Remarketing Google Ads i remarketing dynamiczny – Co to jest i jak działa? [Wideo]

Co to jest remarketing w Google Ads i jak funkcjonuje? Czym jest i jak działa remarketing dynamiczny dla sklepu internetowego? O tym i więcej w dzisiejszym wpisie. Zapraszam!

Co to jest remarketing Google Ads?

Zapewne spotkałeś się już takim określeniem jak “remarketing”. Co to jednak oznacza? W najprostszym przykładzie remarketing to dotarcie z reklamą do osoby, która już wcześniej odwiedziła Twoją stronę internetową. Dzięki remarketingowi łatwo jest ponownie pokazać się potencjalnemu klientowi, który już był na Twojej stronie lub sklepie internetowym, a nawet, który wykonał tam konkretne działania.

W reklamach Google Ads remarketing nie jest odrębnym typem kampanii. Jest sposobem kierowania na użytkownika, który można wykorzystać praktycznie w każdym typie kampanii Google Ads.

I tak, najpopularniejszym zastosowaniem remarketingu w Google Ads będzie kampania banerowa, której zadaniem będzie pokazanie graficznego baneru osobom, które już odwiedziły Twoją stronę.

To typowa forma “przypominacza” klientowi o Twojej firmie. Czasem potocznie taką kampanię nazywa się “reklamą śledzącą”, ponieważ po odwiedzeniu strony internetowej jakiejś firmy, następnie baner graficzny tej firmy “chodzi” za nami po całym internecie.

Kierowanie remarketingowe można także wykorzystać w kampaniach na słowa kluczowe czy kampaniach produktowych. Dzięki remarketingowi możemy na przykład w takich kampaniach podnieść stawkę za kliknięcie osobom, które już były na naszej stronie, lub pokazać im inny tekst reklamy.

Remarketing dynamiczny dla sklepu internetowego

Specjalną odmianą remarketingu, przeznaczoną głównie dla sklepów internetowych jest remarketing dynamiczny. Remarketing dynamiczny pozwala stworzyć reklamę graficzną zawierającą w sobie produkt, jego zdjęcie i cenę, dokładnie ten, który przeglądaliśmy w sklepie internetowym.

Tak więc jeżeli w jakimś sklepie oglądałeś produkt X, to potem będzie Ci się wyświetlała specjalna reklama graficzna zawierająca ten właśnie produkt. Każdy z klientów zobaczy więc inną reklamę, zawierającą inny produkt. Dlatego właśnie ta forma remarketingu nazywa się dynamiczną.

Co jest potrzebne do uruchomienia remarketingu?

Ok, wiesz już czym jest remarketing oraz remarketing dynamiczny, ale co jest potrzebne aby go uruchomić? Aby Google wiedział kto był już na Twojej stronie aby móc pokazać mu reklamę, konieczny jest specjalny kod umieszczony na Twojej stronie. I tutaj pojawia się kilka możliwości.

Najprostszym rozwiązaniem jest skorzystania ze statystyk Google Analytics, które zapewne już masz podłączone do strony internetowej. Po połączeniu konta Google Analytics z kontem reklamowym Google Ads, możliwe jest tworzenie list remarketingowych o których powiem za chwilę nieco więcej.

Innym sposobem jest zainstalowanie na stronie osobnego kodu remarketingowego Google Ads. Znajdziesz go na swoim koncie reklamowym w zakładce “Odbiorcy”. Ten kod należy umieścić zgodnie z instrukcją na wszystkich podstronach w Twoim serwisie.

Więcej pracy jest jeżeli chcemy uruchomić remarketing dynamiczny w naszym sklepie internetowym. W tym przypadku poza wspominanymi powyżej kodami, konieczny jest także dodatkowy kod. Ten dodatkowy fragment kodu wysyła do Google informacje o numerze ID przeglądanego produktu, jego cenie oraz widoku w jakim produkt przeglądano. Przez widok mam tu na myśli czy była to karta produktu, czy lista kategorii, może produkt był w koszyku itp.

Jak się domyślasz ten dodatkowy fragment kod wskazujący na przeglądany produkt musi być kodem dynamicznym, czyli zmieniającym się zgodnie z tym co jest przeglądane w sklepie. Aby taki kod umieścić niezbędna będzie pomoc programisty lub zainstalowanie specjalnej wtyczki w Twoim sklepie. Wszystko zależy od oprogramowania na jakim Twój sklep funkcjonuje. Niektóre platformy e-commerce mają też taką funkcjonalność już wbudowaną, więc należy się zorientować jakie możliwości ma nasz sklep.

Listy remarketingowe

Gdy mamy już zainstalowane specjalne kody na naszej stronie, zanim zaczniemy wykorzystywać remarketing w naszych działaniach reklamowych, musimy utworzyć jeszcze listy remarketingowe. Listy remarketingowe to po prostu zbiór informacji o użytkownikach naszej strony, którzy spełniają określone przez nas wymagania.

Listy remarketingowe tworzymy albo na koncie reklamowym Google Ads albo w panelu Google Analytics – zależnie od tego z którego kodu korzystamy. Sama lista to tylko zbiór zanonimizowanych danych – nie możemy sprawdzić KTO jest w tej liście, możemy jedynie zobaczyć ilu użytkowników w sobie zawiera.

Takim najprostszym przykładem listy remarketingowej mogą być – wszyscy odwiedzający naszą stronę internetową w ciągu ostatnich 7 dni. Tworząc listy możemy określić jaki czas nas interesuje i co użytkownik miał zrobić na naszej stronie.

Typowe przykłady list remarketingowych dla strony firmowej to na przykład:

  • Przeglądający strony oferty w ciągu 14 dni;
  • Przeglądający stronę kontakt w ciągu ostatnich 7 dni;
  • Użytkownicy, którzy pobrali plik PDF z ofertą z naszej strony z ostatnich 3 dni;

Z kolei typowe przykłady list remarketingowych w sklepie internetowym:

  • Przeglądający produkty o cenie powyżej 50 zł w ciągu ostatnich 3 dni;
  • Dodający produkty do koszyka, ale bez ostatecznego zamówienia z ostatniego dnia;

To oczywiście jedynie przykłady, abyś miał rozeznanie, że listy remarketingowe można tworzyć na bardzo zaawansowany sposób. W każdym sklepie czy stronie należy jednak dobrać listy do potrzeb, a te wskazane przeze mnie to jedynie luźne przykłady.

Tworząc listy jest ważna rzecz o której należy pamiętać, to jest minimalna wielkość listy jaką wymaga od nas Google. W przypadku reklam banerowych minimalna lista użytkowników jaka musi być w liście remarketingowej to ponad 100 użytkowników. W przypadku reklam w wyszukiwarce to ponad 1000 użytkowników.

Google wymaga takich wielkości, aby uniknąć kierowania reklam na pojedyncze osoby. Chodzi tu o prywatność po prostu.

Dlaczego ma to znaczenie przy tworzeniu list remarketingowych? Wyjaśnię na przykładzie. Prowadzisz mały sklep internetowy, który nie ma jeszcze dużego ruchu. Chciałbyś stworzyć listę remarketingową osób, które odwiedziły koszyk w Twoim sklepie. Sprawdziłeś w Google Analytics, że w koszyku średnio dziennie jest 20 osób. Oznacza to, że lista remarketingowa osób odwiedzających koszyk powinna mieć długość przynajmniej 5 dni lub lepiej więcej.

Jeżeli chciałbyś w tym przypadku stworzyć listę osób w koszyku z ostatniego dnia – taka lista nigdy nie osiągnie wymaganego minimum 100 użytkowników, bo średnio w koszyku masz 20 osób dziennie. Taka lista jednodniowa nigdy nie osiągnie wymaganego rozmiaru i nie będzie można jej użyć w kampanii.

Powstaje drugie pytanie – czy śledzenie osób będących w koszyku przez 5, 6, czy 7 dni ma sens? Skoro miał coś w koszyku tydzień temu, a nie kupił, czy jest jakakolwiek szansa i sens na emitowanie mu reklamy remarketingowej.

Są oczywiście możliwości analizowania tego, ale to temat na inny odcinek. Generalną zasadę jaką zalecę jest to, aby mając niewielki ruch na stronie tworzyć możliwie proste i krótkie w czasie listy remarketingowe.

Podsumowując.

  • Remarketing to kierowanie reklam na osoby, które już odwiedziły Twoja stronę internetową.
  • Remarketing dynamiczny umożliwia pokazanie każdemy klientowi indywidualnej reklamy z produktem, który przeglądał w Twoim sklepie internetowym.
  • Aby uruchomić remarketing w Google Ads niezbędny jest kod śledzący na stronie, a w przypadku sklepu internetowego dodatkowe kody wysyłające informacje o przeglądanych produktach.
  • Listy remarketingowe muszą mieć określoną wielkość aby w ogóle mogły działać.

Mam nadzieję, że dzisiejszy odcinek Cię zainteresował i przybliżyłem Ci czym jest i jak działa remarketing w Google Ads. Jeżeli masz jakieś pytania, śmiało zostaw je w komentarzach.

Chciałbyś wykorzystać reklamę w Google Ads do promowania swojego sklepu internetowego lub firmy napisz do nas. Zespół Redseo pomoże w uruchomieniu i optymalizacji kampanii Google Ads.

Potrzebujesz skutecznej agencji marketingowej?

Napisz do nas »

Średnia ocena: 5 / 5. Ilość ocen: 3

Wystaw pierwszą ocenę! :)

Dodaj komentarz