Co to jest pop-up na stronie i czy warto się z nim polubić?

co to jest pop-up? Blob

Można by rzucić frazesem, że pop-upy kocha się lub nienawidzi. Otóż kochają je Ci, którzy czerpią z nich zyski, zaś nienawidzą Ci, którzy nerwowo zamykają je podczas przeglądania stron. Czym jest okno pop-up, czy pop-upy na stronie są konieczne oraz co możesz dzięki nim uzyskać? Sprawdzimy to w tym artykule i zaprezentujemy przykłady.

Co to jest pop-up na stronie internetowej?

Nazwa tytułowego zagadnienia nie jest znana każdemu, ale każdy się z nim spotkał. Pop-up to inaczej wyskakujące okienka na stronach internetowych. Wyskakujące okna pojawiają się często od razu po wejściu na daną stronę, a czasami pojawiają się dopiero po wykonaniu określonej czynności przez użytkownika.

Wiele osób irytuje się niechcianymi komunikatami pojawiającymi się podczas korzystania z zawartości strony. Zazwyczaj dekoncentrują, przerywają czytanie treści lub po prostu denerwują niecierpliwych.

Mimo tego wiele firm korzysta z pop-upów. Muszą więc mieć swoje zastosowanie i przynosić jakieś wartościowe korzyści bądź cenne działania ze strony użytkowników dla właściciela strony.

Jak wygląda i co zawiera pop-up?

Wyskakujące okienka pop-up to powiadomienia pojawiające się na stronie podczas przeglądania. Często uniemożliwiają korzystanie ze strony, zatem wymagają działania ze strony użytkownika.

Okienko może zajmować całe okno, jego część lub wyskakiwać z boku lub u dołu strony.

Okienko pop-up zawiera na przykład:

  • propozycję wpisania się na listę subskrybentów newslettera;
  • ofertę szybkiego kontaktu z konsultantem lub doradcą;
  • banery z aktualną i atrakcyjną ofertą;
  • checkbox do wyrażenia zgód np. zgoda na cookies, zatwierdzenie polityki prywatności czy regulaminu;
  • komunikat zatrzymuje użytkownika przed zamknięciem strony – tzw. exit pop-up;
  • w przypadku stron z treściami dla dorosłych pojawia się checkbox do zatwierdzenia wieku;
  • innego rodzaju call to action zachęcające do dokonania danej czynności.

Pop-upy możemy podzielić na takie, które nie wpływają na jakość przeglądania strony (np. blok u dołu lub z boku strony, którego nie trzeba zatwierdzać) oraz na takie, które wymagają zamknięcia okna lub wykonania czynności.

Rodzaje pop-upów

Wyskakujące okienko niejedno ma imię. Może przybierać różne formy, do których należą np.:

  • exit pop-upy, o których przed chwilą wspomniałam;
  • welcome mat (pop-up przyciemniający stronę i uniemożliwiający dalsze przeglądanie bez zamknięcia komunikatu);
  • pop-up typu overlay, czyli okienka na całą stronę;
  • niepozorny box typu slide in na dole lub z boku strony;
  • powiadomienia push;
  • tak zwane manualne pop-upy, czyli wyskakujące po wykonaniu określonego działania przez użytkownika.

Zadania i funkcje pop-upu na stronie www

Funkcje wyskakującego okienka są liczne i można je skategoryzować jako okienka pełniące zadania komunikacyjne, marketingowe czy informacyjne. Wszystko oczywiście sprowadza się do określonej konwersji, czyli działania ze strony użytkownika.

Funkcję informacyjną spełniają np. wyskakujące okienka z prośbą o:

  • zatwierdzenie zgód,
  • potwierdzenie wieku.

Funkcję komunikacyjną pełnią np.:

  • wyskakujące chatboty;
  • komunikaty zachęcające do kontaktu z konsultantem.

Z kolei typowo marketingowe cele spełnia pop-up taki jak:

  • zapis do newslettera (który zapewnia odbiorcy regularny dostęp do informacji o nowościach czy specjalnych ofertach);
  • zachęcenie do pozostania na stronie.

Patrząc na wyskakujące okienko z tej perspektywy, trudno nie zauważyć zalet. Pop-up ma za zadanie komunikować się z użytkownikiem, dostarczyć mu najświeższe informacje, a na dodatek zrealizować cele marketingowe firmy, takie jak pozyskiwanie leadów.

Nie zawsze jest jednak tak kolorowo. Sprawdźmy, jakie wady pop-upu najczęściej zauważają odbiorcy.

Jakie są wady okna pop-up?

Stawiaj na jakość, a nie ilość. To hasło, którego realizacja sprawdza się w wielu dziedzinach życia i biznesu. Wykorzystaj je także jeśli chodzi o wyskakujące okienka.

Użytkownik ma prawo być zniecierpliwiony masą wyskakujących komunikatów. Dlatego pop-up jest świetnym sposobem dotarcia do potencjalnego klienta, jeśli nie doprowadzisz do przesytu.

Podczas przeglądania internetu nie zaglądamy na jedną stronę. Często docieramy pod wiele adresów i pod każdym otrzymujemy co najmniej jedno okienko (w erze ciasteczek mierzymy się z obowiązkowym zatwierdzeniem cookies), a są strony, które wymagają od nas interakcji z kilkoma pop-upami. Bywa to uciążliwe i może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.

jak nie tworzyć pop-upów

Powyżej zamieszczam przykład, gdzie okienka zasłaniają całą stronę, jest ich kilka i na dodatek wymagają zatwierdzenia lub kliknięcia w zamykający krzyżyk. Dlatego jeśli zdecydujesz się na pop-up na swojej stronie, nie przesadź z częstotliwością wyskakujących okienek oraz ich liczbą, by nie zirytować odbiorcy.

Znienawidzony typ pop-upów to również ten z ukrytym przyciskiem zamykania okna. Umieszczając okna pop-up na stronie, nie utrudniaj dodatkowo korzystania z niej użytkownikowi. Zamiast zyskać oczekiwany wskaźnik konwersji, możesz go tym znacznie obniżyć.

Korzyści, jakie przynoszą pop-upy

Pop-upy są chętnie wykorzystywane jako wsparcie w sklepie internetowym. Jeśli użytkownik ma zamiar porzucenia koszyka, możesz wyświetlić mu okno z zachęcającym komunikatem – na przykład przypomnieć aktualną promocję lub zaproponować rabat na zakupy.

Dobrze zorganizowane okienka zawierające czytelne CTA to doskonały sposób na to, by zwrócić uwagę np. na aktualne rabaty, specjalną ofertę, wartościowe wiadomości i zatrzymać użytkownika na stronie.

Nikt nie lubi natrętów, dlatego powinieneś pamiętać o tym, by pop-up pojawił się na stronie w określonym czasie. Bombardowanie okienkiem od razu po wejściu użytkownika to zazwyczaj zbyt wcześnie. Odpowiedni moment to np. gdy użytkownik spędzi na stronie kilka chwil, zdąży przewinąć stronę i się z nią zapoznać. Wtedy jest moment, by „zagadać” go z pomocą wyskakującego okna.

Takie pop-upy, jak mówią badania, spełniają swoją marketingową rolę i pozwalają na skuteczne generowanie leadów. Raport Sumo dotyczący skuteczności pop-upów ukazuje między innymi, że średni wskaźnik konwersji przeciętnego okienka to 3%.

Może 3% nie brzmi imponująco, ale ta wartość dotyczy przeciętnego pop-upu. Te najlepsze uzyskują wskaźnik konwersji nawet 50%!

Przykłady wyskakujących okienek pop-up

Wcześniej zamieściłam już jeden przykład, a właściwie antyprzykład pop-upów, czyli trzy okna wyskakujące jednocześnie, zasłaniające ekran i utrudniające korzystanie ze strony.

Inny, tym razem pozytywny, przykład to wyskakujące okno na stronie agencji Redseo. Wyświetla się na środku strony, ma wyraźny przycisk i służy do zatwierdzenia plików cookies zbieranych na stronie:

przykłady pop-upów
Źródło: Redseo

Z kolei Sumo, skąd zacytowałam raport, wykorzystuje welcome mat:

pop-up - przykład
Źródło: Sumo

Z kolei callback24, czyli narzędzie ułatwiające obsługę telefoniczną klientów korzysta z pop-upu do szybkiego kontaktu:

pop-up na stronie do szybkiego kontaktu
Źródło: Callback24

Podsumowanie informacji

Znienawidzone przez wielu pop-upy mogą z jednej strony rzeczywiście drażnić odbiorców i zniechęcać ich do interakcji. Jednak najbardziej dopracowane, odpowiednio stworzone i wyskakujące bez szkody na jakości przeglądania strony mogą zdziałać cuda.

Dlatego są chętnie wykorzystywanym sposobem dotarcia do użytkowników i zachęcenia ich do wykonania oczekiwanego działania. Aby zainicjować interakcję, przydaje się zgrabne call to action.

Należysz do zwolenników czy przeciwników tego rozwiązania? Wykorzystujesz pop-upy w swoim sklepie internetowym lub na stronie firmowej?

Opublikowano w Blog Marketing internetowy: , aktualizacja: