Jak pisać dobre artykuły i teksty pod SEO?

Jak pisać tekst pod SEO? Blob

Jak pisać teksty pod SEO? Jak napisać artykuł na blogu, aby dobrze pozycjonował się w Google? Na jakie elementy tekstu i optymalizacji zwracać uwagę? W tym artykule przybliżę najważniejsze aspekty SEO podczas pisania artykułu na blog czy do sklepu internetowego.

Jak pisać teksty pod SEO – Spis treści:

  1. Na początku było słowo… słowo kluczowe
  2. Treść musi być unikalna
  3. Długość tekstu
  4. Nasycenie tekstu słowami kluczowymi
  5. Tytuł artykułu (Title + H1)
  6. Nagłówki i śródtytuły
  7. Podział na akapity
  8. Pogrubienia i kursywy
  9. Linki wewnętrzne
  10. Linki zewnętrzne
  11. Listy numerowane i nienumerowane, tabele
  12. Grafiki i zdjęcia
  13. Wideo w treści artykułu
  14. Spis treści artykułu
  15. Najważniejszy jest czytelnik

#1 – Na początku było słowo… słowo kluczowe

Pisząc teksty lub artykuły pod SEO chcemy, aby wyświetlały się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Pytanie jednak na jakie słowo kluczowe chcemy pozycjonować nasz artykuł? Jest to pytanie na które musimy odpowiedzieć sobie przed napisaniem tekstu. Warto dobrze zastanowić się na jakie słowo kluczowe chcemy się pozycjonować – co wpiszą w Google osoby, do których chcemy dotrzeć z naszym artykułem?

Pomocnym narzędziem będzie tutaj Planer słów kluczowych Google Ads, który pomaga sprawdzić co i jak wpisują Internauci w Google i jak często to robią.

Lista propozycji słów kluczowych

Wybierając słowa kluczowe pod SEO do artykułu, skupmy się na jednym-dwóch zbliżonych słowach kluczowych. Jeżeli słowa kluczowe na których nam zależy różnią się od siebie znacznie, to prawdopodobnie powinniśmy rozważyć stworzenie osobnych artykułów na te tematy.

#2 – Treść musi być unikalna

Aby artykuł miał szansę dobrze pozycjonować się w Google, jego treść musi być unikalna. To znaczy, że nie można kopiować tekstu z innych stron internetowych, licząc, że na naszej wypozycjonuje się lepiej.

Wyszukiwarka Google ma specjalne algorytmy do wykrywania kopiowanych treści, czyli tak zwany Duplicate Content. Google radzi sobie z tym bardzo dobrze, wykrywając kopiowane treści z innych stron.

Sporym problemem jest w sklepach internetowych stosowanie opisów produktów dostarczanych przez producenta czy dystrybutora. Ten sam opis produktu pojawia się w dziesiątkach albo setkach innych sklepów internetowych. Dlaczego więc Google miałby chcieć promować kopie opisów w swoich wynikach? Niezbędne jest tutaj wyróżnienie się na tle konkurencji, co ma znaczące przełożenie na SEO sklepu internetowego.

Jeżeli mamy wątpliwości co do naszych tekstów, czy są aktualne, możemy to sprawdzić na przykład wklejając fragment teksty w cudzysłowie do Google. Jeżeli na innych stronach jest taki sam opis, to jest problem.

Szukanie duplikatów treści w Google

Innym sposobem jest skorzystanie z narzędzia CopyScape.com, które potrafi wyszukać i podkreślić nam te same fragmenty tekstu.

CopyScape - Duplicate Content

#3 – Długość tekstu pod SEO

Przeprowadzono sporo badań i eksperymentów na temat wpływu długości tekstu na pozycjonowanie strony. Skupmy się jednak na najważniejszym – zwykle im dłuższy jest tekst, tym większa szansa na jego dobre pozycjonowanie. Długi tekst także zawiera sporo treści, a to ułatwia pozycjonowanie na „długi ogon”.

Często copywriterzy rozliczają się za długość tekstu i podstawową jednostką jest 1000 znaków ze spacjami (zzs – znaki ze spacjami). Taka długość jest zdecydowanie niewystarczająca. Rekomendujemy, aby artykuł miał przynajmniej 3000 znaków ze spacjami i więcej. Warto więc założyć jakąś miarę do tekstów, które publikujemy i trzymać się jej. W wielu przypadkach długość 3000 znaków może być i tak dosyć skromna na tle konkurencyjnych artykułów w Internecie. Przykładowo – ten artykuł, który właśnie czytasz ma około 11000 (jedenaście tysięcy) znaków ze spacjami.

Długość tekstu można łatwo sprawdzić w edytorze tekstu, z którego korzystamy. Na przykładzie Dokumentów Google znajdziemy to w menu „Narzędzia / Liczba słów”.

Jak sprawdzić długość tekstu pod SEO?

#4 – Nasycenie tekstu słowami kluczowymi

Nawiązując do słów kluczowych opisanych na początku tego artykułu, nalży uwzględnić je także w treści. Istotne jest, aby słowa kluczowe na które chcemy pozycjonować artykuł, pojawiały się w tekście. Mogą one występować w odmianach, liczbie mnogiej, pojedynczej itp. Istotne, aby były.

Ile razy wstawiać słowo kluczowe do treści? Istnieją różne teorie na ten temat, jednak stosowanie się określonych liczb w tym przypadku często prowadzi do pisania tekstu bardziej pod wyszukiwarki i SEO, niż dla człowieka. Dlatego należy pamiętać o stosowaniu słów kluczowych w treści, ale tak, aby było to logiczne, bez przesady, tak, aby tekst czytał się przyjemnie.

#5 – Tytuł artykułu (Title + H1)

Tytuł artykułu jest jego najważniejszym elementem. Ma ogromny wpływ na SEO oraz zainteresowaniu użytkownika.

Tytuł tekstu musi bezpośrednio nawiązywać do treści artykułu. Aby artykuł mógł dobrze się pozycjonować, musi zawierać w sobie słowo kluczowe po którym użytkownik powinien znaleźć nasz tekst w Google.

Aby technicznie pod kątem SEO wszystko było ok, tytuł artykułu powinien znaleźć się w znaczniku <title> strony internetowej oraz w nagłówku <h1>. Większość blogów tak jest skonstruowana domyślnie, warto jednak to sprawdzić.

Title oraz H1 artykułu pod SEO

Jeżeli chodzi o długość tytułu, to warto trzymać się długości w okolicach 70-80 znaków. Zbyt długie tytuły nie mają sensu, ponieważ i tak będą ucinane na przykład w wynikach wyszukiwania Google.

#6 – Nagłówki i śródtytuły

Długi tekst, aby był czytelny powinien być podzielony na sensowne części. Służą do tego śródtytuły. Jeżeli tytuł artykułu jest oznaczony nagłówkiem H1, to śródtytuły powinny być odpowiednio nagłówkami H2 lub dalej H3, H4, H5, H6. Zwykle jednak wystarcza jeden poziom śródtytułów i wtedy jest to po prostu nagłówek <h2>.

Nagłówki i śródtytuły

Zwykle czytelnicy „skanują” tekst przeglądając jedynie nagłówki, dlatego istotny jest dobór treści jaką umieszczamy w śródtytułach, aby zachęcić do zagłębienia się w cały tekst.

#7 – Podział na akapity

Podobnie jak długi tekst powinien być podzielony na sensowne części i oddzielone śródtytułami, tak też sam tekst powinien być podzielony na akapity. Znacznie ułatwia to czytanie i skupienie się na tekście. Czytanie „zbitego” fragmentu kolejnych zdań jest bardzo męczące dla oczu.

Warto rozbić dłuższy tekst na akapity po 3-5 linijek tekstu.

#8 – Pogrubienia i kursywy

Warto stosować pogrubienia stosując znacznik <strong> oraz kursywy czy emfazy stosując znacznik <em>. Ułatwiają one wyróżnienie pewnych słów czy zdań z dłuższego tekstu.

Ponieważ treści w Internecie zwykle nie są czytane „od deski do deski”, a bardziej „skanowane” wzrokiem, warto stosować nagłówki i pogrubienia tak, że po ich przeczytaniu znana jest zawartość całego artykułu.

#9 – Linki wewnętrzne

Publikując artykuł w sieci, warto odnieść się w nim do innych treści na naszej stronie, powiązanych z tym tematem. Dlatego też do artykułu warto dodać linki do innych wpisów na naszej stronie internetowej.

Są to linki wewnętrzne, a więc wewnątrz naszej strony internetowej. Ułatwiają one użytkownikom odnalezienie innych treści na naszym blogu czy w naszym sklepie internetowym, a robotom wyszukiwarek sprawniejsze odnalezienie innych treści i powiązanie ich kontekstowo.

#10 – Linki zewnętrzne

Linki zewnętrzne, to linki do innych stron internetowych. Jeżeli jest tak potrzeba, to śmiało możemy linkować do innych stron internetowych, rozwijających temat o którym piszemy. Warto linkować do stron o dużej wiarygodności (starych, powszechnie znanych, urzędowych, znanych firm itp.) i nie powinno mieć to negatywnego wpływu na SEO.

Jeżeli jednak obawiamy się linkować do stron zewnętrznych, zawsze możemy oznaczyć taki link parametrem rel=”nofollow”, który informuje wyszukiwarkę internetową, aby nie podążała za takim linkiem. Przykład linka nofollow wygląda następująco:

<a href=”https://onet.pl/” rel=”nofollow”>Jakaś strona internetowa</a>

#11 – Listy numerowane i nienumerowane, tabele

Listy pozwalają przedstawić informację w przystępnej i uporządkowanej formie. Warto stosować je w tekstach, ponieważ są czytelne dla Internauty. Jeżeli w tekście można by użyć listy numerowanej lub nienumerowanej, to śmiało należy ją dodać:

  • Przykład
  • listy
  • nienumerowanej
  1. Przykład
  2. listy
  3. numerowanej

Kolejnym urozmaiceniem są tabele. Korzystniej dla SEO jest wstawić tekstową tabelę, niż w formie obrazka, choć zwykle wymaga to więcej pracy.

#12 – Grafiki i zdjęcia

Zdjęcia i inne grafiki umieszczone w tekście potrafią bardzo poprawić atrakcyjność artykułu oraz mają wpływ na jego pozycjonowanie. Przyjemniej czyta się tekst wzbogacony przez zdjęcia, rysunki czy wykresy. Przekaz takich informacji jest lepszy niż goły tekst. Stosując grafiki w artykule należy pamiętać o ich odpowiednim przygotowaniu:

  • Format PNG, SVG lub GIF dobrze nadaje się do schematów, wykresów i innych grafik o ostrych krawędziach.
  • Format JPG idealnie nadaje się do zdjęć.

Wstawiając obraz do artykułu należy także pamiętać o optymalizacji obrazu, która ma wpływ na SEO:

  • Umieszczaj obraz w odpowiednim rozmiarze – Nie umieszczaj ogromnych plików pomniejszonych w źródle HTML.
  • Kompresuj obrazy, aby były mniejsze.
  • Stosuj nazwy plików opisujące zawartość zdjęcia („buty-nike.jpg” zamiast „DCM_001244.jpg”)
  • Do zdjęć dodawaj opis poprzez atrybut ALT opisujący krótko zawartość zdjęcia.

#13 – Wideo w treści artykułu

Wstawienie filmu wideo wewnątrz artykułu podnosi jego atrakcyjność dla czytelnika. Pozwala też pozycjonować sam filmik, jeżeli osadzamy go z YouTube:

Wstawianie wideo z YouTube w treść artykułu

#14 – Spis treści artykułu

Jeżeli nasz tekst jest bardzo długi i podzielony na śródtytułu, można pokusić się o wstawienie spisu treści na początku artykułu. Ma to pozytywny wpływ na SEO, jednak wymaga drobnej znajomości HTML:

Do nagłówków dodajemy identyfikator (np. id=”unikalna-tresc”), a w spisie treści wstawiamy link do kotwicy #unikalna-tresc, która właśnie wskazuje nam nagłówek o takim id. Przykład poniżej:

Spis treści w HTML

#15 – Najważniejszy jest czytelnik

Najważniejsze, aby pisząc tekst pod SEO nie zapominać, że najważniejszy jest czytelnik! To dla niego ten tekst powinien powstać, a nie dla robota wyszukiwarki. Dlatego jeżeli podczas pisania tekstu zgodnie z SEO mamy jakieś wątpliwości czy coś zrobić tak, czy inaczej, warto zastanowić się co będzie lepsze dla czytelnika.

A Ty jakie stosujesz zabiegi, aby tekst dobrze pozycjonował się w Google? Napisz w komentarzu!

Opublikowano w Blog SEO: , aktualizacja: