Aktualizacja strony WWW – o czym pamiętać przy Google Ads i SEO?

Aktualizacja strony WWW Blob

Wdrożenie nowej wersji strony internetowej to wydarzenie z którym każda firma spotyka się przynajmniej raz na kilka lat. Technologie i możliwości stron WWW zmieniają się w zawrotnym tempie, dlatego warto odświeżać także swoją firmową stronę WWW. W tym artykule dowiesz się na co zwracać uwagę podczas aktualizacji strony WWW do nowej wersji pod kątem reklam Google Ads oraz SEO.

Poniższy artykuł dotyczy sytuacji gdy wdrażasz zupełnie nową wersję strony internetowej, zachowując tą samą domenę (adres strony). To znaczy, odświeżasz stronę, ale jej adres pozostaje bez zmian.

Zmiana domeny to temat na osobny artykuł 🙂

Aktualizacja strony WWW – spis treści:

Bezpieczeństwo czyli certyfikat SSL

Jeżeli Twoja stara strona internetowa nie posiadała certyfikatu SSL, to wdrożenie certyfikatu SSL podczas odświeżenia strony internetowej jest świetną okazją. Certyfikat SSL zapewnia bezpieczne i szyfrowane połączenie poprzez protokół HTTPS, pomiędzy użytkownikiem i stroną internetową.

Aktualnie Google poniekąd wymusza stosowanie certyfikatów SSL, nie tylko w sklepach internetowych lecz także na firmowych stronach internetowych. Jeżeli zbierasz kontakty od klientów poprzez formularz kontaktowy na stronie, zobaczą oni ostrzeżenie o niebezpieczeństwie na stronie, która nie posiada certyfikatu SSL.

Certyfikat SSL / HTTPS

Koszt podstawowego certyfikaty SSL to kilkadziesiąt złotych rocznie. Możesz go zakupić w firmie w której masz wykupiony hosting lub domenę.

Adres strony z “www” czy bez “www”

Z pozoru błaha sprawa, jednak dla Google bardzo dużą różnicę robi czy Twój serwis działa pod adresem “www.mojastrona.pl” czy po prostu “mojastrona.pl”. Dla Google są to dwa oddzielne adresy, dlatego dobrą praktyką SEO jest wybór jednej z tych wersji i jej konsekwentne używanie.

Co to jest SEO? Sprawdź nasz osobny artykuł dotyczący tego zagadnienia.

Strona powinna zostać wykonana w taki sposób, aby zawsze automatycznie przekierowywała na prawidłową i przyjętą wersje adresu. Także wszystkie linki na stronie powinny uwzględniać wybraną wersję.

Niedobra dla SEO, a czasem także dla wygody użytkownika, jest sytuacja gdy strona dostępna jest jednocześnie tymi dwoma adresami strony.

Przekierowania podstron i aktualizacje linków

Nowa strona internetowa to także często nowe treści oraz zupełnie inna struktura linków. Chodzi tu oczywiście o adresy URL podstron.

W takiej sytuacji bardzo ważne jest przygotowanie przekierowań starych podstron na odpowiadające im nowe adresy podstron. Rekomendowane jest tutaj zastosowanie przekierowań HTTP/301, które informują Google, że dana podstrona na stałe zmieniła swój adres.

Dzięki temu Google zrozumie, że nie jest to coś zupełnie nowego, a jedynie nowsza wersja poprzedniej treści. W dużej mierze pozwoli to zachować dotychczasowe pozycje i widoczność w wyszukiwarce Google, co jest kluczowe dla SEO.

Jest to także bardzo istotne z punktu widzenia kampanii reklamowych w systemie Google Ads czy innych skierowanych na stronę. Może się bowiem zdarzyć, że jakieś kampanie reklamowe kierują na niedziałające już strony. Nie koniecznie musi to być wina specjalisty od reklam, może się tak zdarzyć na przykład przy dynamicznej kampanii Google DSA.

Jeżeli Twoja strona internetowa jest dosyć rozbudowana, zawiera setki czy tysiące podstron, warto skorzystać z oprogramowania SEO, które potrafi przeskanować stronę i stworzyć listę stron do przekierowania. Aktualizacja struktury linków i wykonanie odpowiednich przekierowań HTTP/301 to zazwyczaj zadanie dla specjalisty SEO.

Stare obrazki i pliki na stronie

Aktualizując stronę internetową możemy nieświadomie usunąć pewne cenne pliki, które potrafią przyciągać użytkowników na naszą stronę www. Mogą to być na przykład obrazy, zdjęcia czy rysunki, które dobrze wypozycjonowały się w wyszukiwarce obrazów Google.

Innym przykładem mogą być dokumenty PDF, prezentacje czy inne pliki do pobrania, które mogą zostać zmienione lub usunięte przy aktualizacji wersji strony. Warto o to zadbać i uzgodnić wcześniej z wykonawcą strony co zrobić z tymi plikami.

Mapa strony w XML

Dobrą praktyką SEO jest stosowanie map witryny w formacie XML. Są to tak zwane site-mapy, zawierające listę wszystkich podstron serwisu. Korzystają z nich wyszukiwarki takie jak Google aby lepiej zrozumieć strukturę strony, ważność informacji oraz wyłapywać nowe treści.

Podgląd mapy strony XML w Google Search Console

Podgląd mapy strony XML w Google Search Console

Sposób generowania mapy witryny w XML zależy od systemu na jakim zbudowano stronę, może więc wyglądać inaczej w każdym przypadku. Samą mapę witryny XML zgłasza się w narzędziu Google Search Console i zazwyczaj zajmuje się tym specjalista SEO.

Responsywność strony

Obecnie większość ruchu w Internecie pochodzi z urządzeń mobilnych (smartfonów), a samo Google w pierwszej kolejności analizuje strony WWW przez pryzmat mobile. Nie ma więc już miejsca dla stron niedostosowanych do smartfonów.

Strona responsywna to taka, która potrafi zmieniać swój wygląd zależnie od wielkości ekranu na jakim jest oglądana. Trochę inaczej wygląda na komputerze, a trochę inaczej na smartfonie.

Test dostosowania strony do urządzeń mobilnych

Test dostosowania strony do urządzeń mobilnych

Przed uruchomieniem nowej wersji strony warto “przeklikać” ją ręcznie zarówno na komputerze jak i na smartfonie. Dodatkowo dobrą praktyką jest kontrola responsywności strony za pomocą specjalnych narzędzi, na przykład testu optymalizacji pod mobile od Google.

Szybkość działania strony internetowej

Podobnie jak responsywność strony, także optymalizacja jej szybkości to działania, które warto wykonać wdrażając nową stronę internetową.

Podstawowe techniki przyspieszania strony internetowej to między innymi:

  • Stosowanie pamięci tzw. “cache”.
  • Optymalizacja obrazów.
  • Minifikacja skryptów JS i arkuszy stylów CSS.
  • Minimalizacja odwołań do plików (im mniej plików pobiera strona tym szybciej).
  • Optymalizacja zapytań do bazy danych i skryptów po stronie serwera.

GTMetrix - szybkość działania strony internetowej

GTMetrix – szybkość działania strony internetowej

Warto wykorzystać darmowe narzędzia, które analizują szybkość działania strony i proponują rozwiązania na jej przyspieszenie:
Google PageSpeed, WebPageTest czy GTmetrix.

Analityka internetowa

Wdrażając nową wersję strony internetowej, często zapomina się o analityce internetowej, której celem jest mierzenie skuteczności strony internetowej i ruchu użytkowników.

Kilka najczęstszych błędów związanych z analityką przy nowej stronie www:

  • Brak kodu Google Analytics, który był na poprzedniej wersji strony.
  • Wklejenie starej wersji kodu Google Analytics ze starej strony do nowej – kod Google Analytics zmieniał się kilkukrotnie w ostatnich latach.
  • Niedziałające cele w Google Analytics, spowodowane zmianą adresów URL podstron.
  • Brak śledzenia zdarzeń (eventów), które były śledzone na starej stronie ale nie przeniesiono ich kodów na nową stronę.
  • Niedziałające listy remarketingowe, oparte na adresach URL lub zdarzeniach.

Wtyczka Google Tag Assistant

Wtyczka Google Tag Assistant do kontroli podłączonych skryptów Google

Nowa strona internetowa to także dobra okazja aby rozważyć wdrożenie Google Tag Manager zamiast zwykłego kodu Google Analytics.

Aktualizacja reklam Google Ads

Nawet jeżeli wykonałeś wspomniane wcześniej przekierowania starych adresów podstron na nowe, także należy zaktualizować je w kampaniach Google Ads. Dobrą praktyką jest bowiem kierowanie użytkownika bezpośrednio na podstronę, pomijając zbędne przekierowania.

Poza zaktualizowanie linków w słowach kluczowych i tekstach reklam, kluczowa jest także aktualizacja linków URL w rozszerzeniach reklam, na przykład w rozszerzeniu linków do podstron. Jest to szczegół o którym łatwo zapomnieć.

Jeżeli treści na nowej stronie internetowej uległy zmianie, oferta firmy się odświeżyła, należy także rozważyć odświeżenie tekstów reklamowych, tak aby były spójne z treścią strony internetowej. Może nawet warto całkowicie przebudować kampanie lub przygotować nową strategię, jeżeli zmiany strony internetowej były znaczne.

Kontroluj sytuację z Google Search Console

Google Search Console to podstawowe i bezpłatne narzędzie, do którego powinien zaglądać każdy właściciel strony internetowej. Można w nim zgłosić wyżej wspomnianą mapę witryny w pliku XML. Co ważniejsze, w tym narzędziu Google przekazuje wszelkie informacje o problemach z Twoją witryną.

Jeżeli więc występują problemy na Twojej stronie, Google zasygnalizuje to w panelu narzędzia Google Search Console. Mogą to być problemy z niedziałającymi podstronami, obrazkami, brakiem dostosowania strony do smartfonów, błędy w mapach XML i inne techniczne aspekty.

Nawet jeżeli na co dzień nie masz czasu aby zaglądać do panelu Google Search Console, warto jednak zaglądać tam regularnie w trakcie i jakiś czas po aktualizacji nowej wersji strony internetowej. Wiele błędów i ostrzeżeń może bowiem pojawić się dopiero po jakimś czasie od zmiany strony.

Podsumowanie

Powyższe zestawienie to jedynie podstawowe i najważniejsze elementy wymagające kontroli i aktualizacji przy odświeżaniu strony internetowej firmy. Jestem ciekaw na jakie problemy trafiłeś Ty podmieniając swoją firmową stronę www lub sklep internetowy? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu poniżej!

Zapoznaj się także z naszą ofertą SEO dla e-commerce!

Foto: fullvector – pl.freepik.com

Opublikowano w Blog Google Ads: , aktualizacja: