Jak zoptymalizować plik produktowy XML do reklamy Google Ads?
Skuteczna i wysoka sprzedaż to życzenie każdej osoby zajmującej się handlem (nie tylko online). W sklepie internetowym, we wzroście liczby transakcji z pewnością pomoże kampania produktowa Google Ads. Jednak by ją utworzyć będziesz potrzebował pliku produktowego XML. Dowiedz się, czym właściwie jest, jak działa, i jak optymalizować feed produktowy.
Czym jest feed produktowy?
Jest to zwykły plik w formacie XML, który generuje sklep online. To w nim zawarte są najważniejsze informacje o produktach. Przy każdej zmianie ceny, czy dodaniu produktów zawartość pliku zostanie zaktualizowana, i dzięki temu Google pobierze zawsze aktualną ofertę sklepu.
Musisz wiedzieć, że większość sklepów internetowych ma wbudowaną funkcję generowania feedu produktowego. W ustawieniach swojego sklepu powinieneś znaleźć adres URL pliku. Jego zawartość możesz zobaczyć w dowolnej przeglądarce lub zwykłym notatniku.
Jednak jeżeli Twój sklep został stworzony na oprogramowaniu takim jak: PrestaShop, WooCommerce, Magento, konieczne może okazać się zainstalowanie specjalnego dodatku.
Przykład fragmentu pliku XML
Co zawiera plik produktowy?
Google jasno określa, co powinien zawierać każdy plik produktowy. Są to podstawowe wymagania:
- Numer ID produktu.
To po prostu identyfikator produktu w sklepie internetowym. Dzięki niemu Google wie, o który z produktów chodzi.
- Cena.
Cena produktu jest ważną informacją w pliku produktowym. Należy podać cenę brutto, czyli zawierającą podatek.
Pamiętaj, że cena musi być zgodna z tą, która jest podana na stronie. W przypadku pojawienia się różnic, produkty mogą zostać zablokowane i wyłączone z reklam.
- Tytuł produktu.
Koniecznie zwróć uwagę, że chodzi tutaj o tytuł, a nie tylko nazwę produktu. To pole jest bardzo ważne, ponieważ na jego podstawie Google decyduje, czy wyświetlić produkt w reklamie.
W tytule możesz zawrzeć więcej informacji niż sama nazwa. Masz możliwość dodania słów opisujących produkty. Wówczas będą lepiej rozumiane i dopasowywane do kontekstu wyszukiwań użytkownika.
Zobacz przykład: nazwa – “Zelmer 829 Aquos”, tytuł – ““Zelmer 829 Aquos Odkurzacz wodny”.
Zwykle jest to ten sam opis, który wyświetlany jest w witrynie sklepu internetowego. Tutaj Google także zagląda, by znaleźć słowa kluczowe odpowiadające wyszukiwaniom.
Więcej informacji o tym, jak ustawić dobre tytuły i opisy produktów znajdziesz w artykule 21 elementów idealnej karty produktu w Twoim e-commerce.
- Link do produktu i adres do zdjęcia głównego.
Koniecznie zadbaj, by adresy URL były poprawne, a wszystkie produkty miały dodane zdjęcie.
Uwaga: Wszystkie produkty bez zdjęcia zostaną zablokowane w Google Merchant Ceneter, w związku z tym nie będą wyświetlane w reklamach.
- Kategoria.
Ponieważ różnorodność produktów możliwych do reklamowania jest bardzo duża, Google wprowadził swój własny podział kategorii produktów.
Służy do tego pole “kategoria produktów Google”, w którym powinieneś wybrać najbardziej trafną.
Im lepiej dobrana kategoria, tym precyzyjniejsze będą wyświetlenia Twoich reklam.
- Marka, numer GTIN, oraz numer MPN.
Marka to po prostu nazwa producenta marki danego produktu. Bardzo ważny jest numer GTIN (Globalny Numer Jednostki Handlowej) oraz numer EAN.
Kod EAN-13, By VaGla [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons
Jest to numer z kodu kreskowego, który znajduje się na produkcie. W związku z tym, jeśli Twoje produkty posiadają kod kreskowy, koniecznie należy podać numer GTIN w pliku produktowym.
Jak pewnie się domyślasz, brak tego numeru spowoduje, że produkt zostanie wyłączony w reklamach.
Z kolei numer MPN to Numer Katalogowy Producenta. Jeżeli produkt ma taki numer, należy umieścić go w pliku produktowym. Ulepszy to wyświetlanie i dopasowanie produktów do klienta.
To podstawowe wymagane informacje, jakie należy przesłać do pliku produktowego.
Dodatkowe informacje w pliku produktowym
W pliku produktowym możesz przesłać wiele więcej informacji, które mogą wpłynąć pozytywnie na skuteczność reklam. Może być to:
- Typ produktu.
To nazwa kategorii, w której znajduje się Twój produkt w sklepie. Choć pole to nie jest obowiązkowe, zdecydowanie ułatwia późniejsze budowanie i optymalizację reklam.
Dzięki niemu możliwe jest skonstruowanie kampanii o takiej samej strukturze, jak kategorie w Twoim sklepie internetowym.
- Cena promocyjna.
Jeśli produkt jest w promocji zamiast pola “cena” wykorzystaj “cena promocyjna”. Dzięki temu w reklamie pojawi się nowa, promocyjna cena. Standardowa również zostanie wyświetlona, ale będzie przekreślona. Ten zabieg zwraca uwagę klientów.
- Stan.
Jeśli w Twoim sklepie są dostępne produkty używane lub regenerowane, wykorzystaj pole “stan produktu”.
- Brak numeru GTIN
Jeśli produkt nie ma numeru GTIN, prześlij tę informację za pomocą pola o nazwie “z_identyfikatorem” o wartości “nie”.
- Dla dorosłych.
Jeśli Twój sklep oferuje produkty dla dorosłych, musisz dodać taką informację, stosując do tego pole “dla dorosłych”.
To bardzo ważne, ponieważ jeśli tego nie zrobisz reklama zostanie całkowicie zablokowana.
- Etykiety niestandardowe.
Do każdego produktu można dodać 5 etykiet. Co ważne możesz wykorzystać je w dowolny sposób, umieszczając najważniejsze informacje.
Produkty w wyprzedaży, czy bestsellery możesz oznaczyć właśnie w takich etykietach. Podobnie różnego rodzaju oferty specjalne lub czasowe.
To nie jedyne zastosowanie etykiet niestandardowych w pliku produktowym. Możesz je wykorzystać także do przesłania informacji o marży, co pozwoli na stworzenie kampanii opierającej się na produktach o najwyższej marży.
Informacji o produkcie w feedzie produktowym jest sporo, a przy sklepach z tysiącami produktów, plik może być naprawdę duży.
Diagnostyka produktów w Google Merchant Center
Czy do pliku produktowego eksportować wszystkie produkty ze sklepu?
Przesłanie całego asortymentu ułatwi Ci późniejsze zarządzanie kampanią produktową, ponieważ to już na etapie tworzenia kampanii, decydujesz które produkty mają zostać wyświetlane w reklamach.
Jeśli do feedu produktowego wyeksportujesz cały asortyment, w łatwy sposób będziesz mógł sprawdzić jakość produktów i ewentualne błędy w panelu Google Merchant Center.
Produkty, które nie są dostępne w sklepie internetowym, również możesz wyeksportować do pliku. Jednak nie będą one wyświetlane w reklamach, póki ich stan będzie ustawiony jako niedostępny.
Podsumowanie
Plik produktowy przesłany do Google Mechant Center wykorzystasz nie tylko w reklamach Google Ads (dawniej AdWords), użyjesz go także w reklamach na Facebooku. Właśnie dlatego warto stworzyć jeden, dopracowany feed produktowy.