Pozycjonowanie lokalne – wykorzystaj tę technikę SEO
Pozycjonowanie lokalne to technika SEO, której warto się bliżej przyjrzeć. Są branże, w których taka metoda promowania oferty jest najkorzystniejsza. W tym artykule przedstawię Ci charakterystykę lokalnego SEO, korzyści dla biznesu oraz klientów i wskażę, czy powinieneś wdrożyć pozycjonowanie lokalne w strategii swojej firmy.
- Co to jest pozycjonowanie lokalne?
- Dlaczego wykorzystuje się pozycjonowanie lokalne Google?
- Kto powinien wdrożyć technikę lokalnego SEO?
- Dlaczego warto pojawić się w lokalnych wynikach wyszukiwania?
- Optymalizacja strony, link building oraz content
- Wizytówka Google Moja Firma
- Mapy Google
- Pozycjonowanie regionalne
- Dane strukturalne Local Business
- Podsumowanie
Co to jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne – inaczej: lokalne SEO, marketing lokalny itp. – to strategia marketingowa z dziedziny SEO skoncentrowana na zwiększeniu widoczności danej firmy w wynikach wyszukiwania w kontekście lokalnym. Obejmuje też obecność w Mapach Google oraz Google My Business (Google Moja Firma).
Dla ścisłości, co to jest SEO? Jako przedsiębiorca lub początkujący marketer na pewno zetknąłeś się z tym terminem. Nic dziwnego, trudno wyobrazić sobie profesjonalną działalność w internecie bez SEO.
SEO to Search Engine Optimization, a po polsku optymalizacja techniczna strony pod kątem wyszukiwarki. Jest częścią dużej całości, jaką jest pozycjonowanie.
Z kolei pozycjonowanie lokalne jako gałąź pozycjonowania tradycyjnego obejmuje szereg działań mających na celu osiągnięcie wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania dla określonych fraz kluczowych związanych z lokalizacją.
Pozycjonowanie lokalne zyskało swoją wagę po aktualizacji Google Pigeon (Gołąb) z 2014 roku. Jej celem było dostarczanie jak najbardziej trafnych i przydatnych adresów w wynikach wyszukiwania powiązanych z geolokalizacją. Lokalne wyniki wyszukiwania miały być jak najbardziej kompatybilne z Mapami.
Co ważne, ogromne znaczenie ma aktualna geolokalizację urządzenia, z jakiego korzystamy. Wpisując „fryzjer” i mając włączoną Lokalizację, otrzymuję wyniki wyszukiwania związane z Bydgoszczą, bo tutaj zlokalizowane jest moje urządzenie:
Z kolei gdy lokalizacja jest wyłączona, nie otrzymuje się tak precyzyjnych wyników na samo hasło typu “fryzjer”, ale otrzymujemy podpowiedź, by uruchomić geolokalizację:
Innymi słowy pozycjonowanie lokalne zwiększa biznesom prawdopodobieństwo dotarcia do potencjalnych klientów z konkretnej lokalizacji poprzez lokalizacyjne słowa kluczowe.
I o co tyle hałasu? Na przykład o to, że założę się, że na pewno co najmniej kilka razy zdarzyło Ci się wpisać w lupkę wyszukiwarki hasło typu „mechanik Kraków”, „fryzjer Bydgoszcz” albo „restauracja tajska Poznań”.
Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nie użył w Google takiego zapytania. Żadnych kamieni nie widzę. 🙂
Dlaczego wykorzystuje się lokalne pozycjonowanie stron?
W pozycjonowaniu lokalnym wielu przedsiębiorców widzi ogromny sens. Wynika to z założeń danego biznesu oraz jego charakteru.
Dla wielu marek zwiększenie widoczności witryny w obrębie danej lokalizacji i pozyskanie klienta lokalnego jest głównym celem.
Profil klienta tworzony przez daną markę określa, do jakiej grupy odbiorców planuje kierować swoją ofertę. W takim profilu persony zakupowej może pojawić się też element lokalizacyjny. Są sytuacje i branże, w których jest niezbędny i trudno bez niego wyobrazić sobie komunikację marketingową oraz reklamową.
Co więcej dzięki powszechnemu dostępowi do Internetu klienci coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych, by szybko znaleźć usługi czy produkty w najbliższym otoczeniu. To znacząco zmienia sposób, w jaki firmy myślą o swojej widoczności online.
Znów przenoszę Cię w krainę wyobraźni. Jesteś w nowym miejscu, na przykład trwa Twój city break w zupełnie obcym mieście i kiszki grają Ci marsza. Co robisz: błąkasz się nieznanymi ulicami, czy wpisujesz w smartfonie hasło „restauracja Kraków”?
Większość z nas ułatwia sobie życie wyszukiwaniem aktualnie potrzebnych treści w internecie. Dzięki temu możesz przybliżyć się do potencjalnego klienta właśnie dzięki obecności w sieci. Inwestując w usługę pozycjonowania lokalnego możesz wyprzedzić swoją konkurencję, pozycjonując się skutecznie na frazy lokalne.
I znów jestem winna wyjaśnienie, jeśli to dla Ciebie nowe pojęcie. Czym są frazy?
Frazy kluczowe, czyli ang. keywords, to hasła, zapytania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce Google (lub innej). Wykorzystując określone frazy, czyli słowa kluczowe, możesz pozycjonować swoją stronę internetową lub sklep online.
SEO lokalne również wykorzystuje frazy kluczowe. Są to jednak specyficzne frazy, które już kilkukrotnie umieściłam w tym tekście.
Mowa tu o frazach związanych z konkretną lokalizacją, np. dopiskiem zawierającym nazwę miejscowości czy nawet konkretnej dzielnicy w przypadku dużych miast.
Czy pozycjonowanie lokalne dotyczy konkretnych branż? Tak, jak najbardziej pozycjonowanie fraz lokalnych ma znaczenie dla określonych typów biznesów.
Kto powinien wykorzystać lokalne SEO?
Lokalne pozycjonowanie strony internetowej to dla wielu firm potężna technika przynosząca satysfakcjonujące efekty. Jest wprost stworzona dla przedsiębiorstw takich jak:
- Lokale gastronomiczne działające w ścisłej lokalizacji, mające np. jeden stacjonarny adres – restauracje, kawiarnie.
- Lokale gastronomiczne sieciowe mające więcej lokali i chcące promować każdy z nich dzięki lokalnemu pozycjonowaniu.
- Kluby i bary.
- Firmy oferujące dojazd do klienta z usługą lub towarem (jedzenie na wynos, catering, naprawy, firmy remontowe itp.).
- Gabinety, warsztaty, salony kosmetyczne czy salony fryzjerskie.
- Noclegi (hotele, hostele, apartamenty itp.).
- Lokale świadczące wynajem okazjonalny – sale eventowe, studia fotograficzne itp.
Jak widzisz, z pozycjonowania lokalnego korzystają nie tylko małe i średnie firmy w danej lokalizacji, ale też duże przedsiębiorstwa o kilku czy kilkunastu punktach stacjonarnych.
Z drugiej strony pozycjonowanie lokalne ma też znaczenie dla użytkowników szukających sklepów, usług w danej lokalizacji. Optymalizacja strony pod lokalne słowa kluczowe działa na korzyść lokalnych użytkowników, a także przyjezdnych i turystów, którzy zwykle szukają usług czy lokali na już, klikając w smartfonie.
Dlaczego warto pojawić się w lokalnych wynikach wyszukiwania?
Już kilka lat temu badania publikowane np. przez Business2Community wskazały, że aż 97% użytkowników poszukuje w sieci lokalnych biznesów, a 72% z nich poszukuje sklepów w odległości do 5 km od swojego położenia.
Brzmi imponująco, prawda?
Pojawienie się w organicznych wynikach wyszukiwania na frazy lokalne, aktywnie prowadzona wizytówka Google oraz obecność w Google Maps mają kluczowe znaczenie dla lokalnych biznesów.
- Dzięki lokalnemu SEO niewielkie biznesy są widoczne w wyszukiwarce Google. W efekcie możliwe jest pozyskanie nowych klientów za sprawą lokalnego pozycjonowania.
- W dobie wyszukiwania na bieżąco informacji na urządzeniach mobilnych widoczność w sieci pozwala zaprezentować się szerszemu gronu potencjalnych klientów.
- W wyniku większej widoczności strony profesjonalne pozycjonowanie lokalne na określone frazy pozwala Ci wyprzedzić konkurencję i przybliżyć się do klienta.
- Proces pozycjonowania lokalnego przyczynia się zarówno do większej liczby klientów, ale też lepszej optymalizacji strony na potrzeby działań pozycjonerskich w wyszukiwarkach internetowych.
Lokalne firmy chętnie wykorzystują pozycjonowanie lokalne dla polepszenia widoczności strony internetowej w Google, wyprzedzenia konkurencji i pozyskania klientów. Jeśli więc prowadzisz lokalny biznes, oferujesz dojazd do klienta lub inne pokrewne działania, powinieneś wykorzystać potencjał, jaki ma pozycjonowanie lokalne.
Optymalizacja strony, content marketing i pozyskiwanie linków w pozycjonowaniu lokalnym
Optymalizacja strony internetowej zawsze jest podstawą działań pozycjonerskich. Tak jest też w pozycjonowaniu lokalnym. Nazwa lokalizacji w title, nagłówkach czy treści strony jest kluczowa.
Często zdarza się, że firmy decydują się na stworzenie osobnych podstron, zakładek zoptymalizowanych pod konkretne frazy lokalne związane z miastem czy nawet dzielnicą (w dużych aglomeracjach ma to spory sens).
Przy okazji tworzenia podstron należy pamiętać o tym, by wdrożyć solidny content marketing. Tworzenie treści zgodnych z SEO na stronie, blogu oraz aktywność w mediach społecznościowych przyczyniają się do:
- Zwiększenia widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania,
- Kreowania wizerunku Twojej firmy,
- Pozyskania odbiorców lokalnych.
Warto wspomnieć też o linkach. Jeśli chcesz zwiększyć swoją rozpoznawalność wśród mieszkańców miasta czy regionu, dobrze pozyskiwać wartościowe linki z lokalnych serwisów czy np. blogów lokalnych partnerów biznesowych.
Nie tylko wyniki wyszukiwania – zaprezentuj się w Google Moja Firma
Efekty pozycjonowania lokalnego możesz spotęgować. Wystarczy zoptymalizować wizytówkę Google Moja Firma (Google My Business). Jak wygląda proces zakładania wizytówki Google Moja Firma?
Stworzenie wizytówki Google Moja Firma jest proste i bezpłatne. Nie należy do licznych czynników rankingowych, które są tak ważne z punktu widzenia samego pozycjonowania, ale ma inne zalety.
Dlaczego Google Business Profile, czyli wizytówka Google się opłaca?
- W jednym miejscu zbiera kluczowe informacje na temat Twojej firmy – nazwa, lokalizacja, godziny otwarcia. To ważne dla odbiorców, którzy na przykład na cito poszukują elektryka w okolicy lub smacznej pizzerii podczas wakacji w Twoim mieście.
- Dzięki miejscu na dane teleadresowe wizytówka umożliwia szybki kontakt zainteresowanego użytkownika z firmą, przeniesienie się na stronę internetową lub sprawdzenie adresu na Mapie Google.
- W wizytówce Google użytkownicy mogą pozostawiać opinie i recenzje usług lub z wizyty w lokalu. Warto zachęcać zadowolonych użytkowników do pozostawiania opinii w Google, bo na pewno zauważą to potencjalni klienci. A co, jeśli w Twojej wizytówce lub na Mapach pojawią się negatywne opinie? Pisałam o tym osobny wpis, do którego Cię zapraszam. Ale long story short – warto na nie kulturalnie odpowiadać.
Warto mieć na uwadze, że samo założenie profilu biznesowego Google to nie wszystko. Marketing internetowy wymusza uważność i ciągłe kontrolowanie nowości oraz aktywność w sieci.
Tym samym wizytówka Google Moja Firma powinna być na bieżąco aktualizowana. Warto informować tam o zmianach godzin otwarcia, np. w święta, dodawać zdjęcia czy informacje o nowościach w ofercie (wystarczy kliknąć Dodaj aktualizację, Dodaj zdjęcie, Edytuj usługi lub Edytuj produkty).
W wizytówce Google umieść:
- informacje o swojej firmie,
- nazwę,
- dokładny adres,
- opis działalności (w przypadku Redseo jest to pozycjonowanie stron internetowych, Google Ads oraz Microsoft Ads),
- aktualne godziny otwarcia,
- a także zdjęcia (mogą być to zdjęcia lokalu, oferty, a nawet zespołu).
Prowadząc profil Google My Business, możesz nadać dostęp do wizytówki Google innym osobom, np. specjaliście SEO, z którym współpracujesz.
Co więcej, opis o Twojej firmie stworzony na wizytówkę Google ma znaczenie. Tekst napisany z wykorzystaniem fraz kluczowych odnoszących się do charakteru biznesu i lokalizacji ma wpływ na wyszukiwanie lokalne i tym samym pozyskanie klientów.
Nie zapominamy o obecności w Google Maps
Jeśli chcesz, by Twoja firma była widoczna w Google Maps, a nie jest, może być kilka przyczyn. Jedną z nich jest brak stworzonej wizytówki GMF.
Dzięki poprawnie stworzonemu profilowi w GMB (Google My Business) Twoja firma powinna pojawić się w Mapach Google. Dzięki temu użytkownik poszukujący firmy takiej jak Twoja, może łatwiej do niej dotrzeć, stworzyć trasę na mapie lub szybciej się z Tobą skontaktować.
Jak udowadniam od samego początku tego artykułu, obecność biznesu, szczególnie lokalnego, w Google jest niezwykle istotna. Prowadzenie lokalnego SEO przyczynia się do lepszej widoczności strony internetowej w sieci.
Gdy prowadzisz biznes o charakterze lokalnym, aktualizowana wizytówka oraz obecność w Mapach zdecydowanie działają na Twoją korzyść. Ma to znaczenie dla Ciebie, lokalnych klientów oraz turystów.
Pozycjonowanie regionalne
W przypadku pozycjonowania lokalnego najlepiej sprawdzają się bardzo konkretne lokalizacyjne frazy, np. „hydraulik Bydgoszcz” lub nawet „śniadania Kazimierz” (wskazujące na dzielnicę, nie całe miasto!). Popularne są też zapytania typu „restauracja obok…” lub „kawiarnia w pobliżu…”, które również chętnie wykorzystuje pozycjonowanie lokalne.
Nieco szerszym pojęciem niż lokalne SEO jest pozycjonowanie regionalne. To znacznie mniej popularna metoda pozycjonowania, bo jest znacznie mniej użytkowników zainteresowanych tak szerokim przekrojem atrakcji, np. w obrębie całego województwa. W końcu gdy potrzebujemy pilnie złotej rączki lub obiadu, nie chcemy objeżdżać całego regionu.
Chyba że… w turystyce. Są branże, na przykład wspomniana turystyka, gdzie lokalne SEO sprawdzi się świetnie, ale warte uwagi jest też SEO regionalne, wskazujące na całą krainę lub województwo.
Innym przykładem jest USA. Każdy stan ma swój “folklor” i atrakcje lub lokale, które chętnie pozycjonują się na frazy regionalne.
Wisienka na torcie, czyli dane strukturalne Local Business
Biznesy mające charakter lokalny, które chcą korzystać z lokalnego SEO, powinny znać zagadnienie danych strukturalnych Local Business.
Dane strukturalne Local Business to informacje o firmie i jej oddziałach – nazwa firmy, dane teleadresowe, kontakt telefoniczny i mailowy, godziny otwarcia czy recenzje/opinie dotychczasowych klientów. Taki zestaw informacji powinien posiadać każdy oddział danej firmy.
Dane strukturalne nie należą do czynników rankingowych, ale mają znaczenie dla pozycjonowania lokalnego.
Gdzie wyświetlają się dane strukturalne Local Business? Na przykład w wynikach wyszukiwania w formie karuzeli firm powiązanych z wprowadzonym zapytaniem.
Informacje umieszczane jako dane strukturalne dzielą się na obowiązkowe i zalecane. Do obowiązkowych należą nazwa firmy i adres. Do zalecanych takie elementy jak:
- godziny otwarcia,
- opinie,
- dane geolokalizacyjne,
- przedział cenowy dotyczący oferowanych towarów czy usług,
- numer telefonu
- czy adres URL.
Możliwe jest też dodanie opcjonalnych informacji, np. w przypadku restauracji – o typie serwowanych potraw.
Dzięki uporządkowanym danym strukturalnym Local Business na stronie możesz też umożliwić składanie rezerwacji w swojej restauracji, zamawianie usług czy umawianie wizyt w swoim salonie.
Co ważne, w przypadku gdy Twoja firma ma kilka siedzib/oddziałów, możesz dla każdego z nich ustawić odpowiednie dane (np. adres lub inne godziny otwarcia).
Wdrożenie danych strukturalnych na stronie jest możliwe dzięki polecanemu przez Google formatowi JSON-LD (JavaScript Object Notation) lub RDF.
Dlaczego dane strukturalne Local Business są tak istotne? Jak wskazuje sam Google, to dzięki tym danym Googlebot sprawniej opracowuje informacje dotyczące danej strony i danego biznesu.
Ważne, by dopilnować, aby dane strukturalne Local Business były poprawne oraz identyczne z tymi, jakie udostępniasz w GMB.
Pozycjonowanie lokalne: podsumowanie informacji
Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny i online, pamiętaj, że pozycjonowanie lokalne to jedno, a tradycyjne pozycjonowanie strony to drugie. Warto prowadzić działania SEO dla strony po to, by uzyskiwać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na różne frazy.
W Redseo chętnie zajmiemy się pozycjonowaniem tradycyjnym oraz pozycjonowaniem lokalnym stron internetowych. Odezwij się do nas, a podamy Ci naszą propozycję.
Pomożemy Ci zdobyć lokalnych klientów w konkretnej lokalizacji dzięki strategii SEO oraz optymalizacji strony i wizytówki Google Moja Firma.