Marketing 360 – co to jest i jak go wdrożyć u siebie?

marketing 360 Blob

Gdy ktoś robi kilka rzeczy naraz, mówi się, że chwyta dwie sroki za ogon. Albo chce upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Albo… stosuje w swojej strategii marketing 360 stopni! W marketingu internetowym i reklamie wielozadaniowość jest na wagę złota. Warto dostrzec potencjał łączenia różnych form promocji i docierania do klientów. W tym artykule przedstawię Ci, jak poszczególne kanały marketingowe umożliwią stworzenie kompleksowej strategii promocyjnej. 

Co to znaczy marketing 360?

W branży marketingowej zewsząd docierają do nas rozmaite informacje o stosowanych strategiach, o coraz to korzystniejszych metodach docierania do grupy docelowej i wykorzystywanych kanałach komunikacji. Jak na tym tle wypada tytułowe zagadnienie?

Marketing 360 w biznesie online to kompleksowa strategia marketingowa obejmująca wszystkie dostępne kanały i narzędzia online. Mają na celu promowanie marki, budowanie świadomości, generowanie ruchu na stronie internetowej oraz zwiększanie konwersji i lojalności klientów. Jest to podejście, które integruje różnorodne działania, takie jak SEO, SEM, SMM, content marketing oraz email marketing, w celu osiągnięcia spójnej i skutecznej obecności online.

Można by powiedzieć, że to żyła złota i ścieżka prowadząca prosto do biznesowego sukcesu.

Pytanie, jak wdrożyć tę strategię lub jej elementy do swojej działalności, jak zbudować spójny przekaz i jakie narzędzia marketingowe wykorzystać. O tym opowiem w dalszych częściach tego artykułu.

Korzyści z wdrożenia marketingu 360 stopni do swoich działań marketingowych

Marketing 360 umożliwia firmom dotarcie do docelowej grupy odbiorców na różnych etapach na ich ścieżce zakupowej (patrz: customer journey) oraz śledzenie wyników i efektywności podjętych działań marketingowych za pomocą odpowiednich narzędzi analitycznych.

Do podstawowych korzyści wynikających z poprawnego wprowadzenia takie strategii należą:

  1. Spójność komunikacji – dzięki temu, że w różnych kanałach komunikacji marka podejmuje ten sam ton i styl wypowiedzi, zyskuje określony wizerunek. Tym samym klienci doświadczają jednolitego obrazu firmy, jej wartości i misji, co buduje zaufanie i lojalność (a jak wiemy z teorii, lojalność klientów jest celem na samym czubku lejka marketingowego).
  2. Szeroki zasięg za pośrednictwem różnych kanałów – dzięki wykorzystaniu możliwości, jaką dają różne kanały marketingowe, możesz prezentować ofertę swojej firmy poprzez zróżnicowane działania marketingowe dostosowane do potrzeb klientów na różnych etapach podróży zakupowej oraz w różnych miejscach w sieci.
  3. Poznanie preferencji klientów – dzięki marketingowi 360 stopni masz szansę lepiej poznać preferencje odbiorców, zrozumieć ich potrzeby i dostosować do tego działania marki.
  4. Lepsza organizacja budżetu marketingowego – dzięki kompleksowemu podejściu łatwiej jest rozlokować wydatki reklamowe na różne działania promocyjne.
marketing 360 stopni - elementy

Świadomość na temat poszczególnych kroków Twojej grupy docelowej, informacje pozyskiwane dzięki narzędziom analitycznym (demografia, wiek, preferencje zakupowe itp.) pozwalają na zoptymalizowanie strategii marketingowej.

Jak połączyć różne kanały marketingowe?

Pierwszym krokiem, który jest punktem wyjścia dla stworzenia sensownej strategii marketingowej 360 stopni, jest opracowanie profilu idealnego klienta. To tak zwana persona zakupowa, czyli hipotetyczny odbiorca Twojej oferty. Ma być przedstawicielem Twojej grupy docelowej i zbierać w sobie jej najważniejsze cechy.

Nadaj mu imię, określ wiek, zainteresowania itp. Wymyśl klienta, który potrzebuje Twojej usługi bądź produktu. Wyobraź sobie, że tworzysz komunikację skierowaną właśnie do tej osoby (persony).

Dla ułatwienia możesz wymyślić dwie takie postaci, jeśli oferta jest zróżnicowana.

Pisałam osobny artykuł na temat profilu idealnego klienta, więc tutaj nie będę się rozpisywać. Jednak wyobrażenie sobie, do kogo mówisz, ułatwia pracę nad językiem i stylem, które staną się Twoją wizytówką i umożliwią dostarczanie wartościowych treści.

Dodatkowo: pamiętaj, że na wizerunek biznesowy wpływa wspomniany już tone of voice marki, a także identyfikacja wizualna. Te elementy powinny ze sobą współgrać, a komunikacja być dodatkowo wyczulona na potrzeby konsumentów.

Dostępne działania marketingowe

Jakie kanał komunikacji możesz ze sobą połączyć?

  • SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych. Co to jest SEO? To optymalizacja techniczna, o której przeczytasz więcej w osobnym wpisie. Jak wykorzystać zalety tego kanału, opowiem w kolejnym rozdziale tego artykułu.
  • SEM, czyli płatna reklama internetowa w systemie Google Ads czy Microsoft Ads. Czytaj dalej, wyjaśnię dokładniej, jak pomoże Ci to medium.
  • SMM, czyli social media marketing to komunikacja w mediach społecznościowych. To bardzo złożony temat, bo czasy, gdy Facebook i ewentualnie Instagram były jedynymi kanałami, minęły dawno i bezpowrotnie. Dzisiaj branża SoMe oferuje biznesom znacznie więcej możliwości na platformach społecznościowych, ale też wymaga większego zaangażowania i wiedzy.
  • Content marketing, czyli marketing treści, w którego obręb wchodzą wszelkiego rodzaju treści tekstowe, wideo, grafiki czy nawet podcasty. Daje to ogromne możliwości dotarcia do potencjalnych klientów.
  • E-mail marketing, czyli marketing zorientowany wokół komunikacji w poczcie elektronicznej. Jest to dodatkowe medium pozwalające zwiększyć świadomość marki wśród konsumentów. Jest powiązany z content marketingiem ze względu na zawarte treści.
  • Outdoor – jak wskazują badania rynku reklamy w Polsce w 2023 roku, reklama outdoroowa sprawdza się nada całkiem nieźle.
  • Prasa może i brzmi przedpotopowo, ale również docenia się ten sposób reklamy w świecie zdominowanym przez online.
dostępne działania marketingowe w strategii marketing 360 stopni

Jak wdrożyć takie kompleksowe podejście do promocji?

W jaki sposób realizować marketing 360?

Zakładamy, że masz już stworzoną personę, że masz określony styl i język komunikacji, że masz gotową identyfikację wizualną. Wiesz też, jakie możliwości oferuje rynek reklamy.

Co teraz?

Pamiętaj, że w działaniach promocyjnych liczy się cel. Codzienny spacer może być bezcelowy i to jest super, ale gdy wkraczasz na ścieżkę reklamy, musisz znać kierunek i miejsce, do którego chcesz dotrzeć. Dzięki temu możesz określić efektywność działań oraz wskazać alternatywne kierunki, jeśli obrana strategia nie wypali.

Dlatego, kreując przebieg działań, zastanów się, co chcesz osiągnąć.

Możesz to zrobić, wykorzystując klasycznie analizę SWOT czy strategię SMART i wytyczając KPI. Obserwuj konkurencję, ich działania marketingowe, śledź trendy branżowe, nie zostawaj w tyle.

Praca ze strategiami ułatwia monitorowanie wyników i usprawnia ewentualne wprowadzanie zmian.

SEO a digital marketing 360 stopni

Można powiedzieć, że SEO to podstawa, szczególnie jeśli idzie o marketing 360 stopni. Często niedoceniane, ale bez niego trudno o prawdziwy sukces biznesowy.

Dlaczego warto wykorzystać optymalizację SEO, czyli search engine marketing?

  • Dzięki SEO zwiększa się widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach. Warto skorzystać ze wsparcia agencji reklamowej, której specjaliści zrealizują profesjonalną strategię pozycjonowania sklepu internetowego czy strony www.
  • Poprawa widoczności, poprawa pozycji i kondycji strony przekłada się zwykle na większy ruch w obrębie witryny.
  • W skład pozycjonowania wchodzi nie tylko optymalizacja techniczna, ale także pozyskiwanie cennych linków przychodzących oraz treści, dzięki którym bezpośrednio się komunikujesz z grupą docelową.
  • Dobra pozycja strony w SERP-ach zwykle kojarzona jest z jakością firmy i jej wiarygodnością. Dlatego warto walczyć o wysokie pozycje, by zyskać zaufanie większej liczby potencjalnych klientów.
  • Istnieje coś takiego jak lokalne SEO i jest niezwykłym wsparciem dla małych i średnich firm oraz dla biznesów działających lokalnie. W połączeniu z pozostałymi kanałami marketingowymi potrafi zdziałać cuda.
  • Narzędzia SEO pozwalają na monitorowanie efektów podejmowanych działań. Dzięki temu możesz sprawdza, jakie prace przyniosły oczekiwany efekt, a jakie warto przewartościować.

Dzięki SEO Twoja strona internetowa jest w lepszej kondycji, jest wypełniona wartościową treścią, a dzięki dobraniu odpowiednich fraz kluczowych pozycjonuje się korzystnie w wyszukiwarkach.

SEM, czyli np. kampanie linków sponsorowanych a marketing 360 stopni

Możesz też prowadzić swoją strategię promocyjną za pośrednictwem różnych kanałów SEM. Agencje marketingowe, w tym oczywiście Redseo, oferują wsparcie specjalistów w zakresie Google Ads czy innych systemów.

Jakie dają możliwości?

  • Reklamy PPC to znakomity sposób na szybkie i precyzyjne dotarcie do określonej grupy docelowej. Możliwości systemów reklamowych pozwalają na tworzenie spersonalizowanych i atrakcyjnych wizualnie przekazów. Co więcej, rodzaje dostępnych reklam są stworzone pod rozmaite potrzeby biznesowe.
  • SEM fantastycznie współistnieje w strategii marketingowej z SEO. W SEO budujesz widoczność małymi krokami, ale długofalowo, natomiast w SEM błyskawicznie docierasz do klientów. Dobrze zorganizowana reklama pozostanie w pamięci odbiorcy, ale nie zbuduje Ci widoczności. Dlatego warto połączyć oba kanały.
  • Systemy reklamowe dają Ci kontrolę nad wydatkami reklamowymi. Możesz dokładnie ustalać budżet, jaki planujesz przeznaczyć i monitorować wyniki dzięki narzędziom analityki. Agencja marketingowa może pomóc Ci w optymalizacji kampanii SEM.
  • W reklamach płatnych również wskazane jest wykorzystywanie komunikacji spójnej z pozostałymi kanałami. Mowa tu o stylu komunikacji, a także identyfikacji wizualnej.

W Google Ads możesz skorzystać z różnorodnych typów reklamy, np. linków sponsorowanych, reklam banerowych czy kampanii wideo.

Marketing 360 stopni w mediach społecznościowych

Mówią, że jeśli nie ma Cię w mediach społecznościowych, to nie istniejesz. Biznesowo ta zasada też obowiązuje. Dlatego, jeśli dotychczas nie stworzyłeś profili w mediach społecznościowych dla swojej firmy, czas to zmienić.

Warto, biorąc pod uwagę wcześniejszą analizę konkurencji, określenie grupy docelowej, misji firmy itp., wybrać najdogodniejsze media społecznościowe. Nie musisz być aktywny we wszystkich – być może nie opłaca Ci się zakładać konta na Instagramie, ale TikTok to „pewniak”.

Dlaczego media społecznościowe są must-have w strategii 360?

  • To przestrzeń budowania relacji i badania preferencji odbiorców. W social mediach dzięki komentarzom, ankietom i innym aktywnościom możliwa jest konwersacyjność komunikacji.
  • Dzięki regularnym i viralowym publikacjom możesz budować rozpoznawalność marki. Odpowiednia optymalizacja wpisów pozytywnie wpływa na ich widoczność.
  • Serwisy społecznościowe oferują swoje systemy reklamowe, dzięki którym możesz wzbogacić swoją strategię marketingu.
  • Posty do mediów społecznościowych możesz tworzyć wizualnie tak, by pasowały do spójnego przekazu marki i specyfiki branży, w jakiej działasz.

Content marketing, czyli dostarczanie wartościowych treści w strategii 360 stopni

Przejdźmy do content marketingu, który pośrednio zawierał się w wymienionych już wcześniej kanałach marketingowych. Content, czyli treści, znajdziesz wszędzie i wszędzie możesz je wdrożyć.

Treści wypełniają strony internetowe, posty w social mediach, reklamy tekstowe, czy e-maile. Dlatego warto zwrócić na nie szczególną uwagę. Jeśli nie czujesz się „mocny” lub „mocna” w pisaniu, możesz zlecić tworzenie treści specjaliście. Podejmując współpracę z agencją, np. Redseo w kwestii SEO, masz możliwość skorzystania również ze wsparcia copywritera.

Ale co z content marketingiem w marketingu 360 stopni?

  • Treści są idealnym przewodnikiem idei i misji firmy. Co, jeśli nie słowa, potrafi przekazać, co jest dla Ciebie ważne i co oferujesz? Content obejmuje takie elementy, jak opisy produktów czy teksty pod postami w SoMe, a także treści reklam płatnych. W każdym z tych mediów masz szansę na ukazanie oferty w określony sposób.
  • Marketing treści wspiera SEO dzięki odpowiedniej optymalizacji pod słowa kluczowe. Widzisz, jak zazębiają się poszczególne działania w marketingu 360 stopni.
  • Treści pozwalają docierać do klientów na każdym etapie ścieżki zakupowej i wpływać na ich zaangażowanie. Przekonujące teksty wykorzystujące język korzyści zachęcają do dokonania zakupu, a przydatne infografiki ukazują Cię jako eksperta w branży.
  • Liczne kanały do publikacji treści, o których wspominałam, pozwalają nie tylko wypracować określony sposób wypowiadania się, ale też umożliwiają personalizację komunikacji w zależności od medium.

Content jest kluczowy, jeśli idzie o efekt synergii w marketingu 360 stopni.

E-mail marketing w stylu 360 stopni

Czy wiesz, że e-mail marketing umożliwia bezpośrednią komunikację z obecnymi i potencjalnymi klientami, co pozwala firmie skutecznie angażować swoją grupę docelową na różnych etapach ścieżki zakupowej?

Wyobraź sobie te sytuacje:

  1. Oferujesz dostęp do bezpłatnego e-booka. W zamian chcesz, by odbiorca podał Ci swój adres e-mail oraz proponujesz podsyłanie newslettera, który prowadzisz. Tym samym nie tylko poszerzasz listę mailingową, ale także zwiększasz świadomość marki wśród potencjalnych klientów.
  2. Organizujesz wysyłkę maili z propozycją współpracy. Dzięki wykorzystaniu contentu, czyli marketingu treści, tworzysz zachęcające do nawiązania relacji biznesowej wiadomości.

Jakie korzyści niesie zorganizowana wysyłka e-maili?

  • Dzięki dostępnym narzędziom analitycznym możesz tworzyć segmentację odbiorców, np. według ich zainteresowań, preferencji i zwyczajów zakupowych oraz innych danych. To pozwala na personalizację przekazu.
  • E-mail marketing stanowi nieocenione wsparcie dla innych kanałów marketingowych. Zwróć uwagę na to, że w newsletterze możesz polecać swoje najnowsze wpisy blogowe i zapraszać do śledzenia mediów społecznościowych.

Przy okazji – sprawdź, czym jest reklama na Gmailu. System reklamowy Google Ads umożliwia reklamowanie się w tym medium.

Reklama outdoorowa, czyli docieranie do grupy docelowej offline a marketing 360 stopni

Mogłoby się wydawać, że większość naszego życia przeniosła się do internetu, ale nie da się ukryć, że reklama typu outdoor nadal na nas działa.

Marketing 360 stopni polega na wykorzystywaniu jak największej liczby dostępnych kanałów reklamowych. Oznacza to, że wprowadzenie do strategii online reklamy outdoorowej jest wręcz wskazane.

Dzięki niej zwiększasz widoczność marki także poza siecią internetową. Eksponujesz logo, hasło reklamowe na banerach, ulotkach itp., utrwalając swoją identyfikację wizualną w pamięci odbiorców.

Minusem takiej formy reklamy względem pozostałych wyżej wymienionych, jest brak możliwości precyzyjnego mierzenia efektywności.

Prasa a marketing 360 stopni

Jak łączyć różne kanały marketingowe, to na całego. Z badań nad kondycją branży reklamowej w Polsce za rok 2023 wynika, że reklama w prasie nadal ma się dobrze. Szczególnie nieźle radzą sobie dzienniki, a niestety bardzo słabo magazyny.

Natomiast jeśli działanie na tym dodatkowym froncie jest kompatybilne z misją Twojej firmy, warto wdrożyć takie działania marketingowe.

Podsumowanie

Zebrałam w tym artykule najważniejsze informacje na temat marketingu 360 stopni, czyli marketingu obejmującego kompleksowe podejście do promocji biznesu. Ważne jest nie tylko, by „puścić” reklamy, ale by w przemyślany sposób budować strategię i ją realizować.

Połączenie metod online i offline jest wręcz podręcznikową realizacją, ponieważ dzięki takiemu podejściu docierasz nie tylko do swojej grupy odbiorców w internecie, ale także w tradycyjnych mediach. Rozpowszechniasz świadomość marki i jej identyfikacji wizualnej na wielu frontach.

Dzięki SEO Twoja firma jest dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania, dzięki reklamom PPC błyskawicznie i precyzyjnie kierujesz swoje kampanie reklamowe do swojej grupy docelowej. Dzięki content marketingowi Twoja misja biznesowa i oferta są przedstawione w najkorzystniejszy sposób i w wielu dostępnych mediach. Dzięki social mediom budujesz relacje. E-mail marketing stanowi wsparcie dla pozostałych kanałów, a reklama outdoorowa i tradycyjne media docierają tam, gdzie nie dociera internet.

Warto łączyć różne metody promocji, zamiast decydować się na jedno rozwiązanie, które może nie dawać oczekiwanych efektów. W dotarciu do konkretnej grupy odbiorców dzięki reklamie, SEO i contentowi pomoże Ci Redseo. Skontaktuj się z nami, a dobierzemy najlepszą ofertę.

Opublikowano w Blog Marketing internetowy: , aktualizacja: