Brief dla copywritera: co to, po co i dla kogo?

brief dla copywirtera Blob

Na blogu Redseo pojawiło się już pokrewne zagadnienie do tytułowego, czyli brief marketingowy. W tamtym artykule wyjaśniałam, po co sporządza się i wypełnia taki dokument między stronami umowy, czyli w naszym przypadku agencją Redseo a klientem prowadzącym sklep internetowy lub inny biznes online. Brief dla copywritera to często bagatelizowany (a szkoda!) dokument, który usprawnia kontakt i współpracę między twórcą treści a klientem.

Jak go sporządzić, co powinno się w nim znaleźć, w jaki sposób ułatwia pracę i relację między stronami? O tym będę opowiadać w poniższym artykule. Zapraszam.

Co to jest brief dla copywritera?

Szumnie nazywany dokumentem, może być też notatką, która zawiera informacje niezbędne do stworzenia dobrego tekstu na zlecenie klienta.

Brief (ang. krótki, streszczenie) to dokument zawierający informacje o zleceniu napisania treści przez copywritera dla klienta. Zawiera potrzebne informacje o zleceniu, jego charakterze, terminie realizacji, długości, cenie/stawce itp., co porządkuje komunikację między stronami.

Dobry brief dla copywritera to może być zaledwie jedna strona, na której mieszczą się dane stron, treść zlecenia oraz dodatkowe wytyczne. Za sprawą dobrego briefu copywriter jest w stanie przygotować zlecenie zgodnie z zaleceniami, w terminie i w zgodzie z wizją klienta.

To dokument, który zabezpiecza obie strony. Klient przekazuje copywriterowi swoje określone wymagania, a twórca treści nie musi „błądzić” – dokładnie wie, czego oczekuje od niego zleceniodawca.

Niweluje to ryzyko nieporozumień oraz często eliminuje dodatkowe pytania, które copywriter musiałby zadać, nie mając briefu.

Co zawiera dobrze napisany brief dla copywritera?

Zasygnalizowałam już, co między innymi zawiera brief. Jednak to, o czym pisałam, to nie wszystko. Dokument powinien zawierać formalne dane stron, a także wskazówki dotyczące pracy kreatywnej copywritera.

Klienci nie lubią tworzyć ani wypełniać briefu, bo wymaga on od nich poświęcenia dłuższej lub krótszej chwili na określenie swoich oczekiwań. Okazuje się, że często jest to wymagające zadanie. 🙂

Wymaga spojrzenia z pewnego dystansu na swój biznes. Czym zajmuje się Twoja firma? Jakie ma konkretne cele? Jaki jest cel treści na stronie lub w e-sklepie? Czym wyróżniasz się wśród konkurentów?

Pamiętaj jednak, że nie musisz sam pisać elaboratu dla copywritera. Wystarczy wymienić w podpunktach swoje oczekiwania względem artykułu, opisu czy innego tekstu. Nawet najkrótsza notatka pomoże w realizacji zlecenia.

Co powinien zawierać idealny brief?

  • Dane stron;
  • Treść zlecenia, rodzaj tekstu;
  • Termin wykonania;
  • Koszty/stawki;
  • Preferowana długość tekstów;
  • Cel tekstu;
  • Informacje o marce/firmie;
  • Preferowany styl, język, sposób zwracania się do odbiorcy (np. zwroty do czytelnika w drugiej osobie liczby pojedynczej);
  • Grupa docelowa klienta (persona zakupowa);
  • USP, czyli cechy wyróżniające markę na tle innych;
  • Elementy obowiązkowe, które powinny znaleźć się w tekście;
  • Dodatkowe wskazówki odnośnie do oferty czy samego zlecenia.

Wszystkie powyższe dane pomagają w realizacji zamówienia.

Jeśli chcesz, aby Twoje zlecenie zostało na pewno wykonane na czas, zgodnie z Twoją wizją i było warte swojej ceny, musisz zadbać o brief. To w nim przekazujesz informacje o Twojej firmie, które mogą być przydatne dla copywritera, to w nim wskazujesz, czego oczekujesz od zleconych treści i pokazujesz, czym wyróżniasz się na tle konkurencji.

Brak zaleceń owocuje często słabą jakością treści bądź poprawkami, których z łatwością można by uniknąć. Warto napisać brief, by uniknąć dodatkowych spotkań, telefonów czy nieporozumień.

Zła sława słabych copywriterów

Wiesz, skąd wzięła się zła sława copywriterów? Jest wspólnym dziełem ich samych oraz zlecających im teksty klientów. Brzmi fatalnie. A mogłoby być zupełnie inaczej.

Copywriter, który nie pyta o szczegóły projektu, nie chce poznać punktu widzenia klienta ani nie chce znać miejsca publikacji treści, to nie jest dobry copywriter.

Klient, który nie dba o to, czy copywriter ma wystarczające informacje do wykonania zlecenia, który nie podsuwa twórcy treści wskazówek dotyczących obowiązującej komunikacji marki, który nie chce wypełnić briefu, to klient, któremu tak naprawdę nie nie zależy na jakości treści.

Stworzenie tekstu to tak naprawdę współpraca między klientem a copywriterem. Brief pozwala uniknąć wielu błędów i przyspiesza pisanie na zadany temat. Brief to wizytówka klienta, który pokazuje, czy zna własną markę, jej potrzeby, kierunek rozwoju oraz cel tekstów.

A co, jeśli nie wypełnisz briefu?

Wielu przedsiębiorców zleca treści copywriterom, mówiąc:

Poproszę taki i taki tekst na stronę internetową/blog, ma porywać i sprzedawać.

Często prawdziwa komunikacja między stronami nie zawiera wiele więcej słów. Copywriter (o ile oczywiście przyjmie takie zlecenie) zostaje z brakiem jakichkolwiek cennych informacji ze strony klienta. Straszy przed nim pusty dokument tekstowy, a potem, gdy deadline goni, zapełnia tę pustą stronę równie pustą treścią.

Nic dziwnego, że zleceniodawca jest potem niezadowolony. Jednak sam nie dopilnował, by napisać brief, by podać wskazówki i w jakikolwiek sposób zaangażować się w naprowadzenie copywritera na odpowiednią ścieżkę.

Efektem jest niskiej jakości content wypełniający stronę www czy opisy kategorii oraz opisy produktów.

Bez wymienionych wyżej informacji copywriter tak naprawdę nie ma podstaw, by napisać dla Ciebie wyjątkowy i naprawdę dobry tekst. Giniesz w tłumie innych, podobnych zleceniodawców, a co za tym idzie, Twoja internetowa oferta nie wyróżnia się niczym.

Ważnym aspektem jest tzw. klątwa wiedzy, która dopada często specjalistów. To, czym się zajmujesz, jest dla Ciebie oczywiste. Pamiętaj jednak, że copywriter niekoniecznie zna na wylot Twoją branżę i nie czyta Ci w myślach. Dlatego brief potraktuj też jako instrukcję, wprowadzenie do najważniejszych informacji o Twojej działalności.

Bez wskazówek o USP, o tym, w jaką grupę docelową chcesz celować, o tym, że pozyskujesz wyjątkowe surowce lub że wykorzystujesz nowoczesną lub szczególną technologię produkcji, copywriter napisze tekst, jakich wiele. Dlatego tak ważne jest, abyś przekazał twórcy treści wszystkie wymienione wyżej informacje.

Jak wygląda praca z briefem?

Idealny brief to taki, który nie został wypełniony przez klienta na kolanie. A widać, kiedy był tak wypełniony. 🙂

Co więcej, forma briefu może wyglądać różnie. Czasem jest ujmowana w formę rozmowy, podczas której klient udziela copywriterowi informacji na temat zamawianej treści. To nieco bardziej ryzykowne, bo lepiej mieć brief na piśmie, bo daje to zabezpieczenie dla obu stron.

Ten wspomniany idealny brief pozwala na stworzenie dobrych treści, odpowiednie formatowanie tekstu, skonstruowanie przekonujących opisów produktów itp.

Jeśli nawiązujesz współpracę z agencją, najpewniej zaopiekuje się Tobą zespół specjalistów. Przy realizacji zlecenia będzie potrzebne wsparcie specjalisty SEO oraz copywritera bądź content writera.

Specjalista SEO sporządzi listę słów kluczowych oraz wskazówki SEO, z kolei zadaniem copywritera będzie wykorzystać słowa kluczowe (inaczej frazy), na ich podstawie stworzyć nagłówki oraz całość zamawianego tekstu.

Bardzo często istotne jest docelowe miejsce publikacji treści, dzięki czemu można dostosować zawartość artykułu do wymogów bądź stylu nie tylko klienta, ale też ostatecznej lokalizacji tekstu.

Dobry brief dla copywritera sprawia, że twórca treści nie musi zalewać Cię wiadomościami i pytaniami. Wszystko, co istotne dla danego typu treści znajduje w briefie. Doświadczony copywriter docenia brief od klienta, bo wie, że dużo łatwiej i szybciej można z nim stworzyć bazę dobrych tekstów.

Brief copywritera: korzyści dla copy i dla klienta

Brief dla copywritera to nie tylko strata cennego czasu klienta, jak sądzą niektórzy. To przede wszystkim inwestycja w dobrą treść na stronie klienta:

  • Wysokiej jakości treść to element dziedziny, jaką jest content marketing. Jest ona nie bez znaczenia dla SEO, dlatego warto poświęcić chwilę na wypełnienie briefu lub skonstruowanie notatki z oczekiwaniami.
  • Zdarza się, że klient zlecający tekst później usilnie zmienia jego treść, wykreślając niekiedy całe fragmenty, dobrane nagłówki itp. Warto pamiętać, że w tekście SEO istotne są frazy kluczowe, których używa copywriter dla Twojej korzyści. Dlatego niektóre wyrażenia lub wyrazy muszą w nim pozostać. 
  • Napisanie tekstu przez copywritera to efekt połączenia zasad webwritingu z Twoją wizją. Dodatkowo twórca tekstów optymalizuje teksty tak, by były przyjazne dla odbiorcy. Tworzenie tekstu na zamówienie ma trochę wspólnego z gimnastyką, a nawet akrobacją, bo musi połączyć w zgrabną całość wiele (niekiedy niezbornych) elementów.

Podsumowanie informacji na temat briefu

Podsumujmy wszystkie powyższe wiadomości. Brief dla copywritera to dokument lub notatka zawierająca informacje na temat zlecanego zamówienia na tekst lub paczkę tekstów. Zawiera wskazówki, co powinno znaleźć się w tekście, formę rozliczenia, termin realizacji itp.

By zrealizować zamówienie, nawiązujesz współprace z copywriterem lub zespołem SEO. Możesz też wybrać agencję, np. Redseo, gdzie jako klient, będziesz pod opieką specjalistów.

Napisanie tekstu to praca kreatywna, ale oparta o pewne elementy bardziej techniczne, takie jak SEO i słowa kluczowe. Twoje wskazówki na temat zlecenia wpływają na efekt, np. na ostateczny wydźwięk tekstu i jego jakość.

Wynik pracy copywritera to treści przeznaczone m.in. na strony klienta, a same treści to część content marketingu.

Wiesz już, co powinien zawierać brief dla copywritera, wiesz, czemu służy i jakie korzyści przynosi. Nie pozostaje mi nic innego, jak zaprosić Cię do kontaktu, by wspólnie pracować nad Twoim contentem. 

Opublikowano w Blog Copywriting: , aktualizacja: