Marketing dla sklepu internetowego, czyli gdzie znaleźć klientów

Blob

Prowadzisz sklep internetowy, masz dobrze przygotowaną stronę. Wiesz, że osoby trafiające na nią nie mają problemu z odnalezieniem produktów oraz z poruszaniem się po niej. Skoro wspomniałam już o “trafianiu na stronę”, to Twój sklep pojawia się także w wyszukiwarce, więc z pewnością zadbałeś o działania SEO. Jednak nadal nie wiesz co zrobić, aby wizyty w Twoim sklepie internetowym kończyły się zakupami? Możliwe, że nie prowadzisz działań marketingowych. Przeczytaj, co zrobić aby zwiększyć szansę na to, by użytkownik odwiedzający sklep stał się jego klientem.

Google AdWords

Prowadzenie kampanii Google Ads dla sklepu internetowego skupia się przede wszystkim na zwiększeniu sprzedaży. Na Twoją stronę powinno trafiać więcej osób, które zainteresowane są produktami znajdującymi się w ofercie.

System Google Ads pozwala na różnorodne działania, sprawdź co najlepiej sprawdzi się w przypadku sklepu internetowego:

Przykład reklamy w wyszukiwarce na hasło: kubek termiczny

Przykład reklamy w wyszukiwarce na hasło: kubek termiczny

Reklama w wyszukiwarce

Dzięki linkom sponsorowanym Twoja oferta może znaleźć się na samej górze wyników wyszukiwania. W dodatku reklama zostanie wyświetlona na konkretne zapytanie użytkownika. To właśnie tekst reklamy odgrywa tu ważną rolę. Musi być napisany w taki sposób, aby zachęcić potencjalnego klienta do kliknięcia.

Jeśli w Twoim sklepie znajduje się wiele produktów, można wykorzystać dynamiczną reklamę tekstową. Dzięki takiej formie nagłówki generowane będą automatycznie, oczywiście nadal odpowiadając na zapytanie użytkownika. Tekst nie jest wstawiany w taki sposób jak nagłówki – jeśli skorzystasz z usług agencji, to właśnie jej pracownik, powinien zadbać o zachęcające treści także w tego typu reklamie.

Dodatkowo możesz skorzystać z funkcji Countdown. Polega ona na odliczaniu ile czasu zostało np. do końca promocji. Dzięki temu Twoi potencjalni klienci mogą zostać zmobilizowani do zakupu.

Przykład reklamy produktowej, wyszukiwane hasło: kubek termiczny

Przykład reklamy produktowej, wyszukiwane hasło: kubek termiczny

Reklama produktowa

Marketing internetowy to także reklamy, które pojawiają się w wyszukiwarce. Jednak użytkownikowi nie zostanie pokazany tekst, a zdjęcie produktu wraz z tytułem, ceną oraz nazwą sklepu. Dzięki takiej formie może od razu stwierdzić czy Twoja oferta jest dla niego atrakcyjna.

Wykorzystując reklamę produktową, jednocześnie, na stronie wyników wyszukiwania może pojawić się także Twoja reklama tekstowa. Oznacza to, że potencjalny klient ma większe szanse na to, by przejść na Twoją stronę.

Przykład reklamy displayowej

Przykład reklamy displayowej

O wszystkim, co powinieneś wiedzieć, zanim zaczniesz reklamować swój sklep internetowy wykorzystując kampanię produktową Google Ads, dowiesz się z naszego filmu:

Reklama displayowa

Może to być np. reklama graficzna lub animowana. Sieć reklamowa Google obejmuje ponad dwa miliony witryn. Oczywiście nie oznacza to, że Twój przekaz znajdzie się na każdej z nich.

Aby nie dopuścić do szybkiego wyczerpania budżetu, należy określić grupę docelową, do której Twoja reklama ma zostać skierowana. Reklamy mogą pokazać się tym osobom dzięki kierowaniu na: zainteresowania, tematy, słowa kluczowe lub konkretne miejsca docelowe. Możliwe jest także skorzystanie z ustawień demograficznych.

Potencjalni klienci będą zachęceni do odwiedzenia Twojej strony, dzięki kreacjom graficznym lub multimedialnym. Możesz skorzystać z pomocy grafika lub użyć szablonów, które znajdują się w Google AdWords.

Remarketing

Remarketing, to reklama, która trafia do użytkowników, którzy byli na Twojej stronie. Osoba, która odwiedziła sklep, ale nie dokonała zakupu lub kupiła produkt jakiś czas temu, zobaczy Twoją reklamę na innych stronach internetowych.

Ważne, aby remarketing był dostosowany do użytkownika. Błędem jest pokazywanie tej samej reklamy wszystkim osobom. Jeśli ktoś oglądał w Twoim sklepie produkt, korzystając z remarketingu możesz pokazać mu inne produkty, ale z tej samej kategorii. Kolejną zaletą takiej reklamy jest możliwość zaoferowania zniżki osobie, która np. porzuciła koszyk.

Nie musisz, a nawet nie możesz atakować swoich potencjalnych klientów reklamami. Właśnie dlatego remarketing powinien być przemyślany. Ustawienia nie powinny skupiać się tylko na tym, którzy użytkownicy mają zobaczyć reklamę, ale także ile razy w ciągu dnia powinni ją zobaczyć.

Facebook i Instagram

1. Facebook to nie tylko prowadzenie Fanpage’a. Oczywiście jest to niezwykle ważne działanie, które skupia się przede wszystkim na budowaniu więzi z marką. W związku z tym mile widziane będą np. konkursy, pytania kierowane do fanów i oczywiście bieżąca odpowiedź na komentarze. Przeczytaj, w jaki sposób dzięki działaniom na FB możesz zwiększyć szansę na sprzedaż.

Przykład wezwania do działania na Fanpage'u

Przykład wezwania do działania na Fanpage’u

Kup teraz

Jeśli Twój sklep internetowy ma Facebook Page, nic nie stoi na przeszkodzie aby dodać do niego wezwanie do działania. Zachęć fanów do zakupów, ustaw na swoim fanpage’u przycisk “Kup Teraz” i podaj stronę, na którą ma zostać przekierowany użytkownik po kliknięciu.

Sekcja sklep

Sekcja sklep

Sklep

Dodaj do swojego konta sekcję “Sklep”. Jeśli nie widzisz takiej zakładki, wejdź w ustawienia fanpage’a, a następnie wybierz opcję “Edytuj stronę”. Możliwe, że masz wybrany zły szablon, zmień ustawienia na “Zakupy”. Poniżej znajdziesz sekcję “Zakładki”, na samym dole będzie przycisk “Dodaj kartę” – kliknij. Po kliknięciu znajdź sekcję sklep i dodaj ją do strony.

Sklep pojawi się w lewej części Twojego fanpage’a. Kiedy klikniesz, pojawi się opcja konfiguracji.

Przykład oznaczenia produktów w poście domu towarowego Macy's na Facebooku

Przykład oznaczenia produktów w poście domu towarowego Macy’s na Facebooku

Karta produktów

Niekwestionowaną zaletą “Sklepu” jest możliwość dodania produktów, które możesz później oznaczać na zdjęciach!

Produkty oznacza się w bardzo prosty sposób. Jeśli na swoim prywatnym profilu oznaczałeś kiedyś osoby, nie będziesz miał problemu – działa to podobnie.

Ustawienia asystenta odpowiedzi

Ustawienia asystenta odpowiedzi

Automatyczne odpowiedzi na wiadomości

Fani Twojej marki oczekują, że wysyłając wiadomość, natychmiast otrzymają odpowiedź. Oczywiście powinieneś starać się reagować jak najszybciej, jednak wiadomo, że nie zawsze jest to możliwe.

Z pomocą przychodzi Asystent odpowiedzi. Korzystając z ustawień wiadomości możesz włączyć funkcję automatycznej odpowiedzi. Kiedy ktoś wyśle wiadomość na fanpage’u Twojej firmy, otrzyma wiadomość, którą ustawisz (możesz skorzystać z gotowego rozwiązania).

Poinformuj użytkownika, że właśnie pracujesz i odezwiesz się najszybciej, jak będzie to możliwe. Skorzystaj także z ustawienia harmonogramu wysyłania automatycznej wiadomości – możesz ustawić odpowiedź na godziny, gdy sklep jest zamknięty i poinformować potencjalnego klienta, że obecnie nie pracujesz, jednocześnie zapewniając, że odpowiesz na jego wiadomość później.

Zdjęcie domu towarowego Macy's na Instagramie

Zdjęcie domu towarowego Macy’s na Instagramie

2. Instagram także zasługuje na uwagę. To idealne miejsce do zaprezentowania produktu dzięki zdjęciom oraz krótkim filmikom. Twoja marka, będąc w mediach społecznościowych musi interesować i angażować użytkowników.

Pokazuj obserwatorom zdjęcia, na których Twój produkt jest używany. Spraw, by przyjemnie się kojarzył, pokaż jego zalety.

Wyobraź sobie, że sprzedajesz akcesoria do włosów. Lepsze efekty osiągniesz umieszczając na Instagramie zdjęcie kobiety, która czesze swoje piękne, długie włosy szczotką, którą masz w swojej ofercie, niż wstawiając zdjęcie samej szczotki na białym tle. Pokaż użytkownikowi, że dzięki Twoim akcesoriom będzie mógł dobrze wyglądać.

Oczywiście to tylko przykład. Chodzi o to, aby obserwatorzy Twojego przekazu mogli zwizualizować sobie posiadanie rzeczy, które sprzedajesz. Pokaż im co mogą zyskać.

Nie zapomnij o hashtagach! Dzięki nim możesz zdobyć nowych obserwujących, którzy w przyszłości mogą stać się Twoimi klientami.

Facebook Ads

Reklamy na Facebooku mają różne cele, które warto wykorzystać w branży e-commerce. Możesz stworzyć reklamy skierowane na konwersję lub takie, które automatycznie przedstawią produkty z katalogu produktów wybranym użytkownikom. Dostępna jest również opcja stworzenia oferty, w której powiadomisz o zniżkach w Twoim sklepie. To tylko niektóre z możliwości. Zanim przystąpisz do działań reklamowych, pamiętaj o wygenerowaniu pixela facebooka, który pozwoli na zbieranie danych.

Ustawienia kierowania reklam pozwalają na precyzyjny wybór grupy docelowej. Możesz np. pokazać reklamę osobom, które lubią Twój fanpage i są na nim aktywne. Fani, którzy udzielają się w komentarzach, lubią i udostępniają posty, mogą być najbardziej zainteresowani zakupem. Wystarczy, że zachęcisz ich do tego.

Poza tym możesz ustawić swoje reklamy tak, aby trafiły do osób o konkretnych zainteresowaniach, znajdujących się w danej lokalizacji, skorzystać z remarketingu, itd. Możliwości targetowania jest wiele.

Reklamy mogą być zwykłym zdjęciem, na którym znajdują się Twoje produkty, ale możesz także stworzyć pokaz slajdów lub film. Na szczególną uwagę zasługuje reklama karuzelowa, w której możesz umieścić od 3 do 10 kart, a do każdej z nich dodać inne zdjęcie oraz stronę docelową. Dzięki temu dowiesz się, które produkty są najchętniej klikane.

Na uwagę zasługuje także facebookowa Kanwa. Dzięki niej możesz stworzyć reklamę wyświetlaną w trybie pełnoekranowym. Kanwa pojawi się na urządzeniach mobilnych. Skonfigurujesz ją od podstaw, a użytkownicy będą mogli wchodzić w interakcje z Twoim przekazem poprzez przesuwanie i naciskanie ekranu.

Tworząc kreację tego typu należy pamietać, że zapisanej kanwy nie można edytować. W związku z tym musisz dokładnie przemyśleć co chcesz w niej umieścić. Jeśli nie jesteś pewny czy kanwa zawiera wszystko, lepiej zapisz ją jako wersję roboczą. Kiedy będziesz przekonany, że wszystko gotowe, kliknij “ukończ”.

Nie zapomnij także o reklamie dynamicznej na Facebooku! Pomoże Ci dotrzeć do osób, które były na stronach z konkretnymi produktami i przypomnieć im o tym, co oglądały. Co najważniejsze,  obrazy w reklamach, w kampanii dynamicznej są automatycznie uzupełniane obrazami z katalogu produktów.

Newsletter

Newsletter wykorzystywany w sklepie internetowym ma wiele zalet. To forma kontaktu z klientem, dzięki której możesz budować wizerunek eksperta, informować o ofercie, udzielać porad. Jeśli znasz grupę swoich odbiorców, na pewno będziesz wiedział jakie treści się sprawdzą.

Newsletter łączy w sobie e-mail marketing z content marketingiem, czyli tworzeniem treści.

Pamiętaj, że świetne treści to nie wszystko. Zwróć uwagę, aby wiadomość była wysyłana regularnie, ale nie za często. Nie chodzi o to, żeby newsletter Twojego sklepu spamował skrzynki odbiorców.

Nie zapomnij o umieszczeniu przycisków, które przekierują odbiorcę na stronę mediów społecznościowych, zwróć także uwagę na wezwania do działania!

Podsumowanie

Aby Twój sklep internetowy przynosił zyski, korzystaj z różnych możliwości jakie daje internet. Nie skupiaj się tylko na pozycjonowaniu – działaj w sieci! Sprawdzaj, które działania są najskuteczniejsze w Twoim przypadku. Monitoruj, na które reklamy najlepiej reagują odbiorcy, które social media cieszą się największym powodzeniem i wyciągaj wnioski!

Opublikowano w Blog E-commerce: , aktualizacja: