Jak kupują Polacy? Raport e-commerce 2022

raport e-commerce 2022 Blob

Jak kupujemy w internecie? Gemius, PBI oraz IAB stworzyli raport ukazujący preferencje, tendencje i zwyczaje zakupowe polskich internautów. Raport e-commerce 2022 w Polsce to solidna dawka informacji o tym, w jaki sposób Polacy podejmują decyzje zakupowe i dlaczego często wybierają zakupy w onlinie zamiast stacjonarnych.

Kto najczęściej robi zakupy w internecie?

Raport wskazuje, że niemal 80% polskich użytkowników internetu zrobiło co najmniej raz zakupy online, z czego 70% wybrało polskie sklepy. Mimo wszystko jest co całkiem niezły wynik, na który na pewno niebagatelny wpływ miała pandemia. 

Jeśli chodzi o płeć, wiek czy wykształcenie, tutaj sytuacja wygląda dość stabilnie. Żaden z tych czynników nie ma dużej przewagi, aczkolwiek w kwestii zakupów online na małe prowadzenie wysuwają się kobiety względem mężczyzn, grupa wiekowa 35-49 względem pozostałych oraz osoby z wykształceniem wyższym i średnim.  

Pozyskane w raporcie dane demograficzne wskazują też, że na zakupy w sieci najczęściej decydują się osoby z miast powyżej 200 tys. mieszkańców. 

Dowiadujemy się również, że dla wielu osób, szczególnie ankietowanych powyżej 50 roku życia, nadal istotny jest kontakt z produktem w sposób bezpośredni. Brak takiej możliwości podczas zakupów internetowych zniechęca tych badanych.  

Respondenci z grupy wiekowej 50+ zastanawiają się nad bezpieczeństwem w trakcie dokonywania płatności online. 

Co najchętniej kupujemy online według raportu e-commerce w Polsce 2022?

Do najczęściej kupowanych artykułów online należą:

  • odzież;
  • obuwie;
  • kosmetyki;
  • perfumy;
  • książki, płyty;
  • produkty farmaceutyczne;
  • sprzęty elektroniczne;
  • ubrania sportowe.

Biorąc pod uwagę konkretne grupy produktów z rynku e-commerce, twórcy raportu zauważyli, że artykuły RTV, gry, części samochodowe itp. częściej kupują online mężczyźni. 

Z kolei najmłodsza analizowana grupa wiekowa kupuje częściej niż pozostałe grupy bilety na wydarzenia kulturalne, gry oraz biżuterię. 

Raport e-commerce w Polsce 2022 a najchętniej wybierane serwisy

Respondenci zostali zapytani o to, jakie serwisy sprzedażowe są im najbardziej znane w sieci. 

Niekwestionowanym zwycięzcą jest w tym przypadku Allegro, czyli największy polski marketplace (o systemie reklamowym Allegro Ads pisaliśmy zresztą już na blogu). Aż 85% konsumentów zna ten internetowy adres. 

Według odpowiedzi z raportu zaraz za nim plasuje się platforma OLX, a jeszcze dalej Zalando, Amazon i chiński Aliexpress.

W każdej kategorii, np. odzież, elektronika czy artykuły drogeryjne oraz perfumeryjne respondenci podawali marki, sklepy, które spontanicznie kojarzą im się z daną grupą produktów. Szczegółowe informacje znajdziesz w raporcie.

Dlaczego robimy zakupy online?

Największy rozkwit zakupów online przypadł na czas lockdownów, kiedy utknęliśmy w domach. Wiele sklepów zostało zamkniętych i przymusowo musieliśmy zamawiać (nie)zbędne produkty przez internet. 

Tak polubiliśmy ten sposób zakupów, że wiele ówczesnych zwyczajów pozostało z nami aż do teraz. 

  • Przede wszystkim doceniamy wygodę, jaką dają zakupy w sklepach internetowych. Możemy robić zakupy w różnych sklepach, nie ruszając się z kanapy. 
  • Ankietowani zwracają też uwagę na całodobowy dostęp do oferty sklepów, który daje dużą swobodę osobom zabieganym oraz nocnym markom. To powód, który podało około 75% pytanych. 
  • Respondenci zauważyli też, że ceny w onlinie są często niższe niż stacjonarnie, dlatego korzystnie jest zamawiać.
czynniki motywujące do zakupów online
Źródło: Gemius

Czynniki wpływające na decyzję zakupową

Co wpływa na decyzję zakupową polskich użytkowników internetu? Dane z raportu mogą wskazać niedociągnięcia Twojego sklepu lub kwestie, nad którymi warto się pochylić, by uprzyjemnić, ułatwić lub umożliwić zakupy. 

  • Kwestia bezpieczeństwa pieniędzy oraz możliwość wybrania najbardziej dogodnej metody płatności jest wyjątkowo istotna dla badanych. Ponad połowa pytanych docenia sklepy, w których oferowane są różne metody płatności za zakupy. 
  • Ponad 40% docenia też, gdy może w ciągu dwóch tygodniu od zakupu zwrócić produkt bez podania przyczyny.
  • Niemal 25% pytanych ceni spersonalizowane promocje oferowane przez sklepy internetowe. 
  • Jeśli sprzedajesz online, koniecznie zwróć uwagę na typy dostawy, jakie oferujesz. Inpost wybierany jest przez… 81% pytanych! Dopiero dalej plasuje się kurier.
  • Poza tym wiele osób wybiera te sklepy, które oferują jak najszybszą dostawę lub dostawę w weekend.

Warto dodać, że w przypadku metod płatności istotne jest, aby wśród nich znalazły się szybkie metody, takie jak szybki przelew lub BLIK. Odkąd stały się powszechne, sklepy, w których należy wykonać przelew tradycyjny stają się mniej atrakcyjne dla klientów. Wynika to z bardziej skomplikowanego procesu prowadzącego do sfinalizowania transakcji. 

Nie bez znaczenia dla internautów pozostaje warstwa wizualna oferowanych produktów. Zadbaj o profesjonalne zdjęcia w odpowiedniej rozdzielczości w swoim sklepie. Około 20% badanych uważa, że zdjęcia wpływają na ich decyzję zakupową. 

Dla około 10% respondentów ważna jest jakość dokonywania zakupów w telefonie. Jeśli prowadzisz stronę, zwróć uwagę, czy jest responsywna i czy sprzyja zakupom przez mobile.

Liczą się również wcześniejsze pozytywne doświadczenia w danym sklepie. 

najpopularniejsze formy dostawy zakupów internetowych
Źródło: Gemius

Co zniechęca Polaków do zakupów w sklepach internetowych?

Raport pokazuje, co sprawia, że klient wybiera konkurencję, a nie Ciebie. Co zniechęca respondentów do zakupów internetowych?

  • Zbyt długie oczekiwanie na dostawę (ten powód wskazało ponad 30% pytanych).
  • Wysokie koszty dostawy.
  • Zbyt częste reklamy produktu.

Użytkownicy internetu nadal spotykają się niestety z przykrym zjawiskiem otrzymania produktu niezgodnego z opisem. Aż ok. 10% pytanych wskazuje, że takie doświadczenie odbiera im chęć dokonania kolejnych zakupów przez internet. 

Dlatego tak ważna jest prezentacja oferty w formie dokładnego zdjęcia oraz udostępnienie potencjalnym klientom wyczerpującego opisu produktu na stronie. Jeśli nie chcesz tworzyć opisów samodzielnie, chętnie Ci pomożemy w ramach usługi pozycjonowanie sklepu internetowego

Raport e-commerce 2022: podsumowanie

Wszyscy, którzy prowadzą sklep internetowy, powinni zapoznać się z pełnym raportem, by zgłębić aktualne zwyczaje zakupowe Polaków. Pomoże to w lepszym dostosowaniu swojego sklepu do potrzeb konsumentów. 

Wiemy na pewno, że:

  • Temat pieniędzy i ich bezpieczeństwa jest najważniejszy. Klienci oczekują różnych form płatności oraz gwarancji bezpieczeństwa swoich finansów. 
  • Stawiamy na wygodę, dlatego wybieramy paczkomaty, z których odbieramy zamówienie o dogodnej porze.
  • Zamawiamy online, gdy znajdujemy tam atrakcyjne ceny, rabaty i możliwość wygodnego oraz bezproblemowego zwrotu. 
  • Brak konieczności jechania do sklepu to możliwość, którą coraz mocniej doceniamy. Dlatego tak ważne jest dokładne zaprezentowanie produktu (zdjęcia plus rzetelny opis).

Spełniasz wszystkie warunki, jakich oczekuje typowy polski internetowy konsument? 

Sprawdź też, jak ma się rynek e-commerce w Polsce w odniesieniu do obecnej sytuacji inflacyjnej. Dowiesz się również, jak aktualne odpowiedzi respondentów wyglądają na tle poprzedniej fali badania. 

opublikowano: , ostatnia aktualizacja: