Co mają wspólnego evergreen content i recykling treści?

Evergreen content i recykling treści mają ze sobą wiele wspólnego. Ale czym dokładnie są oba zjawiska, co znaczą te terminy i jak te wykorzystać? W artykule wyjaśniamy, dlaczego treści evergreen są wartościowe i dlaczego recykling, także ten w zakresie treści, jest tak istotny.

Rozkład jazdy w poniższym artykule:

  • Co to jest evergreen content?
  • Jaką funkcję pełnią wiecznie zielone treści?
  • Czym jest recykling treści i czym nie jest?
  • Czemu służy recykling treści i po co się to robi?
  • Na co uważać podczas przetwarzania istniejących treści?
  • Jakie korzyści dają evergreen content i recykling treści?

Co to jest evergreen content?

Evergreen content jest jak łąka, która niezależnie od upływu czas pozostaje świeża i w odcieniach soczystej zieleni. Wciąż cieszy oko, a gdy natura postanowi zadziałać kreatywnie, na jej powierzchni pojawią się nowe kwieciste detale dodające jej urody. Tę zasadę można odnieść do tekstów pisanych w duchu evergreen, o czym zaraz opowiemy więcej.

Content evergreen to w dosłownym tłumaczeniu “wiecznie zielona treść”, czyli teksty o zawsze aktualnej tematyce, które publikowane są w internecie. Mogą być to artykuły blogowe, wpisy w mediach społecznościowych itp.

Co to znaczy, że treść jest zawsze aktualna? Czy to możliwe, aby można było taką stworzyć?

Zawsze aktualna treść, to taka, która mimo upływu czasu się nie starzeje. A to oznacza, że porusza uniwersalne tematy, odnosi się do kwestii, które mimo rozwoju nauki nie ulegają większym (lub żadnym) zmianom.

Evergreen content z racji swojego charakteru najczęściej przybiera następujące formy:
poradniki, na przykład nasz wpis pt. “Jak pisać dobre artykuły i teksty pod SEO?”;
przepisy, na przykład “Rewelacyjny trik na puszystą jajecznicę”;
recenzje, na przykład “Harry Potter. 20 rocznica: powrót do Hogwartu”;
rankingi “Najlepsze gry 2021 roku” lub “Ranking top 100 najlepszych filmów w historii”;
FAQ;
case study (zobacz naszą zakładkę case study i zobacz, jak działamy dla Klientów Redseo!).

Jakie formy przybierają treści evergreen?
Powyższe typy artykułów i podane przykłady są swego rodzaju bazą wiedzy i gotową odpowiedzią na wiele zapytań użytkownika. Część tych tekstów nie będzie musiała nigdy podlegać żadnym korektom bądź aktualizacjom ze względu na swój charakter.

Case study z danego okresu raczej nie będzie edytowane, ponieważ jest skończonym raportem. Podobnie w przypadku rankingu najlepszych gier z danego roku. To teksty, które stanowią całość same w sobie.

Inne teksty, takie jak przepisy kulinarne, porady dotyczące webwritingu, top filmów wszechczasów czy recenzje książkowe lub filmowe nie są zamkniętą formą. Mogą podlegać aktualizacjom o różnym charakterze.

Do aktualizacji treści jeszcze wrócimy, a teraz sprawdź, co dają treści evergreen ich twórcom oraz odbiorcom.

Jaką funkcję pełnią wiecznie zielone treści?

Treści publikowane w sieci mają dość krótki żywot. Są publikowane, a niedługo potem giną pod naporem kolejnych tekstów napływających do internetu. Zazwyczaj najpierw są chętnie wyświetlane i czytane, a potem zainteresowanie nimi drastycznie maleje. Sprawa ma się nieco inaczej, jeśli chodzi o treści wiecznie zielone.

Wspomniany bolesny upadek statystyk tekstów dotyczy głównie treści nawiązujących do aktualnych wydarzeń, na przykład artykułów newsowych. To wpisy, które są bardzo mocno klikalne w danym momencie, jednak szybko stają się nieaktualne.

Media społecznościowe rządzą się swoimi prawami i publikowane w nich materiały są bardzo ulotne. Raz wrzucone, po szybkim zachłyśnięciu się wyświetleniami i klikami, muszą pogodzić się ze swoją przemijalnością i słabnącymi statystykami.

Evergreen content, jak każda opublikowana w internecie treść, początkowo będzie generować duży ruch na stronie, który z czasem zmaleje. Ma w sobie jednak ogromny potencjał do utrzymania pewnego stałego poziomu wyświetleń mimo upływu czasu.

Taka stabilność wynika z tego, że treść nie ulega przedawnieniu i zawsze będzie odpowiadać na pytania użytkowników. Porady i wskazówki, niezależnie od tematu, zawsze są aktualne i przydatne. Co za tym idzie, są stale wyszukiwane i utrzymują stabilny ruch.

Jeśli chcesz stworzyć dobry artykuł evergreen, w pierwszej kolejności zajmij się researchem słów kluczowych, aby gotowy wpis mógł zostać w łatwy i intuicyjny sposób wyszukany przez zainteresowanego odbiorcę.

O słowach kluczowych pisaliśmy wyczerpująco w artykule o frazach kluczowych SEO, do którego warto zajrzeć.

Jakie funkcje ma evergreen content?
Niektóre artykuły dotyczące na przykład aspektów technicznych jakiegoś zagadnienia, mogą wymagać kosmetycznych zmian lub drobnej edycji. Nic nie szkodzi, taki zabieg jest wręcz wskazany, aby utrzymać aktualność treści.

Podsumowując ten temat, evergreen content to ponadczasowa treść zoptymalizowana pod słowa kluczowe. Niezależnie od upływu czasu odpowiada na pytania użytkowników, dając im konkretne i zawsze aktualne odpowiedzi.

Czym jest recykling treści i czym nie jest?

Z terminem wiecznie zielonych treści możemy połączyć pojęcie, jakim jest recykling treści. Sprawdzimy, co to jest oraz czym nie jest w praktyce.

Modnie brzmiący recykling treści to nic innego jak ponowne wykorzystanie treści, które stworzyliśmy wcześniej. Nie polega jednak na kopiowaniu starych tekstów, powielaniu artykułów lub innych formach duplikacji contentu.

Gwoli wyjaśnienia: skoro recykling to ponowne użycie treści, ale nie ich dosłowne powielanie, to jak się za to zabrać?

  • Wykorzystaj istniejącą zawartość witryny. Interesujący artykuł specjalistyczny sprzed paru miesięcy może otrzymać drugie życie poprzez stworzenie infografiki i opublikowanie jej w mediach społecznościowych. Dzięki temu przypomnisz swoim odbiorcom o wartościowym wpisie.
  • W artykule o spodziewanych trendach marketingowych na 2022 rok wspominaliśmy o mocy, jaką mają podcasty. Stworzenie wersji dźwiękowej artykułu i udostępnienie go w sieci jest jedną z możliwości, jaką daje recykling contentu.
  • Seria branżowych artykułów dotyczących konkretnego tematu może stać się materiałem na edukacyjny e-book. Stworzenie e-booka będzie pracochłonne, ale okaże się świetnym specjalistycznym materiałem.
  • Poruszone wcześniej zagadnienie w formie pisemnej na swoim blogu możesz przekuć w scenariusz filmu na YouTube.
  • O interesujących treściach, które od pewnego czasu pracują na Twojej stronie warto przypominać w social mediach, na przykład na InstaStory, linkując do odpowiedniego adresu.

Recykling treści obejmuje więc nie samo puste polecanie starych artykułów lub innego rodzaju tekstów, ale też opracowywanie contentu w nowy sposób.

Opracowanie istniejącego wpisu blogowego będzie polegać na dostosowaniu jego zawartości do formatu, w którym chcesz go ponownie wypromować.

Innego rodzaju content klika się w poście na LinkedIn, a inny na instagramowych Reels lub Stories.

Treści dynamiczne, takie jak “rolki” lub znikające po dobie InstaStories wymagają zastosowania chwytliwych i rzucających się w oczy grafik itp.

Z kolei na LinkedIn klikają się treści profesjonalne, specjalistyczne ukazujące punkt widzenia na dany branżowy temat lub historie sukcesu.

Warto pamiętać, że recykling contentu wiąże się z wykonaniem pracy nad nową kreacją istniejących materiałów. Stworzenie porywającego podcastu, którego ludzie chcą słuchać, będzie obejmować mniejsze lub większe zmiany w konstrukcji tekstu, a zaprojektowanie infografiki pochłonie dłuższą w Canvie.

Czemu służy recykling contentu i po co się to robi?

Recykling contentu i przetwarzanie dostępnych na Twojej stronie ponadczasowych i uniwersalnych materiałów służy Twojej wygodzie, ale również odbiorcom:

  • Content marketing oparty o przetwarzanie istniejących materiałów służy szerzeniu wartościowego contentu, aby nie zginął w gąszczu nowych publikacji.
  • Zabieg recyklingu wykorzystuje social media marketing. Pozwala na wzbogacenie zawartości firmowego profilu o treści, które zainteresują kolejnych odbiorców.
  • Recyklingu treści używa się na blogu firmowym, wykorzystując zasygnalizowane wcześniej tematy do stworzenia nowego obszerniejszego wpisu.

Dzięki recyklingowi contentu nie musisz wciąż pracować nad nowymi tematami, ale wykorzystujesz to, co już kiedyś się sprawdziło. To oznacza, że analizując dotychczasowe efekty prac nad content marketingiem, możesz prościej i łatwiej stworzyć nowe treści.

Nie jest jednak droga na skróty! Content marketing nie polega na korzystaniu wyłącznie z istniejącej bazy w historii Twojego bloga czy mediów społecznościowych.

To kreatywna praca obejmująca analizę materiałów, opracowanie ich w nowy sposób i przekazanie w atrakcyjnej formie dostosowanej do nowego formatu.

Przykład: przyjrzyj się, jaki popularny artykuł z Twojego bloga ma potencjał, aby nadal przyciągać czytelnika. Wyobraź sobie, czego oczekuje użytkownik i czy dana treść może go zainteresować. Jeśli tak, przygotuj zajawkę, którą umieścisz w poście w social mediach. Zachęć do kliknięcia linku prowadzącego na firmowy blog.

Media społecznościowe “lubią” takie zabiegi, ponieważ Twój profil firmowy ma zarówno starych jak i nowych obserwujących, którzy najprawdopodobniej nie znają dotychczas publikowanych przez Ciebie materiałów.

Aby nowi odbiorcy Twoich postów i wpisów poznali dotychczasowe dokonania na blogu czy innych kanałach, musisz ich zachęcić. Sprawdź, jakie treści przyciągają użytkowników. Warto je przypominać.

Dzięki temu materiały na stronie internetowej są wciąż czytane, a social media kipią od nowo dodanych przez Ciebie treści.

Na co uważać podczas przetwarzania istniejących treści?

Są jednak pewne kwestie, na które musisz uważać podczas przetwarzania istniejących treści:

  • Przed udostępnieniem artykułu ponownie zwróć uwagę, czy jego treść jest nadal aktualna. Promowanie “przeterminowanego” materiału jest kiepskim pomysłem.
  • Jeśli coś się zmieniło, a Twoim celem jest tylko przypomnienie użytkownikom o tekście, możesz zedytować istniejący wpis ukazując nowy punkt widzenia na daną kwestię. Potem poinformuj odbiorców o aktualizacji.
  • Gdy zachodzi taka konieczność, zoptymalizuj artykuł blogowy pod SEO, sprawdź, czy słowa kluczowe są odpowiednio dobrane.
  • Jeśli pracujesz nad nowym formatem, w którym przedstawisz dany temat, poświęć chwilę na opracowanie go. Nie kopiuj treści słowo w słowo. Unikalna treść to coś, co Google i content marketing lubią najbardziej.

recykling contentu - pułapki
Jakie korzyści dają evergreen content i recykling treści?

Podsumujmy może, jakie korzyści zyskasz, publikując w swoich firmowych kanałach content typu evergreen oraz wykorzystując zabieg, jakim jest recykling treści.

  • Treści evergreen mają za zadanie przekazywać uniwersalne treści, które przez długie tygodnie, miesiące, a nawet lata będą stale czytane przez użytkowników internetu. Co za tym idzie, generują stabilny ruch na stronie i blogu.
  • Wiecznie zielony content jest też punktem wyjścia dla późniejszych aktualizacji, przetwarzania treści na potrzeby innych kanałów internetowego przekazu oraz ukazania nowego punktu widzenia.
  • Dzięki treściom zawsze aktualnym lub wymagającym kosmetycznych poprawek z racji upływu czasu masz możliwość skorzystania z gotowych (i autorskich!) pomysłów na nowe treści.
  • Opracowywanie dostępnych materiałów w nowej formie sprawia, że treści są atrakcyjne dla kolejnych grup odbiorców. Nie wszyscy lubią artykuły pisane, inni preferują podcasty, których słuchają w drodze do pracy. Dla tych właśnie osób możesz stworzyć specjalny odcinek.
  • Regularne przypominanie o istniejących lub zaktualizowanych artykułach blogowych, o których mówisz w social mediach, sprawia, że użytkownicy, którzy obserwują Cię od od krótkiego czasu, sprawdzą istniejące od dawna treści.

Masz na swoim blogu firmowym artykuły z kategorii evergreen? Zdarzyło Ci się zastosować recykling treści, by przypomnieć klientom o wartościowych artykułach?

A może Twój sklep internetowy wymaga zoptymalizowania pod SEO? Jeśli tak, zobacz, jaką ofertę SEO dla e-commerce przygotowaliśmy. Wypozycjonujemy Twoją stronę i wypełnimy ją treścią.

Średnia ocena: 5 / 5. Ilość ocen: 14

Wystaw pierwszą ocenę! :)

Potrzebujesz skutecznej agencji marketingowej?

Napisz do nas »

Dodaj komentarz