Keyword proximity, czyli jak blisko powinny być słowa kluczowe?

keyword proximity - czyli jak blisko powinny być słowa kluczowe Blob

Praca ze słowami kluczowymi potrafi przyprawić o ból głowy. Powinny się pojawiać, ale nie za często. Jeśli jednak będzie ich za mało, Google może nie domyślić się, czego dotyczy treść. My jednak chcemy, aby się domyślił i uznał stronę za wartościową. Uznanie w „oczach” robotów wyszukiwarki daje nam szansę na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Ale to nie koniec! Frazy kluczowe mogą przyjmować różną postać i możesz się zastanawiać, czy lepiej, by były „zbite” i „skoncentrowane” czy może jednak potraktować je bardziej swobodnie i rozdzielić je innymi słowami. Uff, dotarliśmy do keyword proximity – czyli bliskości słów kluczowych. Zbadajmy wspólnie to zagadnienie.

Co oznacza keyword proximity?

Jak już wspomniałam we wstępie, keyword proximity odnosi się do bliskości słów kluczowych. Ale co to właściwie oznacza

Keyword proximity – odnosi się do odległości pomiędzy słowami kluczowymi w tekście. Określa, jak blisko siebie są umieszczone poszczególne słowa lub frazy, które są ważne dla pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych.

Jak można się było domyślać, keyword proximity jest ważne z perspektywy SEO. A co to jest SEO? Wyczerpującą odpowiedź znajdziesz w osobnym artykule. Bliskość słów kluczowych wykorzystuje też naturalną koleją rzeczy SEO content marketing i SEO copywriting.

Przykład

Wyobraź sobie, że masz dwie frazy: „dobra kawa” i “kawa ziarnista”. Jeśli napiszesz zdanie „Dobra kawa to wyłącznie kawa ziarnista”, proximity będzie duże. Słowa kluczowe są daleko od siebie. Gdybyś natomiast napisał „Dobra kawa ziarnista w naszym sklepie online”, słowa kluczowe byłyby blisko – i to właśnie jest małe keyword proximity. Dlaczego to ważne?

Dlaczego bliskość słów kluczowych ma znaczenie w SEO?

Wyszukiwarki, takie jak Google, analizują nie tylko obecność słów kluczowych na stronie, ale także ich położenie względem siebie. Im bliżej siebie znajdują się te słowa, tym większa szansa, że wyszukiwarka uzna treść za bardziej adekwatną dla danego zapytania.

Proces oceny odbywa się dzięki robotom crawlującym. „Wędrują” one po stronach internetowych. Uznaje się, że im bliżej znajdują się względem siebie frazy w danej treści, ta treść bardziej odpowiada tematyce związanej z frazą niż treść, na której frazy są od siebie oddalone.

Wyszukiwarki starają się rozumieć kontekst treści na stronach i dzięki temu podsuwać użytkownikom jak najlepsze wyniki na dane zapytania.

Pracownicy Google nie potwierdzają, czy keyword proximity ma realne znaczenie dla SEO, ale obserwacje wskazują, że w takich miejscach jak title czy nagłówki H1 odległość między słowami powinna być jak najmniejsza.

Na przykład, pisząc artykuł o dobrej kawie, zatytułuj go „Dobra kawa do domu i pracy”. W tym przypadku keyword proximity wynosi zero, a więc jest najniższa.

Zawsze warto mieć na uwadze to, że piszemy dla użytkowników, czyli ludzi, i to oni mają zyskać dzięki lekturze danej treści, jaką udostępniamy.

Na co uważać podczas rozmieszczania słów kluczowych?

Keyword proximity użyte mądrze może pomóc w uzyskaniu lepszej pozycji w rankingu na daną frazę. Jednak nadmierne zbliżanie wszystkich słów kluczowych bez uwagi na naturalność tekstu może przynieść efekt odwrotny. Tekst staje się nienaturalny i trudny do czytania dla użytkowników oraz może być negatywnie oceniony przez algorytmy wyszukiwarek. Pamiętaj więc o zachowaniu równowagi: umieszczaj słowa kluczowe blisko siebie tam, gdzie to możliwe i naturalne dla sensu zdania.

Wrogiem naturalności w rozmieszczaniu słów kluczowych jest oczywiście keyword stuffing, któremu poświęciłam już pełen artykuł, do którego odsyłam. Zagadnienie dotyczy tzw. upychania słów kluczowych w treści, co utrudnia odbiór tekstu oraz jest kiepskim zabiegiem z punktu widzenia SEO.

Tworząc treści, należy zadbać o tzw. keyword density (czyli innymi słowy keyword frequency). O nim też przeczytasz osobny wpis i dowiesz się z niego, jakie znaczenie ma gęstość słów kluczowych, a nawet poznasz wzór matematyczny, dzięki któremu można wyliczyć optymalną liczbę fraz w treści.

Były kiedyś takie czasy w SEO, gdy liczyła się właśnie liczba keywords w tekście. Wiele osób nadal o tym nie zapomniało i umieszcza w tekstach frazy jak sardynki w puszce. Nie muszę chyba mówić, że nie ma to najmniejszego sensu, prawda?

Taki tekst jest nieczytelny i nieprzyjazny. W 2022 roku Google wprowadził Google Helpful Content, które zakłada, że tekst przede wszystkim powinien być human-first, a dopiero potem powinniśmy zwracać uwagę na preferencje robotów.

Jak w wielu innych sytuacjach, tak i tutaj warto znaleźć złoty środek.

Jest jeszcze jedno powiązane z tematem zagadnienie, czyli keyword prominence. Co oznacza? Najogólniej rzecz ujmując, oznacza umiejscowienie słów kluczowych w poszczególnych miejscach, np. w nagłówkach, w title czy nawet akapitach.

Ze względu na SEO najkorzystniej jest umieszczać główne frazy na początku, np. jak w tym artykule. Porównaj:

  1. Co to jest keyword proximity?
  2. Keyword proximity, czyli jak blisko siebie powinny być słowa kluczowe?

Być może od teraz będziesz zwracać na to uwagę, przeglądając treści w internecie. Taka kolejność składniowa nie jest przypadkowa.

Rodzaje keyword proximity

Wyróżnia się kilka rodzajów rozmieszczenia słów kluczowych:

  • Bliskość bezpośrednia – „Dobra kawa”;
  • Bliskość zdaniowa, np. „Każda kawa, nawet najtańsza, może być dobra”;
  • Strukturalna bliskość – gdy słowa kluczowe umieszczone są w różnych miejscach na stronie, np. w nagłówkach, tytułach itp.;
  • Bliskość z niewielkim rozdzieleniem, np. „Dobra, tania kawa”.
keyword proximity - rodzaje

Podsumowanie

Podsumowując, keyword proximity określa, jak blisko siebie znajdują się słowa kluczowe. Czy pojawiają się w treści na stronie jako całość, czy są „rozbite” innymi słowami. Według Google, ta odległość nie ma znaczenia dla SEO, jednak warto mieć na uwadze, jak konstruujemy treści z wykorzystaniem fraz kluczowych.

Najważniejsze, to zachowywać optymalne keyword density i nie dopuszczać do keyword stuffing. Warto też pamiętać o keyword prominience, czyli ulokowaniu fraz w różnych miejscach na stronie i na początku nagłówków czy artykułów.

Nie chcesz pamiętać o tych wszystkich elementach? Wolisz skupić się na innych biznesowych działaniach? Nawiąż współpracę z agencją Redseo, gdzie pozycjonowaniem stron internetowych i tworzeniem treści zajmują się specjaliści. 

Opublikowano w Blog Copywriting: , aktualizacja: