Jak wykorzystać Chat GPT?

Chat GPT jak korzystać Blob

Nawet jeśli do końca nie wiesz, czym jest chat GPT, co na pewno ten termin co najmniej obił Ci się o uszy. Temat jest na tyle głośny, że każdy, nawet nie związany bezpośrednio z branżą, musiał coś o nim usłyszeć. A jeśli czytasz artykuły Redseo, zapewne znasz wpis Copywriting z AI, gdzie poruszałam temat sztucznej inteligencji w tworzeniu treści.

Chat GPT: co to za narzędzie?

Twór OpenAi, czyli Chat GPT, to ostatnio gorący temat z wielu powodów.

  • Po pierwsze jest w dużej mierze rewolucyjny, jego możliwości znacznie przewyższają dotychczas dostępne narzędzia treściowe AI;
  • Po drugie mamy świadomość, że to dopiero początek podobnych eksperymentów z pracą sztucznej inteligencji, a już robi to wrażenie;
  • Po trzecie wiemy, że sztuczna inteligencja nie pozostanie bez znaczenia dla SEO, copywritingu czy grafiki komputerowej oraz innych branż. Będzie wpływać na wiele aspektów życia i pracy.

Chat GPT jest to, w najprostszym ujęciu, czat, na którym możesz wymienić wiadomości ze sztuczną inteligencją.

Samo OpenAI to firma działająca w sektorze AI (artificial inteligence), czyli sztucznej inteligencji. Sami opisują swoją działalność jako misję wprowadzania innowacyjnych rozwiązań technologicznych w zakresie przyjaznej i bezpiecznej AI.

Open AI jest związany także z innymi usługami AI, bo odpowiada też za stworzenie DALL-E, czyli generatora obrazów na podstawie wskazówek tekstowych. On sam również zrobił całkiem niedawno furorę i po sieci krążą grafiki wykreowane przez sztuczną inteligencję.

Były imponujące, choć niedoskonałe.

Jak skorzystać z Chatu GPT?

Chcesz pogadać z robotem? Uruchomienie chatu GPT polega na założeniu konta, potwierdzeniu tożsamości przez numer telefonu. Wymagane jest też podanie imienia i nazwiska. I voila. Możesz korzystać z rozwoju sztucznej inteligencji podczas pracy czy w czasie prywatnym.

Istnieje kilka możliwości korzystania z chatbotów Chatu GPT, np. używanie gotowych aplikacji, platformy API Open AI lub zainstalowanie oprogramowania, by rozmawiać z chatem na swoim komputerze.

Jeśli chcesz na razie tylko przetestować narzędzie, zrobisz to za darmo w podstawowej wersji Chatu GPT.

Czemu służy Chat GPT?

Ale – wracając do samego czatu, który nas tu najbardziej interesuje – jak działa chat i do czego może Ci posłużyć?

GPT to skrót od Generative Pre Trained Transformer, czyli w wolnym tłumaczeniu transformator oparty o wstępne uczenie maszynowe. Chatbot wyposażony w kilkaset miliardów parametrów został poddany uczeniu maszynowemu na podstawie informacji zawartych w chmurze obliczeniowej.

Model językowy uczenia maszynowego opiera się o architekturę sieci neuronowej, dzięki której robot ma zdolność przetwarzania sekwencji takich jak:

  • tłumaczenie tekstów;
  • tworzenie treści.

Ma pomóc automatyzować pracę, korzystając z dużych zbiorów danych. Na podstawie uzyskanych informacji w chmurze oraz dzięki trenerom chat może wyręczyć człowieka w różnych sytuacjach. Jego możliwości są szerokie i na pewno na bieżąco będziemy obserwować rozwój tego rozwiązania.

Dzięki uczeniu maszynowemu chatbot zdołał uzyskać umiejętność:

  • generowania tekstu podobnego do dzieła ludzkiego (nie tylko w języku angielskim!);
  • radzenia sobie z zadaniami matematycznymi;
  • tworzenia artykułów na podstawie wskazówek lub wytycznych podawanych przez użytkowników itp.

To pozwala zrozumieć, na czym polega fenomen narzędzia Chat GPT. A obserwujemy dopiero początek jego rozwoju.

Obecnie funkcjonujący model jest oparty o model GPT-3, natomiast czekamy na zapowiadany update, czyli GPT-4. Biorąc pod uwagę to, jak pozytywnie zaskoczyła nas jakość treści z „trójki”, tym bardziej ekscytujące jest oczekiwanie na wyższą wersję.

Jak pracować ze sztuczną inteligencją?

Wykorzystanie Chatu GPT polega na wydawaniu poleceń robotowi. Mogą to być proste lub bardziej skomplikowane pytania w różnych językach, także w języku polskim.

Zadaj dowolne pytanie, może to być luźna konwersacja lub prośba o wygenerowanie dłuższego tekstu na dany temat.

Czat odpowiada na różne tematy. Rzadko zdarza się, by odmówił odpowiedzi lub nie był w stanie odpowiedzieć. Musisz być jednak czujny, zadając pytania.

Jeśli zapytasz czat o coś, co miało miejsce po 2021 roku, możesz usłyszeć odmowę odpowiedzi lub otrzymać fałszywą. Wynika to z ograniczenia czatu, który uczył się na podstawie informacji opublikowanych do września 2021 r.

Późniejsze wydarzenia są mu nieznane i lepiej nie ryzykować. Chat w takim wypadku:

  • czasem wcale nie odpowiada,
  • czasem przyznaje się do braku informacji,
  • ale niestety może również udzielić Ci odpowiedzi, która będzie błędna.
chat gpt co to

Kluczem do sukcesu, jeśli chodzi o współpracę z chatbotem, jest wydawanie mu odpowiednich poleceń. Pamiętaj, że nie rozmawiasz z człowiekiem, a czat ma swoje ograniczenia. Dlatego ważne jest przemyślane zadawanie pytań, by osiągnąć satysfakcjonujące odpowiedzi.

Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka?

Gdy w mediach społecznościowych wypłynął temat Chatu GPT, rozpoczęła się prawdziwa burza. W wielu branżach – zarówno kreatywnych jak i technicznych – zawrzało. Kto by się nie zestresował, dowiadując się, że jego kariera może niebawem legnąć w gruzach przez sztuczną inteligencję, prawda?

Największe emocje czat wzbudził w środowiskach:

  • copywriterskich;
  • programistycznych;
  • pisarskich;
  • nauczycielskich;
  • oddech wstrzymali wirtualni asystenci;
  • a ostatnio także branża SEO.

Zaczęto mówić o zmierzchu copywriterów, bo chat poradzi sobie z napisaniem artykułów zapleczowych i stworzy opis produktu lub opisy kategorii. Potem, po bardziej dokładnym zapoznaniu się z możliwościami czatu uznano, że owszem, robot pewnie wygryzie copywriterów, ale raczej tych o mniej rozwiniętych umiejętnościach.

Mówiono, o tym, że pisarze przestaną być potrzebni, bo interesującą książkę napisze niebawem AI. Zadba o plot twist, stworzy bohaterów i wygeneruje całą książkę na zawołanie. Gdy emocje nieco opadły, nadszedł moment refleksji, że sztuczna inteligencja nie ma emocji i nie jest w stanie zastąpić człowieka z krwi i kości. Polegnie więc w zadaniach związanych z tworzeniem opowieści chwytającej za uczucia i wyobraźnię.

Wołano, że programiści powinni zacząć się bać, gdyż jeśli tylko poprosisz o to chat, on potrafi w odpowiedzi wkleić fragment gotowego kodu. Później okazało się, że nawet Chat GPT bywa omylny i wygenerowany przez niego kod może zawierać błędy.

A dlaczego zaczęli się bać specjaliści SEO? O tym opowiem w dalszej części.

Sztuczna inteligencja a SEO

Największą bolączką SEO stał się nie sam Chat GPT, ale „konkurencja”, jaką niedługo potem wypuściła firma Microsoft, czyli chatbot w wyszukiwarce, a także “rewanż” Google, czyli model BARD. O tym, czym jest BARD, opowiem bardziej szczegółowo za moment, a teraz wrócę jeszcze do samego chatu.

Generator autorstwa Open AI został raczej uznany za przydatne narzędzie w pracy nad SEO. A to dzięki temu, że jest w stanie wykonywać proste zadania i wspiera pracę przy różnych projektach.

Chat GPT uznano za szczególnie przydatny w pracy nad:

  • opisami meta,
  • title,
  • opisami alt obrazków;
  • tworzeniem prostych artykułów sponsorowanych, z którymi w dużej mierze poradzi sobie chat GPT,
  • być może w przyszłości chat będzie czynnie wspierał tworzenie opisów produktów w sklepach internetowych;
  • chat pomoże Ci też w generowaniu pomysłów na teksty i tytułów prostych artykułów czy innych publikacji.

Jednak nie wszystko jest tak różowe. Zawraca się uwagę na to, że użytkownicy mogą przestać szukać informacji w wyszukiwarce, jeśli mogą przejść bezpośrednio do czatu i tam zadać pytanie, na które uzyskają co najmniej zadowalającą odpowiedź.

Warto też przypomnieć, że wiele istniejących treści jest opartych o sztuczną inteligencję i automatyzację. Mowa tu np. o direct answer czy robotach crawlujących. Wyszukiwarka przecież od lat opiera się na podobnych rozwiązaniach, które raczej usprawniają pracę niż szkodzą.

Wiadomo jednak również, że chat może nas jeszcze zaskoczyć –zarówno pozytywnie jak i negatywnie, ale to czas pokaże. Najważniejsze jest tu obserwowanie rozwoju sytuacji i tego, jak praca sztucznej inteligencji wpłynie na wyniki wyszukiwania i inne zmienne.

Czy warto zaufać inteligencji chatbotów?

Warto zaznaczyć, że chat bywa imponujący. Nie jest jednak idealny i na pewno przez dłuższy czas taki nie będzie. Dlaczego póki co należy brać poprawkę na jego dzieła?

  • Kryteria oceny jakości Google, czyli E-E-A-T, zakładają między innymi to, że treści publikowane na stronach internetowych powinny być wiarygodne, wysokiej jakości i budzące zaufanie. Czy teksty generowane przez robota na pewno takie są?
  • Zeszłoroczna aktualizacja Google, czyli helpful content update, jasno określa, że najcenniejsze z punktu widzenia Google (i rzecz jasna także użytkowników) są rzetelne i przydatne treści. Chat GPT był uczony maszynowo, więc finalne efekty bywają różne. Dobrze jest sprawdzić samodzielnie wiarygodność treści przed publikacją tekstu.
  • Z racji różnych swoich ograniczeń, wynikających z tego, że obecnie wykorzystywany Chat GPT pozbawiony jest zdolności do samodzielnego i krytycznego myślenia, można z łatwością podważyć eksperckość jego „twórczości”.

Warto spróbować pracy z chatem i zobaczyć, jakie ma możliwości, ale warto też zawsze mieć z tyłu głowy informację, że jego wiedza i umiejętności są ograniczone.

Ograniczenia Chat GPT: kiedy zawodzi?

Czas na podsumowanie zasygnalizowanych kilkukrotnie ograniczeń sztucznej inteligencji. Rozwój GPT robi wrażenie, ale musisz wiedzieć, co jeszcze kuleje w jego pracy:

  • Sztuczna inteligencja to nie człowiek, więc brak jej wrażliwości czy poczucia humoru. Pisałam o tym już we wspomnianym artykule o copywritingu AI. Chat nie napisze Ci dowcipnego artykułu ani nie wplecie zgrabnej metafory do tekstu;
  • Pamiętaj też, że Chat GPT jest pozbawiony umiejętności samodzielnego myślenia, więc nie zastąpi prawdziwego człowieka. Bazuje na informacjach już gdzieś opublikowanych, które po prostu w miarę szybko przetwarza i dostarcza Ci w formie wypowiedzi na czacie. To nie są twórcze myśli;
  • Jeśli przez dłuższy czas popracujesz z czatem, widzisz, że jest odtwórczy i wtórny. Dość szybko zauważysz pewną schematyczność jego wypowiedzi. Może się tak zdarzyć, że świat zachłyśnie się chatem, zaleje internet treściami tworzonymi przez robota i w pewnym momencie tylko takie, czyli mało odkrywcze i przydatne treści będą do naszej dyspozycji. Nie brzmi to dobrze;
  • Chat GPT nie jest kreatywny. To model językowy, wyuczony maszynowo. Wszystkie jego odpowiedzi bazują na istniejących już w internecie treściach. Podsunie Ci pomysły, jednym z jego zadań może być rozwiązywanie problemów, ale wszystko to będzie się opierać na istniejących tekstach.
  • Język polski został bardzo dobrze opanowany przez chat, który jednak ma problem, by odpowiedzieć na pytania poruszające złożone problemy. Dlatego najlepiej się sprawdza, gdy zadajesz mu proste pytania. Póki co proś chat o pomoc w kwestiach, których wiarygodność jesteś w stanie samodzielnie zweryfikować.
  • Robot ma też problem z podawaniem źródeł. Nie zawsze więc jego „twórczość” jest weryfikowalna. Poniżej znajduje się fragment mojej rozmowy z czatem. Testowo poprosiłam go o napisanie artykułu o suplementacji witaminy D w polskich warunkach. Następnie poprosiłam o źródła (w wygenerowanym tekście pojawiły się informacje o dawkowaniu, skutkach przedawkowania itp.). Oto fragment odpowiedzi, jaką uzyskałam:
chat gpt jak korzystać
  • Ważną kwestią jest też czas odpowiedzi. Wysyłając pytania do robota, musisz liczyć się z tym, że potrzebuje on chwili, by dostarczyć Ci odpowiedzi. Rozmowy z chatbotem nie zawsze są tak szybkie, jakbyśmy tego oczekiwali. Imituje to jednak dość naturalny sposób udzielania odpowiedzi przez rozmówcę.

Czy skorzystasz za darmo z pomocy sztucznej inteligencji?

Do niedawna rewolucyjny Chat GPT był darmowy i każdy, kto założył konto, mógł z niego korzystać. Wiadomo było, że kwestią czasu jest wprowadzenie wersji płatnej.

Nikt nie spodziewał się, że będzie to miało miejsce tak szybko. Już w lutym pojawiła się wersja PLUS:

chat gpt wersja podstawowa i płatna

Wprowadzenie wersji premium wpłynęło między innymi na jakość korzystania z wersji podstawowej. Z racji dużego zainteresowania czatem już przedtem zdarzało się, że trzeba było poczekać „na swoją kolej” przez przeciążenia.

Teraz jednak jasno postawiono sprawę: wersja PLUS jest dostępna zawsze, nawet gdy obłożenie chatu jest pełne. Z kolei szarzy, bezpłatni użytkownicy nadal będą musieli mierzyć się co jakiś czas z niedostępnością czatu.

Wspomniany przeze mnie wcześniej czas generowania tekstu jest oczywiście szybszy dla użytkowników premium.

BARD, czyli odpowiedź w dziedzinie sztucznej inteligencji

Po ogłoszeniu Chat GPT przez Open AI, firma Microsoft poinformowała, że w jej wyszukiwarce, czyli Bing, zajdą pewne zmiany. Klasyczny do tej pory sposób wyszukiwania informacji w wyszukiwarce ma zostać wzbogacony możliwością kontaktu z chatbotem.

Robot ma być pośrednikiem między użytkownikiem a wyszukiwarką.

Ta informacja również nie pozostała bez echa, bo niebawem firma Google ogłosiła, że w jej wyszukiwarce także będzie można wyszukiwać dane z użyciem modelu BARD.

Oba pomysły są odpowiedzią na Chat GPT. Także wykorzystują możliwości sztucznej inteligencji, wprowadzając je do wyszukiwarek, dzięki czemu użytkownik wcale nie musi szukać chatbota. Wyszukiwanie danych w interfejsach konwersacyjnych sprawia, że to chatbot zbliża się do użytkownika.

Jednak w związku z tym, że najprawdopodobniej znana nam lista wyników w wyszukiwarce zmieni się w chat, może to mieć istotne znaczenie dla SEO. To jest jednak kwestia, która musi podlegać na razie obserwacji, bo trudno wróżyć z fusów.

Chat GPT: pomoże czy zaszkodzi?

Podsumowując moje spostrzeżenia, temat Chatu GPT, uruchomienie go i zaprezentowanie jego możliwości światu wprowadziło wiele emocji. Bliższe poznanie narzędzia sprawiło, że te emocje nieco opadły.

Owszem, Chat GPT pomoże automatyzować zadania w różnych branżach, dzięki czemu przyspieszy pracę. Jeśli jednak jego „dzieła” nie będą kontrolowane, mogą dostarczyć sieci wielu niepotwierdzonych i niekiedy błędnych informacji.

Tak że póki co praca z Chat GPT to przede wszystkim współpraca.

Co więcej, warto też obserwować, co nowego w trawie piszczy, bo możliwości wykorzystania AI są niezliczone. Przykładem może być interaktywny BARD. Możemy się więc spodziewać, że nie tylko będą powstawały nowe narzędzia, ale te istniejące będą stale rosnąć w siłę.

Opublikowano w Blog Copywriting: , aktualizacja: