Reklama na YouTube – najważniejsze kwestie dla reklamodawców

Reklama na YouTube jest droga, wyświetla się przypadkowym odbiorcom i w ogóle się nie opłaca… Oczywiście to mity! Jeśli chcesz rozwijać swoją firmę, zwiększać zasięg to zdecydowanie powinieneś rozważyć reklamę w serwisie YouTube. Poznaj najważniejsze informacje i korzyści tej formy reklamy.

Kto zobaczy Twoją reklamę na YouTube?

Z YouTube korzysta ponad miliard użytkowników, ale nie oznacza to, że Twoja reklama zostanie pokazana im wszystkim 🙂 Mało tego, nie wyświetli się przypadkowym odbiorcom. A to dlatego, że uruchamiając reklamy TrueView na YouTube, możesz ustawić kierowanie.

Zatem po jakich kryteriach można ustawić kierowanie?

  • Demografia
    Wybierzesz wiek i płeć użytkowników do których chcesz dotrzeć.
  • Zainteresowania
    Pozwalają skierować reklamę do użytkowników zainteresowanych konkretną tematyką  na podstawie ich preferencji i historii.
  • Lokalizacja
    Wybierzesz kraj, region, miasto lub kod pocztowy.
  • Remarketing
    Dzięki remarketingowi Twoja reklama dotrze do osób, które już wcześniej weszły w interakcję z Twoim kanałem na YouTube lub reklamami TrueView.
  • Miejsca docelowe
    To po prostu wybrane przez Ciebie filmy lub kanały na Youtube, na których chcesz, by wyświetlały się Twoje reklamy.
  • Tematy
    To kierowanie podobne do miejsc, jednak bardziej ogólne. Pozwala uzyskać szeroki zasięg.
  • Słowa kluczowe
    Możesz wyświetlać reklamy na podstawie słów kluczowych, jednak zależne jest to od formatu reklamowego.

Jak wygląda reklama na YouTube – formaty reklamowe

Reklamy na YouTube wyświetlane są w różnych formatach, a ich tworzenie możliwe jest w systemie reklamowym Google Ads. Czym się charakteryzują?

Reklama TrueView In-Stream, źródło:youtube.com
Reklama TrueView In-Stream, źródło:youtube.com

TrueView In-Stream

Z pewnością nieraz spotkałeś się z reklamami, które pojawiają się przed filmem, w jego trakcie lub na końcu, i możesz pominąć je po 5 sekundach. To właśnie reklamy TrueView In-Stream, ale możesz spotkać się także z nazwą “pre-roll”.

Aby uruchomić kampanię tego typu, potrzebujesz wcześniej przygotowany klip wideo. Jednak Twoja firma nie musi tworzyć profesjonalnego spotu niczym z reklamy telewizyjnej.

W internecie im prostsze wideo tym chętniej oglądane przez użytkowników. Jeśli nie jesteś w stanie stworzyć go samodzielnie, skorzystaj z usług lokalnej agencji wideo. Pamiętaj, że liczy się pomysł i przyciągnięcie uwagi oglądających już od pierwszych sekund!

Kiedy zapłacisz za reklamę TrueView In-Stream? Wówczas, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund filmu, a w przypadku krótszych filmów – cały. Zapłacisz także, gdy oglądający wejdzie w interakcję z Twoją reklamą.

Pamiętaj:

  • Użytkownik nie może pominąć pierwszych 5 sekund Twojej reklamy In-Stream.
  • Zapłacisz, gdy odbiorca obejrzy 30 sekund wideo. W przypadku krótszego filmu, jeśli zostanie wyświetlona cała reklama.
  • Możesz skorzystać z bezpłatnych dodatków (np. nakładki na film, baneru towarzyszącego).
Reklama TrueView Discovery w wynikasz wyszukiwania na YouTube, źródło: youtube.com
Reklama TrueView Discovery w wynikasz wyszukiwania na YouTube, źródło: youtube.com

TrueView Discovery

To reklamy, które możesz zobaczyć np. w wynikach wyszukiwania, czy obok powiązanych filmów na YouTube. Dawniej TrueView Discovery nazwana była TrueView In-Display.

Reklama TrueView Discovery po prawej stronie oglądanego filmu, źródło: youtube.com
Reklama TrueView Discovery po prawej stronie oglądanego filmu, źródło: youtube.com

Reklama Discovery to po prostu miniatura zaczerpnięta z filmu oraz tekst reklamy. Jej rozmiar różni się w zależności od miejsca, w którym zostanie wyświetlona. Po kliknięciu użytkownik zostanie przeniesiony na stronę odtwarzania filmu lub na stronę Twojego kanału na YouTube.

Co ciekawe zapłacisz tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie Twoją reklamę.

Reklama w przerywniku (tzw. bumper Ads), źródło: youtube.com
Reklama w przerywniku (tzw. bumper Ads), źródło: youtube.com

Reklamy w Przerywniku

Są to bardzo krótkie reklamy, tzw. bumper Ads – trwają maksymalnie 6 sekund. Mogą zostać wyświetlone przed filmem, w jego trakcie lub po zakończeniu. Użytkownicy nie mogą pominąć tej reklamy.

Nie płacisz tutaj za kliknięcie reklamy jak w formacie opisanym wyżej, lecz za każde 1000 wyświetleń (CPM).

Karty i karty produktowe

Karty zostaną wyświetlone w filmach, do których je dodasz. W wybranym momencie wideo zostaną pokazane użytkownikowi.

Natomiast karty produktowe to format, dzięki któremu widzowie przez kilka sekund zobaczą zajawkę karty, w której znajdują się np. produkty prezentowane w danym wideo. Po kliknięciu karty użytkownik zostanie przeniesiony bezpośrednio na stronę z produktem.

Nakładka reklamowa, żródło: youtube.com
Nakładka reklamowa, żródło: youtube.com

Nakładki Reklamowe In-Video

To reklamy graficzne, które są wyświetlone na dole oglądanego przez użytkownika filmu. Nakładka pojawia się po uruchomieniu wideo.

Użytkownik w każdej chwili może taką reklamę zamknąć.

Reklama Display na YouTube, źródło: youtube.com
Reklama Display na YouTube, źródło: youtube.com

Reklama Display

Reklamy Displayowe mogą być wyświetlone w różnych usługach Google, między innymi na YouTube. W tym serwisie reklama umieszczona jest po prawej stronie filmu i nad listą proponowanych pozycji.

Reklama w formacie masthead, źródło: youtube.com z dnia 04.10.2018 r.
Reklama w formacie masthead, źródło: youtube.com z dnia 04.10.2018 r.

Reklamy na zasadzie rezerwacji

Istnieje także możliwość rezerwacji reklam na YouTube. Płatność za miejsce reklamowe odbywa się wówczas na podstawie liczby wyświetleń, za dzień emisji lub wyświetlenia za stałą stawkę.

Co ważne w reklamach tego typu obowiązuje minimalny próg wydatków, a rezerwacja tych formatów odbywa się bezpośrednio z przedstawicielem YouTube.

Dostępne formaty na zasadzie rezerwacji to:

  • reklama masthead – jest ona wyświetlana na stronie głównej YouTube
  • reklama In-Stream, której nie można pominąć – odtwarzana przed filmem. Taka reklama może trwać od 15 do maksymalnie 30 sekund. Jednak 30-sekundowa może zostać wyświetlona tylko przed długimi filmami, czyli takimi, których czas trwania to minimalnie 10 minut
  • reklama In-Stream Select – wyświetlana jest przed filmem i może trwać do 60 sekund. Można je pominąć po 5 sekundach. Jednak niezależnie od tego, czy zostanie pominięta przez użytkownika, zapłacisz za nią zgodnie z modelem CPM

Ile kosztuje reklama na YouTube?

Reklamy na YouTube to jedna z najtańszych form reklamowych. Średni koszt za obejrzenie reklamy to zwykle 0,15 zł, a przy odpowiedniej optymalizacji koszty można jeszcze obniżyć. Podobnie stawki wyglądają w przypadku TrueView Discovery.

Średni CPV reklamy na YouTube
Średni CPV reklamy na YouTube

Oczywiście pamiętaj, że w przypadku reklamy TrueView In-Stream płacisz jedynie, gdy użytkownik obejrzy całą reklamę (w przypadku krótkich filmów) lub jej 30 sekund.

Podsumowanie

Reklama na YouTube jest nie tylko tania, ale pozwala także na dokładne monitorowanie wyników. Zainteresuj się tą formą, jeśli chcesz zwiększyć zasięg swojej marki, a przy tym docierać do wybranej grupy odbiorców, która stanie się w Twoimi klientami.

Jeśli jesteś zainteresowany reklamą swojej firmy na YouTube, skontaktuj się z nami.