Monitoruj statystyki swojego kanału na YouTube i twórz jeszcze lepsze filmy

Blob

Chęć zdobycia wiedzy na temat użytkowników odwiedzających witrynę jest już właściwie czymś naturalnym. Większość firm korzysta z danych dostępnych w Google Analytics, by odpowiednio zaplanować działania marketingowe. Jeśli prowadzisz kanał na YouTube, także możesz uzyskać wiele cennych informacji, które pomogą Ci zrozumieć widzów i tworzyć coraz ciekawsze treści. To wszystko dzięki YouTube Analytics, a w nowej wersji Studia Twórców – dzięki statystykom.

Studio twórców na YouTube będzie dostępne jeszcze przez jakiś czas. Zastąpi je YouTube Studio, z którego obecnie możesz korzystać w wersji beta. Nieważne, czy na razie sprawdzisz dane w klasycznej wersji, czy zaczniesz przyzwyczajać się do nowej. Ważne, abyś zaczął uważnie przyglądać się najważniejszym raportom. Zaczniemy od YouTube Analytics.

Studio twórców, źródło: youtube.com z dnia 27.11.2018 r.

Studio twórców, źródło: youtube.com z dnia 27.11.2018 r.

YouTube Analytics

Jeśli chcesz rozpocząć analizę swojego kanału na YouTube, przejdź do Studia Twórców. Następnie wybierz z listy po lewej stronie “Analytics”. Może zdarzyć się, że po kliknięciu zostanie otwarte YouTube Studio w wersji beta. Musisz przygotować się na zmiany, które mogą zostać wprowadzone już niebawem.

Jednak na razie, możesz przejść jeszcze do klasycznej wersji studia. Tę opcję znajdziesz w wersji beta, na samym dole, w panelu po lewej stronie.

Przykład raportu przegląd w Studio twórców

Przykład raportu przegląd w Studio twórców

Raport Przegląd

Na początku automatycznie zostanie wyświetlony raport przegląd. Znajdziesz tu podsumowanie wyników opublikowanych filmów. Ten raport pozwala szybko sprawdzić rozwój Twojego kanału. Dowiesz się m.in.: ile wynosi łączny czas oglądania, średni czas oglądania i wyświetleń filmów w wybranym przez Ciebie okresie. Poznasz także liczbę i rodzaj interakcji dokonywanych na kanale.

Poniżej zobaczysz 10 Twoich najpopularniejszych filmów, a także dowiesz się ciekawych informacji o widzach – ich płci, regionie, źródłach wizyt i miejscu odtwarzania. Po kliknięciu wybranej sekcji zostanie wyświetlony Ci konkretny raport, w którym możesz uzyskać dokładniejsze informacje.

Przykład raportu czas oglądania w Studio twórców na YouTube
Przykład raportu czas oglądania w Studio twórców na YouTube

Raporty o czasie oglądania

Przyjrzenie się raportom o czasie oglądania w YouTube Analytics jest bardzo ważne. Między innymi od czasu oglądania Twoich filmów zależeć będzie ich pozycja w wyszukiwaniach i rekomendacjach (dowiedz się, w jaki sposób pozycjonować i optymalizować wideo).

Czas oglądania to liczba minut, jaką użytkownicy spędzają, oglądając Twoje filmy. Im dłużej film jest wyświetlany, tym lepiej. Możesz zobaczyć także wartości jako zmianę procentową względem pierwszego dnia z zakresu wybranych dat.

Z tego raportu dowiesz się także, jaki był czas oglądania, średni czas oglądania, średni procent obejrzenia i liczba wyświetleń poszczególnych filmów. Dzięki temu uzyskasz informację, które filmy są najbardziej interesujące dla odbiorców Twojego kanału.

Jeśli zauważasz, że czas oglądania Twoich filmów jest coraz krótszy, zastanów się, gdzie może leżeć przyczyna. Być może nieco zmieniłeś tematykę nowych filmów lub dzień ich publikowania?

