Słownik marketingowy
Słownik marketingowy to baza wiedzy z zakresu najczęściej stosowanych pojęć w branży marketingu internetowego. Zawiera definicje i w niektórych przypadkach dodatkowe objaśnienia. Dzięki słownikowi nawet będąc laikiem, opanujesz podstawową wiedzę i zaczniesz swobodnie posługiwać się marketingową terminologią!
Do czego przyda Ci się słownik SEO i słownik PPC?
Słownik SEO i słownik PPC przyda Ci się, jeżeli:
- planujesz rozpocząć pracę w reklamie i marketingu lub właśnie ja zacząłeś i chcesz wiedzieć, co w branży piszczy;
- prowadzisz biznes online i chcesz rozeznać się w najważniejszych pojęciach oraz zrozumieć terminologię, jaką posługują się specjaliści.
Masa pojęć, którą znajdziesz w słowniku, pojawia się w ofertach agencji marketingowych świadczących usługi SEO czy reklamowe. Wiele z nich jest też elementem codziennego żargonu marketerów.
Słownik marketingowy
Przed Tobą słownik marketingowy zawierający najważniejsze pojęcia z zakresu SEO oraz PPC.
A · B · C · D · E · F · G · H · I · K · L · M · N · O · P · R · S · T · U · W · V · Z
A
AI – artificial intelligence, czyli sztuczna inteligencja. Sztuczną inteligencją nazywa się maszyny, roboty itp. działające na podstawie algorytmów i wyuczonej wiedzy. Więcej o AI przeczytasz w naszym artykule o AI copywritingu.
Algorytm Google – to ciąg procesów, czynności, formuł, jakie wykorzystuje wyszukiwarka Google w celach rankingowych. Algorytmy powstające na przestrzeni lat (oraz te istniejące i aktualizowane) tworzą system wpływający na wyszukiwanie treści w internecie. Na algorytm składa się wiele czynników (jest ich nawet kilkaset!), które są brane pod uwagę w trakcie tworzenia rankingu.
Allegro Ads – system reklamowy obejmujący kampanie tworzone w serwisie Allegro (oraz sieci reklamowej: Facebook i Google). Dowiedz się więcej o możliwościach reklamy na Allegro lub sprawdź ofertę dotyczącą kampanii Allegro Ads.
Anchor text – czyli słowo-kotwica. Po najechaniu na nie kursorem masz możliwość kliknięcia i przeniesienia się pod podpięty adres. Kotwica powinna treścią odwoływać się do tematyki strony podlinkowanej, dzięki czemu Googlebot otrzymuje dane o treści witryny. Z anchorami możesz spotkać się w artykułach sponsorowanych, o czym pisaliśmy na blogu.
AMP – skrót od Accelerated Mobile Pages, czyli “przyspieszonych mobilnych stron internetowych”. Tworzenie stron, które szybko ładują się także na smartfonach ma znaczenie dla UX i służy tym użytkownikom sieci, którzy korzystają z niej na urządzeniach mobilnych.
Atrybut ALT obrazka – czyli tzw. “alt” lub “opis alternatywny”. Umieszcza się go przy znaczniku w kodzie HTML. Określa treść zamieszczonego w sieci obrazka. Ma znaczenie dla robotów Google oraz użytkownika. Gdy obrazek nie zostanie wyświetlony, użytkownik dowie się o zawartości grafiki z opisu alt.
B
B2B – inaczej business to business, czyli relacja biznesowa między dwiema firmami / dwoma podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą.
B2C – inaczej business to customer, co oznacza relację biznesową między firmą a osobą prywatną / klientem indywidualnym.
Banner blindness – ślepota banerowa. Zjawisko polegające na tym, że w natłoku reklam ludzki wzrok zaczyna ignorować wszechobecne przekazy reklamowe.
Ban w Google – najpoważniejsza kara, jaką strona może otrzymać od Google. Ban może zostać nałożony na stronę przez łamanie wytycznych i wiąże się z usunięciem strony i całej jej treści z indeksów Google.
Bing Ads – inaczej Bing Advertising, które znajdziesz pod hasłem “Microsoft Ads”.
Black Hat SEO (BHS) – nieetyczne, niezgodne z wytycznymi Google, działania SEO mające na celu lepsze wypozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
Błąd 404 – po wejściu na daną stronę internetową może wyświetlić Ci się komunikat o błędzie 404 (inaczej error 404 lub page not found), który uniemożliwia przejrzenie witryny. To błąd HTTP wynikający z odmowy wykonania żądania użytkownika. Wynika on zazwyczaj z tego, że podczas próby odwiedzenia strony, jej zawartość nie została odnaleziona. Powody mogą być rozmaite, na przykład usunięcie treści wypełniającej adres lub zmiana adresu strony bez wykonania przekierowania 301 itp.
Błąd 500 – inaczej internal server error, czyli wewnętrzny błąd serwera. To błąd HTTP komunikujący bliżej nieokreślony problem na stronie.
BOFU – in. Bottom of the Funnel, czyli jeden z elementów lejka zakupowego. To ostatni etap (tzw. dolny etap – golden stage) związany z pozyskaniem leadów. Na tym etapie znajdują się odbiorcy chętni na sfinalizowanie zakupu.
Breadcrumbs – termin z zakresu UX, czyli dosłownie “okruszki chleba”. Jest to tzw. nawigacja okruszkowa ukazująca użytkownikowi drogę przebytą w obrębie jednej strony internetowej oraz prezentująca obecną lokalizację. Okruszki prowadzą od ogółu do szczegółu i ułatwiają nawigację, co jest szczególnie przydatne na bardziej skomplikowanych stronach.
Źródło: smyk.com
Brief – dokument sporządzany między dwoma stronami umowy. Określa oczekiwania stron i spodziewane cele oraz ustala budżet. Więcej o briefie przeczytasz w naszym artykule.
C
Cache – czyli pamięć podręczna. Służy do chwilowego przechowywania danych. Ma za zadanie przyspieszyć przeglądanie internetu, aby nie trzeba było każdorazowo pobierać zawartości witryny.
CMS – Content Management System, czyli system zarządzania treścią. W praktyce jest to po prostu oprogramowanie, w którym użytkownik internetu może umieszczać treści, nie mając znajomości języka HTML. Istnieją różne rodzaje systemów CMS, ale łączy je to, że umożliwiają publikację treści tekstowych, graficznych, tworzenie menu, edycję istniejących treści itp.
Copywriting – czyli najprościej rzecz ujmując, pisanie tekstów reklamowych i sprzedażowych, mających konkretny cel i funkcję oraz składających się z określonych elementów. Teksty copy to slogany i hasła reklamowe, teksty na landing page, opisy produktów i kategorii, a także – w szerszym rozumieniu słowa copywriting – artykułów blogowych i specjalistycznych oraz treści w mediach społecznościowych.
CPA – cost per action, czyli płatność za czynność. Jest to jeden ze wskaźników efektywności. Określa, ile należy zapłacić, gdy użytkownik wykona daną czynność. Służy do pomiaru efektywności kampanii marketingowych. Szczególnie chętnie wykorzystywany jest w marketingu partnerskim.
CPC – cost per click, czyli kwota za kliknięcie/koszt kliknięcia. Pojęcie związane z reklamą internetową, które oznacza, jaką kwotę reklamodawca płaci za każde kliknięcie użytkownika w jego reklamę.
CPV – cost-volume-profit, czyli analiza biorąca pod uwagę koszty (stałe i zmienne), wolumen (cenę) i zysk (sprzedaż). Pozwala ocenić, ile produktów (towarów lub usług) sprzedawanych po określonej cenie musi zostać wytworzonych, aby pokryć wszystkie koszty stałe i zmienne.
CR – conversion rate, czyli współczynnik konwersji. CR wskazuje, ilu użytkowników, którzy kliknęli w reklamę, wykonali kolejne czynności oczekiwane przez reklamodawcę (zazwyczaj zakup produktu, usługi lub inna interakcja na stronie).
CTR – click through rate, czyli współczynnik klikalności. Określa liczbę kliknięć w reklamę podzieloną przez liczbę wyświetleń. Im wyższy CTR, tym lepiej, ponieważ oznacza, że użytkownicy chętniej klikają w reklamy. CTR jest więc wskaźnikiem zaangażowania odbiorców materiałów reklamowych.
CTA – call to action, czyli wezwanie do działania. To zwrot mający skłonić odbiorcę treści do wykonania pożądanej czynności, na przykład kliknięcia linku, zakupu produktu, zapisania się na newsletter. Często spotykany na landing page oraz artykułach promocyjnych i w mediach społecznościowych.
Przyciski CTA. Źródło: etradeshow.pl
Content marketing – innymi słowy marketing treści. Marketing treści jest strategią, którą należy przygotować i realizować, by nawiązać relację z odbiorcami. Content marketing obejmuje tworzenie zawartości na danej stronie internetowej i może dotyczyć artykułów blogowych, filmów video, grafik, opisów produktów czy kategorii w sklepach online oraz treści w mediach społecznościowych.
D
Duplicate content – pojęcie z zakresu content marketingu, czyli zduplikowana/powielona treść pod kilkoma adresami url lub w obrębie jednej witryny (występuje wówczas duplikacja wewnętrzna). Ta sama treść może też pojawiać się na kilku witrynach (w tym przypadku występuje duplikacja zewnętrzna). Google negatywnie ocenia strony, na których występuje duplikacja treści, zatem należy się jej wystrzegać.
Długi ogon – czyli frazy long tail lub frazy długoogonowe. Słowa kluczowe dotyczące konkretnego tematu czy przedmiotu. Bardzo często zawierają intencję zakupową. Są wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę i są wykorzystywane podczas tworzenia reklam oraz pozycjonowania. O frazach kluczowych napisaliśmy przydatny artykuł!
Dane strukturalne – inaczej structural data lub rich snippets, to dane umieszczane w kodzie strony internetowej, które mają za zadanie przekazać robotowi Google informacje o zawartości strony. Dane strukturalne służą robotom do zorientowania się w treści strony, ale też pozwalają na wyświetlenie w wyszukiwarce Google wyników rozszerzonych.
DTC, D2C (Direct-to-Consumer) – w kontekście sprzedaży e-commerce oznacza model biznesowy, w którym producent sprzedaje swoje towary bezpośrednio konsumentom końcowym, bez udziału pośredników, takich jak hurtownicy czy sklepy detaliczne.
E
Evergreen content – czyli “wiecznie zielona” treść. Co to oznacza? Evergreen content to treści uniwersalne, zawsze aktualne (ewentualnie wymagające co jakiś czas niewielkich aktualizacji).
F
Filtr w Google – jedna z kar stosowanych przez Google w odniesieniu do stron, które nie stosują się do wytycznych lub używają niedozwolonych technik pozycjonowania. Efektem zastosowania tego filtra jest gorsza widoczność w wyszukiwarce oraz spadek na liście wyszukiwań.
G
GA – Google Analytics (Universal Analytics) – narzędzie do analizy wyników na stronie internetowej. Zbiera dane dotyczące ruchu i użytkowników. Przestanie zbierać dane 1 lipca 2023 roku.
GA4 – Google Analytics 4 – następca Universal Analytics, również służy do monitorowania wyników działań marketingowych. Więcej o tej usłudze przeczytasz w artykule GA4, czyli następca UA.
Google Ads – system reklamowy Google, o którym więcej przeczytasz w artykule poświęconym reklamom w Google. Jeśli Twoja firma potrzebuje wsparcia specjalistów, sprawdź ofertę kampanii Google Ads, którą przygotowaliśmy.
H
HTTP – hypertext transfer protocol, czyli protokół do przesyłania danych w internecie. Można powiedzieć, że jest łącznikiem między serwerem a użytkownikiem sieci. Protokół HTTP nie przechowuje danych, co wydłuża czas oczekiwania na odpowiedź. Z tego powodu powstały cookies, czyli ciasteczka przechowujące dane i przyspieszające czas ładowania strony.
HTTPS – hypertext transfer protocol secure, czyli protokół wyposażony w dodatkowe zabezpieczenia, innymi słowy protokół szyfrowany. Szyfrowanie danych odbywa się za pomocą zastosowania protokołu SSL oraz TLS. Oznacza to, że gdy korzystamy ze stron stosujących protokół HTTPS, nasze dane są bezpieczniejsze i trudniejsze do przechwycenia. O tym, dlaczego warto wdrożyć protokół HTTPS, pisaliśmy na blogu.
I
Inbound Marketing – czyli marketing przychodzący. Opiera się na budowaniu trwałej relacji na linii klient—firma, zdobywaniu zaufania klienta dzięki transparentności działań, nienachalnej reklamie i reagowaniu na potrzeby klienta. Dzięki tym zabiegom odbiorca sam chce “dotrzeć” do produktów lub usług marki/firmy.
Indeksowanie – proces indeksowania strony jest niezbędny, aby strona wyświetlała się na zapytanie użytkownika. Indeksowanie to umieszczanie informacji o stronie w bazie Google. Proces ten wykonują boty Google (ale proces indeksowania może w przyszłości ulec zmianie, o czym opowiadała nasza specjalistka SEO w artykule blogowym). Zaindeksowana strona będzie uczestniczyć w rankingu wyszukiwarki określanym przez algorytm. Dzięki temu będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.
K
Kliknięcie – w branży reklamowej to aktywność użytkownika polegająca na tym, ze po kliknięciu w link użytkownik jest przenoszony poza wyszukiwarkę.
Konwersja – w marketingu internetowym konwersja oznacza, że użytkownik wykonał pożądaną czynność. Dla sklepu internetowego może to być kliknięcie w link, zakup produktu, zapis do newslettera itp.
KPI – Key Performance Indicators, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. Wskaźniki KPI pozwalają obserwować i analizować efekty założonych i realizowanych działań.
L
Landing page – czyli strona docelowa. Najczęściej ma za zadanie skłonić użytkownika do wykonania określonej czynności. Do przekonania odbiorcy do działania służą przewijające się na landing page przyciski call to action (CTA). Strony docelowe mają więc określony, najczęściej sprzedażowy cel, na przykład zakupienie usługi, produktu, zapis na newsletter, pobranie e-booka itp.
Lejek zakupowy – in. lejek marketingowy, lejek sprzedażowy, lejek szans sprzedaży lub z angielskiego – funnel. To działania marketingowe w uporządkowanej kolejności mające na celu zbudowanie świadomości marki, zainteresowanie potencjalnych klientów, sprzedaż i lojalność.
Link building – to element off-page SEO, czyli proces gromadzenia linków przychodzących (tzw. backlinków) z innych stron do naszej.
Linkowanie – można je podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne. Linkowanie wewnętrzne odbywa się w zakresie jednej domeny. Linkowanie zewnętrzne dzieli się na przychodzące lub wychodzące.
Link nofollow – to atrybut nadawany linkom umieszczanym w sieci, które nie mają być śledzone przez Googlebota. Linki zawierające atrybut nofollow nie dodają mocy stronie, do której kierują. Atrybut nofollow umieszcza się w źródle strony. Odwrotnością nofollow są linki dofollow.
Link przychodzący – czyli link prowadzący z innej strony do naszej. Inaczej backlink. Takie linki są umieszczane na innej domenie niż ta, do której prowadzi link.
Link wychodzący – czyli link prowadzący z naszej strony do innej. Dzięki linkom wychodzącym z użyciem jednego kliknięcia można przenieść się z jednej domeny do innej. Linkowanie wychodzące może wiązać się z przekazywaniem mocy strony na korzyść tej, do której prowadzi link. Aby temu zapobiec, stosuje się atrybut nofollow.
Local SEO – czyli lokalne SEO, inaczej pozycjonowanie lokalne. Polega na wyświetlaniu użytkownikom wyników zgodnych z aktualną lokalizacją odbiorcy.
LTV – Lifetime Value, znane również jako CLV (Customer Lifetime Value), czyli ile firma jest w stanie zyskać, obsługując konkretnego klienta.
M
Mapa witryny – sitemap, czyli mapa nawigacyjna do poruszania się po stronie internetowej w postaci pliku. Służy robotom Google do poruszania się po stronie. Plik informuje robota Google o tym, jakie elementy na stronie są ważne.
Marketing wirusowy – in. viral marketing, czyli technika marketingowa polegająca na tym, że klienci sami rozpowszechniają informacje o marce.
Meta description – czyli znacznik meta, metaopis. To atrybut HTML w postaci jedno- lub kilkuzdaniowego, krótkiego opisu zawartości strony. Zawiera frazę kluczową i CTA. Ma zachęcić użytkownika do wejścia na stronę.
Microsoft Advertising – system reklamowy Microsoft wyświetlający się z wyszukiwarkach Bing czy Yahoo. Więcej o Microsoft Ads przeczytasz na naszym blogu. Jeśli interesuje Cię reklama Bing, koniecznie sprawdź ofertę Redseo.
Mobile First Index – algorytm wyszukiwarki zakładający “wyższość” urządzeń mobilnych nad desktopami. Wiąże się to z tym, że bot Google będzie oceniać przede wszystkim jakość treści wyświetlanych na mobile (wcześniej skupiał się na desktopowej wersji strony). Jeśli strona chce zostać pozytywnie oceniona przez bota, powinna być responsywna lub mieć wersję mobilną.
MOFU – in. Middle of the Funnel, czyli środkowy etap lejka zakupowego. Na tym etapie znajdują się odbiorcy zainteresowani ofertą.
N
Noindex – inaczej robots noindex, czyli wartość przypisywana znacznikowi Robots. Wartości noindex używa się, aby nie dopuścić do indeksowania danej strony przez robota. Strona z wartością noindex jest skanowana przez bota, ale nie jest wpisywana do katalogu Google.
O
Off-page SEO – jeden z trzech filarów pozycjonowania. Działania off-page (lub inaczej off-site) odbywają się poza stroną. Obejmują link building. Więcej o SEO przeczytasz w artykule o pracy specjalisty SEO.
On-page SEO – jeden z trzech elementów SEO. Działania on-page (lub innymi słowy on-site) mają miejsce w obrębie strony internetowej. On-page SEO to m.in. optymalizacja techniczna strony (np. dotycząca szybkości ładowania), optymalizacja struktury strony (menu, nagłówki itp.), linkowanie wewnętrzne, optymalizacja pod frazy kluczowe itp.
P
Plik produktowy – product feed, czyli plik zawierający specyfikację produktów dostępnych w ofercie sklepu internetowego. Plik produktowy jest przydatny podczas tworzenia reklam.
POAS – profit on ad spend, wskaźnik efektywności kampanii obliczany jako stosunek zysku do wydatków reklamowych, zazwyczaj wyrażony procentowo.
Przekierowanie 301 – najprościej rzecz ujmując, jest to przestawienie ruchu w sieci ze starego adresu strony na nowy. Przekierowanie 301 informuje, że adres url strony zmienił się na stałe.
Przekierowanie 302 – informuje o tymczasowym przekierowaniu użytkownika z jednego adresu url na inny.
PPC – pay per click, czyli model reklamy internetowej opierający się na tym, że reklamodawca płaci w przypadku, gdy użytkownik kliknie w reklamę (nie liczy się samo wyświetlenie).
R
Real-time marketing – czyli dosłownie “marketing czasu rzeczywistego”. To technika wykorzystywania bieżących sytuacji, wydarzeń do tworzenia przekazu marketingowego.
Reklama natywna – reklama, która tematycznie i wizualnie upodobniona jest do medium, w którym jest publikowana.
Remarketing – tzw. reklama śledząca, która wyświetla się osobom, które przebywały na danej stronie, lecz nie sfinalizowały transakcji.
Robots.txt – plik służy do “komunikacji” z robotem wyszukiwarki. Informuje bota o tym, które strony w danym adresie mogą być skanowane. Plik jest niezbędny, jeśli chcesz, aby jakaś część strony nie była odwiedzana przez robota. W przypadku gdy cała strona może być skanowana, plik nie jest wymagany. Sprawdź nasz artykuł blogowy o pliku robots.txt.
Robot/Bot/Googlebot – inaczej crawler, czyli internetowy robot wyszukiwarki Google, który skanuje strony i indeksuje je w katalogu wyszukiwarki.
ROI – return on investment, czyli wskaźnik opłacalności inwestycji. ROI określa rentowność działań firmy na podstawie wzoru: ROI= zysk netto/koszt inwestycji * 100%.
ROAS – return on advertising spend, czyli wskaźnik opłacalności danej kampanii reklamowej na podstawie wzoru: ROAS: zysk z reklamy (kampanii) / koszt reklamy (kampanii) * 100%. Im wyższy wynik ROAS, tym bardziej opłacalna kampania lub pojedyncza reklama. O ROAS pisaliśmy więcej na blogu.
S
SEO – Search Engine Optimization, w skrócie jest to inaczej “pozycjonowanie”. To działania oparte o prace on-page, off-page i content, które obejmują między innymi optymalizację techniczną strony, zdobywanie zaplecza linków przychodzących oraz tworzenie treści. Więcej o SEO przeczytasz w osobnym artykule. Może Cię też zainteresować nasza oferta SEO dla sklepu internetowego.
SEM – Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarce internetowej. Obejmuje kampanie reklamowe w sieci, pozycjonowanie, optymalizację stron itp. SEM jest pojęciem szerszym niż SEO i można je zaprezentować na podstawie wzoru: SEM = SEO + PPC.
SERP – Search Engine Result Page, czyli strona z rankingiem wyszukiwań, wyniki wyszukiwania. SERP jest odpowiedzią na zapytanie użytkownika wpisywane do wyszukiwarki. Wyniki wyświetlają się na podstawie słów kluczowych i obejmują zarówno wyniki organiczne jak i płatne.
Storytelling – jedna z odnóg content marketingu polegająca na oddziaływaniu na emocje i wrażenia zmysłowe odbiorcy treści. Storytelling wpływa na wyobraźnię czytelnika i jednocześnie prowadzi do nawiązania relacji między twórcą (firmą/marką) a (potencjalnym) klientem.
Strona responsywna – to strona, która będzie dostosowywać się do wielkości i wymiarów okna przeglądarki i jest zależna na przykład od narzędzia, na jakim będzie wyświetlana. Innymi słowy to strona, która będzie poprawnie wyświetlać całą swoją zawartość zarówno na desktopie, mobile czy tablecie. O responsywności strony pisaliśmy artykuł na blogu.
SSL – Secure Socket Layer, czyli protokół szyfrujący dane przesyłane w internecie. Zapewnia bezpieczeństwo przesyłu danych. O certyfikacie SSL pisaliśmy więcej w oddzielnym artykule.
SWOT – (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats) najczęściej używa się terminu “analiza SWOT”. Jest to analiza mocnych i słabych stron firmy. Jedna z podstawowych technik marketingowych.
SXO – Search Experience Optimization, czyli połączenie SEO z UX. Można powiedzieć, że to optymalizacja doświadczenia użytkownika internetu. SXO polega na zachęcaniu użytkownika do odwiedzenia strony i dokonania oczekiwanej konwersji. Aby doprowadzić do spodziewanego efektu, strona musi spełniać oczekiwania użytkownika, szybko się ładować, być intuicyjna w obsłudze itp.
T
Target – grupa docelowa przekazu marketingowego i oferty.
Thin content – niskiej jakości treść publikowana w internecie. Niskiej jakości treść może oznaczać treść przesyconą frazami kluczowymi, błędami merytorycznymi itp. Mogą to być też teksty generowane automatycznie. Strona zawierająca słabej jakości treści będzie negatywnie oceniana przez roboty wyszukiwarki, co wpływa na pozycję adresu w wynikach wyszukiwania.
TOFU – in. Top of the Funnel, czyli górny (pierwszy) etap lejka zakupowego. Na tym etapie odbiorca treści zapoznaje się z marką. TOFU jest związany z budowaniem świadomości marki w oczach konsumentów.
U
UI – user interface, czyli wszystkie elementy aplikacji lub urządzenia, które współtworzą interakcję z użytkownikiem. Idealny UI jest intuicyjny dla użytkownika.
URL – Uniform Resource Locator, czyli adres url. To identyfikator określający lokalizację danej strony lub innych zasobów internetowych.
USP – Unique Selling Point, czyli wyróżnik marki, cecha charakterystyczna i wyróżniająca daną ofertę na tle konkurencji. Określenie USP jest punktem wyjścia dla stworzenia strategii marketingowej.
UTM – Urchin tracking Module, czyli parametry dodawane do linków i umożlwiające śledzenie źródeł ruchu. Dodawanie UTM-ów do adresów URL określa się jako “tagowanie linków UTM”. Dzięki temu narzędzia analityki mogą śledzić, skąd pochodzi ruch. Napisaliśmy na ten temat cały osobny artykuł Jak śledzić ruch z UTM w GA4.
UX – user experience, czyli dosłownie “doświadczenie użytkownika”. Na UX składają się wrażenia, jakich doświadcza odbiorca treści w internecie. Na UX wpływa wiele czynników, m.in. czytelność i struktura odwiedzanej strony, łatwość nawigacji po danej witrynie itp. Jeśli na przykład proces zakupowy w sklepie internetowym jest skomplikowany, UX będzie negatywne.
W
White Hat SEO (WHS) – techniki pozycjonerskie zgodne z wytycznymi Google oraz ogólnie przyjętymi normami.
Wyświetlenie – w marketingu internetowym oznacza, że użytkownik zobaczył, czyli wyświetlił daną treść, na przykład reklamę.
Wyniki organiczne – inaczej “wyniki naturalne”, czyli zbiór wyników wyszukiwania, który nie obejmuje reklam płatnych. Są bezpłatnymi linkami do stron odpowiadających na zapytanie wpisywane do wyszukiwarki przez użytkownika.
V
Voice Search – czyli wyszukiwanie głosowe poprzez Asystenta Google. Sposób przeglądania zasobów internetowych za pomocą wydawania poleceń dźwiękowych bez użycia klawiatury.
Z
Zero-Click Search – to wyszukiwanie treści przez użytkownika, które kończy się wyświetleniem wyników bez kliknięcia. Wynika między innymi z tego, że użytkownik wyświetlając stronę z wynikami otrzymuje gotową odpowiedź na swoje zapytanie, dzięki czemu nie ma potrzeby wchodzenia w linki. Wiąże się to ze spadkiem wyświetleń stron, które mimo wyświetlania się na najwyższych pozycjach, nie są odwiedzane.
Przykład wyników wyszukiwania z gotową odpowiedzią na zapytanie.
Słownik SEO i PPC zawsze w budowie
Słownik SEO i PPC ma to do siebie, że właściwie nigdy nie będzie skończonym artykułem. Branża marketingowa jest na tyle dynamiczna i zmienna, że wciąż pojawiają się nowe pojęcia, które mogą wymagać wyjaśnienia.
Jakie pojęcia dodałbyś do naszego słownika marketingowego?