Home page – co powinno się znaleźć na stronie głównej?

home page co powinno się znaleźć na stornie głównej Blob

Strona główna witryny internetowej to, jak wskazuje angielska nazwa home page, rzeczywiście przestrzeń domowa. Warto mieć tam wszystko, co potrzebne. W domu mamy też elementy, które nas określają, pokazują kim i jacy jesteśmy. Podobnie sprawa wygląda właśnie w przypadku przestrzeni internetowej. Dlatego w tym artykule zajmę się tym, co powinno znaleźć się na stronie głównej i czemu służy home page dla biznesu online

Co to jest home page?

Sposobem na powitanie użytkownika w „skromnych” progach swojej witryny jest właśnie tytułowa home page. Dowiedz się o niej czegoś więcej:

Home page, inaczej często określana jako strona główna lub strona startowa (ewentualnie jako kalka z angielskiego oryginału – strona domowa), to wizytówka każdej witryny internetowej. To pierwsza strona, z którą spotyka się użytkownik po wpisaniu adresu strony lub kliknięciu jej linku. Stronę główną można porównać do okładki książki – daje pierwsze wrażenie i zachęca do dalszego poznawania zawartości.

Strona startowa pełni rolę przewodnika. Informuje odwiedzających o tym, czym jest dana witryna i co mają na niej szansę znaleźć. Jest punktem wyjścia do innych sekcji serwisu, dzięki intuicyjnemu menu i linkom nawigacyjnym.

Drugie znaczenie home page oznacza stronę, która wyświetla się jako pierwsza po uruchomieniu przeglądarki internetowej.

Zadania stojące przed stroną startową

Skoro już ustaliliśmy, że strona domowa jest wizytówką biznesu, podkreślmy, jak ważne jest, by jako wizytówka odpowiednio się prezentowała. Poza tym powinna zawierać pewne elementy, niezależnie od tego, czy prowadzisz biznes oferujący usługi czy klasyczne e-commerce. Elementy, o którym bardziej szczegółowo opowiem w dalszej części artykułu, mają pewne zadania, m.in.:

  1. Powitanie – strona domowa jest jak wejście do sklepu czy biura. Ma za zadanie przywitać użytkownika i sprawić, aby poczuł się mile widziany. Dobre pierwsze wrażenie może zachęcić odwiedzających do dalszego eksplorowania treści. Aby tak było, marka powinna mieć określoną identyfikację wizualną i interfejs przyjazny użytkownikowi (UX).
  2. Nawigacja – to kolejne główne zadanie stojące przed tą stroną. Dzięki wyraźnym i intuicyjnym opcjom menu użytkownicy mogą łatwo znaleźć interesujące ich sekcje lub produkty. Nawiązując współpracę z Redseo w zakresie pozycjonowania sklepu internetowego, zyskujesz wsparcie w stworzeniu czytelnego i przyjaznego menu.
  3. Dostarczanie informacji – funkcja informacyjna również znajduje się na podium najważniejszych zadań stojących przed stroną domową. Powinny znajdować się podstawowe informacje o ofercie, misji firmy czy aktualnych promocjach. Jest to miejsce na przedstawienie tego, co najważniejsze – krótko i na temat. Służą do tego na przykład slidery itp.
  4. Niebagatelną funkcją home page jest jej znaczenie dla SEO. To z tej strony użytkownik dostaje się do poszczególnych podstron witryny, a wszystko dzieje się dzięki linkowaniu wewnętrznemu w jej obrębie. Co to jest SEO? To optymalizacja pod wyszukiwarki, o której przeczytasz więcej w osobnym wpisie.
home page redseo - przykład

Jakie elementy powinna posiadać dobrze zaprojektowana strona główna?

Co powinno znaleźć się na stronie startowej?

  • Dane firmy – to oczywiście najistotniejszy element strony głównej – klient musi wiedzieć, na czyją witrynę właśnie trafił
  • Kontakt – link do strony Kontakt zazwyczaj znajduje się w stopce na stronie. Są to numery telefonów, adres itp.
  • Czytelne menu – bardzo ważny element. Menu powinno zawierać linki i prowadzić do takich miejsc w witrynie, jak Produkty, Oferta bądź Cennik, do podstrony O nas, często także do zakładki blogowej. Linkowanie wewnętrzne na stronie startowej jest niezwykle istotne dla pozycjonowania i dla wygody użytkownika, dlatego warto upewnić się, że jest dobrze zorganizowane.
  • Na stronie domowej powinna znaleźć się tzw. USP (Unique Selling Proposition), czyli unikalna propozycja marki, która wyróżnia ją na tle konkurencji. To element, który prezentuje odbiorcy, jakie korzyści zyska, wybierając usługi czy ofertę produktów z Twojej strony internetowej.
  • Informacje na temat nowości i promocji – takie elementy zazwyczaj umieszcza się na banerach, czyli sliderach (slajderach), które atrakcyjnym przekazem tekstowo-graficznym zachęcają do zapoznania się z ofertą.
  • Zdjęcia i grafiki – strona główna to idealne miejsce na wyeksponowanie flagowych produktów, grafik spójnych z identyfikacją wizualną firmy czy fotografii zespołu.
  • Stronę główną powinien wypełniać odpowiednio zoptymalizowany content. Oznacza to, że nazwa firmy, jej hasło promocyjne (czyli np. USP/UVP) powinny mieć tu swoje miejsce. Te ważne elementy powinny być wyraźnie widoczne. Poza tym przestrzeń strony głównej możesz wypełnić również dodatkową treścią. W jej przypadku warto zadbać o formatowanie SEO (nagłówki, ewentualne pogrubienia czy wypunktowania). Pisałam o tym wyczerpująco w artykule Jak napisać tekst na stronę główną?
  • Słowa kluczowe – odpowiednio dobrane frazy kluczowe są istotne dla biznesu i witryny.
  • Treść to także CTA, czyli wezwanie do działania (ang. call to action). Dzięki CTA łatwiej o konwersję, bo odpowiednio stworzony komunikat trafia do odbiorcy aktywnie zainteresowanego dokonaniem zakupu.
  • Elementy dodatkowe służące nawigacji – np. buttony (przyciski) kierujące użytkownika w określone miejsca w obrębie witryny.
  • Możliwość wyszukiwania – tzw. lupka.

Przykłady

Wcześniej podany przeze mnie zrzut ekranu ze strony Redseo prezentuje główne menu nawigacyjne (zawiera niewiele elementów, ale dzięki temu jest czytelne i prowadzi użytkownika do najważniejszych stron witryny).

U dołu obrazu widzisz button Bezpłatna wycena. Call to action jasno wskazuje, do czego prowadzi przycisk, dzięki czemu spełnia swój cel nawigacyjny.

Dla porównania zaprezentuję poniżej jeszcze jeden przykład strony głównej firmy oferującej usługi:

Strona główna - Dobra Treść - przykład

W tym przypadku menu znajdziesz w dwóch miejscach – klasycznie pod nazwą i logo firmy, ale również po kliknięciu ikony w lewym górnym rogu – wówczas rozwija się lista dostępnych podstron.

W prawym górnym rogu masz łatwy dostęp do profili social media, takich jak Instagram, Facebook, a także Vimeo czy YouTube. Dobór platform społecznościowych jest uzależniony m.in. od charakteru biznesu i tworzonych treści. 

Dobrze widoczny jest też content blogowy, wyróżniony dominującą na stronie fotografią.

A jak strona główna może wyglądać w przypadku e-commerce?

Strona startowa Hagi - przykład e-commerce

W tym przypadku dzieje się trochę więcej, ale oczywiście z zachowaniem najważniejszych elementów. Główne menu odsyła do produktów Dla niej, Dla niego i Dla dzieci, do zakładki Świece czy do Katalogu produktów oraz Outletu. Na końcu zainteresowany klient znajdzie link do strony O nas, a za nim lupkę do ręcznego wyszukiwania produktów.

W prawym górnym rogu, podobnie jak we wcześniejszym przykładzie znajdują się odnośniki do mediów społecznościowych marki. Nad belką z menu marka zadbała o informacje o progu darmowej wysyłki oraz Wielkanocnej nieobecności.

Na stronie dominują banery promujące konkretne elementy oferty, np. nowości oraz nagrodzone w plebiscytach produkty. Każdy baner opatrzony jest odpowiednim buttonem prowadzącym do danej oferty.

Home page a doświadczenie klienta

To, jak wygląda i jak skonstruowana jest strona główna, ma wpływ na użytkownika i jego doświadczenie (wspomniane już wcześniej UX, czyli user experience).

Co zrobić, aby tak było?

Przede wszystkim unikaj przeładowania tej strony informacjami i treścią. Po to są linki wewnętrzne na stronie, by odsyłać użytkownika po więcej danych w innych miejscach.

Na stronę główną dodaj nazwę i logo firmy, odnośniki do oferty czy bloga, lupkę do ręcznego wyszukiwania, USP w postaci dobrze widocznego hasła i ewentualnie pojedyncze krótkie teksty SEO, które odbiorca zobaczy po przescrollowaniu strony w dół. Jednak widok bezpośrednio po wejściu na stronie powinien być w miarę minimalistyczny i oczywiście spójny z identyfikacją wizualną firmy.

Pamiętaj, że większość z nas korzysta z internetu głównie na smartfonie. Dlatego każda strona www, także Twoja, powinna być responsywna i dobrze wyświetlać się na telefonie.

Jeśli powyższe wymagania zostaną spełnione i strona domowa jest czytelna, zawiera najważniejsze i interesujące informacje oraz jest wygodna w przeglądaniu na telefonie, jest większa możliwość, że użytkownicy chętniej przejdą dalej, do oferty.

Podsumowanie

Odpowiednio zorganizowana strona główna ma wpływ na użytkownika, a więc także na sprzedaż. Jeśli zachęca, klient chętniej będzie eksplorować kolejne podstrony, w tym Ofertę. Jeżeli stworzysz interesującą treść z atrakcyjnym CTA – jest większa możliwość, że się z Tobą skontaktuje, by nawiązać współpracę. Jeśli strona jest responsywna – klient w każdej chwili i na każdym urządzeniu wygodnie zrobi u Ciebie zakupy.

Masz wątpliwości, czy Twoja strona główna ma szansę sprzedawać? Może potrzebujesz wsparcia w zakresie marketingu internetowego. Skontaktuj się z nami, a doradzimy Ci najlepsze rozwiązania. 

Opublikowano w Blog Marketing internetowy: , aktualizacja: