Co to jest recommerce i skąd jego rosnąca popularność?
Nie żyjemy i nie pracujemy w próżni. Dokoła wciąż rozwijają się nowe trendy, zawody, a nawet całego branże. W handlu, także handlu internetowym, obserwujemy teraz rosnącą popularność recommerce. Czym jest ta gałąź handlu? Jak wykorzystać ją w swoim biznesie?
Czym jest recommerce?
Klasycznie, zacznijmy od definicji, która wprowadzi nas w temat:
Recommerce (skrót od reverse commerce) w języku polskim określany także jako „handel zwrotny” to obrót używanymi produktami, zazwyczaj na specjalnych platformach oferujących takie produkty. Inaczej określa się go jako recommerce (in. re-commerce lub re-sale) też jako „sprzedaż wtórną”.
Rynek recommerce zajmuje się odkupywaniem, renowacją i ponownym wprowadzaniem na rynek używanych produktów. Ma ogromne znaczenie w kontekście kryzysu klimatycznego i ekologii.
Jednocześnie jest to dynamicznie rozwijający się obszar współczesnej ekonomii, handlu i oczywiście marketingu internetowego.
Żyjemy w czasach ogromnej konsumpcji i jednocześnie staramy się wprowadzić zrównoważone podejście do sprzedaży produktów i zachowań konsumentów.
Definicja recommerce nie ogranicza się jedynie do handlu używanymi rzeczami. To także filozofia, która wykracza poza tradycyjny model konsumpcji, dążąc do minimalizacji odpadów i przedłużenia cyklu życia produktów. Reverse commerce to reakcja na obecne czasy i potrzebę odpowiedzialnego zarządzania konsumpcją.
Warto zaznaczyć, że zakres recommerce jest szerszy niż sam zakup i odsprzedaż. Obejmuje również usługi wymiany towarów.
Zalety ponownej sprzedaży produktów używanych dostrzegają zarówno sprzedawcy jak i kupujący. Przyjrzyjmy się bliżej korzyściom wynikającym z recommerce.
Korzyści ze sprzedaży używanych produktów
Handel wtórny przynosi masę korzyści sprzedającym i kupującym. Towary używane występują na rynku (zazwyczaj) w niższej cenie, są wyjątkowe dzięki temu, że nie są oferowane masowo i często mają wartość sentymentalną, retro, vintage.
Troska o planetę i środowisko naturalne dzięki recommerce to korzyść dla obu stron transakcji. A jakie są konkretne korzyści z punktu widzenia obu grup?
Korzyści z recommerce dla konsumentów
- Handel używanymi produktami zmniejsza ilość odpadów, co jest ważne głównie z perspektywy konsumentów. Wielu z nich jest obecnie znacznie bardziej świadomych zagadnienia zrównoważonego rozwoju.
- Mniejsze koszty – w wielu przypadkach zakup używanych produktów to oszczędność finansowa. Używany towar jest zazwyczaj wystawiany za niższą cenę niż rynkowa nowych egzemplarzy.
- Jeśli zdecydujesz się na vintage, możesz zdobyć prawdziwe perełki na rynku wtórnym i to w niższych cenach niż gdyby zdecydować się na obecne trendy.
Konsumenci uwielbiają produkty z drugiej ręki za to, że takie zakupy przynoszą im oszczędności oraz niespotykane artykuły, często o wartości kolekcjonerskiej.
Korzyści z recommerce dla sprzedających
- Zmniejszenie wpływu handlu na środowisko. Rynek recommerce daje przedsiębiorcom możliwość sprzedaży towarów, ale z ograniczonym wpływem na ilość odpadów.
- Dzięki reverse commerce możesz zdobyć lojalnych klientów. Ludzie chętnie buszują w sklepach oferujących używane produkty, których nie ma w regularnej sprzedaży. Dzięki oferowaniu towarów w dobrym stanie i atrakcyjnych cenach możesz dorobić się prawdziwej lojalności klientów.
- Dodatkowym atutem z punktu widzenia sprzedających jest pozytywny PR. Organizując sprzedaż (lub skup) używanych produktów budujesz określony wizerunek marki – marki zaangażowanej ekologicznie i promującej zrównoważone rozwiązania.
- Pozyskując używane towary możesz podjąć się ich renowacji. Tym samym podnieść ich jakość i cenę, a także swój zysk.
Warto wspomnieć, że sprzedający muszą zaangażować się w pozyskiwanie asortymentu w ramach recommerce. Bywa to bardziej skomplikowanym zadaniem niż proste zamówienie w hurtowni na aktualnie masowo produkowane towary.
Jakie branże angażują się w recommerce?
Recommerce daje szerokie pole do popisu wielu branżom i firmom działającym stacjonarnie lub w ramach e-commerce. Do najpopularniejszych należą następujące kategorie produktów:
- Nieruchomości – domy i mieszkania, domki letniskowe itp.
- Pojazdy, co jest od lat powszechnym zjawiskiem, podobnie jak powyższe nieruchomości.
- Sprzęt sportowy, np. obciążenie, maty sportowe, a czasem nawet odzież.
- Używane ubrania – sprzedawane są zarówno detalicznie przez osoby prywatne, jak i przez second handy czy komisy
- Meble i wyposażenie wnętrz, które dzięki renowacji mogą otrzymać drugie życie.
Każda branża i każdy produkt możesz sprzedawać w ramach recommerce. Masz do wyboru wiele serwisów oferujących możliwość wygodnej odsprzedaży swojej oferty używanych produktów. W dalszej części przybliżę miejsca, w których dotrzesz do swoich klientów.
Używane produkty na platformach typu marketplace
Zakup produktów używanych jest możliwy między innymi dzięki platformom takim jak:
- OLX
- Allegro
- Ceneo
- Vinted (głównie używane ubrania i akcesoria)
- OtoMoto (samochody i inne pojazdy mechaniczne)
Trzy pierwsze platformy marketplace nie mają sprecyzowanego zakresu produktów, jakie można tam wystawiać. Publikuje się tam ogłoszenia z elektroniką, wyposażeniem wnętrz, książkami, akcesoriami, a także oferuje się sprzedaż pojazdów czy nieruchomości z rynku wtórnego.
A to nie wszystko! Lista kategorii w tych serwisach jest imponująca. Platformy cieszą się dużą popularnością między innymi ze względu na łatwy sposób generowania ogłoszeń.
Co ważne, już na etapie tworzenia ogłoszenia serwisy zapewniają transparentność sprzedaży. Wystarczy, że zaznaczysz, że oferowany towar jest używany lub nowy.
Recommerce w liczbach
Już niemal na sam koniec chciałabym przedstawić kilka ciekawostek liczbowych z zakresu recommerce. Przybliżą one pobudki konsumentów decydujących się na zakupy na platformach typu OLX oraz wskażą wartość rynku reverse marketplace w Europie.
Jak wskazuje raport OLX, w pierwszej połowie 2023 roku opublikowano 111 mln ogłoszeń na platformie OLX, a aż 63% tych produktów, to były produkty używane. W systemie OLX 2/3 publikowanych ogłoszeń ma status „używane”. Produkty tego typu wystawiane są przez osoby prywatne i biznesy.
Warto dodać, że rynek europejski recommerce wyceniany jest na aż 75 mld euro.
Raport firmy Kantar wskazuje, że konsumenci decydujący się na zakup z drugiej ręki mają na uwadze oszczędności (69% ankietowanych) lub ograniczenie ilości odpadów (46%).
Podsumowanie informacji o recommerce
Recommerce to gałąź handlu, która rozwija się dynamicznie i jest coraz bardziej doceniana. Cenią ją klienci oraz biznesy zajmujące się e-commerce.
Do korzyści z recommerce należy zmniejszenie kosztów dla przedsiębiorstw, oszczędność pieniędzy dla klientów, dbałość o środowisko i ograniczenie odpadów. Dodatkowym atutem dla firm jest budowanie pozytywnego wizerunki i zdobywanie zaufania klientów.
W praktyce rynek recommerce daje wiele możliwości wystawienia produktów. Istnieją specjalne platformy marketplace stworzone pod sprzedaż wtórną. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedawać produkty używane samodzielnie w swoim sklepie online.
Korzystasz z popularności recommerce lub rozważasz wejście w tę gałąź biznesu? W każdym przypadku z przyjemnością Ci pomożemy w promocji. W ofercie Redseo proponujemy zarówno pozycjonowanie sklepu internetowego jak i reklamy Google Ads.