Google SERP – z czego się składa?

Google SERP - jak działa i z czego się składa? Blob

SERP, w SERP-ach, w serpie… Słowo to często odmieniamy przez przypadki w komunikacji marketingowej, przede wszystkim w SEO, choć nie tylko. A czym jest ten (to?) Google SERP? Wyczerpującą odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule, gdzie podam nie tylko definicję, ale też wyjaśnię, z czego składa się tytułowy SERP, a także dlaczego tak często rozmawiamy o nim w marketingu internetowym.

Co to jest SERP Google?

SERP to strona wyników wyszukiwania w Google, która wyświetla się po wprowadzeniu zapytania przez użytkownika. SERP to skrót od Search Engine Results Page. Prezentuje najbardziej trafne i istotne wyniki organiczne dla danej frazy, a także wyniki reklamowe.

Organiczne wyniki wyszukiwania to wyniki bezpłatne, czyli takie, które są dobrze zoptymalizowane pod daną frazę. Są jeszcze płatne wyniki wyszukiwania, czyli reklamy PPC stworzone w systemie Google Ads.

Jak powstaje ranking SERP?

Lista wyników wyszukiwania Google jest generowana dzięki zaawansowanym algorytmom wyszukiwarki Google, które analizują ogromne ilości danych w bardzo krótkim czasie.

Cały proces wyświetlania listy wyników jest błyskawiczny. Co ciekawe, każdorazowo po wyświetleniu go Google informuje, ile czasu zajęło stworzenie rankingu, ale wewnętrznie jest podzielony na wiele etapów.

SERP Google - czas i liczba wyników

Pozycja strony w organicznych wynikach jest bardzo istotna dla pozycjonowania stron internetowych (przeczytaj artykuł Co to jest SEO, by wiedzieć więcej o tym procesie). 

Specjalista zajmujący się pozycjonowaniem bacznie przygląda się elementom, które mogą wpływać na ranking. Im wyżej się wyświetlisz, tym większe prawdopodobieństwo, że to właśnie Twoją stronę odwiedzi użytkownik. A kto wie, może i dokona konwersji!

Ale do rzeczy – jak tworzą się organiczne wyniki wyszukiwania?

  1. Przede wszystkim istotna jest indeksacja treści. Google stale przeszukuje i indeksuje miliardy stron internetowych, tworząc ogromną bazę danych zawierającą informacje o zawartości każdej z nich. Proces ten polega na automatycznym skanowaniu witryn internetowych i analizie ich treści, linków, struktury, a także innych czynników wpływających na ich wartość, a następnie umieszczaniu ich w indeksie. Robot wyszukiwarki crawluje strony – także Twoją! – by dowiedzieć się więcej o jej zawartości i tym, na jakie zapytanie może odpowiadać.
  2. Kiedy użytkownik wprowadza zapytanie do wyszukiwarki, Google analizuje treść zapytania i jego kontekst. To wszystko po to, aby zrozumieć intencję użytkownika (search intent) oraz dostarczyć najbardziej odpowiednie wyniki. Skąd algorytm wyszukiwarki wie, jaką masz intencję jako użytkownik? Zapytania mogą jasno wskazywać na to, jakich treści szukasz – ale o tym później.
  3. Na podstawie zaindeksowanych treści i analizy zapytania użytkownika, algorytmy Google przeszukują bazę danych, aby znaleźć najbardziej trafne i istotne strony internetowe, które odpowiadają temu zapytaniu.
  4. Po znalezieniu potencjalnie pasujących stron, wyszukiwarka Google ocenia ich wartość i adekwatność w kontekście zapytania użytkownika. Strony są oceniane na podstawie wielu czynników, takich jak jakość treści, autorytet strony, słowa kluczowe itp. Na tej podstawie strony są następnie uporządkowywane w kolejności, zaczynając od tych, które są najbardziej odpowiednie dla zapytania. To najciekawszy moment, ponieważ każdy chciałby się znaleźć na samej górze wyników, ale nikomu tak do końca nie są znane wszystkie czynniki rankingowe.
  5. Finalnie Google prezentuje użytkownikowi wyniki wyszukiwania na stronie SERP, zgodnie z ustalonym rankingiem.

Czas potrzebny wyszukiwarce Google na wygenerowanie strony wyników wyszukiwania na zapytanie użytkownika jest znikomy, ale obejmuje szereg poprzedzających to procesów.

Intencja użytkownika a wyniki wyszukiwania

Nie będę poświęcać tu wiele miejsca zagadnieniu search intent, bo powstał na ten temat osobny artykuł na blogu Redseo, ale wspomnę o nim w kilku zdaniach.

Zrozumienie przez Google intencji użytkownika zwiększa trafność wyszukiwania i sprawia, że w wynikach wyszukiwania pojawiają się bardziej dopasowane wyniki.

Na zrozumienie intencji wpływ między innymi typ zapytania wpisywanego w lupkę wyszukiwarki. Wyszukiwane hasła mogą mieć np. intencję informacyjną, transakcyjną, komercyjną, nawigacyjną czy lokalną.

Optymalizowane treści w swojej witrynie na frazy o odpowiednim charakterze sprawi, że algorytmy wyszukiwarek rozpoznają je prawidłowo i być może wyświetlą Twoją stronę wysoko w wynikach SERP na dane słowa kluczowe w zapytaniu.

Z jakich elementów składa się strona wyników wyszukiwania?

Rozgadałam się, ale przejdźmy do rzeczy: z jakich elementów składa się search engine results page?

  1. Bezpłatne wyniki wyszukiwania – czyli tzw. wyniki organiczne lub wyniki naturalne. Są najbardziej przydatne z punktu widzenia użytkownika, bo są generowane przez algorytm Google na podstawie rankingu, o którym wcześniej wspominałam. Zadaniem rankingu jest dostarczenie użytkownikowi najbardziej przydatnych wyników w związku z wpisanym zapytaniem. Do niedawna na pierwszej stronie wyników znajdowało się 10 wyników naturalnych. Oczywiście najbardziej pożądane było znalezienie się w TOP1, TOP3 lub TOP10. Obecnie w wyszukiwarce Google działa infinite scroll.
  2. Linki sponsorowane – czyli reklamy PPC Google Ads. Reklamodawcy płacą za wyświetlenie swojej strony lub produktu w odpowiedzi na konkretne zapytanie użytkownika. Linki sponsorowane są oznaczone specjalną etykietą „sponsorowane” lub „reklama”, aby odróżnić je od wyników organicznych. W przypadku reklam płatnych warto wiedzieć, że niektóre takie wyniki znajdują się nad wynikami organicznymi. Gdy obowiązywała standardowa paginacja w serpie, reklamy znajdowały się również na końcu pierwszej strony.
  3. Rozszerzone odpowiedzi, tzw. rich snippets, czyli wyróżnione wyniki wyszukiwania dostarczające krótkiej odpowiedzi na zapytanie.
  4. Wizytówki firm, np. Google my Business.
  5. Grafy wiedzy Google oraz Panele Wiedzy Google zbierające syntezę informacji na dany temat. Dotyczą one tych tematów, zagadnień czy zjawisk, które można opisać za pomocą definicji i w określony schematyczny sposób. Wklejam zrzut ekranu dotyczący Gwieździstej nocy Vincenta van Gogha. W tym wypadku SERP jest bardzo bogaty w elementy. Zawiera nie tylko graf wiedzy, ale też sekcję Więcej pytań oraz zdjęcie dzieła:
elementy wyświetlające się w google SERP

6. Mapy, szczególnie gdy zapytanie dotyczy jakiegoś miejsca lub innego zagadnienia, które dotyczy lokalizacja. Na przykład w przypadku zapytań o firmy czy usługi, Google może wyświetlić mapę z lokalizacją i informacjami kontaktowymi najbardziej pasujących firm. Jest to szczególnie przydatne dla użytkowników szukających konkretnych usług w swojej okolicy.

wynik SERP z mapą

7. Elementy multimedialne – zdjęcia, grafiki, a nawet filmy.

8. Porównywarki miejsc, czyli nowość w SERP (znajdziesz ją także pod nazwą “karuzela miejsc”). Co ważne dla e-commerce, na przełomie marca i kwietnia 2024 roku na stronie z wynikami wyszukiwania pojawiły się zakładki Produkty (oferty sponsorowane i wyniki organiczne Google Shopping) oraz Witryny produktów (porównywarki cen i karuzele z produktami odpowiadającymi zapytaniu).

9. Inne elementy, takie jak wiadomości, artykuły itp.

wiadomości w wynikach wyszukiwania Google

Co warto podkreślić każdy pojedynczy wynik na stronie wyników również składa się z pomniejszych komponentów, czyli adresu URL, jest też miejsce na tytuł strony, krótki opis i dodatki (różne w zależności od charakteru wyniku i zapytania).

Elementy składające się na strony wyników wyszukiwania Google są liczne i – jak widzisz – warto zwrócić uwagę na charakter słów kluczowych, na które optymalizujesz treści na swojej stronie. Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla tego, jak wyświetlisz się w Google, ale też – CZY w ogóle wyświetlisz się na dane zapytanie.

Analiza SERP

Istnieje takie zjawisko, jak analiza SERP. Co to jest i czemu służy?

Analiza SERP to proces badania i interpretowania strony wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych. Jej celem jest zrozumienie składu, układu i cech wyników wyszukiwania dla określonych zapytań użytkowników.

Dzięki analizie SERP możesz ocenić, jakie działania warto zastosować w swojej witrynie, jak ulepszyć jakość i trafność treści, by osiągnąć lepszą pozycję stropy w wynikach. Dzięki takiej analizie specjalista SEO przygląda się też pozycji strony konkurencji, co pomaga w zaplanowaniu dalszych działań optymalizacyjnych.

Przyszłość SERP

Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój technologii, w tym także sztucznej inteligencji, warto wziąć pod uwagę to, że SERP, jaki znamy i to, w jaki sposób ustalany jest i wyświetlany ranking, może ulec zmianie. 

Istnieje SGE, czyli eksperymentalna wersja wyszukiwarki (Search Generative Experience), oparta na prezentowaniu użytkownikowi Google wyników stworzonych dzięki pracy generatywnej sztucznej inteligencji. 

Temat nie jest zupełnie nowy, bo już w 2023 roku Bing zaprezentował wersję wyszukiwarki wykorzystującą chat AI. 

Nie da się ukryć, że być może jest to kierunek, w jakim wyszukiwarki będą tworzyć nowe wersje swoich produktów. To z kolei na pewno wpłynie na pracę nad pozycjonowaniem i SEO, dlatego warto trzyma rękę na pulsie. 

Podsumowanie

Strona wyników wyszukiwania Google, czyli innymi słowy SERP, to ważna przestrzeń dla właściciela strony internetowej. To miejsce, gdzie możesz ugruntować swoją pozycję, stać się adresem, pod który zaglądają użytkownicy i przekuć to zainteresowanie w sukces biznesowy.

Jak to zrobić?

Przede wszystkim zacząć od podstaw i zrozumieć mechanizmy rządzące wyszukiwarką i rankingiem (na tyle, na ile pozwala na to Google). Drugim krokiem jest współpraca w zakresie pozycjonowania sklepu internetowego czy strony, czyli słynne SEO. Skorzystaj ze wsparcia specjalisty z Redseo, by zadbać o kondycję swojej witryny. 

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: