Wizytówka NAP dla biznesu: co to, ile kosztuje i jak założyć?

wizytówka NAP dla biznesu Blob

Prowadzenie biznesu w trzecim dziesięcioleciu XXI wieku wymaga obecności w internecie. Ta obecność może przejawiać się zarówno w prowadzeniu profili w mediach społecznościowych, strony internetowej lub sklepu online, ale nie tylko. Wizytówka NAP to jeden ze sposobów na przedstawienie się w sieci i dotarcie do klientów.

W tym artykule przedstawię Ci, czym jest wizytówka NAP, jakie stoi przed nią zadanie, jak ją stworzyć, ile kosztuje i wiele innych. Zapraszam Cię do lektury – dowiesz się więcej o przydatnych działaniach w internecie.

Co to jest wizytówka NAP?

NAP to skrót od „Name, Address, Phone” (Nazwa, Adres, Numer telefonu) i stanowi trójelementowy zestaw informacji identyfikujących firmę. Innymi słowy jest wizytówką firmy, z tym że nie jest papierowym kartonikiem, a wirtualnym zestawem danych teleadresowych i nie tylko.

O tym, co musi i może znaleźć się w wizytówce NAP przeczytasz w dalszej części artykułu. 

Wskazówki:

  • Podana nazwa firmy powinna być nazwą pełną i prawidłową.
  • Adres zgodny z faktyczną siedzibą lub informacja o braku siedziby stacjonarnej.
  • Numer telefonu komórkowy, stacjonarny lub oba. Jeśli zachodzi taka konieczność, możesz podać ich więcej – na przykład do różnych działów odpowiadających za różne kwestie (przykład: numer do konsultanta od sprzedaży detalicznej i osobny do sprzedaży hurtowej).

Można pokusić się o stwierdzenie, że NAP wizytówka jest znacznie bardziej przydatna i zachęcająca od tradycyjnej. W tamtej znajduje się minimalna liczba informacji i na dodatek… nie są one klikalne. 🙂

Na korzyść wirtualnej wersji wpływa to, że jest bardziej rozbudowana, niż klasyczna wersja, możesz ją aktualizować i rozbudowywać, a ponadto nie musisz gonić za klientem w świecie rzeczywistym. Dzięki Twoim sprytnym działaniom w zakresie marketingu internetowego klient sam ją znajdzie.Obecnie skrót NAP rozwija się często do NAP+W, gdzie W oznacza „Website”. Taki znak czasów, bo teraz trudno o firmę, która nie prowadzi swojej strony www.

NAP a lokalne SEO

Pozycjonowanie stron internetowych to jeden z najważniejszych elementów obecności biznesu w sieci. SEO, czyli optymalizacja techniczna pod kątem wyszukiwarek, ma wiele wspólnego z zagadnieniem wirtualnych wizytówek. Jeśli nie wiesz, co to jest SEO, sięgnij po wiedzę do naszego wpisu na ten temat.

Lokalne SEO, o którym również przeczytasz wyczerpujący artykuł na blogu Redseo, wykorzystuje informacje umieszczane na wizytówkach.

Wizytówki NAP pozwalają wyszukiwarkom precyzyjnie zlokalizować i zaindeksować przedsiębiorstwa dzięki informacjom teleadresowym. To wpływa na ich widoczność w wynikach wyszukiwania lokalnego.

Takie działanie jest szczególnie przydatne dla małych i lokalnych firm. Jest to dla nich kluczowy element zdobywania uwagi potencjalnych klientów.

Ważne jest, by w wizytówce pojawił się aktywny link do Twojej firmowej strony. Upewnij się, że nie jest oznaczony znacznikiem nofollow.

Jakie dane znajdują się w zoptymalizowanej wizytówce NAP?

Przede wszystkim – aktualne i prawdziwe dane firmy!

Warto dokładnie sprawdzić, czy na Twojej wizytówce znajdują się aktualne dane firmy i czy zgadzają się we wszystkich dostępnych źródłach – np. w KRS, na stronie internetowej oraz właśnie wizytówce.

Spójność udostępnionych danych jest ważna zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Co więcej, podanie spójnych danych zwiększa wiarygodność firmy w oczach użytkowników. Chaos w podanych informacjach wzbudza nieufność.

Pamiętaj, by w swojej wizytówce umieścić takie cenne informacje, jak:

  • Pełna nazwa firmy,
  • Adres firmy,
  • Numer telefonu,
  • Godziny otwarcia,
  • Adres strony www,
  • Linki do profili w mediach społecznościowych,
  • Krótki opis działalności firmy.

Jeśli jest taka możliwość (w wizytówce GMB jest), dodawaj aktualizacje w postaci wpisów czy wpisów ze zdjęciami.

Co więcej, w wizytówce Google duże znaczenie mają także opinie publikowane przez klientów (choć swój komentarz dotyczący Twojej działalności może pozostawić tak naprawdę ktokolwiek).

Jeśli chcesz wiedzieć, jak radzić sobie z fałszywymi lub negatywnymi opiniami, mamy coś dla Ciebie. Negatywne opinie lub fałszywe recenzje to zmora, z którą trzeba umieć sobie poradzić. Możesz też zadać sobie pytanie, czy da się usunąć opinię z Google Maps. O tym też pisaliśmy.

Jakie wizytówki NAP możesz stworzyć dla swojego biznesu?

Na pewno są Ci znane wizytówki Google, czyli Google My Business, które są zdecydowanie najpopularniejsze. Warto jednak wiedzieć, że to niejedyne dostępne wizytówki, które możesz założyć.

Jakie wirtualne wizytówki firmy możesz utworzyć?

  • Google Moja Firma (inaczej: wizytówka Google, Google My Business) i Mapy Google;
  • Bing Places for Business
  • Yelp
  • Targeo
  • Panorama Firm
  • GumTree
  • Gratka
  • Zumi
  • i w innych miejscach.

Najpopularniejsza jest oczywiście wizytówka Google, gdzie na samej górze znajdziesz właśnie informacje NAP (nazwa, adres, telefon), a także dodatkowe dane i aktualizacje, w tym odnośnik do Map Google:

wizytówka NAP w Google
Redseo – wizytówka Google

Swoją przestrzeń na darmową wizytówkę oferuje też Bing:

Wizytówka NAP w Bing
Przykład wizytówki w Bing Places for Business

Zobacz, jak może wyglądać Twoja wizytówka w Targeo:

wizytówka NAP - Targeo
Wizytówka NAP w serwisie Targeo

Jeśli chcesz umocnić swoja pozycję w sieci, przeszukuj bazy przedsiębiorstw, dołączaj do regionalnych list firm, a przede wszystkim sięgaj po najpopularniejsze rozwiązania, np. w postaci wizytówki Google.

Korzyści posiadania wirtualnej wizytówki w wyszukiwarce Google

Widoczność w SERP-ach

Poprawnie zoptymalizowana wizytówka NAP zwiększa szanse firmy na zajęcie wysokich pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwarek. Jest to szczególnie przydatne w przypadku zapytań związanych z konkretnym obszarem geograficznym.

Dla lokalnych przedsiębiorstw, to doskonały sposób na wyróżnienie się w tłumie i dotarcie do potencjalnych klientów w najbliższym otoczeniu.

Większość z nas korzysta wielokrotnie w ciągu dnia z telefonu komórkowego. Gdy jesteśmy w swoim mieście i tak często szukamy dojazdu do niektórych punktów. Będą w obcej miejscowości – tym bardziej wykorzystujemy smartfony do wyszukiwania miejsc noclegu, restauracji czy atrakcji.

Dlatego prawidłowo i starannie stworzona wizytówka przybliża Cię do potencjalnego klienta.

Budowanie zaufania klientów do firmy

Klienci oczekują szybkiego dostępu do informacji kontaktowych firm. Poprawna wizytówka w internecie zapewnia im łatwy dostęp do kluczowych danych. To buduje zaufanie i ułatwia podejmowanie decyzji, np. zakupowych.

Dla wielu klientów klarowność i dostępność informacji kontaktowych są kluczowymi kryteriami przy wyborze usługodawcy.

Miej to na uwadze, tworząc swoją wizytówkę Google. Warto pamiętać też o tym, o czym wspominałam w poprzednim podpunkcie – wizytówki bardzo często przydają się ludziom korzystającym ze smartfonów. Dlatego zadbaj o jej przejrzystość. Dzięki temu nawet na małym ekranie telefonu klient szybko Cię znajdzie.

Obok budowania zaufania ważnym elementem jest wspomniane już podniesienie wiarygodności firmy. Dodanie firmy do wizytówki zewnętrznego serwisu, przejrzyste dane adresowe, na bieżąco aktualizowane informacje wpływają na to, jak wypadasz w oczach odbiorców.

Poprawa doświadczenia klienta

UX, czyli doświadczenie użytkownika, jest niezwykle ważne we współczesnym świecie. Zazwyczaj wspomina się o tym, że strona firmowa czy sklep powinny być zoptymalizowane tak, by dostarczyć odbiorcom jak najlepsze wrażenia.

W tym artykule wspominam o wizytówkach NAP, ale one również pełnią istotną rolę w budowaniu doświadczenia po drugiej stronie komputera czy telefonu.

Łatwo dostępne i zgodne ze sobą informacje kontaktowe sprawiają, że klienci mogą szybko skontaktować się z firmą zaraz po wyświetleniu się Twojej wizytówki w wyszukiwarce.

Ile kosztuje NAP wizytówka?

Pytanie, ile kosztuje wirtualna wizytówka Google i pozostałe wizytówki, jest niezwykle istotna. Nic dziwnego.

Na szczęście najpopularniejszy profil firmy, jaki możesz założyć, czyli właśnie Google My Business, jest całkowicie bezpłatna. Nie daj się więc oszustom, którzy czasem informują o konieczności uiszczenia opłaty za stworzenie lub przedłużenie ważności wizytówki Google.

Cena wizytówki Google obowiązuje wyłącznie w momencie, gdy zlecisz specjaliście utworzenie jej i prowadzenie oraz pozycjonowanie. Natomiast samodzielne dodawanie wizytówki Google i jej optymalizacja są darmowe.

W przypadku innych wizytówek, np. Targeo, istnieje dostęp darmowy oraz komercyjny i w tym przypadku dobrze jest zwrócić się z prośbą o ofertę, by dowiedzieć się więcej. Jednak samo dodawanie punktów na mapie, wyświetlanie ich w celach prywatnych jest bezpłatne.

Uprzedzając więc ewentualne pytania, czy wizytówka Google jest płatna, możesz spać spokojnie. Założenie i aktualizowanie takiej wizytówki jest bezpłatne. Natomiast w przypadku innych wizytówek NAP musisz kontrolować regulaminy i ewentualne cenniki.

Jak założyć i optymalizować wizytówki Google i inne?

Posiadanie konta Google i poczty Gmail pozwala Ci na wygodne założenie wizytówki Google Maps dla biznesu. Jak założyć wizytówkę Google i nadać do niej dostęp innej osobie? Pisaliśmy już o tym na blogu Redseo – Jak nadać dostęp do wizytówki Google?

Optymalizacja wizytówki Google początkowo opiera się na uzupełnieniu wszystkich wymaganych informacji, łącznie z umieszczeniem pinezki na mapach Google, by potencjalni klienci mogli z łatwością znaleźć Twoją lokalizację lub utworzyć trasę dojazdu. To szczególnie przydatne, jeśli prowadzisz obiekt noclegowy lub punkt gastronomiczny albo usługowy.

Umieść nazwę firmy, dane teleadresowe oraz link prowadzący na Twoją biznesową stronę internetową. To zwiększa zaufanie użytkowników zainteresowanych Twoja firmą.

Dodanie najważniejszych informacji, a także późniejsze publikowanie aktualizacji – np. wpisów o nowościach w ofercie czy zmianach godzin otwarcia przyczynia się do przemyślanego i przyjaznego odbiorcy zarządzania wizerunkiem firmy.

Aktualizowana wizytówka firmy w Google daje Ci szansę na pojawienie się wyżej w wynikach wyszukiwania na frazy brandowe lub lokalne słowa kluczowe powiązane z Twoją ofertą. Aby tak było, warto wdrożyć pozycjonowanie wizytówki Google przez specjalistę.

Wybierz pozycjonowanie lokalne, jeśli prowadzisz biznes usługowy o zasięgu regionalnym lub lokalnym. To też rozwiązanie dla Ciebie, jeśli oferujesz dojazd do klienta itp. Profil firmy dodany do map Google sprawia, że łatwiej Cię odnaleźć.

Wizytówką Google zarządzasz przez profil firmy Google My Business (Google Moja Firma), gdzie również aktualizujesz informacje w Mapach Google.

Monitorowanie recenzji i opinii na Mapach Google oraz w wizytówkach NAP

Wizytówki często oferują możliwość pozostawiania opinii przez klientów lub użytkowników. Wspominałam o tym już wcześniej w tym wpisie, jednak warto to podkreślić, ponieważ jednym z elementów optymalizacyjnych jest reagowanie na wpisy klientów.

Zarządzanie wizytówką Google Maps to także odpowiadanie na opinie użytkowników. Gdy są pozytywne, wszystko jest jasne – dziękujemy. Jeśli negatywne – wówczas skorzystaj z naszego poradnika, jak reagować na kiepskie recenzje. Odnośnik znajdziesz we wcześniejszej części tego artykułu.

Odpowiednia reakcja na komentarz użytkownika wpływa na to, jak odbierają Cię potencjalni przyszli klienci:

  • jak radzisz sobie z krytyką?
  • jak traktujesz klienta?
  • czy potrafisz przyznać się do błędu?

Warto wiedzieć, że takie elementy też mają znaczenie dla potencjalnych odbiorców Twojej oferty. Użytkownicy chcą wiedzieć, że mogą Ci zaufać.

Wizytówka NAP – podsumowanie informacji

Wizytówki NAP to Twoje wirtualne profile firmy, które założysz w różnych miejscach w internecie. Swoje wizytówki oferują oczywiście Google czy Bing, ale także mniejsze serwisy. Założenie wizytówki w wielu miejscach jest zupełnie darmowe, podobnie jak prowadzenie i utrzymanie.

Dzięki wizytówce online prezentujesz swoją markę poza stroną www czy sklepem internetowym, budujesz relację z odbiorcami, budzisz zaufanie, a także wpływasz pozytywnie na widoczność firmy w sieci.

W Redseo służymy Ci pomocą w zakresie reklam Google Ads, ale także innych usług. Pozycjonowanie stron internetowych to również zakres naszej pracy, który obejmuje także opiekę nad wizytówkami Google. Zapraszamy Cię do kontaktu

Opublikowano w Blog Marketing internetowy: , aktualizacja: