SEO, a reklama Google Ads – Jakie różnice i co wybrać? [Wideo]
Czym różni się SEO od reklamy Google Ads i jakie są różnice w tych dwóch formach reklamy? Czy SEO i reklama w Google Ads ze sobą konkurują i czy warto prowadzić oba te działania marketingowe? W tym artykule z wideo znajdziesz odpowiedzi na te pytania.
W poprzednim wpisie przybliżyłem czym jest reklama w Google Ads oraz jak zacząć reklamować się w Google. Dziś wyjaśnię czym reklama w Google Ads różni się od SEO, czyli od pozycjonowania stron i sklepów w wyszukiwarce Google.
Link do wideo na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=oT6jhojYaIg
SEO to skrót od Search Engine Optimization i są to wszelkie działania mające na celu podniesienie widoczności i pozycji naszego sklepu internetowego w wyszukiwarce internetowej. Możesz się spotkać z określeniem “pozycjonowanie” stron i będę używał zamiennie tego określenia i SEO.
Tak więc pozycjonowanie ma dwa główne cele:
- Wysokie pozycje, chcemy aby nasza strona internetowa pokazywała się jak najwyżej w wynikach Google po wpisaniu jakichś słów kluczowych.
- Widoczność, chcemy aby było jak najwięcej słów kluczowych, po których można znaleźć nas w wyszukiwarce.
W jednym z poprzednich odcinków pokazałem jakie są typy kampanii w Google Ads. Pierwszym z nich była reklama tekstowa w wyszukiwarce Google na słowa kluczowe, tak zwane linki sponsorowane. I nasuwa się tu myśl, czy aby SEO i linki sponsorowane Google Ads nie są konkurencyjną względem siebie formą reklamy?
Jest to pytanie, które często słyszę. Czy jest sens reklamować się w Google Ads, jeżeli mam wysokie pozycje dzięki SEO? Tak samo w drugą stronę, czy potrzebuję pozycjonowania, skoro mam dobrze zoptymalizowane kampanie reklamowe w AdWords? Jest to dosyć częsty dylemat, szczególnie u przedsiębiorców, którzy dopiero poznają marketing internetowy.
Pomiędzy SEO, a Google Ads jest jednak kilka zasadniczych różnic. Po pierwsze widoczność wyników. W Google Ads reklamy znajdują się na samej górze, a wyniki organiczne znajdują się poniżej. Ponieważ linków sponsorowanych jest zwykle 4, często zajmują one większą część lub nawet całość ekranu. W przypadku smartfonów, wyniki organiczne znajdują się jeszcze niżej i należy przewinąć palcem ekran aby do nich dotrzeć. Tak więc dla Internauty wyniki organiczne zaczynają się dopiero na piątej pozycji, a pierwsze cztery wyniki jakie widzi to reklamy Google Ads.
Reklamy Google Ads w wynikach wyszukiwarki – zajmują większą część ekranu.
Wyniki organiczne, czyli efekt działań SEO, pojawiają się poniżej reklam.
Druga rzecz to szybkość działania i kontrola nad tym co widzi Internauta. Reklamy Google Ads widoczne są w wynikach wyszukiwania praktycznie od razu po uruchomieniu kampanii. Mamy też pełną kontrolę nad tekstem reklamy i linkiem do podstrony na jaką ona kieruje. W przypadku SEO efekty w postaci wysokich pozycji to zwykle kwestia kilku miesięcy, a i tak bez gwarancji, że uda nam się znaleźć na najwyższych pozycjach. Szybkość reakcji i natychmiastowe przełożenie na efekty jest więc ogromną przewagą Google Ads.
Z powyższego powodu warto też wykorzystać kampanię w Google Ads, jako test czy eksperyment przed podjęciem działań SEO. Dzięki reklamie Google Ads możemy sprawdzić czy słowa kluczowe, które nas interesują są faktycznie skuteczne. Często rozpoczynając proces pozycjonowania, wybiera się jakąś pulę słów kluczowych do optymalizacji i działań SEO. Ponieważ cały proces trwa miesiące, może się okazać, że pozycjonujemy się na zupełnie nieskuteczne słowa kluczowe. Można temu zaradzić, właśnie sprawdzając najpierw te słowa w Google Ads. Jeżeli sprawdziły się w reklamie, zapewne sprawdzą się także w SEO.
Kolejną różnicą między SEO a Google Ads jest to, że działania SEO ograniczają się jedynie do wyszukiwarki. Z kolei Google Ads ma cały szereg także innych możliwości, jak remarketing, reklamy produktowe, kampanie graficzne, reklamy wideo na YouTube i inne formaty reklamowe. Jest więc narzędziem o wielu zastosowaniach i wielkich możliwościach. Choćby z tego powodu, SEO i Google Ads nie są konkurencyjne względem siebie.
Różne typy kampanii reklamowych w Google Ads.
Jak więc widzisz różnice między SEO, a Google Ads są duże i różne są też możliwości obu tych działań marketingowych. Czy warto więc jedno zastępować drugim, a może jednak opłaca się prowadzić zarówno działania SEO jak i Google Ads? Aby odpowiedzieć na to pytanie, zainteresuje Cię czymś co nazywa się ścieżką klienta zanim dokona on konwersji na Twojej stronie internetowej.
Na przykładzie sklepu internetowego, w statystykach Google Analytics możesz znaleźć raport “Najważniejsze ścieżki konwersji”, który znajduje się w menu “Konwersje / Ścieżki wielokanałowe”. Raport ten pokazuje ile razy i z jakiego źródła przyszedł klient, zanim dokonał zakupu w Twoim sklepie internetowym. Przeglądając ten raport, znajdziesz całą masę przykładów w których klient przed dokonaniem zakupu odwiedził Twój sklep internetowy kilka lub kilkanaście razy i często wracał do niego z różnych źródeł.
Zwykle internauci przeglądając kilka sklepów jednocześnie, wchodzą na nie z reklam Google Ads, z wyników organicznych czyli efektów SEO, z mediów społecznościowych czy porównywarek cen. Zanim dokonają zakupu zwykle przeklikają kilka opcji. Dlatego też raport “Najważniejsze ścieżki konwersji” pokazuje ile razy i skąd przyszedł klient.
Ścieżki wielokanałowe konwersji w Google Analytics.
Powyżej przykłady takich ścieżek konwersji klientów w sklepie internetowym. Każda kolejna pozycja to ścieżka jakiegoś klienta. Jak widać, klienci przed dokonaniem zakupu odwiedzają sklep raz z Google Ads raz w wyników organicznych. Te dwa kanały przeplatają się wzajemnie. Co by było gdyby w jednym z tych kanałów klient nie mógł odnaleźć Twojej oferty? Prawdopodobnie większość z tych konwersji nie doszłaby do skutku, a sprzedaż byłaby mniejsza.
Dokładnie taka sama sytuacja ma miejsce na stronach internetowych firm, nie tylko w sklepach internetowych.
Dlatego też jak widzisz, działania SEO i działania reklamowe w Google Ads potrafią się wzajemnie uzupełniać. Przy poprawnej optymalizacji SEO i skutecznie prowadzonych kampaniach, suma efektów potrafi być wyższa niż efekty tych źródeł osobno, ponieważ oba źródła uzupełniają się wzajemnie.
Z tego właśnie powodu, reklama w Google Ads i SEO nie są działaniami konkurencyjnymi, ani nie są alternatywą dla siebie. Chcąc odnosić sukcesy w sieci, należy poważnie wziąć pod uwagę oba te źródła ruchu.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu i uruchomieniu reklam Google Ads i bieżącej optymalizacji kampanii, zapraszamy do kontaktu.