Karty znajdujące się pod wykresami w YouTube Analytics

Karty znajdujące się pod wykresami w YouTube Analytics

Możesz zdobyć także wiele cennych informacji, korzystając z kart, które znajdziesz pod wykresem. Jeśli czas oglądania Twoich filmów na telefonach komórkowych jest dużo niższy w porównaniu np. z komputerami lub telewizorami, być może warto dodać transkrypcję do wideo.

Zwróć uwagę, że dane w YouTube Analytics nie są aktualizowane na bieżąco i mogą mieć opóźnienie do 72 godzin.

Przykład raportu utrzymanie uwagi odbiorców w Studio twórców na YouTube
Przykład raportu utrzymanie uwagi odbiorców w Studio twórców na YouTube

Utrzymanie uwagi odbiorców

Im bardziej filmy dopasowane są do widza, tym chętniej będzie oglądał je do końca. Zatem raport utrzymanie uwagi odbiorców pomoże Ci dowiedzieć się, jak długo widzowie oglądają Twoje wideo. Postaraj się, aby wskaźnik ten był jak najwyższy, ponieważ dzięki temu zyskujesz szansę na dotarcie do nowych użytkowników.

Utrzymanie uwagi odbiorców przy wybranym filmie
Utrzymanie uwagi odbiorców przy wybranym filmie

Pod wykresem obrazującym ogólne utrzymanie uwagi odbiorców, znajdziesz dane dotyczące poszczególnych filmów. Po kliknięciu wybranego tytułu, uzyskasz informacje o utrzymaniu uwagi odbiorców na tym wideo.

Bezwzględny wskaźnik utrzymania uwagi odbiorców pozwala Ci sprawdzić liczbę wyświetleń poszczególnych momentów filmu przedstawioną jako procent całkowitej liczby wyświetleń. Natomiast dzięki względnemu wskaźnikowi utrzymania uwagi odbiorców możesz dowiedzieć się, jak Twoje wideo wypada w porównaniu z innymi filmami o podobnej długości.

Jeśli dużo osób przestaje oglądać film już po kilku sekundach, zastanów się, czy Twoje intro nie jest zbyt długie lub, czy tytuł nie wprowadza widzów w błąd. Stopniowe spadki, które zobaczysz na wykresie, nie są niczym złym, jednak zwróć uwagę na te, które pojawiają się gwałtownie. Jeśli wielu użytkowników rezygnuje z oglądania o podobnym czasie, sprawdź dokładnie, co dzieje się wtedy w wideo.

Zajrzyj także do raportu dane demograficzne, z którego dowiesz się, kim są widzowie Twoich filmów. Sprawdź, czy docierasz do wybranej przez siebie grupy docelowej.

Przykładowe źródła wizyt w YouTube Analytics
Przykładowe źródła wizyt w YouTube Analytics

Źródła wizyt

Kolejnym ważnym raportem są źródła wizyt. Dzięki niemu dowiesz się, jak użytkownicy trafiają na Twoje filmy. Jest to ważny raport także pod względem strategii. Możesz określić, które źródła wymagają większej uwagi.

Po kliknięciu wybranego źródła możesz zdobyć więcej informacji. Przykładowo po wybraniu “Wyszukiwarka w YouTube” dowiesz się, na jakie wyszukiwania Twój film pojawia się w YT. Jeśli korzystasz z reklamy na YouTube, po kliknięciu tego źródła, sprawdzisz, który z formatów przyniósł najlepsze wyniki.

Przykład zewnętrznych źródeł wizyt w YouTube Analytics
Przykład zewnętrznych źródeł wizyt w YouTube Analytics

Jeśli zastanawiasz się, czym są zewnętrzne źródła, po kliknięciu także znajdziesz takie informacje. Źródła wizyt to naprawdę ciekawy i pomocny raport 🙂

Raporty dotyczące interakcji

Nie zapomnij sprawdzać, czy Twój kanał się rozwija i zdobywa nowych subskrybentów, a także inne reakcje. Te dane znajdziesz w raporcie dotyczącym interakcji.

Dzięki raportom dowiedz się, które z Twoich filmów najmniej podobają się widzom, a które najbardziej. Sprawdź, czy Twoje filmy dodawane są do playlist i komentowane. To pozwoli Ci zaplanować działania tak, by spełnić wymagania widzów.

Przycisk porównanie w YouTube Analytics

Przycisk porównanie w YouTube Analytics

Porównuj filmy lub sprawdzaj wybrane

W raportach, w YouTube Analytics możesz porównywać wyniki swoich filmów. Skorzystaj z przycisku “porównanie” i sprawdzaj skuteczność treści.

Obok porównania, zobaczysz przycisk “grupy”. Dzięki niemu możesz właśnie grupować swoje filmy według ustalonego klucza, a następnie sprawdzać wyniki.

YouTube Studio

Już niedługo zamiast Studia Twórców będziesz mógł korzystać tylko z YouTube Studio. Największe zmiany zaszły w wyglądzie panelu. Gdy YouTube Studio na dobre zagości na wszystkich kanałach, dokładniej je opiszemy.

Wyświetlenia miniatur w statystykach YouTube Studio

Wyświetlenia miniatur w statystykach YouTube Studio

Wyświetlanie miniatur i CTR

Istotne w nowej wersji Studia Twórców są dane dotyczące wyświetlenia miniatur. Znajdziesz je, gdy wybierzesz statystyki z menu po lewej stronie, a następnie klikniesz zakładkę “zasięg” znajdującą się nad wykresem.

Niestandardowe, atrakcyjne miniatury, zachęcają użytkowników do obejrzenia Twoich filmów. Dzięki danym dostępnym w tym raporcie, będziesz mógł stwierdzić, czy musisz popracować nad ich doborem. Możesz sprawdzić skuteczność wyświetleń miniatur dla wszystkich filmów lub wybrać konkretne wideo.

Aby wyświetlenie miniatury zostało zliczone, musi zostać spełnionych kilka warunków:

  • miniatura musi wyświetlać się dłużej niż sekundę
  • musi być widoczne co najmniej 50% miniatury
  • wyświetlenia liczone jest od razu po tym, jak widz kliknie miniaturę

Co ważne nie są liczone wyświetlenia, które widzowie zobaczyli np. w Twojej witrynie, czy serwisach społecznościowych.

CTR

Współczynnik klikalności miniatury pokazuje odsetek wyświetleń miniatur, które skończyły się kliknięciem. Pamiętaj jednak, aby nie brać pod uwagę samego CTR, ale kontrolować, czy po kliknięciu widzowie dalej są zainteresowani Twoim filmem.

Dbaj o ciekawy dobór miniatur, pamiętaj jednak, by pokrywała się z tematem wideo.

Poznaj statystyki poszczególnych filmów

Poznaj statystyki poszczególnych filmów

Statystyki przy każdym filmie

YouTube Studio nieco różni się od swojego poprzednika. Wszystkie najpotrzebniejsze dane o każdym z wideo możesz znaleźć w zakładce “filmy” po kliknięciu wybranego tytułu.

Zobaczysz 4 sekcje: przegląd, zasięg, zainteresowanie widzów, budowanie grona odbiorców.

Zasada działania sekcji w zasadzie nie różni się od poprzedniej wersji i choć na początku całość może nie wydawać się zbyt przyjazna, możliwe, że po chwili zaczniesz zauważać zalety nowego panelu.

Statystyki

Funkcję Analytics, w nowej wersji, pełnią statystyki. Znajdziesz tam wszelkie niezbędne dane, które sprawdzać możesz także w poprzedniej wersji.

Podsumowanie

YouTube Analytics, czy też statystyki w nowej wersji YouTube Studio, pozwolą Ci uzyskać wiele cennych informacji o Twoim kanale. Znajdź czas i przeanalizuj raporty, by móc tworzyć treści jeszcze lepiej dopasowane do odbiorców. 

Pamiętaj, że masz dostęp do darmowego narzędzia, które pomoże Ci rozwijać firmę, nie rezygnuj z tego.

Opublikowano w Blog Analityka internetowa: , aktualizacja: