Planer słów kluczowych Google – Jak wykorzystać w biznesie?
Planer słów kluczowych Google Ads to jedno z podstawowych narzędzi wykorzystywanym do marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Przydaje się on nie tylko do tworzenia kampanii Google Ads, ale i do działań SEO czy content marketingu. W tym artykule dowiesz się jak korzystać z Planera słów kluczowych, jakie są jego możliwości i jakich informacji o słowach kluczowych możesz się z niego dowiedzieć.
Planer słów kluczowych to bezpłatne narzędzie dostępne po zalogowaniu do systemu reklamowego Google Ads. Dostęp do narzędzia jest darmowy, wymaga jednak założenia konta Google Ads i niestety nie da się korzystać z Planera słów kluczowych bez logowania. Aby wejść do Planera z menu wybieramy Narzędzia i Ustawienia / Planer słów kluczowych.
Po uruchomieniu Planera, mamy dostępne dwie funkcje:
- Poznaj nowe słowa kluczowe – Funkcja przydatna jeżeli nie znamy słów kluczowych i chcemy je dopiero wyszukać. Google zaprezentuje szereg propozycji słów kluczowych, które mogą być powiązane z naszym biznesem.
- Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy – Funkcja przydatna, jeżeli znamy już interesujący nas zestaw słów kluczowych, chcemy jednak poznać konkretne liczby i statystki z nimi związane.
Omówmy bliżej funkcję poznaj nowe słowa kluczowe, która jest częściej wykorzystywana oraz bardziej rozbudowana. Aby poznać słowa kluczowe, które wpisują nasi klienci do wyszukiwarki Google musimy przedstawić kontekst tego co nas interesuje:
- Podajemy wstępne 3-4 frazy, które opisują interesujący nas temat. Unikaj sformułowań jednowyrazowych lub zbyt ogólnych. Warto zacząć poszukiwania od bardziej precyzyjnych słów kluczowych.
- Możemy także wkleić link URL do podstrony, w kontekście której poszukujemy słów kluczowych.
Dla przykładu podałem 3 słowa kluczowe: buty do biegania, męskie buty do biegania, damskie buty do biegania:
W wyniku takich wstępnych słów kluczowych Planer słów kluczowych zwraca nam całkiem sporo informacji. Przed rozpoczęciem analizowania danych należy jeszcze upewnić się, że analizujemy dane w odpowiednim języku, dla odpowiedniego kraju oraz za rozsądny okres (rekomendujemy dane za 12 miesięcy):
Trendy liczby wyszukiwań w kolejnych miesiącach, który pozwala nam ocenić sezonowość:
Podział wyszukiwań względem platform mobile, desktop, tablet:
Oraz to co najbardziej nas interesuje to propozycje słów kluczowych oraz ich statystyki. Dla wstępnych 3 słów kluczowych, Google Planer znalazł dla nas 1046 propozycji powiązanych słów kluczowych, a więc sporo:
Na górze tabeli znajdują się 3 nasze wstępne propozycje, poniżej ponad 1000 pozostałych propozycji słów kluczowych. Przeglądając raport większość z nich jest adekwatna do naszego kontekstu. Jeżeli jednak w Planerze pojawiają się słowa, których kontekst nie pasuje do naszych potrzeb, możemy je wyeliminować poprzez:
- Doprecyzowanie naszych kilku początkowych słów kluczowych, aby były jak najbardziej zbliżone do naszego zainteresowania.
- Dodanie jednego z filtrów:
Dzięki filtrom i doprecyzowaniu jesteśmy w stanie wyszukać możliwie najbardziej trafne dla nas propozycje słów kluczowych. Z uzyskanej tabeli dowiemy się między innymi:
- Propozycje słów kluczowych – cała lista słów powiązanych z naszym wstępnym kontekstem.
- Średnia miesięczna liczba wyszukiwań – jaka jest średnia miesięczna wyszukiwań, to znaczy jak często dane zapytanie jest wpisywane do wyszukiwarki.
- Konkurencja – mała / średnia / duża. Ta metryka nie jest zbyt miarodajna ze względu na swoją ogólnikowość.
- Stawka za górę strony dolny i górny zakres – Szacunkowy zakres stawek CPC za kliknięcie w takie słowo kluczowe. Należy to interpretować jako przedział od „dolny zakres” do „górny zakres”. Zapewne właśnie w takim zakresie cenowym będą słowa kluczowe, jeżeli dodamy je do kampanii reklamowej Google Ads.
Możemy także dodać inne kolumny do tabeli, klikając w ikonę „Kolumny” w prawym górnym rogu tabeli:
- Stan konta – pokazuje czy dane słowo mamy już w naszych kampaniach. Przydatna informacja jeżeli prowadzimy już kampanię reklamową Google Ads.
- Konkurencja (indeksowana wartość) – to samo co kolumna „Konkurencja” ale wyrażona w skali 1-100, a więc bardziej precyzyjna.
Dzięki wynikom Planera słów kluczowych Google Ads możemy poznać jakie słowa kluczowe wpisują Internauci w wyszukiwarkę. Łatwo można porównać jakie kombinacje słów są wpisywane częściej, a jakie rzadziej. Czasem wyniki mogą zaskoczyć, dlatego warto wykorzystywać Planer do trafnego identyfikowania w jaki sposób klienci zgłaszają swoje potrzeby do wyszukiwarki.
Interesujące nas słowa kluczowe możemy zaznaczyć, wybrać im odpowiedni sposób dopasowania słów kluczowych i dodać do naszego Planu kampanii:
Korzystając z Planera słów kluczowych można tworzyć całe Plany kampanii, podzielone na grupy reklam, które można później bezpośrednio zamienić na nową działającą kampanię lub dodać do już istniejących kampanii. W tym artykule skupimy się jednak na samych danych z Planera i ich obróbce.
Przechodząc do zakładki „Przegląd planu” lub dalej do „Słowa kluczowe” możemy sprawdzić jakie szacunki przygotował Google dla wybranych przez nas słów kluczowych.
Domyślnie system będzie nam sugerował ile wyświetleń i kliknięć jest możliwych do uzyskania w określonym budżecie oraz ile konwersji i jaki średni koszt konwersji może wystąpić.
Uwaga! Dane o szacunkowej liczbie konwersji i koszcie konwersji (Śr. CPA) mogą być zupełnie nie trafne, jeżeli konto Google Ads na którym korzystamy z Planera słów kluczowych nie zbiera poprawnie konwersji lub zbiera inne konwersje. Przykładowo – jeżeli poszukujemy słów kluczowych na koncie Google Ads innej strony, a nowa kampania będzie prowadzona na nowym koncie Google Ads – dane o konwersji nijak mają się do realnych możliwości.
Planer umożliwia także ustawianie różnych poziomów kosztu kliknięcia CPC lub kosztu konwersji CPA, co pozwala oszacować jaki budżet będzie potrzebny na reklamę Google Ads. Dzięki temu możemy dowiedzieć się ile będzie kosztowała kampania w Google Ads. Jest to bardzo przydatna informacja, punkt odniesienia dla nowego reklamodawcy z jakimi budżetami powinien się liczyć.
Uwaga! Nowe konta reklamowe Google Ads, które nie miały do tej pory żadnych kampanii ani wydatków potrafią pokazywać przekłamane dane co do szacunkowych kosztów kampanii i kosztu kliknięcia CPC. Dlatego też do planowania słów, zasięgów kampanii i przewidywanych budżetów Google Ads zdecydowanie warto korzystać z Planera słów kluczowych na działającym koncie Google Ads, na którym są aktywne kampanie reklamowe.
W menu „Słowa kluczowe” znajdziemy nasze wybrane do Planu słowa kluczowe wraz z ich statystykami, przewidywanym kosztem CPC, planowanym budżetem, szacowaną ilością kliknięć i wyświetleń.
Bardzo przydatną opcją Planera słów kluczowych jest możliwość eksportu danych do pliku Excel, CSV lub do arkuszy Google Sheets, co umożliwia dalszą obróbkę słów lub ich łatwe udostępnienie.
Planer słów kluczowych Google to bardzo przydatne narzędzie marketingowe, nie tylko na potrzeby kampanii Google Ads. Przydaje się także do działań SEO, planowania treści na stronie czy poznania potrzeb i zainteresowań klientów. Stanowi jedno z podstawowych i codziennych narzędzi marketingowców. Dlatego warto poznać bliżej jego możliwości w praktyce.