Raport SEO w komunikacji między agencją a klientem

raport SEO Blob

Zlecasz wykonanie usługi SEO agencji. W zamian oczekujesz nie tylko efektu, ale także raportu. I właśnie raport SEO będzie tematem tego artykułu.

Jak wygląda uczciwe raportowanie działań SEO? Jakie elementy zawiera dobry raport SEO i czemu każdy element służy? Czy wykres widoczność zawsze równa się konwersji i dlaczego ważny jest bezpośredni kontakt ze specjalistą prowadzącym działania? Jakie narzędzia wykorzystuje się do analizy danych i generowania raportu? Jak to robimy w Redseo?

Czym jest raport SEO we współpracy na linii klient-agencja?

Jesteś klientem Redseo? A może współpracujesz z inną agencją SEO? Jeśli zamówiłeś usługę pozycjonowania stron internetowych, powinieneś otrzymywać cyklicznie raport SEO. O tym, jak często powinieneś się spodziewać udostępnienia raportu SEO przez specjalistę oraz co powinien zawierać, opowiem więcej w dalszej części.

Teraz przeczytaj, czym jest raport SEO:

Raport SEO to podsumowanie działań wykonanych przez specjalistę w ramach obranej strategii SEO. Przyjmuje formę sprawozdania prezentującego zebrane dane dotyczące wykonanych usług. Podsumowuje efektywność prowadzonych prac, zakres wykonanych działań czy pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.

Jako klient agencji zapewne wiesz, co to jest SEO, ale jeśli jesteś właścicielem strony dopiero raczkującym w temacie marketingu, wyjaśnię również tę kwestię poniżej i zapraszam do pełnowymiarowego artykułu na ten temat.

SEO to jeden z trzech głównych filarów pozycjonowania stron internetowych. Pozycjonowanie wpływa na osiągnięcie wyższej pozycji na liście bezpłatnych wyników wyszukiwania. SEO, czyli Search Engine Optimization, to optymalizacja strony pod kątem technicznym. Drugim filarem jest link building, czyli strategia linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Trzeci filar to content, czyli działania określane jako content marketing.

Dobry raport SEO – co powinien zawierać?

Jakie są cechy dobrego raportu SEO? Na pewno kompleksowość i wieloaspektowość. W raportach SEO powinno znaleźć się miejsce na różnorodne kwestie dotyczące współpracy. Raport powinien opierać się na zrozumiałej wizualizacji danych, skupiać na ruchu organicznym docierającym do strony, a także wskazywać wydajność witryny.

Poniżej znajdziesz najważniejsze elementy, jakie dobry raport zawiera.

Dane na temat widoczności witryny

Widoczność strony jest jednym z głównych celów pozycjonowania. Wzrost widoczności strony w wyniku działań SEO jest zazwyczaj związana z większą liczbą odwiedzających witrynę. Więcej użytkowników na stronie to z kolei większa szansa na oczekiwaną konwersję, a tym samym zysk właściciela strony.

Stąd wykres widoczności strony jest obowiązkowym elementem, jaki umieszcza się w raporcie SEO.

Najbardziej interesujące są oczywiście informacje na temat obecności strony w TOP3 i TOP10 wyników organicznych na wybrane frazy kluczowe.

Jak może wyglądać takie zestawienie informacji o widoczności dla danej witryny? Załączam grafikę przedstawiającą wykres na podstawie danych z narzędzia SEMSTORM:

raport SEO - wykresy widoczności
Przykładowy wykres widoczności fraz w TOP3 i TOP10 w narzędziu Semstorm.

Widoczność strony można poprawić między innymi poprzez optymalizację treści. Te elementy również prezentujemy w raportach SEO agencji Redseo.

Wyświetlenia i kliknięcia

Pozyskany z Google Search Console wykres wyświetleń i kliknięć wskazuje z wybraną dokładnością, jak często odwiedzana była strona.

Poniżej udostępniam wgląd w wykres kliknięć:

profesjonalny raport SEO - co zawiera
Przykładowy miesięczny wykres kliknięć z narzędzia Google Search Console

Dla porównania również wykres wyświetleń:

wykres wyświetleń - SEO raport
Przykładowy wykres wyświetleń z Google Search Console.

Kliknięcia oraz wyświetlenia można też rozpatrywać według innego kryterium, jakim jest wykorzystane przez użytkownika urządzenie. Informacja o tym, czy potencjalni klienci Twojej oferty korzystają z desktopów, smartfonów czy tabletów może być istotna dla strategii.

Zestawienie najlepszych słów kluczowych

W pozycjonowaniu ogromną rolę już na samym początku każdej współpracy, ale również nieustannie w trakcie, odgrywa analiza słów kluczowych. Zazwyczaj współpracę na linii specjalista/agencja – klient poprzedza wykonanie wstępnego audytu SEO. Podczas audytu opracowuje się listę ważnych słów kluczowych, których pozycje następnie stale się monitoruje. 

Dzięki audytowi wykonywana jest między innymi analiza konkurencji, sprawdzana jest wydajność strony, a także monitorowane są frazy kluczowe, na które wyświetla się Twoja strona. Taki audyt pozwala na określenie późniejszej strategii i ustalenie ważnych dla biznesu słów kluczowych.

Dzięki raportowi możesz śledzić, jak radzą sobie poszczególne słowa kluczowe oraz ile generują wyświetleń. Interaktywne raporty pozwalają nawet porównywać sobie dane miesiąc do miesiąca czy rok do roku.

Dla specjalisty obserwowanie słów kluczowych daje cenną informację na temat efektywności działań oraz ewentualnych koniecznych usprawnień strategii SEO.

Informacje o najlepszych stronach docelowych

Gdzie najczęściej trafiają użytkownicy? Okazuje się, że nie zawsze to, co zakłada klient, jest zgodne z rzeczywistością. Raport SEO wskazuje, na podstawie analityki, dokąd prowadzą kroki potencjalnych klientów.

To również ważna kwestia. Dzięki temu wiadomo, jakim stronom się przyjrzeć – być może warto je lepiej zoptymalizować? Na przykład treścią?

Treści

Jak wspomniałam na początku, treści, czyli tzw. content (marketing), to jeden z trzech filarów pozycjonowania – obok SEO i link buildingu.

W branży marketingu internetowego i SEO treści pełnią ważną funkcję. Nie tylko wypełniają stronę internetową, ale też stanowią ważne narzędzie pozycjonerskie.

Odpowiednia optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek obejmuje między innymi podjęcie określonych tematów istotnych ze względu na Twoją branżę czy konkurencję. Teksty zawierają przydatne słowa kluczowe oraz linki wewnętrzne, co ma znaczenie z punktu widzenia SEO dla strony internetowej.

Liczy się każda treść – ta na stronie głównej, na landing page’ach, świetnym rozwiązaniem na przemycenie treści jest też firmowy blog lub blog sklepu internetowego. Słowa kluczowe w treściach mogą wpływać na ruch organiczny w obrębie strony internetowej.

Dobrej jakości merytoryczne i profesjonalnie zoptymalizowane teksty mają znaczenie:

  • Są wartościowe ze względu na SEO i pozycje w wynikach wyszukiwania.
  • Są nośnikiem słów kluczowych istotnych dla skutecznego pozycjonowania.
  • Dostarczają użytkownikom cennych informacji – np. opisy produktów czy opisy kategorii są źródłem wiadomości o ofercie, a artykuły blogowe często mają wartość poradnikową.
  • Budują relację z użytkownikami, dzięki czemu mogą mieć wpływ na zachowania użytkowników – być może chętniej skorzystają z Twojej oferty.
  • Stanowią przestrzeń dla zbudowania linkowania wewnętrznego w obrębie strony.
  • Kreują Twój wizerunek eksperta w branży.

Dobór słów kluczowych i ich analiza to jeden z ważniejszych elementów audytu SEO.

Dobry raport SEO jasno wskaże Ci, jakie treści powstały lub zostały zoptymalizowane pod kątem dobranej strategii SEO na potrzeby Twojego biznesu.

Bardzo ważne też też monitorowanie przez specjalistę, by nie doszło do tzw. duplikacji treści, która jest niekorzystna pod kątem wyszukiwarek.

Linki przychodzące

Dobry raport SEO nie może obyć się bez listy pozyskanych linków zwrotnych. Linki zwrotne to tzw. backlinki i są to linki prowadzące do Twojej strony z innych stron internetowych. W dziedzinie SEO profil linków przychodzących stanowi jeden z filarów.

Linki przenoszące swój link juice między stronami mają znaczenie dla Google. W przypadku, gdy do danej strony linkują inne, Google uważa ją za wartościową.

Tym samym dobry i przemyślany profil linków wspiera ruch organiczny docierający do pozycjonowanej strony internetowej. Cechą dobrego raportu SEO jest transparentne wskazanie pozyskanych linków.

Klient powinien mieć wgląd w liczbę pozyskanych linków oraz mieć możliwość zapoznania się z ich jakością oraz źródłem.

Wykonane prace – podsumowanie

Raport SEO dobrze jest zwieńczyć podsumowaniem wykonanych prac. W Redseo właśnie tak robimy. Po omówieniu poszczególnych działań, takich jak stworzone treści, pozyskane linki oraz wyniki z narzędzi analitycznych, umieszczamy zestawienie prac wykonanych na stronie klienta.

Co znajdziesz w tej sekcji w raporcie SEO otrzymanym od Redseo?

  • Podsumowanie prac wykonanych w obrębie strony;
  • Prace wykonane w wizytówkach Google My Business;
  • Informacje o optymalizacji meta tagów, opisów alternatywnych, adresów URL czy nazw kategorii oraz nazw produktów
  • Zestawienie poprawek w linkowaniu wewnętrznym;
  • Propozycje zmian – np. w menu w sklepie internetowym (sugerujemy dodanie nowych kategorii czy zmianę struktury dotychczasowych);
  • Zestawienie dotyczące przekierowań;
  • Dodane dane strukturalne (schema);
  • Wprowadzone zmiany w nagłówkach w treściach;
  • Wdrożone zmiany techniczne w obrębie strony;
  • Naprawa błędów 404;
  • Podpięcie pod narzędzia analityczne;
  • Dodane hreflangi;
  • Research słów kluczowych;
  • Przygotowanie audytu technicznego;
  • Rekomendacje dla klienta w plikach (na przykład: jak powinien dbać o aktualności, nowe produkty czy wizytówki).

Lista jest długa, a może być jeszcze dłuższa. Poszczególne elementy różnią się w zależności od konkretnego przykładu oraz sytuacji. Im więcej wykonanych prac na stronie i im więcej zaleceń od specjalisty, tym lista jest dłuższa. 

Wyniki długoterminowe

Ukazujemy również klientom wyniki długoterminowe, czyli wykresy z Google Search Console prezentujące dane, takie jak kliknięcia, wyświetlenia oraz CTR na przestrzeni szesnastu miesięcy.

Udostępnienie klientowi takich wielomiesięcznych danych umożliwia mu sprawdzenie, jak efektywne są prowadzone prace. Spojrzenie na pnący się w górę wykres wskazuje klientowi na rezultaty w zakresie widoczności.

Warto wiedzieć, że kluczowy jest kontakt ze specjalistą, który w razie potrzeby wyjaśni wszelkie wątpliwości. Szczególnie w sytuacji, gdy wykres wskazuje wzrost widoczności dzięki coraz większej liczbie kliknięć i wyświetleń, a Ty nie obserwujesz wzrostu oczekiwanej konwersji.

Z czego mogą wynikać takie paradoksy? Na przykład z jakości Twojej strony. Im wyższa jakość strony, im większa wydajność witryny, tym strona ma większe szanse osiągać rezultaty. Samo wykupienie usługi pozycjonowania bez zaangażowania w udoskonalenie i optymalizację nie przyniesie konwersji.

Monitoring fraz

W Redseo zawsze do standardowego raportu dodajemy tzw. monitoring fraz. Tabela zawiera frazy kluczowe, które wybieramy na początku współpracy wraz z klientem. Sprawdzamy, jak radzą sobie miesiąc po miesiącu w trakcie współpracy.

Oczywiście jesteśmy elastyczni. Dlatego frazy te możemy swobodnie zmieniać w trakcie współpracy, aby lepiej monitorować to nad czym akurat pracujemy.

Monitoring fraz to dzienne statystyki z ubiegłego miesiąca wskazujące wykres widoczności strony internetowej, pozycje słów kluczowych pozyskane dzięki narzędziu SEMSTORM.

Dzięki niemu można skuteczniej ocenić, czy strategia przynosi oczekiwane korzyści w postaci widoczności wybranych fraz kluczowych.

„Czerwone flagi” w raportach SEO

Być może jesteś klientem współpracującym z freelancerem lub agencją SEO i dziwisz się, ile elementów zawiera standardowy raport SEO od Redseo.

Niestety opieszałość i brak precyzji w kwestii raportowania działań SEO zdarza się w branży.

Badanie przeprowadzone przez Pawła Gontarka, oparte na wypowiedziach specjalistów dostarczających usługi SEO, jasno wskazuje, że niektóre raporty SEO są bardzo skąpe w informacje. Zdarzają się sytuacje, gdy klient wykupujący usługę pozycjonowania sklepu internetowego otrzymuje comiesięcznie tylko monitoring fraz.

Nagminne jest też ukrywanie informacji o pozyskanych linkach, a nawet nieudostępnianie klientowi wglądu w raport Looker Studio.

Aby stworzyć raport SEO o rzeczywiście podsumowującym i profesjonalnym charakterze, nie wystarczy tylko pobranie tabeli z pozycją słów kluczowych i przesłanie jej do klienta.

Narzędzia do tworzenia raportu SEO

Do tworzenia interaktywnych raportów wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia, których część przedstawiłam już na podstawie przykładów w tym artykule.

Specjaliści z zakresu SEO korzystają z takich narzędzi jak:

Jak często udostępnia się raporty SEO?

Częstotliwość wysyłki raportu SEO wcale nie jest tak oczywistą sprawą, jak mogłoby się wydawać. W Redseo wysyłamy raport SEO raz w miesiącu, podsumowując działania z ostatnich czterech tygodni.

Klient ma stały dostęp do raportu. Jedną z zalet raportu jest jego interaktywność. Możesz ustalać przedziały czasowe, z jakich chcesz uzyskać dane. Np. na początku lutego masz wgląd w pełny raport ze stycznia, a na początku marca wyświetlą Ci się dane za luty. Co więcej, w raporcie znajdziesz dane z poprzednich miesięcy (do 16 miesięcy wstecz).

raport Looker Studio
Edytowalny zakres dat w Looker Studio

Możesz filtrować samodzielnie część informacji, np. sprawdzać wyłącznie dane dotyczące użytkowników smartfonów itp.

Comiesięczne raporty pozwalają na kompleksowe ukazanie efektów działań bez rozdrabniania się na pojedyncze dni czy tygodnie. Spojrzenie na działania marketingowe z perspektywy, w tym przypadku miesięcznej, umożliwia trafniejsze wyciąganie wniosków oraz opracowywanie dalszej optymalizacji.

Nie wszędzie jednak tak to wygląda. Zarówno freelancerzy, jak i agencje, mają różne podejścia do raportowania.

Natomiast z przyjemnością posłużę się danymi, jakie udostępnił we wspomnianym badaniu Paweł Gontarek z agencji Semgence.

  • Z przeprowadzonej ankiety wynika, że większość specjalistów wysyła kompleksowe raporty SEO raz w miesiącu.
  • Dość popularne jest również raportowanie dwa razy w miesiącu.
  • Zdarzają się też agencje przeprowadzające dla klientów raportowanie cotygodniowe połączone z przeglądem raportu z Looker Studio.
  • Pojawił się również głos o wysyłaniu raportu działań SEO raz w miesiącu i cotygodniowego monitoringu fraz.

Po co klientowi otrzymanie raportu SEO od specjalistów SEO?

Po co klientowi taki kompleksowy raport SEO? Działania marketingowe oparte są na danych analitycznych, a właśnie takie informacje jest w stanie przedstawić interaktywny raport SEO od specjalisty.

Jakie korzyści raport SEO przynosi właścicielowi strony lub działom marketingu firm, które zlecają pozycjonowanie agencji?

  • Kontrola nad działaniami wykonywanymi przez wynajętą agencję. To bardzo istotne dla klienta, aby miał dostęp do szczegółowych informacji i danych.
  • Dzięki raportowi jako właściciel strony znasz pozycje najważniejszych fraz kluczowych, na których Ci zależy.
  • Otrzymujesz informacje na temat ruchu organicznego, czyli naturalnych wejść użytkowników na Twoją stronę.
  • Raportowanie działań SEO to także dostarczanie Ci informacji takich jak: szybkość ładowania strony czy profil linków zwrotnych. To wszystko daje ogląd na to, jak wygląda ogólna kondycja strony internetowej.

Jak ułatwić zrozumienie danych z raportu SEO?

Zadaniem specjalistów SEO jest to, by przedstawić informacje na temat danego projektu, np. pozycji strony, pozyskanych linków czy analizy konkurencji. Niestety wielu ekspertów jest dotkniętych klątwą wiedzy. W jej wyniku udostępniają raporty SEO, które są trudne do zrozumienia dla laika.

W efekcie klient nie do końca ma świadomość, za co płaci i co oznaczają wszystkie wykresy. Na szczęście w Redseo dbamy o to, by raport SEO był zrozumiały, dlatego skupiamy się, by odpowiednio przedstawić zebrane dane i – by uniknąć błędnych wniosków – oferujemy konsultację.

Mówimy wówczas, co możesz znaleźć w raporcie SEO i jak odczytywać dane dotyczące działań pozycjonerskich.

Podsumowanie wiadomości o raporcie SEO

Realizowane usługi związane z marketingiem internetowym, takie jak pozycjonowanie stron internetowych i SEO, powinny być wiarygodnie i transparentnie raportowane.

Raporty SEO powinny być wyczerpujące, zawierać informacje na temat ruchu organicznego w obrębie Twojej strony internetowej i pozycji strony oraz poszczególnych fraz kluczowych w wyszukiwarce Google i omawiać rozmaite zagadnienia – dotyczące treści czy pozyskiwanych linków zwrotnych.

Jeśli współpracujesz z Redseo, zawsze możesz zwrócić się do specjalisty z prośbą o konsultację czy wyjaśnienie niezrozumiałych wykresów lub zagadnień.

A jeżeli chcesz otrzymywać uczciwe i przejrzyste comiesięczne raporty SEO, nawiąż współpracę z Redseo. Skontaktuj się z nami, by uzyskać więcej informacji.

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: