Co to jest ruch organiczny na stronie i jak go zwiększyć?
Ruch organiczny na stronie to pojęcie ściśle powiązane z tematem pozycjonowania stron internetowych. Czym jest? Jak go zmierzyć i przede wszystkim — jak zwiększyć? Na te palące pytania odpowiemy w tym artykule.
Ruch organiczny — co to?
Ruch organiczny na oznacza ilość użytkowników, którzy odwiedzają stronę poprzez wyniki organiczne w wynikach wyszukiwania. Innymi słowy — organic traffic to każde kliknięcie przez użytkownika linku, który nie jest reklamą.
Ruch organiczny (ruch bezpłatny) jest związany z poziomem widoczności strony w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych.
Im wyższa pozycja strony w wynikach organicznych, tym większa szansa, że użytkownicy klikną link do naszej strony i ją odwiedzą. Ruch ten jest uważany za naturalny, ponieważ użytkownicy samodzielnie wyszukują informacje, wybierając te, które najbardziej ich interesują.
W ramach ruchu bezpłatnego większość użytkowników trafia na stronę dzięki pierwszym 10 wynikom wyświetlanym przez popularne wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing, Yandex czy Yahoo.
Ruch organiczny a ruch płatny — co lepsze?
Z pewnością zastanawiasz, co będzie lepsze w przypadku Twojego biznesu — zainwestowanie w SEO, w reklamy np. Google Ads czy Microsoft Ads. Przyjrzyjmy się więc zaletom obu tych źródeł ruchu.
Zalety ruchu organicznego w wyszukiwarce
- Ruch organiczny nie wymaga płacenia za kliknięcia ani wyświetlenia reklamy. Pozwala to zaoszczędzić na kosztach związanych z płatnymi kampaniami reklamowymi.
- Długotrwałe efekty. Strony internetowe, które zajmują wysokie pozycje w wynikach organicznych, mogą cieszyć się długotrwałym ruchem, nawet po zakończeniu działań.
- Wiarygodność. Wyniki organiczne są postrzegane przez użytkowników jako bardziej wiarygodne, ponieważ nie są promowane. Strony internetowe, które zajmują wysokie pozycje w organicznych wynikach, mogą budować zaufanie użytkowników.
- Długi ogon. Ruch naturalny może pochodzić z długiego ogona, czyli mniej popularnych, bardziej szczegółowych zapytań wyszukiwania. Dzięki temu strony internetowe mogą docierać do bardziej ukierunkowanej grupy odbiorców. Zwiększa to szansę na konwersję.
Zalety ruchu z płatnych wyników wyszukiwania
- Szybki efekt. Kampanie płatne pozwalają na natychmiastowe pojawienie się w wynikach wyszukiwania. Może to być przydatne, jeśli potrzebujesz szybko zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej lub zależy Ci na promocji danego asortymentu, lub usługi.
- Lepsza widoczność. Reklamy płatne często są wyświetlane na górze wyników wyszukiwania lub na innych wyróżnionych miejscach. Może to przyciągnąć większą uwagę użytkowników.
- Precyzyjne targetowanie. Kampanie płatne pozwalają na dokładne targetowanie reklam na podstawie różnych kryteriów, np. lokalizacji, zainteresowań.
Podsumowując — zarówno ruch bezpłatny w wyszukiwarce jak i ruch z płatnych wyników wyszukiwania mają swoje zalety. Ważne jest, aby przeanalizować dokładnie biznes i indywidualnie ustalić, który kanał pozyskiwania ruchu wybrać.
Jeżeli zależy Ci na szybkiej widoczności w SERP-ach — zastanów się nad reklamami. Jeżeli zaś liczysz się z tym, że ruch organiczny pozyskiwany jest stopniowo, ale najczęściej długotrwale — rozważ pozycjonowanie.
Połączenie optymalizacji SEO i reklam płatnych może przynieść najlepsze efekty. Działania te mogą uzupełniać się nawzajem, przyczyniając się do osiągnięcia lepszych wyników marketingowych.
Jak zmierzyć ruch organiczny na stronie?
Ruch z wyszukiwarki Google – Google Search Console
Google Search Console jest cennym narzędziem w mierzeniu ruchu organicznego na stronach internetowych.
Umożliwia między innymi:
- monitorowanie kliknięć i wyświetleń w Google,
- analizę słów kluczowych,
- wykrywanie problemów technicznych
- i więcej.
Jest to niezbędne narzędzie dla webmasterów i właścicieli stron, którzy chcą śledzić swoją widoczność w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe.
Ruch z wyszukiwarki Microsoft Bing
Bing Webmaster Tools to narzędzie oferowane przez Microsoft. Pozwala ono webmasterom i właścicielom stron internetowych na jej monitorowanie. Umożliwia także zarządzanie jej wydajnością w wynikach naturalnych wyszukiwania Bing.
Jak zwiększyć ruch organiczny?
Aby zwiększyć ruch organiczny na danej stronie, ważne jest, aby stosować odpowiednie techniki SEO (Search Engine Optimization) i SXO (Search Experience Optimization).
Ważne są poniższe elementy:
- Tworzenie wartościowych, unikalnych i zgodnych z zainteresowaniami użytkowników treści. Treści zoptymalizowane pod słowa kluczowe, mogą poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
- Techniczne SEO. Upewnij się, że twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem technicznym.
- Link building. Zdobycie wysokiej jakości linków prowadzących do twojej strony może zwiększyć jej autorytet i pozycję w wynikach wyszukiwania.
- Social media. Obecność w mediach społecznościowych może zwiększyć świadomość marki i przyciągnąć nowych użytkowników na stronę.
Wysoka jakość i wartościowe, zoptymalizowane treści na stronie mogą wpłynąć na wzrost ruchu z bezpłatnych wyszukiwań. Ruch organiczny jest istotnym czynnikiem w ocenie popularności i skuteczności danej strony internetowej w Google. Warto więc o niego zadbać!
Podsumowanie
Ruch organiczny to naturalny ruch z wyszukiwarek, niepochodzący z płatnych reklam. Jest on ściśle związany z działaniami SEO, które docelowo mają prowadzić do jego zwiększenia.
Ruch bezpłatny na stronie możesz śledzić z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi takich jak np. Google Search Console czy Bing Webmaster Tools.
Dane z tych narzędzi wskazują, jakie działania SEO najlepiej podjąć na stronie, aby zwiększyć ruch bezpłatny z wyszukiwarki.
Jeżeli jednak te zagadnienia to dla Ciebie nadal czarna magia, skontaktuj się z nami! Doradzimy Ci odpowiednie rozwiązanie dla Twojego biznesu.