Direct answer, czyli jak osiągnąć pozycję zero w Google

Direct answer a SEO Blob

Rozwiązania technologiczne idą z duchem czasu i potrzeb użytkowników, to zrozumiałe. Dlatego pojawiło się zjawisko direct answer w wyszukiwarce Google. Co to są direct answers, jakie niosą korzyści dla właścicieli stron internetowych? A może mają też wady? O tym właśnie będę opowiadać w tym wpisie. Jeśli więc interesuje Cię zagadnienie odpowiedzi bezpośrednich w Google, czytaj dalej.

Czym są direct answers w wynikach wyszukiwania?

Strona wyników wyszukiwania to tzw. SERP-y (ang. Search Engine Results Page). Właśnie tu trafiają użytkownicy internetu po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce i zatwierdzeniu go w celu uzyskania odpowiedzi.

Ta strona w wyszukiwarce Google dynamicznie się rozwija i zmienia. Pisałam już o tym m.in. w kontekście typów ładowania treści na stronach www – najpopularniejsza klasyczna paginacja zostaje coraz częściej zmieniana na infinite scroll. Właśnie taką zmianę w wyświetlaniu wyników wprowadził w 2023 roku sam Google.

Jedną z innowacji wprowadzonych w ostatnich latach jest właśnie tytułowe rozwiązanie. Czym jest direct answer?

Direct answer, znane też jako „pozycja zero” lub featured snippet, to bezpośrednie odpowiedzi na zapytanie użytkownika wyszukiwarki. Od 2016 roku wyświetlają się w formie boxu nad naturalnymi wynikami wyszukiwania Google oraz nad reklamami płatnymi.

Można powiedzieć, że pojawienie się w direct answer jest jednym ze sposobów na osiągnięcie wymarzonej pozycji na legendarnej już pierwszej stronie wyników wyszukiwania (obecnie po prostu na samej górze wyników wyszukiwania).

Pojawienie się w tzw. topce wyników to jeden z efektów, jakie daje pozycjonowanie strony internetowej i SEO, czyli optymalizacja techniczna witryny.

Ale wracając do samej pozycji zero – odpowiedzi bezpośrednie pojawiają się na liście wyników na daną frazę kluczową w bloku, który zaprezentuję w dalszej części tego tekstu. Co ważne, nie zawsze i nie każda strona może pojawić się w takiej formie.

O tym, co zrobić, by wyświetlić się na pozycji „zero” na pytania użytkowników w organicznych wynikach wyszukiwania, odpowiem już za moment.

Kiedy Google wyświetla box z bezpośrednią odpowiedzią?

Nie każde pytanie zadane w wyszukiwarce wygeneruje odpowiedź bezpośrednią na liście wyników.

Wyświetlenia boksu z direct answer możesz się spodziewać po wpisaniu zapytania mającego np. charakter encyklopedyczny, słownikowy, wyjaśniający pojęcie itp. Należą do nich zapytania rozpoczynające się np. od:

  • Co…?
  • Kto…?
  • Jak…?
  • Ile…?
  • Kiedy…?
  • Gdzie…?
  • Co oznacza…?
  • Dlaczego…?

Tego typu zapytania mają potencjał, by wyświetlić rozszerzoną odpowiedź, którą użytkownik zobaczy bez klikania żadnego wyniku.

I takie jest właśnie założenie – direct answer ma ułatwiać użytkownikowi poruszanie się po internecie. Odpowiedzi bezpośrednie dostarczają mu odpowiedzi na zapytania bez angażowania go w dodatkowy wysiłek. Umożliwiają pozyskiwanie informacji na dany temat szybciej niż wcześniej.

Jak pojawić się na pozycji zerowej w wynikach organicznych w wyszukiwarce?

Jeśli chcesz zobaczyć Twoją stronę internetową w bezpośrednich odpowiedziach, na pewno zastanawiasz się, co zrobić, by do tego doprowadzić?

Osiągnięcie pozycji zerowej nie jest dziełem przypadku.

Zwróć uwagę na poniższe wskazówki, które mogą pomóc Twojej stronie wyświetlić się na pozycji „zero”:

  1. Wiesz, że direct answer są powiązane z konkretnymi typami zapytań. Optymalizuj content na swojej stronie, wykorzystując odpowiednie słowa kluczowe, np. pytania, które może wpisać użytkownik.
  2. Podejrzyj, jakie odpowiedzi bezpośrednie wyświetlają się na zadane zapytanie. Dzięki temu zyskasz informacje, jak skonstruować treść Twojej strony.
  3. Przyjrzyj się, że direct answer przyjmują postać w formie definicji. Jeśli więc przygotowujesz artykuł, należy zwrócić uwagę na to, by tekst zawierał odpowiednie słowa kluczowe i przypominał klasyczną definicję.
  4. Może się też zdarzyć, że jako direct answer wyświetli się mniej standardowa treść, np. wypunktowanie lub tabela. Dlatego polecam kompleksową dbałość o content, by zwiększyć prawdopodobieństwo wyświetlenia się jako odpowiedź bezpośrednia na zapytanie.
  5. Pamiętaj, że direct answers nie są rozbudowane. Roboty Google cenią treściwe komunikaty podające konkretne informacje. Dlatego content w obrębie Twojej witryny powinien być zwięzły i na temat.
  6. Zoptymalizuj meta description. Z założenia opis meta zawiera słowa kluczowe i warto się tego trzymać, jeśli chcesz mieć dobrze opracowane treści i zająć pozycję „zero” w Google.
  7. Nie bez znaczenia pozostaje także optymalizacja meta title pod określoną frazę oraz adres URL.
  8. Jeśli masz na swojej stronie dobrze zorganizowaną sekcję pytań i odpowiedzi, tzw. FAQ, jest możliwość, że roboty Google wykorzystają określone fragmenty jako direct answer.

Obecność w direct answer nie jest dziełem przypadku, jak wspomniałam, ale nie możesz też po prostu oznaczyć swojej strony jako bezpośredniej odpowiedzi w przypadku danej frazy. Wspomina o tym Google, informując, że to Googleboty decydują o tym, co zostanie wyświetlone jako fragment z odpowiedzią.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej u źródła, sprawdź Jak działają fragmenty z odpowiedzią w Google. Dowiesz się stamtąd, jak wygląda proces zarządzania wynikami na pozycji zerowej, a także jak możesz zrezygnować z wyników z odpowiedzią.

Przykłady direct answer w wyszukiwarce Google

Przejdźmy teraz do prezentacji przykładowych direct answer w Google. Przedstawię zrzuty ekranu takich wyników oraz wskażę, na jakie pytanie wpisane w wyszukiwarce się wyświetliły:

direct answer - przykład

Na zapytanie „Co wynalazł Tesla?” wyświetliła mi się bezpośrednia odpowiedź, którą zamieszczam wyżej. Wynik podkreśla też słowa, którymi posłużył się algorytm, by wyświetlić odpowiedź.

przepisy w direct answer

Na zapytanie „Jak zrobić lukier?” otrzymałam direct answer z przepisem. Tutaj akurat wpisałam proste zapytanie, ale mogłabym zapytać o bardziej skomplikowaną instrukcję. Direct answer sprawia, że nie muszę przeglądać dziesiątek stron, by znaleźć idealny przepis.

ile - direct answer

Zapytałam też w wyszukiwarce, „Ile wynosi opłata za ślub cywilny?”. Gdybym w danym momencie potrzebowała szybkiej odpowiedzi, uzyskałabym ją w zaledwie moment.

dlaczego - przykład odpowiedzi bezpośredniej

Zwróciłam się też z pytaniem „Dlaczego liście monstery żółkną?”. Jak widzisz, uzyskałam featured snippet ze wskazówką, która może rozwiązać mój problem. Obok pojawiają się przykładowe zdjęcia obrazujące żółknące liście. Poniżej boksu z odpowiedzią wyświetla się blok „Więcej pytań”.

Działanie algorytmów Google jest oparte o „misję” dostarczania przydatnych informacji w jak najsprawniejszy sposób. Pisałam już o tym, opowiadając o Google Helpful Content update. Stąd poza fragmentem z odpowiedzią dodatkowy boks, w którym mogę rozwinąć szybkie odpowiedzi na podobne pytania:

więcej pytań

Zalety i wady obecności w Google answer box

Czas na być może najbardziej interesującą dla wielu osób część tego artykułu, czyli jakie są zalety oraz wady rozwiązania direct answer. Mogłoby się wydawać, że istnieją tylko zalety, w końcu to tak wygodne rozwiązanie, czyż nie?

Jeśli jednak przyjrzeć się temu udogodnieniu dokładniej, okazuje się, że jest to „bajer” szczególnie pozytywny dla użytkowników internetu, niekoniecznie właścicieli stron oraz specjalistów SEO.

Zalety direct answer

Dla właściciela strony:

  • Dobrze zoptymalizowana i wyświetlająca się wysoko w wynikach wyszukiwania strona internetowa ma szansę pojawić się w direct answer i tym samym wyróżnić się jeszcze bardziej na tle konkurencji.
  • Pojawiając się w sekcji direct answer zwiększasz wiarygodność strony www oraz budujesz wizerunek eksperta w swojej branży.
  • W przypadku, gdy Twoja odpowiedź zainteresuje użytkownika, zachodzi możliwość, że kliknie link prowadzący do Twojej strony i przeczyta całość wpisu.
  • Aby znaleźć się w sekcji direct answer, nie musisz zajmować pierwszego miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania. Wystarczy, że strona jest dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO i treści i wyświetla się przyzwoicie wysoko (w TOP 10) w przypadku danego hasła.

Dla użytkownika:

  • Odbiorca treści otrzymuje szybką odpowiedź w przypadku prostych zapytań w wyszukiwarce.
  • Direct answer wyświetla potrzebne informacje bez konieczności poszukiwania ich w linkach na liście wyników.

Wady direct answer

Dla właściciela strony:

  • Główna i zasadnicza wada direct answer polega na tym, że może ograniczyć ruch na stronie internetowej. Użytkownik otrzymujący wyczerpujące odpowiedzi na pytania, nie ma potrzeby odwiedzania stron.

Podsumowanie informacji o pozycji „zero”

Nie ma wątpliwości, że direct answer to rozwiązanie, które w pewnym sensie zrewolucjonizowało wyniki wyszukiwania i dostarczyło im nowej jakości.

Można by zastanawiać się, czy ma jakieś wady, ale jak wspomniałam wyżej, występują one raczej tylko w kontekście ruchu użytkowników. Odpowiedzi bezpośrednie mogą nie wpływać pozytywnie na stronę internetową, bo odpowiedź na pytania widoczna jest bez wizyty na stronach na liście wyników.

Mimo tego obecność na pozycji „zero” jest pożądana, bo wyświetla się na samej górze wyników i zwraca uwagę odbiorców. Jest możliwość, że zachęci użytkownika do kliknięcia linku prowadzącego do strony w celu zgłębienia danego tematu.

Jak wyświetlić się jako direct answer?

  • Dbaj o optymalizację SEO (sprawdź naszą usługę pozycjonowanie stron internetowych oraz artykuł, w którym wyjaśniamy, co to jest SEO)
  • Twórz przydatne treści przygotowane w oparciu o dobrane frazy kluczowe tak, by w sposób słownikowy odpowiadały na potencjalne zapytania oparte na popularnych frazach.
  • Pamiętaj o opisach meta, tytule meta oraz o tym, aby na każdej podstronie ustalić poprawny adres URL.

Jeśli chcesz, aby nasi specjaliści wsparli Twój biznes w działaniach związanych z marketingiem internetowym, skontaktuj się z nami. Doradzimy najkorzystniejsze rozwiązania. 

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: