Co to jest kod GTIN i czemu służy w sprzedaży i Google Ads?
W e-commerce oraz sprzedaży stacjonarnej jednym z ważnych elementów jest kod GTIN. Powinien zostać przydzielony każdemu produktowi. Co to jest kod GTIN, skąd go wziąć i po co? Pytanie też, co zrobić, jeśli go nie masz? O tym przeczytasz w tym artykule. Wyjaśnię też, kto nie musi dysponować kodem GTIN w sklepie online.
Kod GTIN a Google Ads
W zdigitalizowanym świecie reklamy precyzyjna identyfikacja produktów jest kluczowa. W tej kwestii niezastąpioną rolę odgrywa kod kreskowy GTIN.
GTIN kod (ang. Global Trade Item Number) to Globalny Numer Jednostki Handlowej. Jest on nadawany zwłaszcza produktom powszechnie dostępnym w każdym sklepie. Kod GTIN pomaga kupującym oraz systemom e-commerce łatwiej znaleźć produkty i je porównać.
Właśnie dlatego Google wymaga, aby każdy produkt reklamowany za pomocą kampanii produktowej posiadał nadany kod GTIN.
Co to jest GTIN?
Globalny Numer Jednostki Handlowej (GTIN) to unikalny numer identyfikacyjny przydzielany produktom w celu ich jednoznacznego rozpoznania na rynku. Składa się z 8, 12, 13 lub 14 cyfr.
Zależnie od miejsca sprzedaży oraz typu produktów zależy długość kodu oraz jego forma. Można nadać produktom następujące kody:
- Ameryka Północna używa GTIN-12 (UPC);
- Europa używa GTIN-13 (EAN-13);
- Japonia używa GTIN-13 lub GTIN-8;
- Opakowanie zbiorcze posiadają GTIN-14 (ITF-14);
- ISBN (książki) korzystają z GTIN-8.
GTIN kod ułatwia śledzenie produktów w łańcuchu dostaw, a także zapewnia precyzyjne identyfikowanie ich na marketplace’ach (np.: Ebay, Amazon, Allegro) czy w systemach reklamowych, jak Google Ads czy Microsoft Ads.
Brak GTIN a reklamy Google Ads
Brak kodu GTIN może skutkować odrzuceniem produktów w Google Merchant Center i uniemożliwieniu ich wyświetlania w reklamach produktowych.
GTIN odgrywa istotną rolę w identyfikacji produktów. Ułatwia Google precyzyjne kategoryzowanie i prezentowanie produktów w ramach reklamy w Zakupach Google (Google Shopping).
Warto zauważyć, że brak GTIN uniemożliwia reklamowanie produktów w Zakupach Google. Nie ma jednak wpływu na inne kampanie reklamowe, takie jak kampanie tekstowe czy banerowe, które mogą być nadal prowadzone bez konieczności posiadania GTIN.
Produkty niestandardowe a brak GTIN
W pewnych sytuacjach możesz reklamować produkty w Zakupach Google, nie posiadając kodu GTIN. Dotyczy to produktów niestandardowych.
W Google Ads, nie ma jednoznacznej listy produktów niestandardowych, które nie wymagają GTIN-u. Jednak istnieją pewne kategorie produktów, w których GTIN nie jest konieczny.
Przykłady takich produktów to:
- Wyjątkowe rzemiosło i rękodzieło – produkty wykonane ręcznie, artystyczne, które są unikatowe i nie pasują do standardowych produktów;
- Produkty niestandardowe na zamówienie – towary produkowane na indywidualne zamówienie klienta, które nie mają stałego numeru GTIN;
- Unikatowe antyki i kolekcje – stare przedmioty, antyki, kolekcje, które nie są nowe i nie mają standardowego numeru GTIN (towary sprzed 1970 roku).
Co zrobić w przypadku braku GTIN
Być może zastanawiasz się, jak postępować, jeśli kod GTIN nie występuje w przypadku Twoich produktów, a chcesz reklamować się w Google Ads lub Microsoft Ads.
Przykład 1 – dystrybuujesz produkty producentów
W przypadku produktów ogólnie dostępnych powinieneś współpracować z dostawcami i producentami, którzy powinni Ci podać właściwy kod GTIN dla danego towaru. Produkty znanych marek zazwyczaj posiadają już nadany kod GTIN.
Co, gdy towar od producenta nie posiada numeru GTIN?
Możesz zgłosić się do instytucji, która taki numer może przygotować. W Polsce numer GTIN może być nadany przez GS1 Poland. GS1 to międzynarodowa organizacja, a GS1 Poland jest polskim oddziałem tej instytucji.
Przykład 2 – sprzedajesz rzemiosło i produkty artystyczne
W przypadku produktów niestandardowych czy rękodzieła możesz wykorzystać alternatywne identyfikatory, takie jak MPN (ang. Manufacturer Part Number) lub Brand (pol. Marka), jeśli jest to możliwe.
W takim przypadku każdy produkt po przesłaniu go do Google Merchant Center powinien posiadać informację, że nie posiada identyfikatora GTIN.
Jest to sygnalizowane przez atrybut “z identyfikatorem” [identifier exists] z wartością “nie”. Natomiast, jeżeli po przesłaniu produkty takiego atrybutu nie posiadają, możesz go dodać w Google Merchant Center za pomocą reguły.
Poniżej pokazuję, jak wygląda taka reguła:
Podsumowanie
Kod GTIN odgrywa kluczową rolę w precyzyjnej identyfikacji produktów. Dlatego jest jednym z atrybutów wymaganym przez Google Ads, w reklamach produktowych. Pamiętaj także, że próba obejścia wymagań dotyczących GTIN może zostać szybko zweryfikowana przez Google.
Jeżeli planujesz wyświetlać produkty w kampaniach produktowych powinieneś zadbać o prawidłowe kody GTIN lub wykorzystać regułę, jeśli sprzedajesz produkty niestandardowe. W tym wszystkim zawsze może pomóc Ci doświadczony zespół Redseo.