21 elementów idealnej karty produktu w Twoim e-commerce

Podstrona z opisem produktu to jedno z najważniejszych miejsc w sklepie internetowym. To jak klient widzi i postrzega prezentowany produkt, ma wpływ na jego decyzje zakupowe. Wiele sklepów e-commerce wciąż jednak ma z tym problem. Sprawdź czy Twoje karty produktów przygotowane są tak, aby ułatwić klientowi zakup.
Często karta produktu jest pierwszym miejscem na które trafia potencjalny klient. Może tam trafić z wyszukiwarki Google, kampanii produktowej AdWords, porównywarki cen, Facebooka itp. z pominięciem widoku kategorii produktów czy strony głównej sklepu. Jakie więc informacje powinien tam znaleźć?
1. Nazwa produktu
Z pozoru banał, wydaje się, że to jasne. Ale czy zawsze? Czy przykładowo nazwa produktu “Guess Flower Desire” mówi cokolwiek nowemu klientowi, który nie jest dobrze rozeznany w asortymencie? Jeszcze słabiej rozumie to wyszukiwarka Google.
O wiele lepszą nazwą będzie przykładowo “Guess Flower Desire – Etui iPhone X (czarny)”. W nazwie produktu mamy zawarte aż 5 informacji:
- nazwa własna produktu “Flower Desire”,
- nazwa producenta “Guess”,
- co to jest – “etui” do telefonu,
- do jakiego telefonu pasuje – “iPhone X”,
- kolor “czarny”.
Jest to przydatne nie tylko ze względu na aspekt informacyjny, ma to także bardzo duży wpływ na kampanie produktowe AdWords (Zakupy Google, Merchant Center) oraz na SEO (pozycjonowanie organiczne).
Warto więc zadbać aby nazwy produktów nie były enigmatyczne, a zwięźle zawierały informacje czym jest produkt.
2. Cena
Jasna i czytelna informacja o cenie brutto produktu. Jeżeli cena zależy od parametrów (kolor, rozmiar, itp) dobrze aby pokazywała się natychmiast bez przeładowania strony, co pozwala zaoszczędzić cenny czas klienta.
W przypadku przeceny sprawdza się przekreślona stara cena obok nowej, niższej.
Jeżeli Twój sklep oferuje sprzedaż ratalną, zachęcająco może wyglądać informacja “rata już od XX,XX zł”.
Jeżeli asortyment sklepu jest skierowany do klienta biznesowego, można pokusić się o dodatkowe podanie także ceny netto.
Karta produktu w LumaMobile.pl – Zwróć uwagę na czytelny rozkład wszystkich ważnych informacji o produkcie i zakupach oraz o wyróżniającym kolorze przyciski „Do koszyka”
3. Przycisk “Dodaj do koszyka”
Dobrze gdy nasz przycisk CTA (Click To Action) jest umieszczony blisko ceny na której skupia się wzrok klienta sklepu internetowego.
Warto aby przycisk dodawania do koszyka miał wyróżniający się, kontrastowy i dobrze widoczny kolor. Wiele sklepów stosuje zasadę, że przycisk “dodaj do koszyka” to jedyny element w danym kolorze, aby wyróżnić jego ważność i skłonić do działania.
Duża część sklepów w swoich domyślnych ustawieniach widoków ma niestety mało widoczne przyciski dodawania do koszyka, często jest to jedynie obwódka z napisem w kolorze tła lub w kolorze powielającym się na innych elementach. Nie wyróżnia się na tle strony i nie przykuwa uwagi klienta.
Czasem może być zasadne dodanie pola z ilością sztuk dodawanych do koszyka. W niektórych branżach zachęcamy jednak do testowania czy wpływa to pozytywnie czy negatywnie na współczynnik konwersji w sklepie. W raportach transakcji e-commerce w Google Analytics można sprawdzić jak dużo jest transakcji w których jest kilka sztuk produktów.
Zdecydowanie warto przeprowadzić testy z wyglądem tego przycisku.
4. Dostępność
Idealnie gdy sklep pokazuje konkretną ilość sztuk dostępnych w sklepie. Może mieć to związek z polem do wpisania ilości sztuk dodawanych do koszyka, szczególnie jeżeli klient może chcieć zamówić wiele sztuk produktu i chce mieć pewność, że tyle jest dostępnych.
Opisy typu “mała ilość” lub “brak na magazynie” nie należą do zachęcających. Klient zadaje sobie pytanie co to dokładnie znaczy, czy będzie musiał długo czekać, a nie chcemy aby klient miał wątpliwości na etapie zakupu.
5. Termin realizacji
Sytuacje w których zamawiamy coś przez internet i przyjdzie za tydzień-dwa, już dawno minęły. Klienci oczekują natychmiastowej realizacji i dostarczenia zamówienia tak szybko jak to możliwe.
Termin dostawy produktu do klienta na przykładzie sklepu Electro.pl
Warto więc poinformować klienta kiedy może spodziewać się przesyłki. Określenia w stylu “Kup teraz – zamówienie otrzymasz już pojutrze” (Przykładowo w sklepie x-kom.pl) lub “Zamów teraz, aby odebrać w czwartek” (Przykładowo w sklepie morele.net), mogą być bardzo zachęcające, są także konkretne.
6. Koszty i sposób dostawy
Informacja o kosztach dostawy to element, który kuleje w wielu sklepach internetowych. Klient musi szukać w menu lub stopce sklepu zakładki z informacją o kosztach wysyłki. Nie tędy droga.
Konsument chce wiedzieć od razu ile będzie go kosztował zakup produktu i dostawy. Karta produktu jest więc miejscem na tą informację.
Zazwyczaj sklepy oferują kilka form dostawy, więc określenie kosztu jako “wysyłka już od 9,90 zł” także jest pomocna.
Dostępne metody dostawy także mogą być interesujące dla klientów.
Oczywiście jeżeli dostawa jest darmowa – zdecydowanie warto to podkreślić, ponieważ może być to dużym wyróżnikiem i zachętą dla klienta.
Karta produktu w Voida.pl – Zwróć uwagę na darmową dostawę i 66 dni na zwrot, wyróżniający kolor przycisku oraz opinie sklepu.
7. Zdjęcia
W sklepie internetowym produktu nie można dotknąć, więc zdjęcia muszą jakoś zaspokoić naszą potrzebę poznania produktu. Zdarzają się jednak wciąż sklepy z małymi lub niskiej jakości zdjęciami, na których niewiele widać.
Duże, ostre, dobrej jakości zdjęcia, pokazujące detale produktu, najlepiej w różnych ujęciach to ideał. Cześć sklepu inwestuje we własne tzw. packshoty, czyli zdjęcia produktów. Wyróżnia to sklep na tle konkurencji, która w większości ma te same zdjęcia od producenta.
Poza zdjęciami mamy także inne możliwości prezentacji produktu: wizualizacje 3D, zdjęcia 360 stopni czy filmy wideo pokazujące produkt.
Jeżeli zdjęcie można kliknąć, po kliknięciu powinno być ono powiększone. Nie ma nic bardziej irytującego niż kliknąć małe zdjęcie aby je powiększyć, a w powiększeniu jest dalej tak samo małe zdjęcie (znacie to? ;-)).
8. Opis produktu
W wielu sklepach po prostu skopiowany z opisu producenta, bez żadnej dodatkowej wartości. Klient widział już ten opis w kilku poprzednich sklepach zanim trafił do Twojego…
Jeżeli to możliwe, warto więc przygotować własne opisy produktów co będzie wyróżnikiem na tle konkurencji. Ma to także wpływ na SEO, ponieważ unikalne opisy mogą pomóc w wypozycjonowaniu produktu w Google.
Opis produktu ma duże znaczenie także w kampaniach produktowych AdWords (PLA). To na podstawie opisu i nazwy produktu Google decyduje czy wyświetlić w reklamie właśnie produkt z Twojego e-commerce czy nie. Warto więc aby w opisie pojawiały się słowa kluczowe, po których klienci mogliby ich szukać w Google.
9. Producent
To także z pozoru oczywiste, że przy produkcie powinna być informacje o jego producencie. Niestety czasem sklepy internetowe nie podają takiej informacji, a w niektórych branżach może mieć to znaczenie (przykładowo części motoryzacyjne – oryginał od producenta X, zamiennik od producenta Y, inny zamiennik od producenta Z itp.).
Karta produktu w X-kom.pl – Zwróć uwagę na wyróżniający kolor przycisku oraz informację o czasie realizacji i cenie w ratach.
10. Informacje o produkcie
Wszelkie informacje o parametrach, rozmiarach, dostępnych funkcjach itp. Tutaj ciężko o inwencję twórczą, najczęściej jest to tabela z parametrami. Warto jednak zadbać aby znalazły się tam wszystkie informacje jakie mogłyby zainteresować klienta.
W przypadku odzieży bardzo przydatna jest tabela rozmiarów czy grafika jak wymiary są mierzone.
Jeżeli lista parametrów produktu jest bardzo długa (np. elektronika), można sprawdzić czy sklep lepiej konwertuje jeżeli tabela informacji jest domyślnie zwinięta (schowana) i nie zajmuje dużo miejsca.
11. Identyfikator produktu
Unikalny identyfikator produktu taki jak: GTIN, MPN, ISBN czy inny numer pozwalający jasno określić jaki to produkt, może być bardzo pomocny szczególnie w sklepach specjalistycznych, technicznych (części samochodowe, rowerowe, elektronika itp.).
Umożliwia to, szczególnie świadomemu klientowi jasne zidentyfikowanie produktu, jeżeli dokładnie wie czego szuka.
Dodatkowo pozwala klientom znaleźć Twój produkt w wyszukiwarce Google szukając właśnie po jego unikalnym numerze.
12. Możliwość zwrotu
Zgodnie z polskim prawem konsument ma 14 dni na możliwy zwrot produktu zakupionego w sklepie internetowym. Choć jest to narzucone odgórnie przez prawo, można pokazać taką informację, aby wzmocnić poczucie bezpieczeństwa klienta.
Co ważniejsze, jeżeli nasz sklep oferuje dłuższy termin zwrotu produktów niż wymagane 14 dni, zdecydowanie jest to informacja warta podkreślenia. Może być to wyróżnikiem sklepu na tle konkurencji.
13. Produkty uzupełniające
Do wielu produktów w sklepach internetowych można przypisać także produkty uzupełniające, których klient najprawdopodobniej także będzie potrzebował. Jest to tak zwany up-selling czyli podnoszenie wartości zamówienia przez propozycję produktu o większej wartości (np. droższy lepszy model) lub cross-selling, czyli dodatkowa sprzedaż produktów uzupełniających.
Przykładowo może to być:
- Aparat fotograficzny – produkty uzupełniające: karta pamięci, etui, baterie itp.
- Telewizor – produkty uzupełniające: kabel HDMI, uchwyt na ścianę, ścierki do TV itp.
- Rower – produkty uzupełniające: lampki, licznik, bidon itp.
- Buty – spray do czyszczenia itp.
Może to ułatwić klientowi znalezienie tych produktów, oraz zwiększyć wartość zamówienia.
Prezentacja produktu w Euro.com.pl – Zwróć uwagę na produkty uzupełniające oraz zdjęcia 360 i wideo produktowe
14. Produkty powiązane/podobne
Bardzo często produkty powiązane pokazywane na karcie produktu, to inny asortyment z tej samej kategorii. Warto zwrócić uwagę, aby w powiązanych produktach pokazywały się produkty w zbliżonym przedziale cenowym.
Pokazywanie produktów podobnych może także czasem utrudniać podjęcie decyzji przez klienta, ponieważ zaczyna on krążyć po sklepie i oglądać często podobne do siebie produkty. Dlatego warto przetestować czy pokazywanie produktów powiązanych pozytywnie wpływa na sprzedaż w sklepie.
15. Dowód społeczny
Dowód społeczny czyli opinie lub komentarze klientów. Mogą to być opinie bezpośrednio związane z produktem lub z całym sklepem, na przykład poprzez Opinie Konsumenckie Google, Opinie Ceneo czy Opineo.
Wzbudza to zaufanie i pokazuje, że klienci z zadowoleniem kupują w tym sklepie.
16. Zbędne linki (“rozpraszacze”)
Bardzo często na kartach produktów w e-commerce pojawiają się rozpraszacze, które odciągają klienta od celu jaki chcielibyśmy aby zrealizował czyli zakupu. Takie rozpraszacze to przyciski typu:
- guzik Facebook “lubię to” lub “udostępnij”,
- ikonki społecznościowe – Facebook, Instagram, Google+ (serio – ktoś tego używa?), Pinterest itp.
- wyślij produkt na e-mail,
- wydrukuj stronę lub pobierz jako PDF (przeglądarki mają tą funkcję wbudowaną, wystarczy, że strona będzie poprawnie zakodowana, a będzie drukowała się ładnie bez zbędnych elementów).
Często te przyciski dodawane są automatycznie przez platformę sklepu z jakiej korzystamy. Jeżeli mamy je na naszej karcie produktu, rekomendujemy sprawdzić czy ktokolwiek w nie klia, co można śledzić przykładowo poprzez Google Tag Manager. W większości przypadków te przyciski są bezużyteczne, a niepotrzebnie odciągają uwagę klienta.
17. Dynamiczne kody śledzące
Jeżeli Twój e-commerce korzysta z reklam Google AdWords czy Facebook Ads, w sklepie powinny być wdrożone kody śledzące z funkcją remarketingu dynamicznego. Może to być kod Google Analytics, kod konwersji Google AdWords czy Pixel Facebooka, wzbogacony o dodatkowe parametry:
- numer ID przeglądanego produktu,
- cena produktu,
- typ strony (karta produktu, kategoria z listą produktów, wyszukiwarka w sklepie, koszyk).
Dzięki tym kodom możliwe jest wykorzystanie remarketingu dynamicznego, czyli reklam “śledzących” klienta, pokazujących konkretne produkty, które oglądał wcześniej w Twoim sklepie internetowym.
Oczywiście te kody śledzące nie są widoczne dla klienta. Można jednak sprawdzić ich działania poprzez wtyczkę Google Tag Assistant oraz Facebook Pixel Helper.
18. Wygląd na smartfonach
Obecnym standardem są strony internetowe responsywne, to znaczy dostosowujące swój wygląd do urządzenia na którym klient ją ogląda. Oznacza to, że strona inaczej wygląda na komputerze i laptopie, inaczej na smartfonie, a jeszcze inaczej na tablecie.
Ponieważ ruch na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) to obecnie zależnie od branży 30-70% całego ruchu w sklepie, koniecznie należy upewnić się, czy karty produktów na urządzeniach mobilnych są równie dopracowane i użyteczne co na komputerach.
Pomocne w tym może być narzędzie do testowania stron mobilnych oraz raporty w Google Analytics pokazujące jak dużo klientów korzysta ze sklepu poprzez urządzenia mobilne oraz jakie są ich zachowania i współczynnik konwersji.
19. Szybkość wczytywanie strony produktu
Szybkość wczytywania strony produktu jak i całego sklepu ma wpływ na sprzedaż w sklepie internetowym. Nawet 40% klientów może opuścić Twoją stronę jeżeli wczytuje się ponad 3 sekundy.
Możesz sprawdzić jak szybko wczytują się strony Twojego sklepu korzystając z narzędzi takich jak GTMetrix, WebPageTest czy Google PageSpeed Insights.
Raport szybkości ładowania strony w narzędziu GTMetrix
A jak szybko wczytują się Twoje strony produktów?
20. Certyfikat SSL
Certyfikat SSL czyli szyfrowane połączenie ze sklepem poprzez HTTPS, to obecnie już standard w sklepach internetowych. Wymaga tego także Google przy kampaniach produktowych AdWords (Merchant Center).
Można jednak spotkać sklepy, które certyfikat SSL stosują jedynie na etapie składania zamówienia, a brakuje go podczas zwykłego przeglądania produktów. Rekomendujemy wdrożenie certyfikatów SSL w całym sklepie internetowym.
21. Unikalna propozycja sprzedaży
Z angielskiego „Unique Selling Proposition” (USP). W czym Twoja oferta jest lepsza od dziesiątek innych sklepów internetowych? Czy USP sklepu jest podkreślony na karcie produktu, tak aby klient jasno widział wyróżniki oferty i mógł podjąć decyzję o zakupie właśnie w Twoim sklepie?
Sklepy internetowe są do siebie często podobne, zarówno w wyglądzie jak i w ofercie czy cenie. Dlatego też USP pozwala klientowi zapamiętać, w czym Twój sklep jest lepszy i inny od pozostałych.
Przykładowym USP może być „Zawsze darmowa dostawa i 100 dni na zwrot”, „Odbierz bezpłatnie w jednym z XX naszych sklepów”, „10 lat na rynku, 10 tyś. zadowolonych klientów”. Wszystko oczywiście zależy tego co oferuje Twój sklep internetowy.
Pobierz bezpłatną checklistę!
Jak widać powyżej wymieniłem 21 ważnych elementów, które powinny znaleźć się na kartach produktów w sklepie internetowym. Jest ich sporo, dlatego przygotowałem dla Ciebie bezpłatną checklistę “Idealna karta produktu w e-commerce”, dzięki której możesz wygodnie sprawdzić czy Twój e-commerce ma dobrze przygotowane karty produktów.
Plik PDF z listą kontrolną możesz pobrać bezpośrednio klikając w link:
Pobierz PDF: Idealna karta produktowa e-commerce
Jestem także ciekaw Twojej opinii, jak powinna wyglądać idealna karta produktu w sklepie internetowym? Proszę zostaw komentarz poniżej, chętnie poznam Twoje zdanie!