Od czego zależą efekty pozycjonowania?

Efekty pozycjonowania - od czego zależą? Blob

Jeśli współpracujesz z agencją, można powiedzieć, że efekty pozycjonowania są wynikiem pracy zespołowej między Twoją firmą, czyli klientem agencji, a specjalistą SEO lub całym zespołem zajmującym się marketingiem Twojego biznesu.

Osiągnięcie oczekiwanych celów, uzyskanie spodziewanych efektów wymaga zaangażowania obu stron w dostosowanie witryny do potrzeb wyszukiwarki oraz odbiorców. 

Po co Ci SEO?

Jeśli jeszcze nie wprowadziłeś SEO do promocji biznesu, być może nie masz pewności, na czym polega pozycjonowanie strony i do czego realnie ma szansę Cię doprowadzić. Ten artykuł rozjaśni wątpliwości! Przedstawi SEO od podstaw wraz z nakreśleniem efektów, na których zależy każdemu przedsiębiorcy.

Pozycjonowanie stron, znane również jako SEO (ang. Search Engine Optimization), to zestaw strategii i działań mających na celu poprawę widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. W skrócie, SEO pozwala na zoptymalizowanie treści i struktury strony w taki sposób, aby spełniała kryteria algorytmów wyszukiwarek, co skutkuje wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania.

Jeśli to mało, sprawdź również nasz artykuł wyjaśniający, co to jest SEO, gdzie znajdziesz komplet przydatnych wiadomości.

Oczywiście nie bez znaczenia jest komfort użytkownika korzystającego ze stron www. Działania SEO mają za zadanie wpłynąć też pozytywnie na doświadczenie użytkownika, czyli tzw. user experience (być może znasz to pojęcie pod postacią skrótu – UX).

Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania to większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy poszukujący oferty takiej jak Twoja, znajdą ją w internecie i klikną link prowadzący do Twojej strony. Gdy tylko oferta spełni ich oczekiwania, zrealizują tam transakcję, co Tobie przyniesie zysk.

Marketing internetowy, do którego zalicza się też proces pozycjonowania czy content marketing, ma na celi dostosowanie strony do wymogów wyszukiwarek, a także potrzeb odbiorców. Bez wyszukiwarki nie dotrzesz do klientów online, a bez zadowolonych odbiorców nie zrealizujesz celów biznesowych.

Stąd popularność rozwiązania, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych. Dzięki niemu staje się możliwe pojawienie się na pierwszej stronie Google na liście bezpłatnych wyników.

Co składa się na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych?

Skuteczne pozycjonowanie jest dziełem licznych czynników. Należą do nich np.:

  • Stan techniczny witryny,
  • Wiek domeny oraz jej historia,
  • Branża, w której działasz. Wysoka konkurencja generuje większe trudności,
  • Wielkość strony i oferty,
  • Jakość treści na stronie,
  • Budżet przeznaczony na pozycjonowanie,
  • Link building.

Efekty pozycjonowania zależą od tego, czy strona ma odpowiednią historię, czy jest zadbana pod kątem technicznym, a także od tego, czy dbasz o profil linków przychodzących. Dlatego nie spodziewaj się efektów SEO, wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania czy dobrej widoczności witryny w SERP-ach, jeśli nie wdrażasz odpowiednich działań.

Stan techniczny strony a SEO

Wspominałam już, że SEO to zestaw procesów i działań mających zadbać o to, jak Twoją stronę widzi wyszukiwarka.

Strona musi być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem technicznym. Dzięki temu spełnia wymagania algorytmów wyszukiwarek.

Jakie przykładowe elementy są istotne z tego punktu widzenia?

  • Szybkość ładowania strony,
  • Responsywność na urządzeniach mobilnych
  • Poprawna indeksacja zawartości.

Dobry stan techniczny strony to także dbałość o to, by witryna była dostosowana do aktualnych potrzeb użytkowników. Zwróć uwagę na nawigację na stronie, układ menu czy przyjazną strukturę kart produktu.

Dodatkowe elementy mające znaczenie to przyjazne adresy URL, odpowiednie meta tagi, wdrożone przekierowania, struktura linków wewnętrznych, wdrożenie certyfikatu SSL oraz mapy XML itp.

Jeśli zmagasz się z niskimi pozycjami w wynikach wyszukiwania lub narzekasz na słabą widoczność, powody takiego stanu rzeczy mogą być rozmaite. Jedną z przyczyn może być Black Hat SEO, czyli nieetyczne z punktu widzenia wyszukiwarki techniki SEO.

Należą do nich takie zjawiska, jak na przykład cloaking czy keyword stuffing, który odnosi się do nadmiaru słów kluczowych w treściach.

Historia domeny a efekty pozycjonowania

Warto wiedzieć, że długość istnienia strony internetowej może wpływać na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Starsze domeny często cieszą się większym zaufaniem algorytmów wyszukiwarek.

Nie możemy jednak zapomnieć o drugiej istotnej kwestii – historia domeny również ma wpływ na to, jak widzi Cię wyszukiwarka.

Wyobraź sobie, że swój biznes stawiasz na kilkunastoletniej domenie, co z założenia powinno być dla Ciebie korzystne. Ignorujesz jednak fakt, że przed laty były na niej publikowane treści dla dorosłych. Google nie promuje chętnie takich treści, dlatego długi wiek domeny w tym przypadku i tak nie działa na Twoją korzyść, bo historia domeny jest podejrzana.

Z kolei nowa domena to nieodkryty jeszcze obszar z punktu widzenia wyszukiwarki. Musi ją poznać, następnie ocenić jej wartość i wiarygodność, zanim zacznie ją promować na liście organicznych wyników wyszukiwania na określone frazy.

Branża i konkurencyjność

Czy wiesz, że także branża ma znaczenie dla uzyskania efektów SEO?

W bardziej konkurencyjnych branżach więcej firm rywalizuje o te same słowa kluczowe. Dlatego znalezienie i efektywne wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych staje się jednym z ważniejszych zadań dla Ciebie lub specjalisty z agencji.

Uzyskanie efektów SEO może być trudne dla laika lub osoby, która poza tym ma inne obowiązki do wykonania. Dlatego jeśli jesteś przedsiębiorcą, skup się na zagadnieniach stricte biznesowych, a w kwestii pozycjonowania nawiąż współpracę z agencją SEO.

Specjalista wykona audyt SEO, zadba o dobór słów kluczowych do oferty, przeprowadzi analizę konkurencji i opracuje zapotrzebowanie na wysokiej jakości treści.

Wielkość strony

Wielkość stron www to również jeden z czynników mogących wpływać na efekty pozycjonowania.

Duże strony wymagają bardziej złożonych struktur, co może wpływać na łatwość indeksacji przez wyszukiwarki. Jednocześnie warto pamiętać, że zapanowanie nad większymi zbiorami danych jest trudniejsze i często jest wyzwaniem.

Jednak im większa strona i więcej elementów, tym większa przestrzeń na treści, które także mają wpływ na widoczność strony.

Jeśli chcesz, by Twoja witryna była przyjazna użytkownikom, zadbaj o szybkość ładowania strony. Na dużych witrynach jest to większe wyzwanie, ale równie istotne zadanie.

Co więcej, duże strony generują więcej danych do analizy. Niezwykle istotne z tego względu jest efektywne monitorowanie analizy danych dla identyfikowania obszarów do koniecznej optymalizacji.

Nie bez znaczenia jest zakres działalności, a przy dużych sklepach czy stronach prawdopodobny jest szerszy obszar działania. Jeśli strona działa na różnych rynkach, należy dostosować strategię SEO do lokalnych potrzeb i preferencji.

Treści na stronie internetowej

W content marketingu chodzi nie tylko o treści w formie tekstu, ale o różne elementy, takie jak grafiki, wideo, artykuły blogowe, opisy produktów czy opisy kategorii itp. Celem pozycjonowania jest między innymi zadbanie o to, by stronę wypełniały wartościowe treści zwane contentem.

W swojej strategii SEO musisz uwzględnić wdrożenie strategii contentowej i być może współpracę z copywriterem lub content writerem.

Budżet a efekty pozycjonowania

Budżet to oczywiście jedna z ważniejszych składowych efektów pozycjonowania. Dzięki zaplanowaniu budżetu możesz:

  • Nawiązać współpracę z agencją zatrudniającą specjalistów, wykorzystującą płatne narzędzia analityczne i narzędzia SEO,
  • Zainwestować w cenne linkowanie zewnętrzne,
  • A nawet wesprzeć działania SEO płatnymi reklamami w wyszukiwarce czy sieci reklamowej Google Ads lub Microsoft Ads.

Pamiętaj, że większy budżet daje możliwość sprawniejszego reagowania na potrzeby rynku, pozyskiwanie lepszych linków zewnętrznych, a także tworzenie większej liczby wartościowych treści.

Najczęstsze efekty działań SEO

Do promocji sklepów internetowych czy stron internetowych wybiera się pozycjonowanie, aby osiągnąć określone efekty. Każda firma czy marka oczywiście określa swoje własne kluczowe cele. Jednak są pewne powtarzalne, ogólne wyniki, na których zależy większości biznesów sięgających po SEO.

Do najważniejszych efektów pozycjonowania należą:

  • Zwiększenie ruchu na stronie;
  • Poprawa widoczności strony w wyszukiwarce Google;
  • Konwersje
  • Dłuższy czas spędzony na stronie przez użytkownika.

Takie efekty możesz uzyskać dzięki stworzeniu odpowiedniej strategii (np. przez specjalistę SEO) oraz wdrażaniu niezbędnych zmian czy poprawek w obrębie Twojej witryny.

Ruch na stronie

W obszarze działań SEO istotne jest nie tylko podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ale przede wszystkim generowanie zwiększonego ruchu na stronie.

Większy ruch organiczny na stronie ma znaczenie dla wyszukiwarki, która widzi, że wielu użytkowników kieruje się właśnie do Ciebie po informacje lub na zakupy. Dzięki temu wyszukiwarka postrzega Twój adres bardzo pozytywnie.

Aby zauważyć zwiększenie ruchu na stronie, musisz pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania. Co warto zrobić?

  • zoptymalizować meta opisy (tzw. meta description),
  • stworzyć wartościowe treści pod specjalnie dobrane słowa kluczowe,
  • wdrożyć pozycjonowanie szerokie (tzw. pozycjonowanie long-tail),
  • dołącz równolegle działania w mediach społecznościowych,
  • monitorować na bieżąco wyniki w narzędziach analitycznych.

Wzrost ruchu na stronie może przynieść inne korzyści, takie jak wzrost sprzedaży czy nawet wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania. Te elementy są ze sobą powiązane.

Poprawa widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania

Pozycjonowanie to proces mający poprawić widoczność strony na kilka sposobów. Jednym z nich jest wzrost widoczności na jak największą liczbę słów kluczowych, drugim zwiększenie widoczności Twojej witryny na wybrane frazy kluczowe (czyli zapytania użytkowników).

Oznacza to, że witryna wyświetla się na większą liczbę słów kluczowych. Tym samym zwiększa prawdopodobieństwo dotarcia do swojej grupy docelowej.

Poprawa widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania jest możliwa, jeśli masz dobrze zoptymalizowane zaplecze strony oraz treści. Dzięki treściom odpowiadającym na realne potrzeby potencjalnych klientów masz szansę wyświetlać się wyżej.

Istnieje taki termin jak topical authority oznaczający w wolnym tłumaczeniu autorytet, jaki posiadasz jako firma i strona www. Użytkownicy wchodzą chętniej na strony z wyższych pozycji z wygody, ale także dlatego, że pierwsze wyniki wydają się wiarygodniejsze.

Nie bez znaczenie dla widoczności jest też wizytówka Google – regularnie aktualizowana i wyposażona w najważniejsze informacje o firmie.

Konwersje

Czy wiesz, że odpowiednie pozycjonowanie wpływa nie tylko na liczbę odwiedzin, lecz także na jakość ruchu?

Dlatego dobrze dobrane słowa kluczowe i spersonalizowane treści przyciągają klientów bardziej zainteresowanych daną ofertą, co skutkuje wyższymi wskaźnikami konwersji.

Czas spędzony na stronie

Czas spędzony na stronie przez użytkownika wskazuje, czy zawartość strony lub sklepu odpowiedziała na jego potrzeby. Jeśli nie, najprawdopodobniejszym scenariuszem jest taki, że szybko kończy swoją wizytę. Dłuższy czas może wskazywać na to, że zainteresowała go oferta bądź inne rodzaje treści w obrębie witryny.

Efekty pozycjonowania lokalnego

W przypadku pozycjonowania lokalnego możesz spodziewać się nieco szybszych efektów. Działania SEO zorganizowane w perspektywie lokalnej, wokół klientów z okolicy, charakteryzują się nieco innym podejściem, a także mniejszą konkurencją.

O konkurencyjności już wspominałam. To bardzo ważny czynnik wpływający na efekty. Im mniejsza konkurencja, tym łatwiej się wybić, bo mniej biznesów konkuruje o widoczność na te same zapytania.

Niestety pozycjonowanie lokalne nie jest dla każdego. Jednak jeśli Twój biznes działa głównie na rynku lokalnym, łatwiej pozyskasz ruch organiczny na frazy lokalne. Pozycjonowanie i tak wymaga czasu, ale w tym przypadku zauważalne efekty są możliwe szybciej niż w klasycznym, krajowym pozycjonowaniu.

Po jakim czasie pozycjonowanie strony przynosi efekty?

Kiedy firmy nawiązują współpracę z agencjami, pierwszym i zasadniczym pytaniem zazwyczaj jest: kiedy zobaczę pierwsze rezultaty SEO?

Nic dziwnego, każdy chce widzieć efekty włożonej ciężkiej pracy, a szczególnie gdy płaci agencji za zajęcie się promocją swojego biznesu. Niestety odpowiedź na pytanie, kiedy pojawią się oczekiwane efekty, nie jest jednoznaczna.

Wiele zależy od danej branży, od indywidualnej sytuacji strony (np. jej stanu technicznego, historii domeny, posiadanych treści itp.), a także budżetu. 

Wzrost wyświetleń strony magicznie nie nastąpi bez wdrożenia działań SEO, które zaleca specjalista.

Rozpoczynając współpracę z agencją, rozpoczynasz pewnym sensie nowy proces pozycjonowania, bo oparty na kolejnej strategii. Raczej poleca się realizację i rozwijanie strategii z pomocą jednego zespołu, by nie zaczynać wciąż od nowa. To oddala Twoją witrynę od sukcesu.

Pamiętaj, że pozycjonowanie trwa. Najpierw wykonuje się audyt SEO, potem opracowuje strategię, przygotowuje frazy kluczowe według owej strategii, pozyskuje się linki, tworzy się zoptymalizowane treści według wytycznych, następnie roboty Google muszą zaindeksować stronę… To wszystko zajmuje czas i efekty działań SEO potrzebują tego rozbiegu, zanim się pojawią.

Szybkie i satysfakcjonujące wyniki pozycjonowania są niemożliwe, jeśli:

  • Nie przeznaczasz wystarczającego budżetu na linkowanie zewnętrzne,
  • Jeśli nie wprowadzasz niezbędnych zmian w obrębie strony, o które prosi specjalista,
  • Zbyt szybko się poddajesz i np. zrywasz współpracę po pierwszych kilku miesiącach współpracy.

Pierwsze efekty SEO pojawiają się najwcześniej po kilku tygodniach, jednak najczęściej ten proces wymaga większej cierpliwości. Czas oczekiwania może się wydłużyć, bo budżet jest zbyt niski i pozyskanie najlepszych linków jest niemożliwe lub wykupiony pakiet usług SEO przewiduje relatywnie niewielką ilość profesjonalnych treści.

Mądre przysłowie mówi, że z pustego i Salomon nie naleje, i warto o tym wspomnieć także w kontekście pierwszych efektów SEO. Zarówno tempo jak i skuteczność działań SEO uzależnione są między innymi od budżetu oraz zaangażowania ze strony właściciela danej strony lub sklepu.

Podczas pracy nad pozycjonowaniem strony specjalista wykorzystuje narzędzia, takie jak Google Search Console, Screaming Frog czy inne, wskazujące mu błędy, usterki, będące swego rodzaju kierunkowskazem dla dalszych działań.

Jak zaprezentować się wysoko w wynikach wyszukiwania – podsumowanie

Każdy przedsiębiorca chciałby zauważyć efekty pozycjonowania jak najszybciej i aby były jak najbardziej spektakularne. Efekty SEO nie są tak ekspresowe, jak np. efekty wynikające z wykorzystania reklam płatnych Google Ads czy Microsoft Ads. Czas oczekiwania na efekty jest w przypadku SEO dłuższy, jednak zdecydowanie wart zachodu i cierpliwości.

Wypracowana wysoka pozycja na liście wyników to efekt ciężkiej pracy, która opłaca się długoterminowo. Wdrożenie strategii SEO we współpracy ze specjalistą i kontynuowanie jej wraz z wprowadzaniem niezbędnych ulepszeń i treści to sukcesywne dążenie w stronę sukcesu w wyszukiwarce.

Czas oczekiwania na efekty pozycjonowania przeznacz na dalsze rozwijanie przedsięwzięć biznesowych, a także uważną współpracę ze specjalistami. Dzięki temu szybciej zobaczysz pierwsze efekty pozycjonowania na swojej stronie internetowej lub sklepie online. Odezwij się do nas, by poznać naszą propozycję dla Twojego biznesu.  

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: