Co to jest meta description i jaka jest jego rola w pozycjonowaniu? 

mężczyzna piszący meta description w kodzie Blob

Meta tagi często traktowane są po macoszemu, ale czy słusznie? W tym artykule przeczytasz więcej na temat meta description — czym jest, jak go sprawdzić i przede wszystkim jak poprawnie napisać. Dobry meta opis wspiera bowiem SEO i odgrywa ważną rolę w podejmowaniu decyzji potencjalnego klienta o kliknięciu w Twoją stronę. 

Meta description – co to jest?

Meta description (meta opis) to krótki opis strony internetowej, który jest umieszczany w kodzie źródłowym strony w tagu meta. Jest to element, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych, takich jak np. Google czy Microsoft Bing, zaraz pod tytułem strony (meta title). Powinien on prezentować kluczowe informacje o tym, co znajduje się na stronie.

Meta description ma na celu opisanie zawartości strony w sposób przyciągający uwagę użytkowników, zachęcający ich do kliknięcia w wynik wyszukiwania i wejścia na stronę. Zazwyczaj składa się z kilku zdań i powinien zawierać słowa kluczowe, które są istotne dla danej strony. Można w nim także umieścić emoji, aby wyróżnić się wśród konkurencji. Z tym trzeba jednak obchodzić się ostrożnie.

Jak wygląda meta description w kodzie HTML?

Meta description jest umieszczany w tagu meta, w sekcji head kodu HTML strony. 

przykład tagu meta description
Przykładowy meta tag description

Ile znaków powinien mieć meta opis?

Optymalna długość meta opisu to około 150-160 znaków ze spacjami (zzs), ponieważ większość wyszukiwarek internetowych wyświetla tylko tyle znaków w wynikach wyszukiwania. W praktyce jednak musimy wziąć także pod uwagę różnice w wyświetlaniu meta description pomiędzy różnymi urządzeniami.

W przypadku wyświetlania na desktopie powinien on mieć około 155 zzs, natomiast na urządzeniach mobilnych nieco mniej — około 110 zzs. Jeśli meta opis jest zbyt długi, Google może go przyciąć. Może to uniemożliwić użytkownikom zobaczenie istotnych informacji dotyczących Twojej strony. To z kolei może wpłynąć negatywnie na klikalność witryny w SERP-ach. 

Długość meta opisu możemy podawać także w pixelach. Wynosi ona maksymalnie 920 px, co może pozwolić na około 158 zzs. Na urządzeniach mobilnych maksymalna szerokość wynosi około 680 px (ograniczenie do około 120 zzs).

Wskazówka

Warto jednak pamiętać, że między konkretnymi literami alfabetu występują różnice w ilości pixeli, stąd też przykładowo litera „w” zajmuje więcej miejsca niż litera „i”. Warto więc zawsze sprawdzić swój meta opis po zakończonej optymalizacji, aby uniknąć jego ucięcia przez wyszukiwarkę. 

Meta description — wpływ na pozycjonowanie stron

Choć sam meta description nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym Google, może on jednak wpływać pośrednio na SEO danej strony internetowej.

Dobrze napisany meta opis może zachęcić użytkowników do kliknięcia Twojej strony, co z kolei zwiększa CTR (Click-Through Rate) i ruch organiczny.

Choć nie mamy bezpośredniego wglądu w listę czynników rankingowych wyszukiwarki Google, podejrzewa się jednak, że behawioralny aspekt użytkowników również odgrywa swoją rolę w całym procesie ustalania pozycji.

Liczba użytkowników i ich czas przebywania na Twojej stronie może więc mieć wpływ na decyzję algorytmu co do jej pozycji. Warto więc zadbać o jak najlepszy opis meta. Opis powinien zawierać słowa kluczowe istotne dla witryny, ale jednocześnie być przyciągający i zachęcający do kliknięcia.

Jak sprawdzić meta description?

Meta description strony internetowej można sprawdzić na kilka sposobów. Jedne z nich są łatwiejsze i nie wymagają specjalistycznej wiedzy czy narzędzi. Inne z kolei zahaczają o znajomość programów crawlujących takich jak np. Website Auditor czy wtyczek do przeglądarki. 

Popularnymi sposobami wykorzystywanymi do analizy meta opisów są:

  • Sprawdzanie kodu źródłowego danej strony;
  • Podejrzenie, jakie informacje prezentują organiczne wyniki wyszukiwania;
  • Zastosowanie odpowiedniej wtyczki do przeglądarki;
  • Skorzystanie z narzędzi SEO, takich jak popularne crawlery;
  • Bezpośrednie sprawdzenie meta opisu w CMSie danej strony internetowej.

Sprawdź kod źródłowy strony

Najbardziej podstawową metodą sprawdzenia meta opisu jest po prostu zajrzenie w kod źródłowy strony. Dzięki temu masz bezpośredni wgląd w to, jak wygląda meta description bez korzystania z zewnętrznych narzędzi czy wtyczek. 

jak sprawdzić źródło strony internetowej
Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy, wybierz opcję „Wyświetl źródło strony”

Podejrzyj meta opis w SERP-ach

Kolejną metodą jest proste podejrzenie meta tagu description w wynikach wyszukiwania przeglądarki. 

Wpisując słowa kluczowe w Google, możesz prześledzić, w jaki sposób wyszukiwarka prezentuje daną stronę internetową.

Jednak miej na uwadze, że Google potrafi przepisywać meta tagi, stosując np. fragmenty treści ze strony. Metoda ta może więc okazać się niezbyt rzetelna i prezentować dokładnego meta opisu, który jest w kodzie strony. 

Wskazówka

Sprawdzając wyniki wyszukiwania, zawsze rób to w trybie incognito lub uprzednio czyszcząc historię wyszukiwania czy wylogowując się z konta Google.

Dane z Twojego konta oraz historia wyszukiwań może wpływać na to, co Google wyświetla w odpowiedzi na Twoje wyszukiwanie. Jeżeli więc chcesz niczym niezmąconych wyników wyszukiwania — zastosuj się do tej wskazówki. 

meta opis w wynikach wyszukiwania Google
Przykładowy meta description w wynikach wyszukiwania

Użyj wtyczki SEO

Możesz zainstalować wtyczkę do przeglądarki, taką jak SEO Minion lub SEO Meta in 1 Click, która wyświetla informacje o meta tagach na stronie. 

Wtyczek tych jest oczywiście znacznie więcej i to od Ciebie zależy, którą wspomożesz swoje działania i analizy. Większość z nich pokazuje dane takie jak meta tagi w bardzo sprawny sposób — nawet te darmowe.

Fragment danych jakie pokazuje wtyczka SEO Meta in 1 Click
Fragment danych jakie pokazuje wtyczka SEO Meta in 1 Click

Wspomóż się narzędziami pozycjonerskimi

Większość narzędzi do crawlowania stron, takich jak np. Webiste Auditor czy Screaming Frog, analizuje także meta opisy na stronie.

Po przeskanowaniu strony możesz uzyskać pełne dane dotyczące każdego adresu url w witrynie, do którego dotarł crawler. Dane te możesz następnie eksportować do Excela, aby uzyskać do nich łatwiejszy dostęp i sprawniej je analizować. 

Z narzędzi tego typu trzeba jednak umieć korzystać. Jeżeli nie masz fachowej wiedzy — lepiej zlecić taką analizę specjaliście SEO.

Fachowiec będzie wiedział, jak przeprowadzić analizę w taki sposób, aby niczego nie pominąć. Podsunie też cenne wskazówki odnośnie do optymalizacji meta description lub innych elementów strony. 

program website auditor pokazuje problemy z meta opisem
Program Website Auditor pozwala pokazać problemy z meta tagiem description

Zajrzyj w CMS strony

Jeżeli jesteś właścicielem strony lub po prostu masz dostęp do jej panelu administracyjnego — sprawdź meta opis właśnie tam.

Większość komercyjnych CMS-ów ma specjalne miejsca, gdzie możesz weryfikować i optymalizować meta tagi. Możesz więc z łatwością sprawdzić meta title czy meta description strony „od wewnątrz”. 

wtyczka Yoast SEO, która pomaga optymalizować meta tagi na WordPressie
Fragment wtyczki Yoast SEO, która pomaga optymalizować meta tagi na WordPressie

Jak napisać dobry meta opis?

Choć meta description jest krótkie i z pozoru łatwe do stworzenia, może jednak generować trudności w jego napisaniu właśnie przez swoją ograniczoną formę.

Trudno jest czasem idealnie podsumować podstronę, mając do dyspozycji tylko około 150 znaków ze spacjami. Na co więc zwracać uwagę, aby napisać dobry meta opis zwiększający CTR i wspierający pozycjonowanie stron?

  1. Zawrzyj w opisie odpowiednie słowa kluczowe. Zwróci to uwagę użytkownika na Twoją stronę, gdy ten użyje ich podczas wyszukiwania. Google pogrubia je w treści opisu, co może działać na Twoją korzyść.
  2. Zainteresuj użytkownika już na wstępie. Stosuj chwytliwe hasła i nie bój się zwracać do użytkownika bezpośrednio.
  3. Nie przekraczaj określonych przez Google długości meta opisu. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której wyszukiwarka ucina treść opisu, pozbawiając użytkownika wglądu w ważne dla niego informacje. 
  4. Pisz krótko, zwięźle i na temat. Użytkownik musi wiedzieć, co znajdzie na danej stronie i właśnie na tej informacji mu zależy. Nie próbuj więc przedstawiać tematu strony naokoło. 
  5. Stosuj Call to Action (CTA). Są to bezpośrednie zwroty do użytkownika, które zachęcają do wykonania danej czynności. Może być to „Sprawdź!”, „Zadzwoń.” i wiele innych. 
  6. Opcjonalnie – zastosuj emotikony! Użycie kolorowych emotek w meta opisach przyciąga wzrok i pozwala wyróżnić się stronie wśród innych wyników wyszukiwania. Należy jednak pamiętać o tym, że nie każda platforma czy CMS wspiera emotikony oraz o tym, że nie pasują one do każdego biznesu. Warto więc patrzeć na ten element zdroworozsądkowo. 
Wskazówka

Pamiętaj, aby zawsze sprawdzić, jak Twoje meta description prezentuje się w wynikach wyszukiwania!

Popularne błędy w meta opisach

Wiemy już, jak napisać dobry meta description. Co więc z sytuacją, gdy chcemy sprawdzić meta opisy, które już istnieją?

Poniżej znajdziesz najpopularniejsze błędy związane z tym meta tagiem. Wystrzegaj się ich!

  1. Brak meta description — jeden z najczęstszych błędów na stronach internetowych. W przypadku braku meta opisu Google sam wybierze fragment treści z Twojej strony. Może się jednak okazać, że wybrana treść nie jest dobrym odzwierciedleniem tego, o czym jest Twoja strona czy content, jaki się na niej znajduje. Dobrze jest więc mieć to pod kontrolą. 
  2. Zbyt krótki opis także uznawany jest za błąd. Jest duże prawdopodobieństwo, że zbyt krótki opis zostanie nadpisany przez Google innym fragmentem treści tak, jak w przypadku braku meta description.
  3. Zbyt długi opis — ten z kolei zostanie ucięty, przez co możemy pozbawić potencjalnego klienta wglądu w informacje o tym, co prezentuje nasza strona. Jest wtedy duże prawdopodobieństwo, że ten nie poświęci nam uwagi i kliknie stronę konkurencji
  4. Duplikaty. Pamiętaj, aby podstrony w Twojej witrynie miały zawsze unikalne meta title i description. Wyszukiwarka Google ceni sobie unikalność treści wszelkiej maści i ważne jest, aby zarówno content, jak i meta tagi, nie były powielane. 
  5. Keyword stuffing, czyli tak zwane upychanie fraz. Choć wspominałam wyżej, że warto umieszczać słowa kluczowe w meta description, to należy jednak zachować w tym umiar. Opis powinien wyglądać naturalnie i nieść ze sobą przede wszystkim wartość dla użytkownika. Jeżeli masz więc wybierać między robotem wyszukiwarki a potencjalnym klientem — zawsze wybieraj tego drugiego! Dodatkowo — keyword stuffing uznawany jest za działania niezgodne z wytycznymi Google i tzw. Black Hat SEO
  6. Błędy gramatyczne, literówki itd. Zawsze sprawdzaj swoje meta title i meta description pod względem poprawności językowej. Nagminne i rażące błędy mogą zniechęcić użytkownika do interakcji z Twoją witryną, ponieważ tracisz wtedy zaufanie i wizerunek profesjonalisty
  7. Nuda, nuda i jeszcze raz nuda! Zrób wszystko, co możesz, aby przyciągnąć wzrok użytkownika. Nic tak nie zniechęca do kliknięcia strony, która już na wstępie wieje nudą, w szczególności, jeżeli chcemy przeczytać np. interesujący i zajmujący post blogowy. Zadbaj więc np. o odpowiednie odwołanie się do uczuć użytkownika. 

Podsumowanie

Podsumowując — meta description to istotny element, który, choć nie jest czynnikiem rankingowym, ma ogromne znaczenie we wspieraniu procesów SEO. 

Pomimo swej krótkiej formy może przysparzać jednak sporo kłopotów, dlatego mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci zauważyć błędy w swoich meta opisach i napisać je poprawnie. 

Jeśli chcesz powierzyć pozycjonowanie sklepu internetowego lub pozycjonowanie strony internetowej specjalistom, jesteś w dobrym miejscu. Skontaktuj się z nami,a my zaproponujemy najlepsze rozwiązania.

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: