Pressel pages – czy precle w content marketingu to przeszłość?
Obiło Ci się kiedyś o uszy określenie „precle” w kontekście treści w internecie? Jeśli tak, to pewnie chcesz wiedzieć, czy ich czas minął. A jeśli nie znasz tego terminu, ale akurat kiszki Ci marsza grają, pewnie chętnie przeczytasz, czym są owe precle i czy są aby apetyczne. Czytaj dalej, by dowiedzieć się o tym, jaką rolę presell pages odgrywały bądź nadal odgrywają w pozycjonowaniu stron oraz co mogą dać potencjalnemu klientowi.
Definicja presell pages, czyli zacznijmy od teorii
Sądzę, że zawsze warto zacząć od krótkiego teoretycznego wprowadzenia, szczególnie jeśli artykuł czytają osoby nie znające tematu. Dlatego i tym razem zacznę od definicji tytułowego pojęcia.
Presell pages – z angielskiego odnoszą się do stron mających cel pre-sell, czyli poprzedzające sprzedaż, dlatego można je określić jako strony przedsprzedażowe. Po polsku używamy często terminu „precle” (tak, jak rodzaj pieczywa). Przez lata utarło się, że są to zazwyczaj po prostu strony z treściami niskiej jakości, wypełnione krótkimi wpisami tworzonymi w celu umieszczenia w nich linku. Kiepskie artykuły tworzone z czystą intencją sprzedażową z rozpędu również nazywa się preclami.
Teksty publikowane na presell pages to zazwyczaj krótkie teksty pisane na różne tematy, np. biznesowe, promocyjne. To artykuły o objętości kilku tysięcy zzs (znaków ze spacjami), zawierające słowa kluczowe oraz linki kierujące do strony docelowej.
Ich głównym zadaniem jest dostarczanie użytkownikom informacji na temat produktu lub usługi, zanim przejdą (za pomocą linku) do pozycjonowanej witryny.
Presell page kiedyś i dziś
Presell pages zyskały kiedyś ogromną popularność w świecie strategii content marketingowych, zwłaszcza kilkanaście lat temu. Były to czasy zupełnie odmiennego SEO niż obecnie.
Skąd ich popularność?
- Założonym celem presell pages miała być możliwość wzmocnienia widoczności pozycjonowanej strony dzięki umieszczeniu na stronie preclowej artykułu z linkiem prowadzącym do tamtej pozycjonowanej strony. Cel, powiedzmy, szczytny, jednak potem nie wszystko poszło tak, jak trzeba.
- Zadaniem stron przedsprzedażowych od samego początku było więc zapewnienie przestrzeni do pozyskiwania linków zwrotnych przez inne strony. Było to w czasie, gdy dla pozycjonowanych witryn należało zebrać jak najwięcej linków przychodzących w celu zwiększenia widoczności stron.
- Masowo zaczęły powstawać serwisy oferujące przestrzeń do umieszczania treści z linkami. Oczywiście, jak można się spodziewać, prawdziwie wartościowe treści raczej należały tam do rzadkości.
- Tymczasem algorytm Google się zmieniał i obecnie presell pages nie mają takiej wartości dla SEO, jak miały przed laty. Dzisiaj masowe pozyskiwanie odnośników nie jest w cenie.
- Artykuły umieszczane na presell pages miały za zadanie oddziaływać na klienta tak, by zachęcony treścią, dzięki linkowi dostał się na sprzedażowy landing czy w inne miejsce docelowe.
- W praktyce teksty preclowe są pretekstem do umieszczenia w nich linków do zewnętrznych stron docelowych w celu zyskania backlinków.
W pewnym momencie możliwość wykorzystania stron preclowych na potrzeby linkowania zwrotnego sprawiła, że seowcy i contentowcy zachłysnęli się tą możliwością. Wówczas artykuły były już tworzone wyłącznie w celu pozyskania linków. Straciły swoją wartość merytoryczną.
Dzisiaj wiemy, że upychanie w tekstach słów kluczowych (tzw. keyword stuffing) i nagminne umieszczanie linków w tekstach jest nie ok. Przywodzi na myśl właśnie dawne przyzwyczajenia i strategie, które dzisiaj nie dają realnych rezultatów, a wręcz mogą przeszkadzać.
Co, jeśli nie presell page?
Na blogu wspominałam niedawno o guest posting, czyli publikowaniu gościnnym. To naturalny proces pozyskiwania i wymiany linków między witrynami. Ma charakter profesjonalny, często buduje wizerunek eksperta autora lub marki.
Pisałam kiedyś również o tym, jakie znaczenie mają artykuły sponsorowane. Merytoryczne i publikowane na renomowanych portalach mają pozytywne znaczenie dla wizerunku firmy, SEO oraz linkbuildingu.
Istnieje również takie zagadnienie jak strony zapleczowe. Są tworzone głównie z myślą o promocji i poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania Google strony firmowej. Zazwyczaj teksty zapleczowe są dłuższe i bardziej dopracowane niż teksty preclowe.
Znaczenie presell pages w SEO oraz sprzedaży
Kiedyś teksty określane dzisiaj pejoratywnie preclami miały znaczenie dla pozycjonowania witryn. Stopniowo jakość treści zaczęła spadać, a tym samym spadała wiarygodność wielu serwisów oferujących miejsce na takie wpisy.
Backlinki pozyskiwane z zewnętrznych stron powinny być skrupulatnie dobierane, aby miały rzeczywistą wartość. Link building nigdy nie jest działaniem na oślep – powinien być wspierany researchem.
Czy to oznacza, że presell pages nie mają zupełnie wartości?
To zależy.
W kwestii SEO – znikomą ze względu na wysyp słabej jakości treści o tym charakterze. Należy pamiętać, że w link buildingu istotna jest jakość, a nie ilość linków.
Z kolei content marketing w oparciu o wytyczne Google, między innymi Google Helpful Update, ma na celu dostarczanie użytkownikowi przydatnych treści.
Aby wiedzieć więcej na temat pozycjonowania stron internetowych, przeczytaj nasz artykuł o tym, co to jest SEO.
W kwestii sprzedaży – nawet obecnie presell pages mogą mieć pozytywne znaczenie. Jest tak dlatego, że artykuł preclowy ma działać na odbiorcę na różne sposoby:
- Zachęcić go zagadnieniem i zaprosić do czytania;
- Zapoznać z promowaną w treści marką czy usługą;
- Doprowadzić do kliknięcia linku w treści.
Z punktu widzenia handlowca – teksty preclowe mogą mieć całkiem niezłe znaczenie. Dlatego abstrahując od często niskiej wartości merytorycznej zdarza się, że precle wciąż działają na użytkownika. Ważne, by treść była zachęcająca.
Aby tak było, wykorzystuje się w content marketingu język korzyści, który wskazuje na pozytywne aspekty, jakie daje np. zakup produktu lub usługi.
Jeśli więc głównym celem korzystania z presell pages jest uzyskanie konwersji w postaci sprzedaży, bywają one pomocne.
Rodzaje presell pages
Choć z pozoru precle oraz strony preclowe wydają się mało skomplikowanym zjawiskiem, warto wiedzieć, że wyróżnia się różne rodzaje precli.
- Precle ogólne;
- Precle tematyczne;
- Oraz precle publiczne i prywatne;
- Precle płatne i bezpłatne.
Pierwsze to strony, na których użytkownik znajduje różnorodne treści, związane z wieloma tematami. Tego typu strony mogą mieć negatywny odbiór ze względu na to, że nie mają konkretnej tematyki, a zatem też konkretnego odbiorcy.
Drugie to strony skoncentrowane na jakimś zagadnieniu, np. aranżacji domu. W takim wypadku artykuły publikowane w takim serwisie będą odwiedzali użytkownicy szukający przydatnych artykułów na temat urządzania wnętrz.
Trzecie to serwisy, na których można publikować bez ograniczeń i rejestracji lub za zgodą administratora i po uprzednim zalogowaniu.
Czwarte to podział precli na strony wymagające opłaty za uzyskanie przestrzeni na publikacje lub niewymagające płatności.
Precle w erze AI
A jak wygląda publikowanie treści preclowych w erze AI? Trudno byłoby mi nie napisać artykułu na temat presell pages bez uwzględnienia tematu sztucznej inteligencji, która rozpowszechnia się w całym internecie jak poły płaszcza Severusa Snape’a na korytarzach Hogwartu.
Chat GPT zmienił oblicze wielu branż, także marketingu internetowego oraz content marketingu, nie da się ukryć. Tworzenie treści stało się znacznie łatwiejsze, ten sam tekst zamiast pisać trzy godziny, możemy z pomocą robota wygenerować w pół godziny.
Jednak z obserwacji, w tym moich, wynika, że w wyniku tych „usprawnień” presell pages jeszcze bardziej tracą na jakości, bo teksty tworzone są przez AI, które jest wtórne i schematyczne.
Idąc tym tropem, trudno jest kierować do użytkowników naprawdę pomocne i merytoryczne teksty, opierając się na wsparciu artificial intelligence. Niestety prędkość, z jaką żyjemy i pracujemy, wymaga nawet na specjalistach pewnych ustępstw.
Jeśli w tworzeniu tekstów preclowych nie będzie udziału człowieka, tylko będziemy dokładać gwoździe do preclowej trumny. Linki jeszcze bardziej będą tracić na znaczeniu, a serwisy tematyczne będą zalewane coraz niższej jakości treściami.
Ten problem dotyczy także innych platform czy blogów, nie tylko presell pages.
Podsumowanie presell pages i tekstów preclowych
Presell page, w założeniu przydatna przestrzeń do publikacji tematycznych artykułów, przeobraziła się przez lata w pewien symbol niskiej wartości merytorycznej.
Mimo różnych rodzajów presell pages, różnego rodzaju tekstów oraz korzyści wynikających z publikacji treści na preclowych platformach, wszystko złożyło się na kiepską sławę tego rodzaju stron.
Dzisiaj już wiemy, że umieszczanie linków na typowych presell pages nie daje prawdziwych korzyści dla pozycjonowanej witryny, jednak warto pamiętać o tym, że precle nadal mogą prezentować wartość sprzedażową i promocyjną.
Umieszczanie artykułów na presell pages to jednocześnie umieszczenie na nich swojej nazwy firmy, linku prowadzącego do strony docelowej (czyli np. na landing sprzedażowy lub strony kategorii w Twoim sklepie). Warto zadbać, by treści były dopracowane.
Przy okazji warto wiedzieć, że treści publikowane w internecie rzeczywiście docierają do odbiorców. Warto zadbać o ich jakość – współpracować ze specjalistami, inwestować w merytoryczną obsługę i wsparcie marketingowe.
Sprawdź naszą ofertę pozycjonowania sklepów internetowych, by uzyskać więcej informacji.