Anchor text i jego rola w SEO

kobieta używająca komputera Blob

Tajemnicza anglojęzyczna nazwa anchor text powinna być znana każdemu, kto zajmuje się pracą ze stronami internetowymi, marketingiem online, a w szczególności SEO. Odpowiedni rodzaj anchora ma bowiem zasadniczą rolę, jeżeli chodzi o optymalizację linkowania zewnętrznego jak i wewnętrznego. Linki natomiast to podstawowy filar pozycjonowania stron internetowych.

Same anchor texty nie miały kiedyś aż tak wielkiego znaczenia, jednak wszystko zmieniło się za sprawą algorytmu Pingwin, który wstrząsnął światem SEO i zmienił postrzeganie link buildingu w branży.

Z tego artykułu dowiesz się, czym jest anchor text, jakie są jego rodzaje i jakie ma znaczenie w ustalaniu strategii SEO. Zarzuć więc kotwicę na kilka chwil i liźnij odrobinę wiedzy!

Co to jest anchor text?

Anchor text w języku polskim opisujemy także mianem tekstu kotwicy czy zakotwiczenia. Choć wielu orientuje się mniej więcej, jak wyglądają anchor texty, to tak naprawdę mało kto potrafi ubrać w słowa to, czym jest anchor.

Anchor to zakotwiczony element linku w tagu w kodzie HTML, który najczęściej przybiera formę podkreślonej innym kolorem treści. Tekst widoczny jest w miejscu danego odnośnika do strony internetowej, w który klika użytkownik, aby przenieść się w inne miejsce w sieci.

Najczęściej anchor text nawiązuje pośrednio lub bezpośrednio do zawartości danej strony internetowej, do której kieruje. Pomaga to robotom wyszukiwarki (np. Google) w orientowaniu się, jaka jest tematyka danej podstrony. Ma to również swoje znaczenie w pozycjonowaniu, o czym szerzej w dalszej części tekstu.

Jakie są dwie podstawowe role anchora?

  • Pomaga on ustalić, jaki temat możemy znaleźć pod danym linkiem;
  • Jest czynnikiem rankingowym i wspiera pozycjonowanie danej strony internetowej.
Przykład anchor textu na stronie internetowej
Źródło: Redseo

Jakie są rodzaje anchorów?

Występuje kilka najważniejszych rodzajów anchorów, a dobór odpowiedniego tekstu kotwicy ma bardzo ważną rolę w procesie pozycjonowania strony. Odnosi się to zarówno do wyboru odpowiedniego anchora w linkowaniu wewnętrznym jak i w linkowaniu kierującym na naszą stronę z innej domeny. Jakie są więc podstawowe rodzaje anchor textów?

Wyróżniamy anchory:

  • Brandowe
  • Zero Match
  • Nagie
  • Partial Match
  • Exact Match
  • Anchory w postaci obrazów

Przykłady anchor tekstów

Anchory brandowe (Brand)

Anchory brandowe to takie, gdzie jako tekstu zakotwiczenia linku najczęściej używa się nazwy marki czy też witryny internetowej. Są one bardzo popularne i pomagają w zwiększaniu świadomości na temat marki. Odgrywają też swoją rolę w pozycjonowaniu witryny na brandowe słowa kluczowe oraz są stosunkowo bezpieczne w użyciu, tj. nie trzeba aż tak uważać z ich liczbą w strategii kampanii link buildingu.

Przykład anchora brandowego w kodzie

Anchory nawigujące, zwane także Zero Match

Anchor text Zero Match, zwany także anchorem nawigującym czy generatywnym, nie jest związany bezpośrednio z zawartością linkowanej domeny. Taka kotwica nie informuje ani użytkownika, ani algorytmu Google o tym, co znajduje się na danej stronie internetowej.

Zadaniem takiego anchor textu jest nakłonienie czytelnika do danej interakcji za pomocą stosowanych w zakotwiczeniu wezwań do działania (ang. call to action), takich jak:

  • Kliknij tutaj!
  • Zobacz!
  • Sprawdź!
Przykład anchora nawigującego

Nagie anchory

Nagi anchor (ang. naked anchor) to tekst zakotwiczenia przyjmujący postać zwykłego adresu url.

Taki link występuje najczęściej na forach internetowych i w mediach społecznościowych, gdzie użytkownicy dzielą się między sobą przydatnymi informacjami, produktami itd., zamieszczając bezpośrednio adresy url do wskazywanych przez siebie materiałów.

Jest on uznawany jest za naturalny i zazwyczaj jest jednym z najczęściej wybieranych rodzajów anchorów podczas ustalania strategii link buildingu w SEO.

naked anchor text przykład

Exact match anchor text

Exact match anchor text to w uproszczeniu słowo kluczowe, na które chcemy, aby rankowała linkowana podstrona w wynikach wyszukiwania Google.

Anchor text w dopasowaniu ścisłym przykład

Link najczęściej przyjmuje postać nieodmienionej frazy kluczowej i przez specjalistów SEO uznawany jest za ten rodzaj anchoru, który ma największą wartość, jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron.

Należy jednak pamiętać, że link tego typu nie jest raczej uznawany za naturalny i Google może takie odnośniki uznać za naruszenie wytycznych SEO. Dlatego w przypadku linkowania na frazy kluczowe tak ważne jest obmyślenie odpowiedniej strategii lub zaufanie specjaliście od pozycjonowania strony internetowej.

Anchor Exact Match ma także ogromne znaczenie, jeżeli chodzi o linkowanie wewnętrzne. Odpowiednio użyte na własnej stronie linki z dopasowaniem anchor tekstów:

  • pozwalają robotom Google lepiej definiować, na jakie frazy powinna linkować dana podstrona
  • oraz ułatwiają poruszanie się w witrynie użytkownikom.

Partial match anchor text

Anchory partial match to swego rodzaju kuzyni tych powyższych. Różnica polega jednak na tym, że słowo kluczowe zostaje użyte częściowo, jest synonimem lub semantycznie podobną frazą, do tej, która jest dla nas najważniejsza. Takie linki również niosą ze sobą sporą wartość, choć już nie tak dużą np. odnośnik Exact Match.

partial match anchor przykład

Anchor text jako obraz – rola atrybutu alt

Choć sama grafika w znaczniku < img > nie umożliwia dodania anchor textu, to warto zwrócić uwagę, że atrybut alt, który posiada, może spokojnie zostać użyty w tym celu.

Roboty Google nie widzą tego, co znajduje się na obrazach. Kluczową więc rolę w ich identyfikacji i ocenie odgrywają właśnie atrybuty alt. Odpowiednio zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych mogą więc służyć jako element linkowania zewnętrznego i wewnętrznego. Różnicowanie profilu linków jest bowiem ważne w pozycjonowaniu.

Dodatkowo – poprawnie zoptymalizowane opisy atrubutów alt obrazów wpływają na pozycjonowanie obrazów w wynikach wyszukiwania Google Grafika. To również może być jednym z cennych źródeł ruchu dla strony.

alt text jako anchor

Jak zrobić anchor text?

Anchor to tekst, który występuje w kodzie HTML w znaczniku < a >.

Jak go zrobić?

< a href=”https://domena.pl”>tekst linku< /a>

  • W miejscu „https://domena.pl” należy wpisać adres url prowadzący na daną stronę.
  • Tekst linku zastąp odpowiednim anchorem (brand, PM, EM itd.)
  • Pamiętaj, aby w kodzie HTML usunąć nadmiarowe spacje w znaczniku < a >

Należy oczywiście wcześniej zwrócić uwagę na dobór odpowiedniego anchor textu, mając na uwadze użytkownika oraz robota wyszukiwarki.

Tak przygotowany odnośnik wyświetli się najczęściej jako tekst anchoru wyświetlany innym kolorem niż używana przez nas czcionka.

Anchor text a SEO – jakie ma znaczenie dla strony internetowej?

Anchor text przeżywał czasy swojej świetności w SEO przed rokiem 2012, który to przyniósł wprowadzenie algorytmu Pingwin. Nadal jednak pozostaje bardzo ważnym elementem on-site i off-site SEO. Warto więc mieć rozeznanie jak używać anchorów w taki sposób, aby nie zaszkodzić swojej stronie internetowej.

Oto kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę, linkując adres strony:

  • Dopasuj anchor text do kontekstu treści;
  • Nie dodawaj na jednej podstronie linków do tej samej strony z różnymi anchorami;
  • Unikaj stosowania nadmiernej liczby linków na stronie. Ściana treści pełna anchorów nie wygląda naturalnie;
  • Dywersyfikuj anchory w swojej kampanii link buildingu tak, aby linki wyglądały naturalnie;
  • Dobieraj odpowiednie frazy w przypadku anchorów Exact Match;
  • Jeżeli nie jesteś pewien, czy Twoje działania nie zaszkodzą stronie internetowej, skonsultuj je ze specjalistą pozycjonowania.

Anchory w linkowaniu wewnętrznym

Odpowiednia strategia linkowania wewnętrznego na stronie to niezbędny element w każdej kampanii SEO. W przypadku linków w obrębie witryny sprawa jest nieco prostsza, a dobór anchorów nie musi być traktowany z takim namaszczeniem, jak w przypadku linkowania zewnętrznego. To w jaki sposób przedstawisz link użytkownikowi czy robotowi nie pozostaje jednak bez znaczenia.

To, w jaki sposób podlinkujesz dany adres url, może zadecydować o jego dostępności dla robota wyszukiwarki oraz ułatwić mu crawlowanie, identyfikację i indexowanie danej podstrony. Odpowiednie rozmieszczenie linków na stronie i wykorzystanie mocy, jaką daje anchor text jest także kluczowe dla użytkownika.

Kilka przydatnych wskazówek:

  • Na stronach e-commerce zadbaj o odpowiednio zoptymalizowane menu i nazwy kategorii. Świetnie sprawdzą się tutaj nazwy w postaci EM anchorów.
  • Najważniejsze strony w witrynie powinny być dostępne dla Googlebota. Zadbaj o to, aby nie utrudnić mu odnalezienia konkretnych stron w obrębie witryny.
  • Zainwestuj w odpowiednio zoptymalizowane opisy kategorii w sklepie oraz teksty na stronie. Następnie w ich obrębie podlinkuj inne ważne i tematycznie związane podstrony. Anchor text w dopasowaniu ścisłym świetnie spełni tutaj swoją rolę. Teksty może przygotować dla Ciebie copywriter specjalizujący się w SEO.

Anchory w linkowaniu zewnętrznym

To, jaki anchor zastosujemy dla linków zewnętrznych do naszej strony, nie jest już sprawą tak prostą. Celem nadrzędnym każdego link buildera powinno być opracowanie strategii linkowania w taki sposób, aby profil linków strony wyglądał jak najbardziej naturalnie w oczach algorytmu wyszukiwarki.

Należy także oczywiście uwzględnić, z jakich stron należy pozyskiwać odnośniki. Przyda się tutaj przeprowadzenie wnikliwej analizy konkurencji pod tym kątem.

Linkowanie zewnętrzne a dobór anchor textu – sprawdź swój profil linków

Profil linków to pojęcie, które powinno być dobrze znane każdej osobie zajmującej się SEO.

Jest to zbiór wszystkich odnośników, które prowadzą do naszej strony. Istotnym parametrem jest tu przede wszystkim jakość pozyskiwanych linków. Powinniśmy więc wnikliwie sprawdzać:

  • źródło linków,
  • czy treści na stronach odpowiadają tematycznie naszej witrynie,
  • czy chociażby to, jakie anchor teksty zostały użyte.

Profil linków powinien być bowiem jak najbardziej naturalny.

Analizę profilu linków zewnętrznych możemy wykonać, bazując np. na darmowym narzędziu Google Search Console. Warto jednak pamiętać, że w przypadku mocno rozbudowanych witryn z dużą liczbą przychodzących odnośników, narzędzie nie pokaże nam ich wszystkich.

Przechodząc do zakładki „Linki”, możemy między innymi podejrzeć, jakie domeny linkują do naszej witryny, czyli innymi słowy, które podstrony są najczęściej linkowane.

Google Search Console linki w menu
Źródło: Google Search Console

Narzędzie oferuje nam także możliwość sprawdzenia, jakie anchor teksty są w tym linkowaniu najczęściej wykorzystywane.

Źródło: Google Search Console

W procesie analizy profilu linkowania warto też jednak wspomóc się narzędziami zewnętrznymi, aby Twoja strona była jak najlepiej przeanalizowana pod tym kątem.

Przydatnym narzędziem może okazać się Ahrefs. Jest to płatna platforma, dzięki której zyskasz wgląd do swojego profilu linków jak i będziesz mógł przeanalizować profile swoich konkurentów w Google.

Źródło: Ahrefs

Dzięki Ahrefs możesz także przyjrzeć się dokładniej, jakie anchor teksty dominują w Twoim profilu linkowania oraz konkurencji. Jest to niezwykle przydatne podczas przygotowywania strategii link buildingu.

Podsumowanie

Podsumowując – anchor text ma ogromne znaczenie dla kampanii SEO zarówno podczas pozyskiwania odnośników z innych witryn jak i w obrębie własnej strony internetowej. Zadbaj o odpowiednią dywersyfikację tekstów kotwicy, analizując tę kwestię całościowo przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi, takich jak np. Google Search Console czy Ahrefs.

Nie wahaj się jednak skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów w tej dziedzinie. Link building może okazać się trudnym wyzwaniem i warto powierzyć go odpowiedniej osobie. Zachęcamy więc do zapoznania się z naszą ofertą i kontaktu.

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: