Google Analytics 4, czyli co musisz wiedzieć o następcy Universal Analytics

Gdy do wiadomości została podana informacja, że 1 lipca 2023 roku dotychczasowe usługi Universal Analytics zastąpi narzędzie Google Analytics 4, wywołało to poruszenie. Ta zmiana wiąże się z koniecznością wdrożenia nowego rozwiązania analitycznego, a tym samym z zapoznaniem się z działaniem i obsługą GA4 z odpowiednim wyprzedzeniem.

Jak przejście na GA4 wpływa na pracę z danymi? Jak przygotować się do zmiany narzędzia? Co warto zrobić jeszcze przed 1 lipca 2023 roku?

Co to jest Google Analytics 4 i do czego służy?

Google Analytics 4, podobnie jak poprzednia wersja, to narzędzie służące do monitorowania efektów działań marketingowych na stronie. Tak jak wcześniejszy wariant, czyli Universal Analytics, skupiał się na analityce stron internetowych, tak GA4 daje możliwość śledzenia ruchu pozyskiwanego w aplikacjach mobilnych.

GA4 to po trosze odświeżenie UA, a po trosze całkiem nowa usługa dająca bardziej rozbudowane funkcjonalności, jednocześnie dostosowane do aktualnych potrzeb.

Konsument, podejmując decyzję zakupową, często kilku- bądź nawet kilkunastokrotnie odwiedza tę samą stronę. Czasem korzysta tylko ze strony www, ale zdarza się, że sprawdza ofertę także poprzez aplikację mobilną.

Poprzednia wersja narzędzia Google nie potrafiła połączyć wizyt jednego konsumenta, gdy ten jednocześnie odwiedza stronę internetową zarówno za pomocą komputera, przeglądarki na smartfonie lub aplikacji mobilnej. Dla Universal Analytics taka sytuacja była interpretowana jako trzy wizyty, trzech różnych użytkowników.

Wynika to z tego, że GA UA powstało jeszcze zanim użytkownicy niemal na dobre przenieśli się ze swoimi działaniami na mobile.

Dawało to nie do końca satysfakcjonujące i wiarygodne wyniki. Aby zebrać dane z aplikacji mobilnej, należało korzystać z Google Firebase, czyli dodatkowego narzędzia przygotowanego właśnie do tego celu.

widok w UA dotyczący zmiany na GA4
Widok w UA dotyczący zmiany na GA4.

Od kilku lat obserwuje się, że coraz więcej użytkowników korzysta z aplikacji mobilnych oraz robi zakupy za pośrednictwem smartfona.

Wspominaliśmy o tym, gdy pod koniec ubiegłego roku analizowaliśmy prognozy i trendy marketingowe na rok 2022. Google idzie więc z duchem czasu i udostępnia narzędzie do kontrolowania statystyk opartych także o wyniki zaobserwowane w aplikacjach.

Jakie dane podaje Google Analytics 4?

Wcześniejsze problemy z pozyskiwaniem pełnych danych ma rozwiązać właśnie Google Analytics 4. Łączy w sobie funkcjonalności związane ze zbieraniem statystyk webowych jak i mobilnych.

Jakie dane podaje GA4?

  • Obserwuje ruch na stronie oraz w aplikacjach mobilnych i przekazuje dane do panelu.
  • Podaje liczbę i cechy użytkowników, którzy odwiedzają daną stronę i aplikacje.
  • Informuje o źródłach ruchu użytkowników oraz podejmowanych działaniach.
  • Podaje informacje o tym, za pośrednictwem jakiego urządzenia użytkownicy odwiedzają Twoją stronę lub aplikację.
  • Które podstrony są najczęściej oglądane przez użytkowników.
  • Zachowania użytkowników na stronie.
  • Zrealizowane cele jak formularze na stronie czy transakcje e-commerce.
  • Z pomocą Google Analytics możesz również generować raporty, choć będą przedstawiały dane inaczej niż w UA. Zmiany dotyczą strony wizualnej raportów oraz technicznych różnic wynikających z działania nowej usługi.

W panelu Google Analytics 4 możesz kontrolować wyniki w wybranych przez Ciebie czasowych widełkach lub obserwować, co dzieje się na stronie lub aplikacji w danym momencie.

Jeśli kontrolujesz swoje wyniki rok do roku, to już ostatni moment na założenie konta w GA4.

Co istotne, GA4 bardziej dba o prywatność użytkowników niż poprzednik. Dzięki trybowi “consent mode” Google Analytics 4 może funkcjonować także bez zgody użytkowników na pliki cookies.

panel Google Analytics 4
Widok na panel w usłudze Google Analytics 4.

Różnice między Google Analytics 4 a poprzednią wersją usługi

We wcześniejszej części artykułu zasygnalizowaliśmy niektóre zmiany, jakie zaobserwujesz po wdrożeniu nowej wersji usługi analitycznej Google. Poznaj zasadnicze różnice między Google Analytics 4 a GA UA:

  • Panel GA4 zbiera jednocześnie dane z mobile i web. Zaistniała taka konieczność ze względu na to, że jeden użytkownik podczas kilku wizyt na danej stronie korzysta z różnych urządzeń. Co za tym idzie – strony www bądź aplikacji mobilnej. Dlatego dane muszą być pobierane całościowo, by dawać wiarygodne wyniki.
  • Tak jak wcześniejsza usługa opierała zbieranie danych o “sesje”, tak nowa skupia się na “eventach”, czyli “zdarzeniach”. Ta różnica wynika z tego, że w rzeczywistości aplikacji nie istnieje zjawisko sesji.
  • Sesje nadal funkcjonują w nowym panelu, są jednak tylko jedną ze składowych analitycznych, nie podstawową “jednostką miary”.
  • Rzeczywistość GA4 związana jest z wycofaniem ciasteczek, a z tym połączony jest zakres pozyskiwania danych użytkowników.
  • GA4 pobiera informacje o użytkownikach z wielu kanałów, takich jak dane logowania i rejestracji, informacje uzyskiwane dzięki temu, że użytkownicy są często zalogowani w Google i dzięki temu umożliwiają zebranie o sobie danych.
  • Ze względu na ograniczenia UA, gdzie informacje o użytkowniku były otrzymywane na podstawie jego pojedynczych działań, tak w GA4 mierzone są bardziej złożone segmenty i całość interakcji między użytkownikiem a stroną i aplikacją.

Kogo dotyczy zmiana z UA na GA4?

Wśród osób związanych z branżą nastąpiło poruszenie. Kogo dotyczy zmiana wersji GA i jak się na nią przygotować?

Jeśli konto GA zostało założyłeś przed 14 października 2020 roku, oznacza to, że najpewniej powstało jeszcze w ramach Universal Analytics.

Jeśli uruchomiłeś konto po 14 października 2020 roku, najprawdopodobniej działasz w panelu Google Analytics 4.

Powyższe wskazówki nie są pewne na 100%, dlatego po dokładne informacje kierujemy do komunikatów podanych przez Google.

Zwróć uwagę na kilka istotnych dat dotyczących GA4. 1 lipca 2023 Universal Analytics skończy zbieranie danych. Dlatego zadbaj o to, by przenieść się do nowego panelu.

Dane w “starym” narzędziu pozostaną na miejscu do końca 2023 roku. Do tego momentu będziesz w stanie je zobaczyć oraz wyeksportować. Z kolei od 1 stycznia 2024 roku utracisz tę możliwość.

Jak przygotować się na przejście z UA do GA4?

Jeśli należysz do grupy, która założyła konta GA przed podanym terminem, zapewne interesuje Cię kwestia, jak przygotować się na przejście z UA do GA4.

Po pierwsze, zachowaj konto Universal Analytics i nadal zbieraj na nim dane. Google Analytics 4 pozyskuje informacje od chwili założenia, czyli nie ma dostępu do wcześniejszych statystyk.

Asystent konfiguracji Google Analytics 4.
Asystent konfiguracji Google Analytics 4

Po drugie, po założeniu konta w usłudze GA4 pozyskuj dane statystyczne w obu panelach (tzw. dual tagging). Pozwoli Ci to między innymi na porównywanie wyników. Poza tym da Ci to możliwość równoległej nauki obsługi nowego narzędzia i sposobu odczytywania wyników. Jednocześnie zachowasz dostęp do widoku znanego z UA.

Po trzecie, zapoznaj się z wyprzedzeniem z działaniem nowej usługi. Możesz to zrobić, korzystając z kursu Przemka Modrzewskiego:

Pamiętaj, że samo wstawienie nowego kodu Google Analytics 4 na stronę zbiera jedynie podstawowe informacje o odwiedzających stronę lub aplikację. Aby mierzyć konwersje przesłanych formularzy lub transakcji e-commerce, niezbędne jest zaprogramowanie dodatkowych kodów zdarzeń, gdzie pomocny może być Google Tag Manager.

Monitorowanie statystyk w obu panelach ukaże Ci różnice między usługami i rozbudowane możliwości, w jakie zostało wyposażone narzędzie GA4.

Średnia ocena: 5 / 5. Ilość ocen: 12

Wystaw pierwszą ocenę! :)

Potrzebujesz skutecznej agencji marketingowej?

Napisz do nas »