Upływ czasu i Długość ścieżki – jak długo kupują klienci w Twoim sklepie internetowym?

O podstawach Google Analitycs pisałam w poprzednim artykule, jeśli nie miałeś okazji go przeczytać, dowiedz się jak rozumieć i wykorzystać statystyki Google Analytics dla ecommerce.

Z tego wpisu dowiesz się, jak wygląda ścieżka klienta w Twoim sklepie internetowym. Wskażę Tobie, gdzie znaleźć informacje o długości ścieżki i upływie czasu w Google Analytics oraz podpowiem jak wykorzystać te dane i do czego mogą być one przydatne. 

Czym jest długość ścieżki i upływ czasu?

Długość ścieżki wskazuje w ile interakcji z naszym sklepem wchodzi użytkownik zanim dokona konwersji.

Raport ten znajdziesz wybierając Konwersje, a następnie Ścieżki wielokanałowe i Długość ścieżki – patrz obrazek poniżej.

Raport Długość ścieżki w Google Analytics

 

Na wykresie słupkowym zobaczysz, ile konwersji miało miejsce po 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 lub ponad 12 sesjach. Ponadto możesz zobaczyć jaka była wartość konwersji w poszczególnych dniach oraz jaki stanowiło to procent całości konwersji lub wartości konwersji.

Raport Długość ścieżki

Analizując dane pamiętaj o tym, aby wybrać odpowiednie konwersje. Domyślnie w Google Analytics zaznaczone są wszystkie, co oznacza, że jeśli oprócz transakcji e-commerce masz także ustawione cele, (np. pobranie oferty, zapis na newsletter, kliknięcie w telefon) to również one będą domyślnie uwzględnione.

Aby zmienić te ustawienia, użyj selektora konwersji – kliknij w okienko pod konwersjami oznaczone jako Wszystko. Zobaczysz rozwijane menu zawierające wszystkie ustawione konwersje. Aby wybrać tylko transakcje, odznacz cele pozostawiające tylko e-commerce i kliknij zastosuj – patrz obrazek poniżej. Teraz w raporcie zobaczysz tylko dane dla transakcji e-commerce.

Ustawienia konwersji w Raporcie Długość Ścieżki

Odnośnie ustawień warto wspomnieć jeszcze, że domyślne w raporcie okres ważności ustawiony jest na 30 dni przed konwersją. Oznacza to, że uwzględnione zostaną tylko te wyświetlenia i kliknięcia, które miały miejsce w tym okresie. Możesz zmienić ustawienia wybierając spośród zakresu od 1 do 90 dni przed konwersją.

Upływ czasu to liczba dni, jakie upłynęły między pierwszą interakcją, a konwersją.

Aby sprawdzić, ile dni zajęła klientom realizacja konwersji wybierz w Google Analytics Konwersje, Ścieżki wielokanałowe i kliknij Upływ czasu.

Na wykresie zobaczysz, ile konwersji miało miejsce w ramach ścieżek, które funkcjonowały przez 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 lub ponad 12 dni.

Jeżeli konwersja została wygenerowana w tym samym dniu, w którym użytkownik dokonał pierwszej interakcji, to zostanie zakwalifikowane jako dzień 0.

W raporcie Upływ czasu możesz zobaczyć liczbę konwersji, wartość konwersji oraz procent całości w odniesieniu do konwersji lub wartości konwersji.

Możesz tutaj także wybrać ustawienia uwzględniające konkretne konwersje, np. transakcje e-commerce – postępuj analogicznie jak w opisanym wyżej przypadku.

Czy Upływ czasu i Czas do zakupu to to samo?

Jeśli w swoim sklepie internetowym wdrożyłeś podstawową wersję śledzanie e-commerce, zamiast Ulepszonego e-commerce (Enhanced Ecommerce), to w raporcie KonwersjeE-commerce znajdziesz Czas do zakupu.

Jest to raport, który pokazuje liczbę dni, jaka upłynęła między zakupem, a odesłaniem z kampanii.  Wspomniany już prędzej raport Upływ Czasu wskazuje liczbę dni. jakie upłynęły między pierwszą interakcją, a konwersją.

Niektórzy użytkownicy GA porównują te dwa raporty ze sobą. Nie jest to dobre rozwiązanie z uwagi na to, że oba te raporty dotyczą różnych momentów na ścieżce konwersji.

Jak wykorzystać te dane w praktyce?

Analizując dane z raportów Upływ czasu i Długość ścieżki możesz dowiedzieć się, jak długo trwa proces zakupowy w Twoim sklepie z punktu widzenia klientów. A dokładnie ile czasu i sesji potrzebują oni by dokonać zakupu.

Możesz w ten sposób śledzić cykl sprzedaży i analizować czy ma on charakter stały, czy się waha. Przykładowo ze względu na sezonowość oferty Twojego sklepu.

Dane te możesz także wykorzystać, aby sprawdzić jak kupowali Twoi klienci na przykład podczas ostatniej promocji świątecznej, czy z okazji wyprzedaży Black Friday i porównać te dane przykładowo z rokiem poprzednim. Być może wychwycisz zmieniający się trend w Twoim sklepie?

Te oba raporty to również cenne dane do kampanii Google Ads (dawniej Google AdWords).

Wiesz już, jak długo kupują Twoi klienci i w oparciu o te informacje możesz stworzyć kampanię, dzięki której masz możliwość dotarcia do osób, które weszły w interakcję z Twoją witryną.

Wybierz kampanię remarketingową dla swojego sklepu internetowego ustawiając odpowiednio długie listy remarketingowe.

Podsumowanie

Raporty Długość ścieżki i Upływ czasu to cenne źródło danych o klientach Twojego sklepu i ich ścieżce zakupowej. Dzięki gromadzeniu i analizowaniu tych danych będziesz mógł lepiej optymalizować swoje działania marketingowe i osiągać jeszcze lepsze wyniki.