Pozycjonowanie i optymalizacja filmów na YouTube – O czym musisz wiedzieć?
YouTube w Polsce cieszy się ogromną popularnością. Rośnie nie tylko liczba osób oglądających wideo, ale także twórców. Jednak zanim film trafi do odbiorców, muszą go znaleźć. Jak sprawić, by coraz więcej osób dowiedziało się o Twoim kanale?- Zadbaj o optymalizację. Poznaj najważniejsze kwestie, na które powinieneś zwrócić uwagę, by Twoje filmy miały szansę dotrzeć do jak największego grona użytkowników tego serwisu wideo.
Kanał marki Levis na YouTube, źródło: https://www.youtube.com/user/levis/featured
Znajdź czas dla swojego kanału na YouTube
Według badania Gemius/PBI za wrzesień 2018 stronę YouTube w Polsce miesięcznie odwiedza ponad 19 milionów użytkowników. Co ciekawe prawie 15 milionów wykorzystuje aplikację mobilną tego serwisu, co daje jej pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych aplikacji używanych przez polskich internautów. Zadbaj zatem o optymalizację swoich filmów i zdobywaj nowych odbiorców.
Optymalizacja filmów na YouTube jest ważna, ale nie zapomnij o kanale. Zaczynając od pomysłu, nazwy i wyglądu (ikony i grafiki), po opis, odnośniki do mediów społecznościowych, a w późniejszym etapie dostosowania układu.
Jeśli kanał będzie związany z Twoim biznesem i zależy Ci, aby obecni i przyszli klienci odnaleźli go z łatwością, jako nazwę kanału ustaw nazwę swojej firmy. Ikoną niech będzie firmowe logo. Postaw na estetyczną grafikę w tle, powiązaną z Twoim brandem.
Spraw, by wszystko wyglądało profesjonalnie – pierwsze wrażenie jest ważne.
Opis kanału Redseo, źródło: https://www.youtube.com/channel/UC055oSt3qbWpgxwkrla-1Pg/about
Opis kanału na YouTube
Wykorzystaj opis, by poinformować użytkowników trafiających na Twój kanał, o tym, czego mogą się spodziewać. Dowiedzą się, czy tematyka publikowanych filmów będzie dla nich interesująca i być może klikną subskrypcję. W opis kanału na YouTube możesz wpleść także słowa kluczowe.
Co do słów kluczowych warto, abyś wcześniej je sobie przygotował. Skorzystaj z planera słów kluczowych lub ze stron takich jak answerpublic.com, czy ubersuggest.
Dodaj link do witryny i serwisów społecznościowych, w których Twoja marka jest aktywna.
Optymalizuj filmy
Ok, masz już nazwę kanału, jego opis i zdjęcie. Nagrałeś swój pierwszy film i teraz czas przesłać go do YouTube. Teoretycznie możesz zrobić tak, że upuszczasz plik w wyznaczone miejsce, szybko dodajesz jakiś tytuł, zdanie opisu i publikujesz. Jednak, jeśli zadbasz o kilka szczegółów, zwiększysz szansę na zyskanie nowych widzów.
1. Nazwa pliku
Możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, że nazwa przesyłanego pliku wideo ma wpływ na pozycjonowanie. Jeśli publikujesz już nagrania i nazywasz je np. “film_1”, konieczne to zmień. Postaraj się zamieścić w nazwie słowo kluczowe, oczywiście związane z tematyką filmu.
Skorzystaj z narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, a słowa w nazwie oddzielaj od siebie “-”, np. “plik-produktowy-xml”. Nie używaj polskich znaków.
2. Tytuł filmu
Gdy trwa przesyłanie filmu, możesz zastanowić się nad jego tytułem. Miej na uwadze, że użytkownicy będą widzieli go na YouTube i w Google (jeśli wideo pojawi się w wyszukiwarce Google). Musi być więc atrakcyjny dla odbiorcy i zachęcać do kliknięcia. Tytuł jest także jedną z najważniejszych rzeczy, na jaką masz bezpośredni wpływ, dbając o SEO na YouTube, czyli optymalizację filmów.
Sprawdź tytuły filmów o podobnej tematyce, znajdź główne słowo kluczowe i użyj go. Pamiętaj, by był zgodny z tematem nagrania. Jeśli użytkownik zachęcony tytułem, przejdzie do wyświetlenia i okaże się, że wideo dotyczy czegoś innego, szybko zakończy oglądanie. Jak możesz się domyślać, nie będzie to miało pozytywnego skutku dla pozycjonowania.
Tytuł i opis filmy z kanału Tomasz Kammel, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=pwbjo2OlPmQ
3. Opis filmu
Jak napisać dobry opis filmu na YouTube? Przede wszystkim musisz uświadomić sobie, że jest to kolejne ważne miejsce, którym warto zająć się przy optymalizacji wideo. Może on także zwrócić uwagę widzów i zachęcić ich do dłuższego oglądania Twojego nagrania.
W związku z tym, w opisie nie zapomnij o wybranej frazie kluczowej. Dobrze, jeśli główne słowo kluczowe umieścisz na początku opisu. Wówczas użytkownicy zobaczą je, nawet jeśli nie klikną “pokaż więcej”.
Miejsce pod filmem możesz wykorzystać, by uzupełnić tematykę filmu o dodatkowe linki. Jeśli np. prowadzisz sklep internetowy, i wideo dotyczy artykułu z Twojego sklepu, w opisie dodaj link do tego produktu lub do wpisu na blogu.
Poniżej pola z opisem znajdziesz także miejsce na tagi. Dodaj tam nie tylko krótkie wyrażenia, ale również dłuższe frazy. Oczywiście możesz podeprzeć się analityką.
Dodawanie napisów do filmów na YouTube
4. Transkrypcje
Wiele osób oglądając wideo na YouTube, korzysta z urządzeń mobilnych. Często robią to w miejscu publicznym i filmy odtwarzane są bez dźwięku. Dodając napisy, pomagasz użytkownikom zrozumieć Twoje wideo i oczywiście wydłużyć czas jego oglądania. Dzięki transkrypcji także Google może lepiej zrozumieć sens, napisy ułatwiają więc pozycjonowanie filmu.
Napisy możesz dodać bezpośrednio w serwisie lub za pomocą zewnętrznego narzędzia (np. Subtitle Edit). Co ciekawe, YouTube korzysta z technologii rozpoznawania mowy, więc dla filmów w niektórych językach dostępne są transkrypcje automatyczne (niestety nie dotyczy to języka polskiego).
5. Najważniejsze na koniec – Zaangażowanie użytkowników
Twój kanał i filmy mogą mieć najlepsze opisy i najlepiej dobrane słowa kluczowe, jednak najważniejszy jest widz. Musisz postarać się, by Twoje publikacje cieszyły się jak największym zainteresowaniem.
Prócz wyżej opisanych działań, popracuj także nad miniaturą filmu. Nie wybieraj klatek. Lepiej, jeśli dodasz zdjęcie, które będzie zawierało tytuł lub inne elementy zwracające uwagę. Pamiętaj, że Twoje wideo znajdzie się wśród proponowanych filmów, więc musisz zachęcić użytkowników do jego kliknięcia.
Traf w gusta widzów! Na podstawie czasu oglądania, czyli sumy minut spędzonych przez użytkowników przy Twoich filmach, ustalana jest pozycja dla każdego z nich. Im dłuższy będzie czas oglądania filmów (YouTube “watch time”), tym większe szanse na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania i propozycjach. Poza tym im większe zaangażowanie tym większe przywiązanie do Twojej marki.
Poza watch time znaczenie może mieć także CTR, średni czas oglądania i interakcje ze społecznością: komentarze oraz Twoje odpowiedzi, łapki w górę i w dół, dodawanie filmu do playlist itp. Dane możesz sprawdzić w YouTube Analytics.
Podsumowanie
Wiesz już, że najważniejsi są odbiorcy Twoich filmów. Staraj się, by nagrania były jak najdłużej oglądane. Wzbogacaj je o transkrypcje, karty, twórz playlisty. Oczywiście odpowiadaj na komentarze, które pojawią się pod Twoim wideo, możesz także zachęcać do subskrypcji i klikania kciuków (najlepiej w górę).
Jednak przede wszystkim monitoruj YouTube Analytics i wyciągaj właściwe wnioski.
Jeśli nie masz czasu na prowadzenie kanału, optymalizację filmów na YouTube, a chciałbyś promować swoją firmę w tym serwisie, przeczytaj nasz artykuł, w którym zawarliśmy najważniejsze kwestie dla reklamodawców.