Kanibalizacja treści – jak jej uniknąć na swojej stronie?

kanibalizacja treści SEO Blob

Kanibalizacja treści – brzmi nieco upiornie, prawda? I trzeba przyznać, że przeczucie Cię nie myli. To negatywne zjawisko, jakie obserwuje się w tekstach publikowanych na stronach www. Ma negatywny wpływ na pozycjonowanie, jakość treści i tym samym widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Jak mu zapobiec? Co jest jego przyczyną? Dowiedz się, czytając ten artykuł.

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Większość witryn składa się z co najmniej kilku podstron. W założeniu każda z nich powinna pozycjonować się na inną frazę kluczową.

Kanibalizacja treści to zjawisko, gdy w obrębie jednej witryny dwie lub więcej stron (adresów url) są zoptymalizowane na to samo słowo kluczowe.

To zjawisko niepożądane i niekorzystne dla SEO. Jeśli nie wiesz, co to jest SEO, odsyłam Cię do osobnego artykułu, w którym wszystko wyjaśniam.

Dobrze zoptymalizowana witryna nie dopuszcza do sytuacji wystąpienia kanibalizacji treści i kanibalizacji słów kluczowych.

A dlaczego jest to zjawisko niepożądane? Co Ci grozi, jeśli taka sytuacja ma miejsce w obrębie Twojej strony internetowej lub sklepu internetowego?

Czym skutkuje kanibalizacja treści w obrębie Twojej strony?

Zasadnicze pytanie brzmi, czym skutkuje zjawisko kanibalizacji treści? Czy ujdzie Ci to na sucho? Co dzieje się ze stroną, na której nie dopilnowano odpowiedniej optymalizacji pod kątem słów kluczowych?

Jak możesz podejrzewać – niczym dobrym.

Sami pracownicy Google już lata temu wspominali, że liczy się jakość stron, a nie ilość. Oznacza to, że lepiej zadbać o to, by każda strona była dobrze zoptymalizowana pod konkretną frazę, niż decydować się na tworzenie większej liczby treści, ale o mniejszej unikalności.

Kanibalizacja treści może być przyczyną spadku pozycji w wynikach wyszukiwania

Gdy wiele stron na twojej witrynie konkurować będzie o tę samą frazę kluczową, algorytm wyszukiwarki może mieć trudności z określeniem, która strona jest najbardziej istotna w kontekście danego zapytania.

Przez to nie wie, jaki adres url „zaproponować” użytkownikowi na zapytanie.

Warto pamiętać, że algorytmy są tak „wyuczone”, by jak najprecyzyjniej dobierać wyświetlane treści do zapytań użytkowników. Mówi o tym między innymi jeden z dużych update’ów, czyli Helpful content update.

Kanibalizacja ma więc niekorzystny wpływ na stronę, działania robotów wyszukiwarki oraz satysfakcję użytkownika. Odbiorca ma mniejszą szansę dotarcia do wartościowych treści na Twojej stronie.

Kanibalizacja treści prowadzi również do spadku ruchu na stronie

Efektem jest nie tylko ogólny spadek widoczności, ale także wymienianie się pozycjami przez poszczególne podstrony zoptymalizowane pod te same frazy kluczowe. W wyniku tego każda z nich ma mniejszą „moc” i mniejsze prawdopodobieństwo uzyskania wysokiej pozycji.

A dla strony www wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania i związany z tym duży ruch to jednocześnie zyski dzięki zainteresowaniu potencjalnych klientów.

Kanibalizacja treści na stronie a zadowolenie użytkownika

Kojarzysz termin UX? Oznacza on user experience, czyli doświadczenie użytkownika. Jednym z głównych celów strony powinno być dostarczenie odbiorcy przydatnych treści odpowiadających na zapytanie.

Dzięki temu czytelnik/potencjalny klient otrzymuje to, czego oczekiwał, jest usatysfakcjonowany. A klient nasz pan, tak mówią.

Jeśli jakimś cudem strona dotknięta kanibalizacją treści wyświetliła się na tyle wysoko, że ktoś ją kliknął, by wejść do środka, może się niemiło zaskoczyć. Skoro zaszło tytułowe zjawisko, oznacza to, że co najmniej dwie strony odpowiadają na to samo zagadnienie, ale przez to zapewne żadna z nich nie udziela wyczerpującej odpowiedzi.

Niezadowolony użytkownik może zrazić się do strony, która przez kiepską optymalizację treści nie dostarczyła mu oczekiwanej treści. A przecież wyświetliła się na zapytanie zawierające dane słowo kluczowe!

Jak uniknąć kanibalizacji treści?

Jeśli masz obawy, że w Twojej witrynie zachodzi zjawisko kanibalizacji słów kluczowych, masz kilka sposobów na „odkręcenie” tej kłopotliwej sytuacji. Możesz samodzielnie próbować naprawić kanibalizację treści i usunąć ją ze strony. Możesz też, co sugeruję, nawiązać współpracę ze specjalistami z agencji.

Usunięcie tego negatywnego zjawiska może być dość skomplikowane lub wymagać profesjonalnego spojrzenia na sprawę.

Poniżej wymienię, jakie działania podejmuje się, by wybrnąć z kanibalizacji treści na stronach internetowych i w sklepach online.

Po pierwsze audyt treści (wstępny i cykliczny)

Audyt SEO to pierwsze, co robi specjalista podczas zetknięcia się z Twoją stroną. Fachowo przeprowadzony audyt pomoże zidentyfikować problemy na stronie i to nie tylko te związane z kanibalizacją.

Jeśli specjalista na stałe „opiekuje się” daną stroną, regularnie monitoruje jej stan i wykonuje cykliczne audyty, by wyeliminować ewentualne usterki.

Audyt pozwala skontrolować stan techniczny Twojej witryny, jej strukturę, prędkość ładowania, responsywność, a także występujące błędy.

A dlaczego audyt wykonany przez agencję jest „fachowy”? Między innymi dlatego, że specjalista korzysta z profesjonalnych narzędzi analitycznych SEO, np.:

  • Google Search Console
  • Senuto
  • Screaming Frog

Dzięki narzędziom można skontrolować między innymi to, jakie strony w obrębie danej witryny wyświetlają się na dane frazy kluczowe.

Dla przykładu GSC jest narzędziem darmowym, a pozostałe wymienione płatne lub z opcją wykonania kilku analiz bezpłatnie. Warto jednak skorzystać ze wsparcia agencji, która ma stały dostęp także do płatnych narzędzi SEO.

Po drugie strategia SEO

Specjalista SEO nie działa po omacku, tylko opiera się na strategii stworzonej pod indywidualny przypadek. Dzięki temu unika błędów i zjawisk takich jak kanibalizacja czy duplikowanie treści.

  • Należy przeanalizować, jaki cel ma każda strona i na jaką frazę warto ją optymalizować. Jeżeli na różnych stronach powtarza się zawartość lub cel, najsensowniejszym rozwiązaniem jest stworzenie z nich jednej strony.
  • Strategia może obejmować np. poprawę struktury strony na bardziej przejrzystą. Dzięki takiemu zabiegowi i użytkownik łatwiej się po niej porusza i Ty unikasz duplikowania treści w jej obrębie.
  • Analizie powinny podlegać także adresy url. Trzeba sprawdzić, czy nie występuje zjawisko polegające na tym, że dwie lub więcej podstron ma ten sam adres. Jeśli tak, należy to zmienić.
  • Kolejnym krokiem jest opracowanie strategii treści. Treść na stronie, czyli np. artykuły blogowe, opisy kategorii czy produktów powinny być unikalne. Optymalizacja treści polega między innymi na tworzeniu ich pod odpowiednie frazy kluczowe.
  • Dobór słów kluczowych to zadanie dla specjalisty, który sprawdzi, jak nie dublować fraz na poszczególnych podstronach.

Kanibalizację słów kluczowych można skutecznie zwalczyć i nauczyć się jej unikać, ale jak widzisz – wiąże się to z całym szeregiem działań.

Warto skorzystać ze wsparcia specjalisty SEO, który skontroluje stronę internetową w poszukiwaniu ewentualnych błędów lub nieścisłości.

Przyczyny kanibalizacji treści

Wiesz już, czym jest kanibalizacja słów kluczowych, jakie są jej skutki oraz jakie zadania należy wykonać, by ją zwalczyć. Sprawdź jeszcze, jakie są konkretne przyczyny problemu.

Brak strategii

Przyczyną kanibalizacji słów kluczowych może być brak strategii SEO i treści.

W wyniku takiego niedopatrzenia rośnie prawdopodobieństwo stworzenia zduplikowanych treści w obrębie różnych podstron lub powtarzające się adresy url.

Rozpisanie strategii, monitorowanie stanu strony i efektów prac jest kluczowe. Trudno robić to właściwie bez narzędzi, szczególnie w przypadku rozbudowanych witryn.

Dublujące się słowa kluczowe

Optymalizacja dwóch lub więcej podstron na te same słowa kluczowe to podręcznikowy przepis na kanibalizację treści.

Jeśli występuje taki problem, oznacza to, że najprawdopodobniej takie podstrony zawierają podobne treści, a więc duża ich liczba jest niepotrzebna. Jeśli jest taka możliwość, warto zachować tylko jedną z nich, dbając o jakość jej zawartości.

Kiepskie linkowanie wewnętrzne

Dobre zarządzanie strukturą linkowania różnych podstron jest korzystne zarówno dla strony, jak i użytkownika. Jednak nieusystematyzowane linkowanie lub przypadkowe anchory prowadzące do podstron to błąd.

Ważne jest, by w linkowaniu wewnętrznym zadbać o jakość tego linkowania i w każdym przypadku wybrać właściwy anchor prowadzący do danej podstrony.

Nie bez znaczenia pozostaje także linkowanie zewnętrzne, czyli strategia backlinków (linków przychodzących). Je również należy wyposażyć w odpowiednie słowo kotwicy, czyli anchor text, i doprowadzić do odpowiedniej podstrony.

Duplikaty treści i nieunikalne teksty

Jeśli w swojej witrynie umieszczasz sporo podobnych treści podejmujących bardzo zbliżone tematy, możliwe, że występuje kanibalizacja treści. Siłą rzeczy powtarzasz pomysły, używasz tych samych słów kluczowych i być może stosujesz nieuporządkowane linkowanie wewnętrzne.

Wszystko to wpływa niekorzystnie na stronę. Profesjonalnie prowadzony content marketing w połączeniu z SEO powinien poradzić sobie z takim problemem.

Podsumowanie: kanibalizacja treści, jej przyczyny, skutki oraz rozwiązanie problemu

Myślę, że zwięźle, ale jednocześnie wyczerpująco wyjaśniłam różne aspekty dotyczące zjawiska, jakim jest problem kanibalizacji treści. Wskazałam, czym jest to zjawisko, jakie są jego przyczyny i jak wygląda walka, by je wyeliminować.

Warto pamiętać, że kanibalizacja treści wpływa na samą witrynę, doświadczenie użytkownika i ocenę w oczach wyszukiwarek.

Może negatywnie wpłynąć na Twoją stronę pod względem technicznym, a także na spadek widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub masz firmową stronę internetową, skontaktuj się z nami. Wesprzemy Cię w działaniach SEO i contentowych:

  • zaplanujemy strategię,
  • zoptymalizujemy treści
  • i skontrolujemy stronę pod kątem ewentualnych usterek.

Pomoc specjalisty dysponującego wiedzą branżową i narzędziami analitycznymi jest nieoceniona. Doceniają to nasi aktualni i dotychczasowi Klienci. Zachęcamy Cię do sprawdzenia referencji, jakie otrzymujemy! 

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: