Search Intent, czyli intencja wyszukiwania. Co to i jaki ma wpływ na SEO?

wyszukiwarka google na tablecie Blob

W dzisiejszych czasach większość ludzi korzysta z wyszukiwarek, takich jak Google, aby znaleźć informacje na temat różnych produktów i usług czy zaczerpnąć informacji na dany temat. Zrozumienie intencji wyszukiwania (ang. search intent lub user intent) jest niezwykle ważne dla marketerów i właścicieli stron internetowych. Pomaga im bowiem dostosować swoje strategie marketingowe i treści do potrzeb i oczekiwań użytkowników.

W tym artykule omówimy pojęcie intencji wyszukiwania użytkownika, jej rodzaje i jakie korzyści wynikają z dokładnego zrozumienia intencji użytkownika dla działań marketingowych, a w szczególności dla pozycjonowania stron internetowych.


Co to jest search intent (user intent)?

Search intent, czyli intencja wyszukiwania, odnosi się do zamiaru użytkownika, który skłania go do wprowadzenia konkretnych słów kluczowych w wyszukiwarce internetowej. Wyszukiwanie użytkownika może mieć różne cele, takie jak znalezienie informacji, rozwiązanie problemu, zakup produktu lub usługi, znalezienie rozrywki itp.

Google od dawna nagradza te strony internetowe, które najlepiej odpowiadają danej intencji wyszukiwania oraz kontekstowi, w jakim użytkownicy go dokonują. Oznacza to, że wyszukiwarka preferuje strony, które dostarczają trafnych i wartościowych informacji zgodnych z zapytaniem użytkownika.

Właściwa optymalizacja treści pod kątem intencji wyszukiwania użytkownika może zwiększyć ruch na stronie internetowej oraz wpłynąć pozytywnie na to czy witryna konwertuje. Dodatkowo dostosowanie się do danej intencji zwiększa szanse na pojawienie się podstrony wysoko w wynikach organicznych. Dlatego tak ważne jest uwzględnianie intencji podczas działań pozycjonerskich w kampanii SEO.

Rodzaje intencji użytkowników

Możemy wyróżnić kilka podstawowych rodzajów intencji wyszukiwania użytkownika:

  • Intencja informacyjna – użytkownik poszukuje informacji na określony temat. Chce zdobyć wiedzę, nauczyć się czegoś nowego lub znaleźć odpowiedź na pytanie. Takie wyszukiwania często zaczynają się od: „jak”, „kiedy”, „dlaczego” itp. Frazy o takiej intencji można wykorzystać np. w postach blogowych czy w działach FAQ. Dodatkowo – pomagają one budować nam wizerunek eksperta w danej dziedzinie.
  • Intencja nawigacyjna – użytkownik chce znaleźć określoną stronę internetową lub miejsce w Internecie. Może być to nazwa konkretnej firmy np. „Redseo”, czy poszukiwanie czyjegoś profilu na Instagramie, np. Jan Nowak Instagram. Wbrew pozorom – nie chodzi tutaj o lokalizacje miejsc, na co wskazuje sama nazwa.
  • Intencja komercyjna – użytkownik chce porównać produkty lub usługi przed dokonaniem zakupu. Jest to intencja poprzedzająca najczęściej zamiar transakcji, bardzo istotna dla biznesów e-commerce. Tworzenie zestawień najlepszych produktów, porównań marek czy innych tego typu treści, może pozytywnie wpłynąć na wyświetlanie się naszej strony w wynikach wyszukiwania Google. Zachęca to także potencjalnego klienta do skorzystania właśnie z naszej oferty.
  • Intencja transakcyjna – użytkownik chce kupić produkt lub skorzystać z usługi. Te wyszukiwania mogą zawierać słowa takie jak: „cena”, „promocja”, „sklep internetowy”, „tanio”. Zazwyczaj taką intencją charakteryzują się użytkownicy już zdecydowani na konwersję, po przejściu etapu poszukiwania informacji i researchu na dany temat.

Dzięki zrozumieniu zachowań i intencji użytkowników, jesteśmy w stanie dostarczyć im dokładnie to, czego potrzebują. Możemy dzięki temu przyciągnąć ich na naszą stronę lub do sklepu, co w konsekwencji przyczyni się do osiągnięcia naszych celów, takich jak zwiększenie sprzedaży, budowa pozytywnego wizerunku itd.

Intencje wyszukiwania użytkownika mogą zmieniać się także na różnych etapach lejka sprzedażowego. Warto pamiętać o tym podczas optymalizacji treści na swojej stronie. Ten temat poruszony został w dalszej części artykułu.

Przykłady fraz kluczowych o określonej intencji

Intencja informacyjna

Przykłady fraz kluczowych związanych z intencją informacyjną to:

informacyjne search intent wyniki wyszukiwania google
Wyniki wyszukiwania dla frazy „jak zrobić zakładkę o nas”

Intencja porównawcza – komercyjna

Przykłady fraz kluczowych związanych z intencją porównawczą to:

  • „najlepsze suszarki do 150 zł”,
  • „porównanie procesorów Intel”,
  • „która lokata najlepsza”.
komercyjne search intent wyniki wyszukiwania google

Wyniki wyszukiwania dla frazy „najlepsze suszarki do 150 zł”

Intencja transakcyjna

Przykłady fraz kluczowych związanych z intencją transakcyjną to:

  • „kup etui na telefon”,
  • „najlepszy hotel w Bydgoszczy”,
  • „kawa sklep internetowy”.
transakcyjne search intent wyniki wyszukiwania google

Wyniki wyszukiwania dla frazy „kawa sklep internetowy”

Intencja nawigacyjna

Przykłady słów kluczowych związanych z intencją nawigacyjną to:

  • „Jan Kowalski Instagram”,
  • „kontakt Redseo”,
  • „OLX praca”.
nawigacyjne search intent wyniki wyszukiwania google
Wyniki wyszukiwania dla frazy „kontakt Redseo”

Jak zrozumieć intencje użytkownika?

Aby zrozumieć intencje użytkownika strony internetowej, warto przeanalizować typowe zapytania, jakie wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę, gdy szukają informacji związanych z danym tematem. Ważne będzie również skupienie się na charakterystycznych cechach treści, które najczęściej pojawiają się w wynikach wyszukiwania dla tych zapytań.

Narzędzia do analizy słów kluczowych, takie jak np. Semrush czy Ahrefs, mogą być również przydatne w określaniu intencji użytkowników. Pozwalają one na zidentyfikowanie popularnych zapytań związanych z danym tematem oraz na analizę charakterystycznych cech treści z topowych wyników organicznych.

Ważnym elementem zrozumienia intencji użytkowników jest też przede wszystkim skupienie się na ich potrzebach i oczekiwaniach. Dostarczenie wartościowej treści, która odpowiada na potrzeby i intencje użytkowników, jest kluczowe zarówno dla pozycjonowania w wynikach wyszukiwania, jak i dla pozyskiwania konwersji i budowania lojalności użytkowników.

Istotne dla zrozumienia potencjalnego klienta będzie więc przygotowanie tzw. persony merketingowej, czyli swego rodzaju opisu przedstawiającego naszego idealnego klienta.

Ustalenie do kogo ma trafiać nasz produkt czy usługa oraz rozległy research na ten temat ułatwią nam poszukiwanie słów kluczowych odpowiadających oczekiwaniom potencjalnych klientów oraz dostosowanie języka do odbiorcy. Będziemy mogli w ten sposób wykorzystać search intent w pełni.

Lejek sprzedażowy a search intent

Warto wspomnieć, że search intent użytkownika może zmieniać się na różnych etapach lejka sprzedażowego. Co to oznacza?

Lejek sprzedażowy to proces, który opisuje drogę, jaką potencjalny klient musi przejść od momentu, gdy po raz pierwszy dowiaduje się o Twojej firmie, aż do momentu, gdy dokonuje wartościowej dla biznesu konwersji. Etapy lejka sprzedażowego to: świadomość, zainteresowanie, decyzja i akcja.

Przykład:

Użytkownik poszukuje informacji na temat karm dla szynszyli. Chce zapewnić swoim zwierzętom jak najlepsze warunki – trafia więc na Twojego bloga po wpisaniu frazy „co jedzą szynszyle”. Z artykułu dowiaduje się o diecie tych gryzoni. Jest to fraza o intencji informacyjnej, a dzięki Twoim treściom użytkownik dowiaduje się, że oprócz wysokiej jakości granulatu będzie musiał zapewnić swojemu pupilowi dobrze zbilansowaną mieszankę ziół.

Ten sam użytkownik wpisuje więc frazę „mieszanki ziół dla szynszyli ranking”, która odsyła go do rankingu produktów. W nim z kolei oferowana przez Ciebie mieszanka ziół X zajmuje wysokie miejsce i cieszy się dobrymi ocenami opiekunów szynszyli.

Decyduje się więc na skorzystanie z oferowanego przez Ciebie produktu i wpisuje w pasek wyszukiwania Google frazę „mieszanka ziół X sklep internetowy”. Trafia na landing page Twojego produktu, po czym dokonuje zakupu.

Widzisz więc, że intencja zmieniała się od informacyjnej, przez komercyjną aż po sprzedażową. Potrzeby i oczekiwania użytkownika wyszukiwarki zostały spełnione na każdym etapie lejka sprzedażowego. Dzięki temu dokonał on konwersji w Twoim sklepie internetowym.

Jak Google rozumie intencje słów kluczowych?

Wiesz już, jak zrozumieć użytkownika, ale w jaki sposób przeglądarka internetowa dba o to, aby wyświetlać coraz lepsze wyniki wyszukiwania?

Algorytmy Google mają między innymi za zadanie zrozumienie intencji użytkownika, aby dostarczyć mu wyniki, które najlepiej spełniają jego potrzeby – niezależnie od tego, czy ten myśli o zakupie konkretnych produktów czy np. szuka informacji o tym, jak zoptymalizować wizytówkę Google Moja Firma.

Istnieje wiele czynników, które Google bierze pod uwagę w celu zrozumienia, co użytkownik miał na myśli. Są to np. słowa kluczowe, kontekst wyszukiwania, historia wyszukiwania użytkownika, lokalizacja geograficzna itd. Wiedza o tym jak algorytm Google identyfikuje potrzeby potencjalnych użytkowników pozwala na lepsze dopasowanie stron docelowych w swojej stronie

W zrozumienie intencji zaangażowanych jest kilka systemów algorytmicznych, dzięki którym Google poprawia jakość wyników organicznych. Są to:

  • RankBrain
  • BERT
  • Neural Matching
  • Algorytm Panda

RankBrain

Jest to system oparty na sztucznej inteligencji, który pomaga Google w zrozumieniu nowych i nieznanych zapytań wyszukiwania. RankBrain analizuje zapytania wyszukiwania i szuka powiązanych z nimi fraz, aby pomóc Google zrozumieć intencję użytkownika.

BERT

Jest to skrót od „Bidirectional Encoder Representations from Transformers„. BERT pomaga Google w zrozumieniu kontekstu zapytania wyszukiwania, szczególnie w przypadku zapytań długich i złożonych.

Neural Matching

To algorytm Google, który pomaga w dopasowaniu treści na stronie internetowej do intencji wyszukiwania użytkownika. Neural Matching analizuje zapytanie wyszukiwania i szuka powiązanych z nim treści, a następnie określa, które strony internetowe najlepiej spełniają potrzeby użytkownika.

Algorytm Panda

Algorytm Panda, czyli Panda Algorithm, to algorytm stosowany przez Google w celu oceny jakości treści strony internetowej. W związku z tym algorytm ten może pośrednio wpłynąć na rozumienie intencji wyszukiwania użytkownika poprzez wyświetlanie stron internetowych, które najlepiej odpowiadają na zapytanie wyszukiwania.

Search intent a SEO strony internetowej

W przypadku optymalizacji strony internetowej dla wyszukiwarek, ważne jest, aby zrozumieć, jaka jest intencja użytkownika, który wpisuje określone frazy. Dzięki temu możesz dostarczyć mu odpowiednią treść, która spełni jego potrzeby i zapewni pozytywne doświadczenie związane z odwiedzinami na stronie internetowej.

Dla przykładu, jeśli użytkownik szuka informacji na temat chorób serca, intencja jego wyszukiwania jest informacyjna, więc strona internetowa, która dostarcza wartościowej i wiarygodnej treści na ten temat, ma większą szansę na wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwarki.

Dzięki świadomości dotyczącej danej intencji zapytania możemy zapewnić w kampanii SEO odpowiednie dopasowanie stron docelowych. Ta wiedza daje nam umiejętność odpowiedniego dobierania słów kluczowych do konkretnych landing page, dostosowania języka czy długości tekstu.

Dzięki temu tworzymy użyteczne treści, które wspierają search intent, a algorytmy Google biorą naszą witrynę pod uwagę podczas ustalania kolejności w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu mamy szansę na dominację nad konkurencyjnymi stronami internetowymi w SERP-ach.

Search intent a UX

Dopasowanie stron do intencji użytkowników wyszukiwarek internetowych jest kluczowe dla poprawy doświadczenia użytkownika (ang. user experience – UX). Gdy ten dokonuje wyszukiwania w Internecie, ma określone potrzeby i oczekiwania wobec strony, na którą zostanie przekierowany. Dlatego też strona powinna być nastawiona na spełniane intencji użytkownika.

Dzięki dostosowaniu treści na stronie do potrzeb użytkownika sieci możliwe jest zwiększenie zgodności między contentem a jego oczekiwaniami. Prowadzi to do poprawy UX.

Odpowiednio zoptymalizowana treść i atrakcyjne graficznie podstrona pozwalają użytkownikowi na szybkie znalezienie poszukiwanych informacji, bez konieczności przeszukiwania całej strony.

Z kolei, gdy użytkownik znajduje to, czego szukał, zwiększa to jego zaangażowanie na stronie, co przekłada się na dłuższy czas spędzony na stronie, niższą liczbę odrzuceń oraz wyższą konwersję.

Może to też wpływać na pozycję w wynikach organicznych, ze względu na mocne podejrzenie o skorelowanie czynników behawioralnych użytkowników z oceną witryny przez algorytm wyszukiwarki Google.

Jak optymalizować treść pod search intent?

Aby optymalizować treść pod search intent, warto zacząć od zdefiniowania celów i intencji wyszukiwania. Czy ludzie szukają informacji o Twojej usłudze lub chcą ją porównać z konkurencją? A może są już zdecydowani na zakup i do szczęścia wystarczy im tylko odpowiednia landing page z kontaktem do konsultanta czy buttonem „Dodaj do koszyka”?

Dobre narzędzia do analizy słów kluczowych mogą pomóc w zidentyfikowaniu popularnych fraz wyszukiwania i określeniu potrzeb użytkownika wyszukiwarki.

Istnieje kilka narzędzi SEO, które pomagają określić intencję wyszukiwania użytkownika. Przykładami są:

  • Semrush – posiadający kilka narzędzi, takie jak np. Keyword Magic Tool. Dzięki nim jesteś w stanie odkryć user intent danego słowa kluczowego bez dużego wysiłku.
  • Ahrefs – w którego przypadku wymagana już jest bardziej zaawansowana wiedza. Keywords Explorer nie podaje bowiem intencji wyszukiwania na tacy, jak robi to np. Keyword Magic Tool. Wiedza na temat intencji użytkowników wyszukiwarek i umiejętności posługiwania się narzędziem będzie tu niezbędna.

Następnie warto stworzyć treść na konkretnej stronie, która odpowiada na pytania i potrzeby użytkowników zgodnie z wykonanym wcześniej researchem. Treść powinna być kompletna i dostarczać wartościowych informacji, które użytkownicy chcą znaleźć.

Warto pamiętać, że odpowiedź na zapytanie użytkownika może być zróżnicowana, dlatego dobrze przygotować treść, która uwzględnia różne konteksty i perspektywy. Dobre praktyki to stosowanie odpowiedniego formatu (np. listy zalet lub galerie zdjęć) i dostosowanie tonu i stylu pisania do potrzeb użytkownika (pomocne tutaj będzie określenie persony klienta).

Ważne jest również umieszczenie słów kluczowych zgodnych z intencją wyszukiwania, ale jednocześnie nie należy przesadzać i sztucznie nimi przesycać tekstu. Dzięki temu unikniemy niekorzystnego zjawiska, jakim jest keyword stuffing. Mając do podjęcia decyzję, czy pisać dla robota wyszukiwarki, czy dla użytkownika – zawsze wybierz tego drugiego!

Optymalizacja treści pod search intent to proces ciągły, który wymaga monitorowania zmian w preferencjach użytkowników i w wynikach wyszukiwania. Dlatego ważne jest regularne aktualizowanie treści i dostosowywanie jej do bieżących potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. Intencja frazy potrafi bowiem zmieniać się w miarę upływu czasu. Dlatego tak ważne jest odpowiednie monitorowanie contentu i najlepiej – współpraca ze specjalistą SEO, który wie, jak to robić.

Jak weryfikować intencję użytkownika bez specjalistycznych narzędzi?

Nie chcesz korzystać ze specjalistycznych narzędzi do weryfikacji user intent search? Z pomocą przyjdzie Ci wyszukiwarka Google!

Wpisując w wyszukiwarkę konkretną frazę lub zapytanie, przeanalizuj wyniki, jakie podsuwa Ci algorytm w TOP 10.

wyniki wyszukiwania dla frazy komercyjnej
Fragment organicznych wyników wyszukiwania dla frazy „najlepsze laptopy 2023”

Na przykład, jeśli użytkownik wprowadza frazę „najlepsze laptopy 2023 roku”, wyszukiwarka może zakładać, że intencją użytkownika jest znalezienie informacji o najnowszych modelach laptopów. Natomiast jeśli wprowadza zapytanie „jak zrobić najlepsze ciasto marchewkowe” wyszukiwarka może stwierdzić, że użytkownik poszukuje instrukcji, jak przygotować to ciasto.

Fragment organicznych wyników wyszukiwania dla frazy „jak zrobić ciasto marchewkowe”

Analizując wyniki wyszukiwania, możemy zobaczyć, jakie treści są najlepiej dopasowane do określonych zapytań użytkowników i jakie intencje są związane z danym tematem. Dzięki temu możemy dopasować naszą treść do intencji użytkowników i zwiększyć jej efektywność w pozyskiwaniu ruchu organicznego na stronie.

Takie przygotowanie pozwala nam określić, jakich informacji strony w Google dostarczają użytkownikowi w związku z konkretną frazą i uniknąć niepoprawnej optymalizacji treści.

Może się bowiem okazać, że fraza, którą wybraliśmy na post blogowy, jest frazą typowo sprzedażową. Fraza long-tail wyglądająca z kolei jak zapytanie informacyjne, pasuje jednak na strony produktowe. Odpowiednie manewrowanie user intent pomoże więc poprawić widoczność strony i umożliwia pozyskanie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania.

Podsumowanie

Wiesz już więc, czym jest intencja wyszukiwania (search intent) i jakie ma znaczenie w kontekście SEO.

Zrozumienie user intent pozwala na dopasowanie treści do potrzeb użytkownika, na lepsze pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania, a także na zbieranie większej liczby konwersji dzięki zrozumieniu potencjalnego celu użytkownika i dostosowaniu się do niego.

Intencja wyszukiwania może się zmieniać w zależności od fazy procesu zakupowego czy upływu czasu. Warto więc przemyśleć działania SEO pod tym kątem. Czujesz, że masz z tym problem? Powierz swoją stronę internetową specjalistom z Redseo i zapoznaj się z naszą ofertą pozycjonowania sklepów internetowych i stron. Pomożemy Ci wykorzystać potencjał Twojego biznesu!


Opublikowano w Blog Marketing internetowy: , aktualizacja: