Paginacja stron: funkcje i dobre praktyki

paginacja stron, czyli stronicowanie a SEO Blob

Paginacja stron, inaczej zwana stronicowaniem, to nieodłączny element rozbudowanych witryn, gdzie konieczne jest dzielenie treści. Taki opis jeszcze niewiele Ci mówi, jeśli to Twoje pierwsze zetknięcie się z tytułowym terminem. Dlatego właśnie powstał pełen artykuł blogowy. Dzięki niemu kompleksowo zapoznasz się z pojęciem paginacji oraz jego korelacją z doświadczeniem użytkownika oraz SEO.

Czym jest paginacja stron?

Pojęcie paginacji stron można zdefiniować np. następująco:

Paginacja, czyli stronicowanie, to metoda organizacji treści na stronach internetowych polegająca na dzieleniu długich treści na krótsze w obrębie specjalnie ku temu stworzonych podstron. Jej celem jest optymalizacja struktury treści na stronie oraz komfort użytkownika.

Nadal niejasne?

Wyobraź sobie duży sklep internetowy, mający w ofercie kilkaset produktów w obrębie jednej kategorii. Przeglądanie całej listy produktów mogłoby być uciążliwe, a pasek z suwakiem wydawałby się nie kończyć.

Dlatego dla wygody użytkownika sklepy decydują się często na paginację strony, czyli podzielenie listy na kilka części – innymi słowy podstron, na których znajduje się kontynuacja listy.

Zobacz, jak wygląda przykładowa paginacja w sklepie z elektroniką:

Źródło: mediaexpert.pl

Oczywiście paginacja stron nie jest wykorzystywana wyłącznie w e-commerce. Jednak jej zastosowanie w dużych sklepach internetowych to zdecydowanie najczęstsza praktyka.

Jakie funkcje ma paginacja w sklepach internetowych i stronach www?

Ten temat już delikatnie zasygnalizowałam, wyjaśniając, czym jest stronicowanie i prezentując to na przykładzie dużych e-commerce.

Jednak na tym funkcje paginacji się nie kończą.

  • Paginacja to ważny element nawigacyjny w obrębie strony www. Dzięki niej użytkownik może sprawniej poruszać się w obrębie strony i odnajdywać interesujące treści bez przewijania bez końca.
  • Ma to wpływ na retencję użytkowników. Nie są zniecierpliwieni długą listą produktów lub innych elementów na stronie, tylko widzą, ile podstron znajduje się w danej kategorii i ile zostało do końca listy.
  • Poprawnie zaimplementowana paginacja stron ułatwia pracę robotom wyszukiwarki, które lepiej orientują się w zawartości strony. Tym samym dzięki dobrze zorganizowanej paginacji strony zostaną zaindeksowane prawidłowo.
  • Podział treści na mniejsze części w ramach stronicowania wpływa również pozytywnie na wydajność i szybkość strony. Duża ilość treści podzielona na kilka czy kilkanaście mniejszych części załaduje się szybciej niż np. długi listing kilkuset produktów.
  • Prędkość ładowania strony może mieć z kolei wpływ na widoczność strony www w wynikach wyszukiwania.

Gdzie jest haczyk?

Paginacja stron a SEO

SEO to optymalizacja techniczna strony. Jej celem jest między innymi usprawnienie działania strony, jej struktury oraz dzięki temu m.in. poprawienie doświadczenia użytkownika (UX).

Tak więc samo to samo stronicowanie dla odbiorcy jest ułatwieniem, a dla specjalisty SEO często wyzwaniem.

Dlaczego?

Każda kolejna podstrona paginacji to osobny adres URL.

Jednocześnie w takiej sytuacji na każdej podstronie mogą być podobne lub nawet identyczne treści oraz meta tagi, a to prosta droga do duplikacji treści.

W tym miejscu warto wspomnieć o sitemap, czyli mapie strony. Powinna zawierać wszystkie adresy z Twojej witryny, które mają zostać zaindeksowane w Google. Równocześnie istnieje ograniczona liczba stron, które podlegają indeksacji.

Co więcej, jeśli w kontekście stronicowania mówimy o e-commerce, warto wspomnieć o opisach kategorii produktowych. Najczęściej rozwiązuje się kłopot z ewentualnym prawdopodobieństwem duplikacji treści w ten sposób, że opis kategorii nie znajduje się na każdej stronie paginacji, a wyłącznie na indeksowanej pierwszej stronie.

Gdzie warto zastosować paginację stron?

Wspominałam już, że paginacja stron jest najbardziej charakterystyczna dla sklepów internetowych, ale znajdziesz ją w wielu miejscach w sieci:

  • W zakładkach blogowych,
  • Nawet w samych artykułach, jeśli są bardzo długie,
  • W porównywarkach cen,
  • Na forach internetowych itp.

Co ważne, paginacja stron może wyglądać różnie, w zależności od przyjętej konwencji. Może to być klasyczna numeracja, ale nie tylko.

Przykłady:

Źródło: wyszukiwarka Google
Źródło: blog Redseo

Poniżej przykład paginacji „load more”:

Źródło: hm.com

Paginacja stron www: dobre praktyki

Stronicowanie powinno służyć użytkownikowi i ułatwiać mu poruszanie się na kolejnych podstronach dużej kategorii.

Dlatego są pewne zasady, których warto przestrzegać, aby paginacja była funkcjonalna:

  • Paginacja stron powinna być widoczna. Tylko wówczas ma sens i jest użytkowa.
  • Powinna wskazywać użytkownikowi, na której stronie paginacji się znajduje. Zazwyczaj aktualnie przeglądana strona jest pogrubiona na liście podstron lub podświetlona na inny kolor. Zdarzają się także adres, w których aktualna pozycja, na której się znajdujemy, jest wskazana kursywą.
  • Dobrą praktyką w przypadku bardzo długich artykułów czy rozbudowanych podstron jest stałe wskazywanie na liście pierwszej strony paginacji oraz ostatniej. Dzięki temu użytkownik jednym kliknięciem może wrócić do pierwszej strony oraz widzi, ile pozostało mu do końca kategorii.

Wszystkie powyższe praktyki to także ukłon w stronę użytkownika – powinniśmy zadbać o to, by korzystało mu się z naszej strony wygodnie. 

Stronicowanie a przeglądanie strony internetowej

Stronicowanie ma niewątpliwe korzyści, przede wszystkim z punktu widzenia użytkownika, ale także robotów Google.

Numery stron wskazują użytkownikowi, ile treści w obrębie jednej kategorii / strony z dużą liczbą już przejrzał, a ile pozostało mu do końca.

Nie musi czekać na załadowanie się obszernej całości treści, bo jednorazowo ładuje się tylko konkretna podstrona. W dzisiejszym niecierpliwym świecie odpowiednia prędkość ładowania strony to sprawa obowiązkowa.

Są jednak strony, na których stosuje się tzw. infinite scroll, ktory nie wymaga przeklikiwania podstron paginacji. 

Jednym z zagrożeń, jakie niesie ze sobą paginacja strony, jest duplikacja treści. Gdy na kilku podstronach powtarzają się treści (np. nazwy produktów, meta tagi itp.) szkodzi to pozycji witryny. Jednak poprawnie zoptymalizowana strona nie zmaga się problemem duplicate content.

Np. opis kategorii produktów powinien znajdować się tylko na pierwszej stronie. Gdy pojawi się na wszystkich, zaniży widoczność strony.

Co do kwestii technicznych:

Do niedawna rozwiązaniem było wskazanie, by tylko pierwsza strona paginacji (tzw. root page) pojawiała się w wynikach wyszukiwania. W tym celu kiedyś korzystało się z atrybutów rel=”prev” i rel=”next”. Znaczniki te wskazywały robotom Google, że kolejne podstrony dotyczą większego zagadnienia i są kontynuacją pierwszej strony paginacji.

Obecnie (tzn. już od 2019 roku) znaczniki nie są wymagane, zatem nie ma potrzeby ich tworzenia. Jeśli jednak znajdują się na stronie, nie trzeba ich usuwać.

Kluczem jest to, by tak zoptymalizować stronę, aby roboty Google uznawały za istotną tylko pierwszą stronę paginacji.

Czy paginacja strony internetowej to zawsze dobry pomysł?

Są specjaliści, którzy uważają, że paginacja to niepotrzebne zamieszanie. Są też tacy, którzy zauważają niewątpliwe zalety tego rozwiązania, szczególnie biorąc pod uwagę:

  • Komfort użytkownika,
  • Szybkość ładowania się zawartości strony,
  • Intuicyjność nawigacji.

Ty po której jesteś stronie?

Skontaktuj się z nami! Jedną z naszych specjalności jest pozycjonowanie sklepu internetowego czy pozycjonowanie strony internetowej. Tylko moment dzieli Cię od zostania naszym klientem.

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: