Co to jest CMS i jaki wybrać dla swojego biznesu?

CMS Blob

Na rynku istnieje wiele CMS-ów, które możesz wykorzystać do prowadzenia swojego biznesu w sieci. Jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji warto przeanalizować, który CMS będzie pasował najlepiej do Twojej firmy. Niezależnie czy skupiasz się na klientach B2B lub sprzedajesz usługi czy produkty dla klientów indywidualnych. 

Co to jest CMS?

Możliwe, że zastanawiasz się co to jest CMS i po co Ci w ogóle jest potrzebny? Jeżeli sprzedajesz swoje usługi lub produkty online mogłeś się już spotkać z takim skrótem. Jeśli nie miałeś jeszcze szans go poznać, to zaraz wyjaśnię Ci, czym jest CMS. 

CMS – to skrót od Content Management System, czyli inaczej system do zarządzania treścią. Taki system pozwala w prosty i łatwy sposób tworzyć, edytować oraz pobulikować treść na stronie internetowej. Przy czym w wielu przypadkach nie wymaga posiadania fachowej wiedzy programistycznej

Jak wybrać odpowiedni CMS?

Jest wiele systemów zarządzania treścią. Czym się różnią?

  • rodzajem przeznaczenia (są CMS-y przeznaczone przede wszystkim dla e-commerce, dla blogów itp.), 
  • kosztami (są systemy bardziej ekonomiczne oraz takie, których obsługa jest droższa), 
  • wymogiem umiejętności technicznych (są takie CMS-y, które nie wymagają dużej wiedzy programistycznej oraz takie, do obsługi których potrzebna jest wiedza techniczna);
  • wybór zależy też od wielkości biznesu. 

Jak w tym gąszczu wybrać odpowiedni? 

Musisz przede wszystkim określić, jakie funkcjonalności na stronie są dla Ciebie najważniejsze oraz potrzebne w przypadku obecnej wielkości Twojego biznesu. Musisz wyznaczyć, czy i jakie środki możesz przeznaczyć na zakup danego oprogramowania. 

Dobrze, abyś również uwzględnił swój poziom wiedzy programistycznej oraz jakie wsparcie techniczne czy bezpieczeństwo oferuje dany system zarządzania treścią. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wziął również pod uwagę dalsze plany rozwoju prowadzonego przez Ciebie biznesu.

Na rynku istnieją głównie trzy główne rodzaje oprogramowania CMS-ów. Różnią się przede wszystkim funkcjonalnością, kosztem wdrożenia oraz poziomem potrzebnej wiedzy programistycznej. 

Możesz wybierać pomiędzy: 

  • Saas (Software as a Service)
  • open source 
  • lub zlecić stworzenie dedykowanego oprogramowania specjaliście, który stworzy od podstaw stronę pod Twoje indywidualne potrzeby. 

Przykładowe CMS-y

Przybliżę Ci zasadę działania poszczególnych typów oprogramowania zarządzania treścią. Sprawdź, które będzie najlepsze dla Ciebie przy Twoim budżecie, zaawansowaniu programistycznym i potrzebach biznesu.

CMS - przykłady

Open source

Oprogramowanie open source jest dostępne za darmo. Do działania tego oprogramowania potrzebujesz jedynie hostingu i domeny. Open source wymaga od Ciebie mniej lub bardziej rozwiniętych kompetencji programistycznych. 

Zaletą takiego oprogramowania jest szeroka paleta zmian, która pozwala dostosować stronę pod indywidualne potrzeby Twojego biznesu. Czasami, jak w przypadku Magento, będziesz musiał skorzystać z pomocy programisty, co zwiększy koszt i czas uruchomienia strony. 

Sprawa ma się inaczej w przypadku najpopularniejszego CMS-a zbudowanego na bazie WordPressa. W jego przypadku istnieje wiele gotowych wtyczek czy szablonów dostępnych często w podstawowej wersji za darmo.

W przypadku CMS-a WordPress jest możliwość uruchomienia sklepu online, ale ten CMS był głównie stworzony z myślą prowadzenie blogów. Obecnie dzięki dostępnej wtyczce Woocommerce można w łatwy sposób przekształcić stronę w sklep online. Jednakże czerpiąc z naszego doświadczenia z tym systemem, wiemy, że powstają problemy w przypadku śledzenia zamówień w analityce. 

Dlatego w przypadku e-sklepu warto rozważyć inny rodzaje CMS-ów. Natomiast w sytuacji sprzedaży usług dla klientów indywidualnych lub biznesowych nada się jak najbardziej.  

Kilka przykłady najpopularniejszych CMS-ów opartych na zasadzie open source

  • WordPress;
  • Drupal;
  • Magento (Adobe Commerce); 
  • Prestashop;
  • Joomla.

SaaS

Innym popularnym systemem jest SaaS. Jest często przeznaczony dla sklepów internetowym. Dlatego nie dziwi fakt, że jest często wybierany przez branżę e-commerce. Na polskim rynku istnieje wiele firm oferujących takie oprogramowanie. 

Kilka przykładów najpopularniejszych CMS-ów SaaS:

  • Shopify;
  • Shoper;
  • Shoplo;
  • Idosell.
CMS SaaS

W zamian za miesięczną subskrypcję oprogramowania dostajesz wsparcie techniczne, hosting oraz pomoc w zabezpieczeniu domeny. W przypadku wyboru CMS-a opartego na na bazie SaaS, mamy jednak ograniczone pole manewru dotyczącego zmiany kodu źródłowego. 

Przy uruchomieniu swojego sklepu online będziesz mógł zawsze skorzystać z pomocy z biura obsługi klienta. W kwestii płatności online czy dostaw nie ma tutaj większych różnic pomiędzy obydwoma systemami CMS. 

Jeżeli kodowanie to dla Ciebie czarna magia, to będzie to dla ciebie idealne rozwiązanie. To CMS dla osób, które chcą polegać na zewnętrznym wsparciu technicznym oraz dla tych, którzy nie są biegli w programowaniu.  

Podsumowanie 

Warto poświęcić chwilę czasu i przemyśleć, jak CMS będzie odpowiadał Twoim obecnym potrzebom i czy będzie mógł spokojnie skalować swój biznes przy wybranym systemie. Jeżeli posiadasz rozwinięte kompetencje programistyczne, będziesz miał większy wybór.

Podsumujmy przeznaczenie dostępnych rozwiązań:

  • Dla biznesów oferujących usługi dla klientów indywidualnych czy biznesowych najlepszym wyborem będzie WordPress lub podobne systemy. 
  • Jeżeli otwierasz lub prowadzisz sklep online, to najlepszym rozwiązaniem będzie CMS, który jest przeznaczony właśnie pod taką działalność. 
  • Jeśli potrzebujesz indywidualnego podejścia lub rozwiązania stworzonego pod Twój biznes, to musisz skorzystać z dedykowanego rozwiązania lub pomocy programisty. 

Nie zapominaj, że dobra oferta i strona internetowa to połowa sukcesu. Każdy biznes czy sklep online potrzebuje odpowiedniej promocji w sieci. Dlatego warto takie działania powierzyć sprawdzonej agencji marketingowej. 

Opublikowano w Blog E-commerce: , aktualizacja: