Zakupy Google, czyli reklamuj się w Google Shopping
Większość konsumentów to wzrokowcy. Działają więc na nich zdjęcia i atrakcyjna wizualnie oferta. Wie o tym Google, dlatego oferuje usługę Zakupy Google, dzięki której możesz zaprezentować swoje produkty w najbardziej zachęcający sposób i dotrzeć do nowych klientów. Jak pojawić się w tej wyszukiwarce produktów? Co zyskasz dzięki tej formie reklamy? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule.
- Czym są Zakupy Google, czyli Google Shopping?
- Jak działa reklama w Google Shopping?
- Możliwości usługi Zakupy Google
- Zaprezentuj się w wyszukiwarce Google Zakupy, wykorzystując kampanie produktowe
- Kampanie produktowe PLA w sieci reklamowej Google: do’s and dont’s
- Dodatkowe informacje
- Reklamuj się w Zakupach Google: podsumowanie
Czym są Zakupy Google, czyli Google Shopping?
Sekcja Google Zakupy pozwala na zareklamowanie swojej oferty w korzystny dla sprzedającego i kupującego sposób.
Zalety prezentowania się w sekcji Google Shopping to m.in.:
- dla większości potencjalnych odbiorców atrakcyjna wizualnie forma reklamy;
- produkt jest prezentowany z użyciem nazwy, zdjęcia, ocen dotychczasowych użytkowników (jeśli są);
- kampania produktowa jest zawsze aktualna, o czym bardziej szczegółowo napiszę w dalszej części artykułu;
- reklama w Zakupach Google ogranicza liczbę zbędnych kliknięć, bo produkt jest szczegółowo przedstawiony i klient zagląda do tych sklepów internetowych, które oferują mu dokładnie to, czego szukał.
Zestaw informacji o produkcie, jaki zapewniają Zakupy Google, przyciąga uwagę, daje wystarczające dane o towarze na tym etapie i pozwala odbiorcy na podjęcie decyzji, czy chce kliknąć w produkt i dowiedzieć się więcej.
Największe korzyści wynikające z wykorzystania tego typu reklamy to:
- niski koszt dotarcia do klienta;
- wysoki współczynnik konwersji;
- wyróżnienie się na tle konkurencji dzięki profesjonalnym zdjęciom i dobremu opisowi produktu.
Jak działa reklama w Google Shopping z perspektywy klienta?
Każdy z nas korzysta z wyszukiwarki Google podczas pracy i czasu prywatnego. Wpisujemy tam zapytania, na które otrzymujemy (coraz bardziej, między innymi dzięki Helpful content update) zadowalające odpowiedzi.
Twój potencjalny klient, chcąc zrobić zakupy internetowo, także wpisuje w Google interesującą frazę. W odpowiedzi uzyskuje wyniki wyszukiwania składające się z różnych sekcji:
- treści reklamowe Google Ads;
- wyniki organiczne;
- usługa Google Zakupy, która interesuje nas tutaj najbardziej.
Warto zaznaczyć, że tytułowa usługa zwraca uwagę najbardziej. Jest tak dzięki jej budowie. W doskonały sposób łączy odpowiedź na zapytanie klienta z jego potrzebami i w efekcie tworzy atrakcyjną reklamę.
Z punktu widzenia klienta wartościowe jest to, że Google Shopping działa jak porównywarka cen. Wyświetla zdjęcia, ceny, informacje o bezpłatnej dostawie i oceny produktów w łatwy do porównania sposób. W dogodnym miejscu znajduje się adres sklepu, dzięki czemu zainteresowany odbiorca może w prosty sposób dostać się do sklepu internetowego.
Podsumowując:
- zainteresowany danym produktem potencjalny klient dzięki Zakupom Google uzyskuje w jednym miejscu zestawienie towarów spełniających warunki z zapytania wpisanego w Google;
- ma łatwy dostęp do sklepów internetowych z daną ofertą;
- widzi oceny wcześniejszych użytkowników produktu, a jak wiemy, pozytywne opinie klientów wpływają na ostateczne decyzje zakupowe. Teraz, dzięki dyrektywie Omnibus, gdy wiarygodność opinii musi być potwierdzona, tym bardziej zwracamy na nie uwagę;
- już na tym etapie konsument dowiaduje się, czy istnieje możliwość skorzystania z darmowej dostawy;
- ma przed oczami zdjęcia produktów, co usprawnia przebieg procesu podejmowania decyzji zakupowej.
Możliwości usługi Zakupy Google dla użytkownika
Jak wspomina Google, wyświetlanie się w rankingu Zakupy Google zależy od trafności (tego, w jaki sposób dany produkt i jego opis odpowiadają zapytaniu wpisywanemu przez potencjalnych klientów).
W sekcji Google Shopping, podobnie jak na stronie głównej wyszukiwania, na samej górze wyświetlają się reklamy płatne, a pod nimi wspomniane produkty wyświetlające się według trafności.
Na zrzucie ekranu powyżej widzisz produkty wyświetlające się w zakładce Zakupy Google. To treści opłacone, dlatego wyświetlają się na samej górze strony. Ich opis odpowiada temu, co zasygnalizowałam wcześniej: użytkownik ma łatwy dostęp do informacji o cenie, wyglądzie zewnętrznym produktu, dostawie i może szybko dostać się do docelowego sklepu, by złożyć zamówienie.
Poniżej reklam wyświetla się lista pozostałych ofert według trafności:
Korzystając z Zakupów Google, nie musisz zdawać się na gotową listę produktów. Algorytmy Google nie znają Twoich wszystkich wymagań, dlatego masz możliwość filtrowania wyników, by jeszcze bardziej dopasować listę produktów do swoich potrzeb. Filtruj wyniki według:
- ceny i widełek cenowych,
- marki i sprzedawcy;
- oceny produktu,
- dostawy,
- w zależności od typu oferty także według wewnętrznej kategoryzacji, koloru, rozmiaru i innych elementów oraz czynników wpływających na decyzję etc.
Dzięki filtrom zainteresowany użytkownik zawęża liczbę wyników i zbliża się do podjęcia decyzji zakupowej poprzez przejście na stronę sklepu, którego oferta najbardziej go przekonała.
Zaprezentuj się w wyszukiwarce Google Zakupy, wykorzystując kampanie produktowe
Chcesz w ten sposób reklamować się i sprzedawać? Podpowiemy, co zrobić, aby pojawić się ze swoją ofertą w Zakupach Google.
Jeśli prowadzisz swój e-commerce, możesz reklamować się z pomocą kampanii produktowych PLA. Kampanie PLA (Product Listing Ads) to typ reklam zarezerwowany dla sklepów internetowych zintegrowanych z kontem Google Merchant Center.
Poza standardową kampanią produktową PLA możesz wykorzystać także inteligentne kampanie produktowe i Performance Max (tu warto wspomnieć, że PM wyprze niedługo kampanie inteligentne). Google Merchant Center to narzędzie, w którym powinieneś mieć założone konto, by móc reklamować ofertę swojego sklepu online. Do GMC przesyła się plik produktowy oraz dodaje ważne informacje o sklepie/marce/firmie. Aby móc w pełni korzystać z systemu reklamowego, niezbędne jest połączenie konta Google Merchant Center z kontem Google Ads.
Czym jest plik produktowy i jak go stworzyć?
- Inaczej nazywany plik XML czy feed produktowy Merchant Center.
- To dokument tworzony przez sklep internetowy.
- Może zostać wygenerowany automatycznie lub ręcznie (zależy od tego, na jakiej platformie sprzedażowej działa Twój sklep).
- Zawiera informacje wymagane przez Google oraz informacje dodatkowe.
- Google wymaga, by produkty były przyporządkowane do konkretnej kategorii. Wybierz z listy taką, która najbardziej odpowiada danemu produktowi. Dzięki temu będziesz wyświetlać się bardziej precyzyjnie i trafnie na zapytania potencjalnych klientów. To zwiększa szansę na zakup produktu przez zainteresowanych.
- Dzięki temu, że plik w GMC jest połączony ze sklepem, w przypadku zmiany ceny czy innych elementów, wyświetlane reklamy w sekcji Zakupy Google, automatycznie ulegają odpowiedniej korekcie. Stąd zasygnalizowana na początku artykułu informacja o tym, że reklamy produktowe wyświetlane w Google Shopping są zawsze aktualne.
Pamiętaj o ważnym dla reklamodawców aspekcie dotyczącym kampanii PLA: sprzedawca nie ustala fraz kluczowych, na które wyświetlają się produkty. Należy pamiętać więc o tym, by opatrzyć produkty w swoim sklepie online odpowiednim opisem.
Kampanie produktowe PLA rozliczane są w modelu PPC, czyli za kliknięcie. Dlatego tak istotne jest skrupulatne opisanie oferty w feedzie produktowym. Dokładny opis odpowiadający zawartości pozwala uniknąć niepotrzebnych kliknięć.
Kampanie produktowe PLA w sieci reklamowej Google: do’s and dont’s
Skoro jesteśmy przy zagadnieniu słów kluczowych i tego, że sprzedawca nie ustala fraz, na które będzie wyświetlać się jego oferta, sprawdźmy, na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę.
Warto zadbać o to, by spełniać wymogi Google co do tworzenia reklamy produktowej na platformie Google Zakupy:
- Masz możliwość wykluczenia słów kluczowych, na które wyświetlają się produkty z Twojego e-commerce;
- Sprawdź, jakich publikacji nie pochwala Google. Mamy na myśli niestosowny język czy niedozwolone treści.
- Pamiętaj, że „tytuł produktu” w pliku XML to nie to samo, co nazwa produktu. Tytuł może zawierać więcej przydatnych informacji, które wpłyną na to, czy i gdzie wyświetli się oferta twojego sklepu.
- Opis produktu w pliku produktowym może być tożsamy z opisem ze sklepu. Ważne, aby Google miał możliwość odnalezienia w nim fraz, które wyszukują klienci w wyszukiwarce.
Dodatkowe informacje i możliwości dla reklamodawców
Poza klasycznymi reklamami jest inna możliwość promocji oferty. Możesz zaprezentować swoje produktu… za darmo!
W skonfigurowanym koncie GMC uruchom program bezpłatne informacje (przedtem: przestrzeń Google). Dzięki temu zareklamujesz swoje produkty bez specjalnego budżetu.
Minusem tego typu rozwiązania jest niska skuteczność darmowej usługi i niewielki zasięg.
Reklamuj się w Zakupach Google: podsumowanie
Jeśli rozważasz uruchomienie kampanii produktowej i wyświetlanie się w usłudze Zakupy Google, w tym artykule uzyskałeś najważniejsze informacje o tej sekcji.
Pamiętaj, że to usługa przeznaczona dla sklepów internetowych.
Wiesz, jak potencjalni klienci wyszukują interesujące ich produkty poprzez wyszukiwarkę Google. Wiesz, jakie informacje powinien zawierać plik produktowy i na co zwrócić szczególną uwagę.
Masz dodatkowe pytania? Jeśli tak, odezwij się do nas. Oferujemy obsługę kampanii Google Ads oraz inne usługi, które wypromują Twój biznes w sieci i poprawią pozycję w wynikach wyszukiwania (patrz: pozycjonowanie sklepu internetowego oraz pozycjonowanie stron internetowych).