Niestety istnieje ryzyko, że reklama przygotowywana na tak niszowe słowo kluczowe nie wyświetli się. Dlatego rozwiązaniem okazują się reklamy dynamiczne w wyszukiwarce. Ale więcej o tym znajdziesz we wcześniejszym artykule.

Rozbudowane sklepy internetowe, które posiadają dużą liczbę podstron, to idealna przestrzeń do wykorzystania szczegółowych fraz typu long tail. Same frazy to jednak nie wszystko. Jak mawiają mądrzy ludzie, content is king, więc zadbaj o wartościową treść na stronie i wtedy nasyć ją dobranymi frazami.

Wyczerpujący i atrakcyjny content ma znaczenie zarówno dla robotów sieciowych jak i dla użytkowników internetu. Poprawnie zorganizowana struktura strony, merytorycznie poprawne i wyposażone w słowa kluczowe teksty wspierają proces pozycjonowania.

Gdzie umieścić frazy long tail na stronie?

Frazy long tail dzięki swojej unikalności doskonale odnajdują się w opisach kategorii i opisach produktowych oraz w artykułach. Jeśli prowadzisz firmowy blog, zanotuj sobie tę wskazówkę.

Pozycjonowanie na długi ogon, podobnie jak inne frazy dobrane z pomocą specjalnych narzędzi, powinno pojawić się w:

  • nagłówkach opisów produktów i kategorii,
  • opisach alt obrazków
  • całej treści (oczywiście w rozsądnych ilościach)
  • oraz wskazane jest, by fraza znalazła się w adresie url.

Podczas konstruowania opisów z użyciem fraz kluczowych istotne jest stosowanie się do zasad webwritingu. Zakłada to m.in. przyjazny dla czytelnika układ tekstu. Bo treść do internetu tworzymy nie tylko dla robota Google, ale również (i w pewnym sensie przede wszystkim) dla człowieka, którego w sklepie online chcemy przekonać do zakupu.

Innym sposobem na wykorzystanie fraz z długim ogonem są wspomniane już blogi. Niektóre słowa kluczowe mają charakter informacyjny i właśnie te sprawdzają się w artykułach.

Możesz w prosty sposób poznać, czy fraza sprawdzi się na blogu. Słowa informacyjne zazwyczaj zaczynają się od “jak”, “w jaki sposób” itp. Daje to pole do popisu dla rozwinięcia tematu, stworzenia poradnika czy wpisu specjalistycznego.

Sprawdź, jak Redseo może Ci pomóc w wypromowaniu Twojego sklepu online. Nasza oferta to zarówno działania reklamowe w zakresie Google Ads jak i SEO oraz inne usługi.

Opublikowano w Blog Copywriting: , aktualizacja: