Konwersje w Google Analytics. Czym są konwersje wspomagane i bezpośrednie?

Decydując się na stronę, czy sklep internetowy dla swojego biznesu robisz to w jakimś celu. Niezależnie od tego, czy zależy Tobie na przedstawieniu swojej oferty i dotarciu do klientów w internecie, czy na sprzedaży produktów online ważne jest to, abyś mierzył działania użytkowników.

Dzięki podłączeniu Google Analytics możesz dowiedzieć się kim są użytkownicy Twojego sklepu internetowego lub ile czasu potrzebują klienci by zrobić zakupy.

Zastanów się, jakie działanie użytkowników na Twojej stronie online jest dla Ciebie ważne i ustaw je jako cel w Google Analytics. W przypadku firmy usługowej może to być wysłanie formularza, czy maila. A dla e-commerce będą to przede wszystkim transakcje.

Czym są konwersje?

Konwersja to określone działanie użytkownika na Twojej stronie internetowej, czy w sklepie internetowym, które jest wartościowe dla Twojego biznesu.

W Google Analytics domyślnie konwersje są przypisane do ostatniego niebezpośredniego źródła ruchu. Oznacza to, że jeśli na przykład klient kliknie reklamę w Google, a następnie wejdzie bezpośrednio do Twojego sklepu wpisując jego adres w przeglądarkę i dokona zakupu, to w Google Analytics konwersja będzie przypisana do płatnej reklamy.

Analizując konwersje w Google Analytics warto spojrzeć do raportu dotyczącego wspomaganych konwersji.

Raport Konwersje Wspomagane

Znajdziesz go w raportach Google Analytics wybierając z menu po lewej stronie:

Konwersje → Ścieżki wielokanałowe → Konwersje wspomagane

Konwersje → Ścieżki wielokanałowe → Konwersje wspomagane

Raport konwersje wspomagane

Raport konwersje wspomagane

Raport zawiera trzy istotne metryki:

  • konwersje wspomagane – które oznaczają, że dany kanał znajdował się na ścieżce konwersji, ale nie była to ostatnia interakcja internauty ze stroną przed dokonaniem konwersji
  • konwersje po ostatnim kliknięciu lub bezpośrednie – to te, dla których dany kanał był ostateczną interakcją prowadzącą do konwersji
  • konwersje wspomagane/ po ostatnim kliknięciu lub bezpośrednie – to współczynnik określający rolę danego kanału. Jeśli wartość jest bliska „0” to informacja, że dany kanał w większym stopniu generował konwersje, niż je wspomagał. Gdy wartość jest na poziomie „1” oznacza, że kanał w równym stopniu generuje jak i wspomaga konwersje. Z kolei im wartość jest większa niż „1”, to tym bardziej kanał pełni funkcję wspomagającą konwersje.

Dane uzyskane z analizy tych typów konwersji pokazują w jakim stopniu dany kanał generuje bezpośrednią sprzedaż, a w jakim stopniu ją wspomaga.

Domyślnie w raporcie znajdziesz informacje podzielone na różne grupy kanałów ścieżek wielokanałowych. Mogą one się różnić w zależności od tego jakie masz źródła ruchu na swojej stronie internetowej. W tym przykładzie mamy:

  • Płatne wyniki wyszukiwania – mogą to być kampanie Google Ads (google / cpc)
  • Wejścia bezpośrednie – może to być bezpośrednie wpisanie adresu Twojej witryny, wejścia z ulubionych zakładek lub komunikatora (direct /none)
  • Bezpłatne wyniki wyszukiwania – tzw. organiczne (organic) np. google / organic
  • Odesłania – witryny odsyłające (referral), np. redseo.pl / referral
  • Sieć społecznościowa – może to być przykładowo Facebook ( facebook.com / referral)

Aby uzyskać dokładniejsze dane zmień wymiar podstawowy w raporcie na Źródło / Medium. Dzięki temu dowiesz się jakie źródła ruchu są wartościowe dla Twojego biznesu.

Raport konwersje wspomagane wybór Źródło / Medium

Raport konwersje wspomagane wybór Źródło / Medium

Interpretując wyniki z tego raportu zwróć uwagę na to jakie cele są uwzględnione. Domyślnie będą to wszystkie cele jakie masz ustawione w Google Analytics. Aby odseparować tylko te najistotniejsze, np. transakcje wybierz ustawienia konwersji, następnie odznacz cele i pozostaw transakcje (patrz obrazek poniżej).

Wybór konwersji w raporcie konwersje wspomagane

Wybór konwersji w raporcie konwersje wspomagane

Należy podkreślić, że nie można sumować konwersji wspomaganych i bezpośrednich z tego raportu.

Dla przykładu, jeśli dane źródło ruchu wystąpiło na ścieżce konwersji, a następnie pojawi się jako ostatnia interakcja prowadząca do konwersji, to wówczas zostanie ono zaliczone zarówno do konwersji wspomaganych jak i bezpośrednich. Faktycznie mamy do czynienia z jedną konwersją, jednak w raporcie uwzględnione będą dwie konwersje.

Analizując raport konwersje wspomagane warto również zwrócić uwagę na okno konwersji.

Okno konwersji

Okno konwersji

 

Parametr ten pozwala określić w jakim okresie uwzględnione są konwersje. Domyślnie jest to 30 dni, jednak możesz tę wartość zmienić, np. zwiększyć, jeśli proces zakupowy w Twoim sklepie jest dłuższy.

Dlaczego warto korzystać z tego raportu?

Użytkownicy często porównują oferty różnych sklepów, zanim zdecydują się na zakup. Za każdym razem wizyta w Twoim sklepie internetowym może pochodzić z innego źródła ruchu.

Jeśli skupisz się tylko na tym ostatnim źródle przed zakupem, możesz wyciągnąć błędne wnioski.

Korzystając z raportu konwersje wspomagane możesz sprawdzić, które źródła ruchu odgrywają ważną rolę na ścieżce konwersji Twojego klienta.

Daje to szerszą perspektywę w ocenie przydatności danego źródła. To, że jakieś źródło nie generuje w bezpośredni sposób konwersji nie oznacza, że jest ono bezwartościowe. Być może nie należy z niego pochopnie rezygnować, ponieważ odgrywa ono istotną rolę jako źródło wspomagające.

Podsumowanie

Analizując ruch na stronie nie skupiaj się tylko na konwersacjach bezpośrednich. Skorzystaj z raportu konwersji wspomaganych, bo dokładna analiza i ocena przydatności różnych źródeł ruchu pozwoli Ci ocenić ich wpływ na Twoje cele biznesowe i podejmować trafniejsze decyzje marketingowe.

Potrzebujesz pomocy z reklamą w Google?
Napisz do nas, przygotujemy bezpłatną wycenę.

Darmowa wycena

Średnia ocena: / 5. Ilość ocen: