Kim są klienci Twojego sklepu internetowego? Określ grupę docelową dzięki Google Analytics
Grupa docelowa klientów to inaczej zbiór osób, do których skierowany jest komunikat, reklama, czy produkt. Do zdefiniowania takiej grupy wykorzystuje się informacje społeczno-demograficzne i geograficzne.
Wybranie odpowiedniej grupy potencjalnych klientów jest nieodłącznym elementem strategii marketingowej.
W internecie znajdziesz mnóstwo informacji na temat tworzenia persony, czy też wybierania odpowiedniej grupy docelowej dla biznesu. W poradnikach marketingowych i na szkoleniach to również często poruszany temat. Mimo popularności tego zagadnienia dla wielu osób to wciąż problem. Nie potrafią wskazać grupy docelowej klientów, a zapytani o to do kogo chcieliby skierować ofertę nadal nie potrafią jasno odpowiedzieć.
O ile w sklepie stacjonarnym nie ma z tym problemu, bo widzisz jacy klienci odwiedzają Twój sklep i robią w nim zakupy, tak w sklepie internetowym może już nie być to tak oczywiste. Często pułapką w jaką wpadają sprzedawcy jest utożsamienie klientów sklepu stacjonarnego z klientami sklepu online. Oczywiście może zdarzyć się, że grupy są podobne, jednak często się różnią, a wpływ na to mogą mieć różne czynniki.
Niektórzy po prostu z braku czasu wybiorą zakupy online, część osób woli najpierw obejrzeć produkt, by później zamówić go online (to tak zwane odwrócone ROPO), a jeszcze inni po prostu wolą tradycyjną formę zakupów. Dlatego najczęściej grupy klientów kupujących online różnią się od tych robiących zakupy offline.
Informacji o klientach sklepu internetowego szukaj w Google Analytics. Z tego artykułu dowiesz się gdzie szukać tych informacji i na co warto zwrócić uwagę.
Spis treści:
- Kim są odbiorcy?
- Jak zbierać dane o odbiorcach w Google Analytics?
- Raport dane demograficzne
- Raport dane geograficzne
- Raport zachowanie
- Raport przeglądarka i system
- Raport ruch mobilny
Kim są Odbiorcy?
Odbiorcy to użytkownicy Twojej witryny, inaczej potencjalni klienci Twojego sklepu internetowego.
Jak zbierać dane o odbiorcach w Google Analytics?
Aby móc analizować te dane musisz mieć włączone Dane demograficzne i Zainteresowania w ustawieniach Google Analytics.
Aby to zrobić:
- przejdź do karty Administracja
- w kolumnie USŁUGI kliknij Ustawienia usługi,
- w obszarze Funkcje reklamowe wybierz dla opcji Włącz raporty demograficzne i zainteresowań ustawienie WŁ.
- kliknij Zapisz.
Przejdź do raportu Odbiorcy – Dane demograficzne i kliknij Włącz. Dane powinny zacząć się pojawiać w ciągu 24 godzin od włączenia.
Włączenie raportów danych demograficznych i zainteresowań
Raport Dane demograficzne
Chyba każdy właściciel sklepu internetowego chciałby wiedzieć, kim są użytkownicy odwiedzający jego witrynę. W Google Analytics informacje o wieku i płci potencjalnych klientów możesz znaleźć w raporcie dane demograficzne.
Wiek – zawiera 6 przedziałów wiekowych użytkowników witryny. Te przedziały to kolejno: 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64 i 65+. Nie znajdziesz tutaj informacji o użytkownikach poniżej 18 roku życia.
Przykładowy raport – Dane demograficzne: wiek
Możesz zauważyć do jakiej grupy wiekowej należą najaktywniejsi użytkownicy. W zaprezentowanym powyżej przykładzie zdecydowanie są to użytkownicy z grupy wiekowej 25-34 – to oni generują najwyższe przychody i największy ruch.
Płeć – to dane dotyczące płci użytkowników. Wybierz ten raport jeśli chcesz dowiedzieć się kto kupuje częściej w Twoim sklepie, których użytkownik jest więcej.
Warto zwrócić uwagę na informacje zgromadzone w tych raportach, by dostosować treści w witrynie, czy reklamach do odbiorców.
Raport Dane geograficzne
Przy pomocy Google Analytics można sprawdzić: Język i Lokalizację.
GA wykorzystuje adres IP do określenia lokalizacji. Na podstawie tego adresu potrafi określić miejsce, z którego odbyła się określona wizyta, jednak nie zawsze są to dokładne dane.
Przykładowo lokalizacja może być przypisana do dostawcy internetu. Jeżeli użytkownik pochodzi z mniejszej miejscowości, może się okazać, że w statystykach zostanie przypisany do pobliskiego, większego miasta.
Język określany jest na podstawie ustawień w przeglądarce.
Ten raport przyda się szczególnie w sytuacji, kiedy chciałbyś podjąć decyzję o wdrożeniu dodatkowych wersji językowych w swoim sklepie internetowym.
Raport Zachowanie
Kryją się tutaj 3 raporty, kolejno to:
- Nowi a powracający
- Częstotliwość wizyt
- Zaangażowanie
Nowi a powracający to nic innego jak informacja o tym, czy ktoś odwiedził Twój sklep internetowy po raz pierwszy, czy jest powracającym klientem.
Uważam, że to istotne dane dla każdego e-commerce (i nie tylko), bo utrzymanie stałych klientów i jednoczesne ciągłe pozyskiwanie nowych jest ważne dla każdej firmy.
Ponadto dzięki tym danym wiesz na jakich klientach skupić się najbardziej.
Którzy użytkownicy generują największe przychody w Twoim sklepie internetowym?
Jeśli są to nowi użytkownicy, to może warto pomyśleć o kampanii brandowej i zyskać trochę rozgłosu wśród nowych klientów. Możesz także zdecydować się na reklamę w sieci reklamowej by dotrzeć do dużej grupy odbiorców.
Gdy Twój biznes e-commerce opiera się głównie na powracających użytkownikach pomyśl o remarketingu. Dotrzesz w ten sposób do osób, które były już w Twoim sklepie internetowym.
To czy użytkownik jest nowy, czy powracający Google Analytics rozpoznaje dzięki plikom cookies. To na ich podstawie odczytuje informacje o tym, czy jest to pierwsza, czy kolejna sesja tego użytkownika.
Warto dodać tutaj także jedną istotną kwestię, o której wspominałam w Google Analytic Pigułce dla e-commerce na temat Sesji.
Domyślnie sesja trwa 30 minut. Gdy użytkownik będzie nieaktywny przez co najmniej 30 minut jego dalsze działania zostaną przypisane do nowej sesji, natomiast jeśli opuści witrynę i powróci do niej przed upływem tego czasu, zostanie przypisany do tej samej sesji.
Jeżeli jednak użytkownik powróci z innego źródła lub innej kampanii, to także będzie policzone jako nowa sesja. Ponadto nowa sesja rozpoczyna się wraz z nowym dniem, czyli po północy.
Pamiętaj również, jeśli użytkownik skasował pliki cookie i odwiedził ponownie sklep internetowy to w Google Analytics będzie przypisany jako nowy użytkownik, a nie powracający.
Częstotliwość wizyt – z niego dowiesz się jak często odwiedzają Twój sklep użytkownicy, ile generują sesji i ile dni mija między kolejnymi wizytami.
Raport Częstotliwość wizyt – Dni od ostatniej sesji
Załóżmy, że użytkownik był w Twoim sklepie internetowym 3 razy w przeciągu tygodnia, w poniedziałek, środę i czwartek. Na tym wykresie będzie uwzględniony w Dniach od sesji: 0 (poniedziałek), 1 (środa-czwartek), 2 (poniedziałek-środa). Jest to liczba dni od zamknięcia jednej sesji, do rozpoczęcia kolejnej.
Zaangażowanie – tutaj zobaczysz czas trwania sesji (jak go obliczać wyjaśniam tutaj) i głębokość wizyt. która pokazuje liczbę podstron odwiedzonych przez klientów w ramach jednej sesji.
Raport Przeglądarka i system
Znajdziesz go w Google Analytics klikając Odbiorcy > Technologia > Przeglądarka i system.
Przykładowy raport Przeglądarka i system
Możesz tutaj zobaczyć z jakiej przeglądarki najchętniej korzystają użytkownicy Twojego sklepu internetowego. Aby dowiedzieć się jaki system operacyjny najczęściej wybierają zmień wymiar podstawowy nad tabelą. Możesz tam także sprawdzić rozdzielczość ekranu, kolor ekranu, wersję dodatku Flash, czy obsługę języka Java.
To ważne informacje dla Ciebie i Twojego biznesu e-commerce. Szczególnie trzy pierwsze wymiary, czyli Przeglądarka, System operacyjny i Rozdzielczość ekranu, to dane na które powinieneś zwrócić uwagę i dostosować do nich swój sklep internetowy, by nawigacja po nim nie sprawiała problemów klientom.
Zwróć uwagę na współczynnik odrzuceń dla poszczególnych przeglądarek. Jeśli współczynnik odrzuceń dla którejś z nich jest dużo wyższy niż pozostałych, przeprowadź testy swojego sklepu na tej przeglądarce. Może się okazać, że pewne elementy nie funkcjonują na niej prawidłowo.
Raport Ruch mobilny
Kolejny raport w kategorii Odbiorcy w Google Analytics – Ruch mobilny znajdziesz pod raportem Technologia. A w nim Przegląd i Urządzenia:
Przegląd zawiera wymiar Kategoria urządzeń – to informacja o tym z jakich urządzeń pochodzi ruch w Twoim sklepie internetowym: mobile, desktop lub tablet.
Kategoria urządzeń – Raport Ruch mobilny
Urządzenia – tutaj w zależności od wyboru wymiaru podstawowego możesz dowiedzieć się m.in. jaki to model, marka, system operacyjny lub jaka rozdzielczość ekranu urządzenia jest wykorzystywana przez Twoich klientów najczęściej.
Przyjrzyj się danym i zobacz jakie urządzenia są wykorzystywane do wchodzenia w interakcje z Twoim sklepem online. Wykorzystaj te dane do optymalizacji swoich działań marketingowych.
Jeśli jakieś konkretne urządzenia są szczególnie wartościowe dla Twojego e-commerce, bo na przykład generują największy obrót, to możesz spożytkować te informacje do kierowania reklam Google Ads. Jeśli nie wiesz jak to zrobić pomoże Tobie agencja marketingowa lub zaufany specjalista Google Ads.
Podsumowanie
Przypuszczam, że decydując się na sprzedaż w sklepie internetowym miałeś obraz tego jacy klienci będą w nim kupować.
Wybierając odpowiednią grupę docelową klientów, czy tworząc personę, idealnego klienta Twojego sklepu internetowego nie kieruj się domysłami i przypuszczeniami.
Nie opieraj się tylko na obserwacjach klientów z Twojego sklepu stacjonarnego. W sklepie internetowym zupełnie inna grupa klientów może być dla Ciebie najcenniejsza.
Połącz Google Analytics ze swoim sklepem internetowym i zacznij zbierać dane.