Inteligentne kampanie produktowe Google Ads
Google coraz bardziej stawia na uczenie maszynowe (Machine Learning) i inteligentne rozwiązania w kampaniach Google Ads (dawniej Google AdWords). Druga połowa roku 2018 to czas, kiedy w Polsce pojawiły się inteligentne kampanie produktowe.
Czym są inteligentne kampanie produktowe?
Inteligentne kampanie produktowe (ang. Smart Shopping Campaigns) to połączenie standardowej kampanii produktowej (PLA – Product Listing Ads) i kampanii remarketingowych w sieci reklamowej Google.
Jak działają inteligentne kampanie produktowe?
Systemy uczące się Google wykorzystują plik danych (plik produktowy) i dodane zasoby, by dopasować reklamy do dostępnego miejsca.
Google automatycznie umieszcza reklamy w witrynie i ustala stawki, tak by zmaksymalizować wartość konwersji w ramach określonego przez Ciebie budżetu.
Z uwagi na to, że jest to połączenie kampanii produktowej z remarketingiem, reklamy mogą mieć różny wygląd lub format – wszystko zależy od tego w jakim miejscu zostanie wyświetlona reklama.
Przykładowy wygląd reklam:
Reklama produktowa – Wyszukiwarka Google
Reklama w sieci reklamowej Google
Gdzie wyświetlają się reklamy?
W inteligentnej kampanii produktowej z uwagi na połączenie kampanii produktowej i remarketingowej reklamy mogą wyświetlać się w:
- sieci wyszukiwania Google
- sieci reklamowej Google
- YouTube
- Gmail
Reklamy w wyszukiwarce Google związane są z wyszukiwanymi hasłami wpisanymi przez użytkowników i wyświetlane na podstawie pliku danych dodanego do kampanii. W sieci reklamowej Google, reklamy są personalizowane na podstawie zaangażowania użytkowników w Twoim sklepie internetowym – remarketing.
Jakie są wymagania by uruchomić inteligentne kampanie produktowe?
Inteligentne kampanie produktowe nie są dla każdego! Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z reklamą Google Ads i działasz na nowym koncie, nie będziesz mógł uruchomić tej kampanii.
Najpierw musisz spełnić te wytyczne:
- skonfigurować śledzenie konwersji
- mieć powiązane z kontem listy remarketingowe zawierające minimalnie 100 aktywnych użytkowników
- mieć aktywne konto Google Merchant Center i dodany plik produktowy zgodny z wytycznymi Google
- połączyć konto Merchant Center wraz z kontem Google Ads
To najistotniejsze wytyczne, na które musisz zwrócić uwagę na początku. Ponadto pamiętaj o tym, aby przestrzegać zasad dotyczących reklam produktowych.
Pamiętaj, że inteligentne kampanie produktowe potrzebują czasu, aby system “nauczył się” i mógł optymalizować wyświetlane reklamy i stawki by osiągnąć jak najlepsze wyniki.
Google rekomenduje, aby poczekać minimum 15 dni z oceną kampanii i wprowadzaniem zmian. Miej na uwadze to, że każda zmiana wprowadzona w kampanii powoduje, że systemy muszą dostosować się na nowo i może mieć to wpływ na końcowy wynik Twoich kampanii.
Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie najpierw ze standardowych kampanii produktowych. Dzięki temu będziesz wiedział, czy ten rodzaj kampanii jest dobrym rozwiązaniem dla Twojego biznesu, a ponadto jeśli już zdecydujesz się na skorzystanie z inteligentnych kampanii produktowych, systemy uczące się będą miały więcej danych, by optymalizować kampanie.
Nie decyduj się na uruchomienie inteligentnych kampanii produktowych w tak zwanych “gorących okresach sprzedaży”. Wszystko zależy od branży w której działasz, ale przykładowo mogą to być święta, black friday, czy dzień darmowej dostawy.
Zrezygnuj z uruchamiania inteligentnych kampanii produktowych w czasie specjalnych okazji i okresowego wzmożenia ruchu w Twoim sklepie internetowym.
Może to zaburzyć ocenę efektów, bądź niekorzystnie wpłynąć na wyniki sprzedaży w tym czasie, z uwagi na to, że jak już wspomniałam, systemy Google potrzebują czasu by się przystosować.
Wyniki inteligentnych kampanii produktowych
Korzystałam z inteligentnych kampanii produktowych na kontach klientów, którzy działali w różnych branżach i dysponowali zróżnicowanymi budżetami na reklamę.
Poniżej przykład jednej z takich kampanii.
Kampanie produktowe – Źródło własne
Inteligentne kampania produktowa wygenerowała więcej kliknięć, niższy był średni koszt kliknięcia oraz wyższy współczynnik ROAS (zwrot z nakładów na reklamę).
Podsumowanie
W inteligentnych kampaniach produktowych duży nacisk kładziony jest na konwersje. Warto skorzystać z tego typu kampanii, jeśli chcemy zautomatyzować proces tworzenia reklam i docierać do użytkowników na wszystkich etapach procesu zakupowego.
Ten typ kampanii może być korzystnym rozwiązaniem dla Twojego biznesu. Nie ma jednak jednego złotego środka, który pozwoli Ci osiągnąć spektakularne wyniki.
Wszystko zależy od produktów jakie sprzedajesz, w jak konkurencyjnej branży działasz, jak często zmienia się asortyment w Twoim sklepie, czy tego jakim budżetem reklamowym dysponujesz.
Decyzja o wdrożeniu inteligentnych kampanii produktowych powinna być sprawą indywidualną, dostosowaną do potrzeb danego przedsiębiorstwa, a nie podyktowana ślepym podążaniem za nowinkami technologicznymi.