Artykuł sponsorowany: nachalna reklama czy subtelna promocja?

artykuł sponsorowany - jak napisać Blob

Wielu osobom artykuły sponsorowane kojarzą się z nachalną promocją i lokowaniem produktu. Niestety całkiem sporo treści sponsorowanych ma właśnie taki charakter. Wpisy płatne i reklamowe nie muszą jednak tak wyglądać. A jak jest według Ciebie: artykuł sponsorowany to raczej sposób subtelnej promocji biznesu czy nachalna reklama produktu i usługi?

Wbrew pozorom artykuł sponsorowany może dyskretnie reklamować Twoją markę lub konkretne towary, jakie oferujesz. Może też nieść ze sobą wiele wartości poza zwykłym lokowaniem produktu w różnych serwisach.

Aby tak się stało, trzeba wiedzieć, jak napisać artykuł sponsorowany oraz jakie ma cele i funkcje.

Co to jest artykuł sponsorowany?

Ogólnie rzecz ujmując:

artykuł sponsorowany to wpis poświęcony Twojej marce, jej historii czy produktom, który ma za zadanie zachęcić czytelnika do zapoznania się z przedstawioną firmą i jej ofertą.  

Ważne:

  • Artykuł sponsorowany publikujeszna zewnętrznym serwisie, innymi słowy poza Twoją stroną internetową. Ma to na celu przedstawienie marki nowym odbiorcom.
  • W tekście sponsorowanym pojawia się tzw. anchor tekst, który zawiera odnośnik do Twojej strony. Po najechaniu na oznaczony fragment tekstu czytelnikowi wyświetla się informacja o adresie, do którego może zostać przekierowany po kliknięciu. 
  • Artykuł sponsorowany ma za zadanie promować daną markę za pomocą linku wychodzącego, umieszczonego logo oraz zachęcającej treści. Nie jest to więc zwykły wpis specjalistyczny, bozostaje wzbogacony o treść reklamową.

anchor tekst w artykule sponsorowanym

źródło: chcebudowac.pl

Od lat stosuje się praktykę opłacania artykułów sponsorowanych dla korzyści SEO oraz sprowadzenia czytelnika na swoją stronę. W wielu przypadkach niestety warstwa promocyjna przewyższa wartość merytoryczną.

Warto połączyć oba te aspekty i podczas konstruowania wpisu zadbać o rzeczowość treści, ale również znaleźć miejsce na subtelną promocję.

Artykuły sponsorowane mogą przybierać różne formy, w zależności od tego, na czym nam najbardziej zależy:

  • promocja konkretnego produktu lub linii produktów,
  • reklama marki jako całości oferującej atrakcyjne usługi lub towary,
  • przybliżenie czytelnikom historii firmy i jej rozwoju
  • specjalistyczny (i zarazem merytorycznie poprawny) tekst z przemyceniem nazwy marki lub produktu. 

Wspominaliśmy o tym, że artykuły sponsorowane są publikowane w zewnętrznym serwisie. W branży działają witryny zajmujące się oferowaniem miejsca, które za odpowiednią opłatą może wzbogacić Twój wpis reklamowy.

Stworzeniem takiego wpisu możesz zająć się samodzielnie, po czym poszukać odpowiedniego miejsca do publikacji lub też zlecić pracę nad tekstem copywriterowi.

Gdzie publikować artykuły sponsorowane?

Napisałeś artykuł sponsorowany lub jesteś zdecydowany, by taki stworzyć i opublikować? Teraz czas na znalezienie odpowiedniego adresu

gdzie publikować artykuły sponsorowane?

 

Istotne jest znalezienie serwisu, który tematycznie (ale nie tylko!) odpowiada Twoim potrzebom. Podczas poszukiwania strony do publikacji artykułu sponsorowanego musisz zwrócić uwagę na następujące aspekty:

  • Tematyka serwisu. Jeśli biznesowo zajmujesz się szyciem ubrań na miarę, znajdź serwis publikujący treści związane z modą i urodą lub szeroko pojętym lifestylem. To właśnie tam znajdziesz zainteresowanych czytelników, którzy mogą stać się klientami.
  • Koszt publikacji. Ceny mogą różnić się w zależności od popularności serwisu i innych zmiennych i osiągać wartości w przedziale od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy. 
  • Jakość strony oferującej miejsce na wpis. Co z tego, że cena jest atrakcyjna, zakres tematyczny Ci odpowiada, jeśli stronę odwiedza zaledwie garstka odbiorców? Ryzykujesz wiele, decydując się na słabej jakości miejsca docelowe dla artykułów.
  • Szybkość ładowania strony. Żyjemy w biegu i wszystko chcemy mieć na już. Nikt nawet nie zajrzy do artykułu promującego Twój biznes, jeśli czas oczekiwania na załadowanie się strony będzie zbyt długi.
  • Autorytet portalu docelowego. Należy zwrócić uwagę na to, czy serwis, w którym planujesz umieszczenie treści sponsorowanej, jest wartościowy (zarówno dla czytelnika jak i Google). Jeśli nie, nie warto przepalać budżetu reklamowego na publikację w niesprawdzonym lub niewystarczająco wiarygodnym miejscu.
  • Ile czasu Twój artykuł spędzi na stronie portalu? Tak, to nie takie oczywiste. Są serwisy, które za dużo niższą stawkę niż inne proponują opublikowanie wpisu. Niestety po pewnym czasie administracja go usunie. Dlatego ważne jest, aby znaleźć miejsce, w którym tekst osiądzie “dożywotnio”. 

 

Znamienne dla treści sponsorowanych jest to, że ich styl i język powinny pasować do charakteru treści publikowanych zwykle na docelowym portalu. Odwołuje się to do specyfiki tzw. reklamy natywnej.

 

Co więcej, powinien także być spójny z narracją, jaką sam prowadzisz w swoim biznesie. Dzięki temu artykuł będzie promocją Twojej marki, ale jednocześnie będzie korelował z założeniami serwisu, na którym zostanie umieszczony.

Funkcje i cele artykułu sponsorowanego

Artykuł sponsorowany ma swoje określone funkcje i cele, jakim ma służyć. Są one związane zarówno z założeniami SEO, ale także z user experience

Funkcje artykułu sponsorowanego:

  • Treści reklamowe zawarte w artykułach powinny współistnieć z wartościami merytorycznymi. Dzięki temu artykuł będzie wspomnianą subtelną promocją, a nie nachalnym lokowaniem produktu na zewnętrznej platformie. To oznacza, że artykuł ma nieść wartość rzeczową lub na przykład specjalistyczną/ekspercką.
  • Linkbuilding. Linki zewnętrzne prowadzące z zewnątrz do Twojej strony są wartościowe dla SEO. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tych działaniach, sprawdź nasz artykuł Co to jest SEO? 
  • Inną funkcją jest kreowanie wizerunku marki oraz budowanie profilu eksperta w danej dziedzinie. Za pomocą wpisu sponsorowanego możesz ukazać swoją markę w określony sposób, a także zaprezentować swój profesjonalizm i wiedzę, jaką dysponujesz w swojej niszy.

Główne cele artykułów sponsorowanych:

  • Cel sprzedażowy to jedno z podstawowych założeń, jakie przyświecają tworzeniu treści tego typu. Umieszczenie anchoru z odnośnikiem do naszej witryny ma przemienić czytelnika artykułu w klienta Twojego sklepu.
  • Cel wizerunkowy ma ogromną wartość. Dobrej jakości tekst sponsorowany zapozna czytelnika z Twoją marką lub ofertą i zachęci go do poznania bliżej produktów lub usług, jakie oferujesz. Możesz wykreować pozytywny obraz swojego biznesu w oczach czytelnika i sprawić, że ten będzie chciał korzystać z Twojej oferty.  

Funkcje i cele artykułów sponsorowanych są więc mocno związane z obrazem marki, jaki budujemy w oczach czytelnika. Na tym lista korzyści się nie kończy. 

Wartościowe linki przychodzące są też dobrze widziane przez robota Google, który może “łaskawiej” spojrzeć dzięki temu na Twoją stronę. 

Jak napisać artykuł sponsorowany?

Jak napisać artykuł sponsorowany, aby połączyć w nim najważniejsze funkcje i jednocześnie nie dać się złapać w pułapkę nachalnej autoreklamy?

artykuł sponsorowane seo

Pisanie artykułu wiąże się z poświęceniem mu czasu i kreatywnej energii:

  • Zanim przystąpisz do pisania, zastanów się nad tematem. Nie ma widełek określających optymalną długość artykułu sponsorowanego, ale najzgrabniejsze z nich wahają się między 3 a 5 tys. zzs. Czy masz materiał na tekst tej długości? Jeśli tak, śmiało pisz.
  • Sprawdź, jakie słowa kluczowe będą najlepsze dla Twojego tekstu i wybierz anchor, który jasno odwoła się do charakteru Twojego biznesu i będzie mógł zawrzeć odnośnik do Twojej strony. O słowach kluczowych i ich zadaniach pisaliśmy osobny artykuł, który rozjaśni Ci ich funkcje. 
  • Napisz tekst zgodny z ogólnymi zasadami SEO. Stosując się do nich, stworzysz wpis wartościowy pod względem technicznym i jednocześnie atrakcyjny dla użytkownika. Dowiedz się więcej o tym, jak pisać teksty zgodne z SEO, czytając artykuł na blogu Redseo. Ten wpis to zasady webwritingu w pigułce
  • Zadbaj o warstwę merytoryczną tekstu. Niech Twój artykuł odpowiada na jakieś pytanie lub rozwiązuje pewien problem. Może też być fachowym wpisem rozjaśniającym jakąś specjalistyczną kwestię. Dzięki temu zbudujesz autorytet eksperta i tym samym dasz czytelnikowi korzyść w postaci nowej wiedzy. 
  • Umieść link do swojej strony w taki sposób, aby pojawił się on naturalnie i aby nie miał charakteru agresywnej reklamy. Zadbaj o obiektywizm w treści. Napisz interesujący tekst, który przekaże określone wartości (np. edukacyjne), a przy okazji będzie zawierać przekierowanie do Twojej strony.
  • Nachalna reklama nie jest obiektywna. Przez nadmierne lub agresywne lokowanie produktu możesz utracić zaufanie czytelnika. Ponadto serwis może odrzucić Twój artykuł, jeśli ten będzie nosić znamiona natrętnej promocji. 

Podsumowanie wiedzy o artykułach sponsorowanych

Podsumowując: artykuł sponsorowany powinien mieć określony cel i być napisany zgodnie z zasadami webwritingu. Pisz dla czytelnika, aby przekazać mu określoną wiedzę lub go po prostu zainteresować. Bądź jak najbardziej obiektywny i nie zapomnij o zgrabnym umieszczeniu odpowiedniego anchoru z linkiem. Wybierz dobre medium do publikacji i ciesz się nowymi klientami.

Pamiętaj też, że nie musisz tego wszystkiego robić sam. Jeśli szukasz kogoś, kto zajmie się kompleksową reklamą Twojego biznesu, zarówno na poziomie Google i Allegro Ads jak i SEO oraz contentu, odezwij się do nas.

Opublikowano w Blog Copywriting: , aktualizacja: