Reklamy dynamiczne w Google (DSA) jako sposób na długi ogon w ecommerce
Pojęcie długiego ogona (ang. long tail) pojawiło się w 2004 roku za sprawą Chrisa Andersona, który w swojej publikacji opisał ciekawe zjawisko. Zaobserwował, że w przypadku bardzo dużego asortymentu produktów większy przychód generują pojedyncze, rzadko poszukiwane produkty, które finalnie dają większe dochody niż te najpopularniejsze towary.
Mówi się, że zasada długiego ogona jest zaprzeczeniem popularnej zasady Pareto, w której najczęściej wykorzystuje się proporcję 80/20, czyli np. 80% zysków przynosi 20% klientów lub 80% sprzedaży generuje 20% produktów.
W praktyce proporcje te mogą się różnić, jednak chodzi o zasadę zgodnie z którą mniejsza część nakładów generuje większą część rezultatów.
Dzisiaj zasada długiego ogona kojarzy się głównie z pozycjonowaniem (SEO) z uwagi na to, że często wykorzystuje się ją na przykład w mniejszych biznesach, z mniejszym budżetem marketingowym, gdzie nie ma wystarczających środków by osiągnąć pożądane efekty na najpopularniejsze słowa kluczowe dla konkretnego biznesu.
Przenosząc zasadę długiego ogona na pozycjonowanie wykorzystuje się mniej popularne frazy, które generują większy ruchu. Jest to zwykle duża liczba fraz rzadziej używanych, ale bardziej złożonych i sprecyzowanych niż te tzw. topowe.
W tym przypadku istotna jest optymalizacja strony pod „długi ogon” i tak, aby była ona bardziej przyjazna dla robotów Google, co pozwoli podnieść pozycję strony i jednocześnie ukierunkować wyszukiwania na ofertę sklepu internetowego czy strony.
Alternatywą dla pozycjonowania long tail mogą być dynamiczne reklamy w wyszukiwarce (ang. Dynamic Search Ads – DSA) w systemie reklamowym Google Ads. Czym są reklamy dynamiczne i jak je skonfigurować dowiesz się z naszego wcześniejszego artykułu do którego odsyłam tutaj.
Jeśli prowadzisz już kampanie Google AdWords w sieci wyszukiwania warto do swojej strategii dodać również reklamy dynamiczne w wyszukiwarce. Dzięki nim dotrzesz do użytkowników, którzy szukają konkretnych produktów, o których być może nie pomyślałeś lub nie przewidziałeś i nie przygotowałeś tak precyzyjnych słów kluczowych w swojej kampanii AdWords.
Użytkownicy sklepów internetowych często wyszukują konkretnych modeli urządzeń, czy produktów, przez co przygotowanie kampanii AdWords z uwzględnieniem bardzo rozbudowanych nazw, czy cech produktów byłoby trudne i z pewnością czasochłonne.
Jeśli zdecydujesz się przygotować kampanię na bardziej precyzyjne słowa kluczowe może się okazać, że Google uzna takie słowa za mało popularne i zostaną one opatrzone statusem “Mała liczba wyszukiwań”.
Będzie to oznaczało, że napracowałeś się na marne, ponieważ użytkownicy rzadko wyszukują takie hasła, przez co Google niechętnie wyświetli takie reklamy.
Posłużę się przykładem – załóżmy, że interesuje Ciebie zakup 55-calowego telewizora marki Samsung z matrycą led i zakrzywionym ekranem o rozdzielczości 4K. Masz ściśle sprecyzowane wymagania, więc nie będziesz szukał takiego telewizora wpisując w wyszukiwarkę Google ogólnych słów, jak np.“telewizor 55 cali”.
Wybierzesz raczej bardziej sprecyzowane słowa, jak np. “telewizor 55 calowy samsung led 4k curved”, czy “telewizor 55 cali samsung led 4k zakrzywiony ekran”, ponieważ zależy Tobie na tym, by szybko znaleźć to czego poszukujesz i nie tracić czasu na przeglądanie kolejnych stron.
Patrząc z drugiej strony, jeśli działasz w branży ecommerce i chciałbyś zareklamować wyżej wymieniony produkt za pomocą kampanii Google AdWords na wyszukiwarkę, to może się okazać, że rozbudowane słowa takie jak np. “telewizor 55 calowy samsung led 4k curved” Google uzna za rzadko wyszukiwane. Wówczas pojawi się oznaczenie, o którym wspominałam wyżej, i mimo tego, że wiesz, że klienci mogą w ten sposób szukać konkretnego produktu reklama się nie wyświetli.
Mała liczba wyszukiwań
W takich właśnie przypadkach Google przychodzi z rozwiązaniem w postaci dynamicznych reklam w wyszukiwarce. Z uwagi na to, że w tego typu kampanii AdWords nie musisz dodawać konkretnych słów kluczowych (reklamy generowane są automatycznie na podstawie Twojej witryny i pasujących wyszukiwań), Twoje reklamy mogą wyświetlić się również na te niepopularne, niszowe frazy.
Dzięki kampanii DSA dotrzesz do klientów, którzy mają ściśle sprecyzowane cele i wyszukują konkretnych produktów, przez co jest wyższe prawdopodobieństwo, że klikną w reklamę i kupią produkt w Twoim sklepie internetowym.
Korzystając z reklam DSA dzięki raportowi wyszukiwanych haseł dowiesz się, jak klienci Twojego sklepu internetowego wyszukują produktów z oferty i będziesz mógł wykorzystać te informacje w swoich dalszych działaniach marketingowych.
Przewagą kampanii DSA nad pozycjonowaniem na długi ogon (long tail) jest z pewnością to, że w przypadku reklam dynamicznych płacisz tylko za kliknięcie w reklamę.
Oznacza to, że jeśli Twoja reklama wyświetli się, ale nie zostanie kliknięta nie zostanie pobrana opłata z Twojego konta AdWords w odróżnieniu od pozycjonowania, gdzie jest najczęściej z góry ustalona kwota, którą musisz zapłacić za tę usługę.
Ponadto w przypadku kampanii dynamicznych w wyszukiwarce nie musisz długo czekać na efekt. Wystarczy, że zasilisz konto AdWords, skonfigurujesz kampanię i po akceptacji reklam możesz już zbierać wartościowy ruch w swoim sklepie internetowym.
Jeśli zależy Ci na promocji swojego sklepu ecommerce to z pewnością korzystasz (lub będziesz korzystał w przyszłości) z reklamy produktowej (Zakupy Google). Łącząc tę formę reklamy AdWords z dynamicznymi reklamami w wyszukiwarce masz szansę zwiększyć zasięg swojej reklamy, ponieważ oprócz obrazków z reklamy produktowej, może pojawić się również reklama tekstowa w wyszukiwarce.
Jak już wiesz z powyższych informacji reklama DSA może wyświetlić się także na bardziej niszowe słowa kluczowe – patrz przykład poniżej. Takie połączenie dwóch typów kampanii pozwoli Ci lepiej pokazać swoje produkty klientom i dzięki temu zwiększyć sprzedaż.
Przykład połączenia kampanii produktowej z reklamami dynamicznymi w wyszukiwarce
Podsumowanie
Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce są dobrą alternatywą dla pozycjonowania long tail, którą warto wykorzystać w swojej strategii marketingowej chociażby ze względu na to, że w połączeniu z innymi typami reklam Google AdWords daje naprawdę duże możliwości zaprezentowania swojej oferty potencjalnym klientom, a dzięki temu masz szansę na zwiększenie ruchu w swoim sklepie internetowym i tym samym osiągnięcie wyższych przychodów ze sprzedaży.