Remarketing Google Ads i remarketing dynamiczny – Co to jest i jak działa? [Wideo]
Agencja SEO SEM, taka jak Redseo, zajmuje się prowadzeniem działań mających na celu zwiększenie konwersji, poszerzenie listy odbiorców czy tworzenie kampanii reklamowych. W zakresie działań specjalistów znajduje się m.in. remarketing dynamiczny oparty m.in. o tworzenie list odbiorców.
Co to jest remarketing w Google Ads i jak funkcjonuje? Czym jest i jak działa remarketing dynamiczny dla sklepu internetowego? O tym i więcej w dzisiejszym wpisie. Zapraszam!
Co to jest remarketing Google Ads?
Zapewne spotkałeś się już takim określeniem jak “remarketing”. Co to jednak oznacza? Czym są kampanie remarketingowe?
Zacznijmy od tego, co to jest Google Ads? To system reklamowy firmy Google. Oferuje różnego rodzaju typy kampanii reklamowych do zrealizowania na koncie Google Ads stworzonym dla Twojej firmy. Reklamy w systemie możesz tworzyć samodzielnie lub skorzystać z pomocy specjalisty. Oferta Redseo obejmuje między innymi te usługi.
Wracamy do głównego tematu dzisiejszego wpisu.
W najprostszym przykładzie remarketing to dotarcie z reklamą do osoby, która już wcześniej odwiedziła Twoją stronę internetową. Dzięki remarketingowi łatwo jest ponownie pokazać się potencjalnym klientom, którzy już wcześniej wykonali jakieś działania na Twojej stronie lub w sklepie internetowym.
Remarketing dynamiczny to też sposób na powtórne zaangażowanie odbiorców, którzy wcześniej wykonali działania na Twojej stronie, ale nie sfinalizowali transakcji.
Rodzaje kampanii remarketingowej
Najczęściej stosuje się kilka rodzajów kampanii remarketingowych:
- Standardowy remarketing (dostępny w sieci reklamowej).
- Remarketing dynamiczny (typ bardziej zaawansowany, do którego stworzenia niezbędny jest plik produktowy i odpowiedni moduł w sklepie).
- Remarketing w wyszukiwarce (RLSA).
- Video remarketing.
Przykłady zastosowania remarketingu (dynamicznego)
W reklamach Google Ads remarketing nie jest odrębnym typem kampanii. Jest sposobem kierowania na użytkownika, który można wykorzystać praktycznie w każdym typie kampanii Google Ads.
I tak, najpopularniejszym zastosowaniem remarketingu w Google Ads jest kampania banerowa, której zadaniem będzie pokazanie graficznego baneru osobom, które już odwiedziły Twoją stronę.
To typowa forma “przypominacza” dla klienta o Twojej firmie. Czasem potocznie taką kampanię nazywa się “reklamą śledzącą”, ponieważ po odwiedzeniu strony internetowej jakiejś firmy, baner graficzny tej firmy “chodzi” za nami po całym internecie.
Kierowanie remarketingowe można także wykorzystać w:
- kampaniach na słowa kluczowe
- czy kampaniach produktowych.
Dzięki remarketingowi możemy na przykład w takich kampaniach podnieść stawkę za kliknięcie osobom, które już były na naszej stronie, lub pokazać im inny tekst reklamy.
Remarketing dynamiczny dla sklepu internetowego
Specjalną odmianą remarketingu, przeznaczoną głównie dla sklepów internetowych, jest remarketing dynamiczny.
Remarketing dynamiczny pozwala stworzyć reklamę graficzną zawierającą w sobie produkt, jego zdjęcie i cenę. Użytkownikowi wyświetla się dokładnie ten towar, który przeglądał w sklepie internetowym.
Tak więc, jeżeli w jakimś sklepie oglądałeś produkt X, to potem będzie Ci się wyświetlała specjalna reklama graficzna zawierająca ten właśnie produkt. Każdy z klientów zobaczy więc inną reklamę, zawierającą inny produkt. Dlatego właśnie ta forma remarketingu nazywa się dynamiczną.
Jak uruchomić kampanie remarketingowe?
Ok, wiesz już czym jest remarketing oraz remarketing dynamiczny, ale co jest potrzebne żeby go uruchomić? Aby Google wiedział, kto był już na Twojej stronie i aby móc pokazać mu reklamę, konieczny jest specjalny kod umieszczony na Twojej stronie. I tutaj pojawia się kilka możliwości.
- Najprostszym rozwiązaniem jest skorzystania ze statystyk Google Analytics, które zapewne już masz podłączone do strony internetowej. Po połączeniu konta Google Analytics z kontem reklamowym Google Ads, możliwe jest tworzenie list remarketingowych, o których powiem za chwilę nieco więcej.
- Innym sposobem jest zainstalowanie na stronie osobnego kodu remarketingowego Google Ads. Znajdziesz go na swoim koncie reklamowym w zakładce “Odbiorcy”. Ten kod należy umieścić zgodnie z instrukcją na wszystkich podstronach w Twoim serwisie.
Więcej pracy wymaga uruchomienie remarketingu dynamicznego w naszym sklepie internetowym. W tym przypadku poza wspominanymi powyżej kodami, konieczny jest także dodatkowy kod.
Ten dodatkowy fragment kodu wysyła do Google informacje o numerze ID przeglądanego produktu, jego cenie oraz widoku, w jakim produkt przeglądano. Przez widok mam tu na myśli czy była to karta produktu, czy lista kategorii, może produkt był w koszyku itp.
Jak się domyślasz, ten dodatkowy fragment kod wskazujący na przeglądany produkt, musi być kodem dynamicznym, czyli zmieniającym się zgodnie z tym co jest przeglądane w sklepie.
Aby taki kod umieścić, niezbędna będzie pomoc programisty lub zainstalowanie specjalnej wtyczki w sklepie. Wszystko zależy od oprogramowania, na jakim Twój sklep funkcjonuje. Niektóre platformy e-commerce mają też taką funkcjonalność już wbudowaną, więc musisz się zorientować, jakie możliwości ma Twój sklep.
Listy remarketingowe: tworzenie list odbiorców
Czy po zainstalowaniu kodów na stronie kampania remarketingowa może zacząć pracować? Prawie, bo zanim do tego dojdzie, czeka Cię jeszcze stworzenie listy remarketingowej, czyli listy odbiorców reklamy śledzącej.
Listy remarketingowe to po prostu zbiór informacji o użytkownikach Twojej strony, którzy spełniają określone przez Ciebie wymagania.
Listy remarketingowe tworzysz albo na koncie reklamowym Google Ads, albo w panelu Google Analytics – zależnie od tego, z którego kodu korzystasz. Sama lista to tylko zbiór zanonimizowanych danych klientów. Nie możesz sprawdzić, KTO jest w tej liście, możesz jedynie zobaczyć, ilu użytkowników w sobie zawiera.
Przykłady listy odbiorców kampanii remarketingowych
Takim najprostszym przykładem listy odbiorców kampanii remarketingowej mogą być: wszyscy odwiedzający Twoją stronę internetową w ciągu ostatnich 7 dni. Tworząc listy, możesz określić, jaki czas Cię interesuje i co użytkownik miał zrobić na naszej stronie.
Typowe przykłady list remarketingowych dla strony firmowej to na przykład:
- Przeglądający strony oferty w ciągu 14 dni;
- Przeglądający stronę kontakt w ciągu ostatnich 7 dni;
- Użytkownicy, którzy pobrali plik PDF z ofertą z Twojej strony z ostatnich 3 dni;
Z kolei typowe przykłady list remarketingowych w sklepie internetowym:
- Przeglądający produkty o cenie powyżej 50 zł w ciągu ostatnich 3 dni;
- Dodający produkty do koszyka, którzy nie sfinalizowali zakupu z ostatniego dnia;
To oczywiście jedynie przykłady, abyś miał rozeznanie, że w remarketingu dynamicznym listy możesz tworzyć w bardzo zaawansowany sposób. W przypadku każdej witryny powinieneś jednak dobrać listy do potrzeb, a te wskazane przeze mnie to jedynie luźne przykłady.
Liczba użytkowników do listy odbiorców
Jest pewna ważna rzecz, o której musisz pamiętać, tworząc listy odbiorców. To minimalna wielkość listy, jakiej wymaga Google. Liczba odbiorców listy remarketingowej jest uzależniona od tego, w jakiej kampanii zamierzasz wykorzystać reklamę śledzącą:
- W przypadku reklam banerowych minimalna liczba użytkowników jaka musi znaleźć się w liście remarketingowej to ponad 100 użytkowników.
- W przypadku reklam w wyszukiwarce to ponad 1000 użytkowników.
Google wymaga takich wielkości, aby uniknąć kierowania reklam na pojedyncze osoby. Chodzi tu po prostu o prywatność.
Dlaczego ma to znaczenie przy tworzeniu list remarketingowych? Wyjaśnię na przykładzie.
Wyobraź sobie, że prowadzisz mały sklep internetowy, który nie ma jeszcze dużego ruchu. Chcesz stworzyć listę remarketingową osób, które odwiedziły koszyk w Twoim sklepie. Sprawdziłeś w Google Analytics, że w koszyku średnio dziennie jest 20 osób.
Oznacza to, że lista remarketingowa osób odwiedzających koszyk powinna mieć długość przynajmniej 5 dni lub nawet więcej, by osiągnąć minimalny pułap liczby użytkowników na liście.
Jeżeli chciałbyś w tym przypadku stworzyć listę osób w koszyku z ostatniego dnia – taka lista nigdy nie osiągnie wymaganego minimum 100 użytkowników, bo średnio w koszyku masz 20 osób dziennie. Taka lista jednodniowa nigdy nie osiągnie wymaganego rozmiaru i nie będzie można jej użyć w kampanii.
Powstaje drugie pytanie – czy śledzenie osób będących w koszyku przez 5, 6, czy 7 dni ma sens? Skoro miał coś w koszyku tydzień temu, a nie kupił, czy jest jakakolwiek szansa na konwersję? Co więcej, czy jest sens emitowania mu reklamy remarketingowej dotyczącej tych produktów?
Są oczywiście możliwości analizowania tego, ale to temat na inną okazję. Generalna zasada, jaką zalecam, to, w przypadku gdy masz niewielki ruch na stronie, tworzyć możliwie proste i krótkie w czasie listy remarketingowe.
Remarketing Google Ads w biznesie
Remarketing Google Ads jest ważny w biznesie między innymi dlatego, że ma poprawić konwersje w sklepie online lub na stronie firmowej. Oznacza to, że ma wspierać sprzedaż towarów czy usług.
Dla Twojego biznesu mogą być ważne różne czynności, których dokonuje użytkownik:
- zapisanie się na newsletter,
- pobranie pliku pdf
- zakupienie produktu.
Ile kosztuje reklama remarketingowa?
Koszt stworzenia kampanii remarketingowych zależy od różnych czynników, do których należą m.in.:
- Typ reklamy (w zależności od kampanii koszt kliknięcia, czyli CPC, może wynosić od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych).
- Długość listy remarketingowej.
- Rodzaj biznesu, oferowanej usługi czy prezentowanych produktów.
- Wielkość firmy/sklepu (im większy sklep lub większa strona, tym większe wydatki na reklamę).
Remarketing Google Ads, czyli reklama śledząca. Podsumowanie informacji
Podsumujmy wszystko to, co powiedzieliśmy dotychczas o remarketingu Google Ads:
- Remarketing to kierowanie reklam na osoby, które już odwiedziły Twoja stronę internetową, jednak nie dokonały oczekiwanego działania (np. nie sfinalizowały transakcji)
- Remarketing dynamiczny umożliwia pokazanie każdemu klientowi indywidualnej reklamy z produktem, który przeglądał w Twoim sklepie internetowym.
- Do uruchomienia remarketingu dynamicznego Google Ads niezbędny jest kod śledzący na stronie, a w przypadku sklepu internetowego dodatkowe kody wysyłające informacje o przeglądanych produktach.
- Listy remarketingowe muszą mieć określoną wielkość, aby w ogóle mogły działać. Liczba odbiorców listy zależy np. od typu reklamy.
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis Cię zainteresował i przybliżyłem Ci, czym jest i jak działa remarketing w Google Ads. Jeżeli masz jakieś pytania, śmiało zostaw je w komentarzach.
Jeśli chcesz wykorzystać reklamę w Google Ads do promowania swojego sklepu internetowego lub firmy napisz do nas. Zespół Redseo i przypisany specjalista pomogą w uruchomieniu i optymalizacji kampanii Google Ads.