Co to jest recommerce i skąd jego rosnąca popularność?

recommerce Blob

Nie żyjemy i nie pracujemy w próżni. Dokoła wciąż rozwijają się nowe trendy, zawody, a nawet całego branże. W handlu, także handlu internetowym, obserwujemy teraz rosnącą popularność recommerce. Czym jest ta gałąź handlu? Jak wykorzystać ją w swoim biznesie?

Czym jest recommerce?

Klasycznie, zacznijmy od definicji, która wprowadzi nas w temat:

Recommerce (skrót od reverse commerce) w języku polskim określany także jako „handel zwrotny” to obrót używanymi produktami, zazwyczaj na specjalnych platformach oferujących takie produkty. Inaczej określa się go jako recommerce (in. re-commerce lub re-sale) też jako „sprzedaż wtórną”.

Rynek recommerce zajmuje się odkupywaniem, renowacją i ponownym wprowadzaniem na rynek używanych produktów. Ma ogromne znaczenie w kontekście kryzysu klimatycznego i ekologii.

Jednocześnie jest to dynamicznie rozwijający się obszar współczesnej ekonomii, handlu i oczywiście marketingu internetowego.

Żyjemy w czasach ogromnej konsumpcji i jednocześnie staramy się wprowadzić zrównoważone podejście do sprzedaży produktów i zachowań konsumentów.

Definicja recommerce nie ogranicza się jedynie do handlu używanymi rzeczami. To także filozofia, która wykracza poza tradycyjny model konsumpcji, dążąc do minimalizacji odpadów i przedłużenia cyklu życia produktów. Reverse commerce to reakcja na obecne czasy i potrzebę odpowiedzialnego zarządzania konsumpcją.

Warto zaznaczyć, że zakres recommerce jest szerszy niż sam zakup i odsprzedaż. Obejmuje również usługi wymiany towarów.

Zalety ponownej sprzedaży produktów używanych dostrzegają zarówno sprzedawcy jak i kupujący. Przyjrzyjmy się bliżej korzyściom wynikającym z recommerce.

Korzyści ze sprzedaży używanych produktów

Handel wtórny przynosi masę korzyści sprzedającym i kupującym. Towary używane występują na rynku (zazwyczaj) w niższej cenie, są wyjątkowe dzięki temu, że nie są oferowane masowo i często mają wartość sentymentalną, retro, vintage.

Troska o planetę i środowisko naturalne dzięki recommerce to korzyść dla obu stron transakcji. A jakie są konkretne korzyści z punktu widzenia obu grup?

Korzyści z recommerce dla konsumentów

  • Handel używanymi produktami zmniejsza ilość odpadów, co jest ważne głównie z perspektywy konsumentów. Wielu z nich jest obecnie znacznie bardziej świadomych zagadnienia zrównoważonego rozwoju.
  • Mniejsze koszty – w wielu przypadkach zakup używanych produktów to oszczędność finansowa. Używany towar jest zazwyczaj wystawiany za niższą cenę niż rynkowa nowych egzemplarzy.
  • Jeśli zdecydujesz się na vintage, możesz zdobyć prawdziwe perełki na rynku wtórnym i to w niższych cenach niż gdyby zdecydować się na obecne trendy.

Konsumenci uwielbiają produkty z drugiej ręki za to, że takie zakupy przynoszą im oszczędności oraz niespotykane artykuły, często o wartości kolekcjonerskiej.

Korzyści z recommerce dla sprzedających

  • Zmniejszenie wpływu handlu na środowisko. Rynek recommerce daje przedsiębiorcom możliwość sprzedaży towarów, ale z ograniczonym wpływem na ilość odpadów.
  • Dzięki reverse commerce możesz zdobyć lojalnych klientów. Ludzie chętnie buszują w sklepach oferujących używane produkty, których nie ma w regularnej sprzedaży. Dzięki oferowaniu towarów w dobrym stanie i atrakcyjnych cenach możesz dorobić się prawdziwej lojalności klientów.
  • Dodatkowym atutem z punktu widzenia sprzedających jest pozytywny PR. Organizując sprzedaż (lub skup) używanych produktów budujesz określony wizerunek marki – marki zaangażowanej ekologicznie i promującej zrównoważone rozwiązania.
  • Pozyskując używane towary możesz podjąć się ich renowacji. Tym samym podnieść ich jakość i cenę, a także swój zysk.

Warto wspomnieć, że sprzedający muszą zaangażować się w pozyskiwanie asortymentu w ramach recommerce. Bywa to bardziej skomplikowanym zadaniem niż proste zamówienie w hurtowni na aktualnie masowo produkowane towary.

Jakie branże angażują się w recommerce?

Recommerce daje szerokie pole do popisu wielu branżom i firmom działającym stacjonarnie lub w ramach e-commerce. Do najpopularniejszych należą następujące kategorie produktów:

  • Nieruchomości – domy i mieszkania, domki letniskowe itp.
  • Pojazdy, co jest od lat powszechnym zjawiskiem, podobnie jak powyższe nieruchomości.
  • Sprzęt sportowy, np. obciążenie, maty sportowe, a czasem nawet odzież.
  • Używane ubrania – sprzedawane są zarówno detalicznie przez osoby prywatne, jak i przez second handy czy komisy
  • Meble i wyposażenie wnętrz, które dzięki renowacji mogą otrzymać drugie życie.

Każda branża i każdy produkt możesz sprzedawać w ramach recommerce. Masz do wyboru wiele serwisów oferujących możliwość wygodnej odsprzedaży swojej oferty używanych produktów. W dalszej części przybliżę miejsca, w których dotrzesz do swoich klientów.

Używane produkty na platformach typu marketplace

Zakup produktów używanych jest możliwy między innymi dzięki platformom takim jak:

  • OLX
  • Allegro
  • Ceneo
  • Vinted (głównie używane ubrania i akcesoria)
  • OtoMoto (samochody i inne pojazdy mechaniczne)

Trzy pierwsze platformy marketplace nie mają sprecyzowanego zakresu produktów, jakie można tam wystawiać. Publikuje się tam ogłoszenia z elektroniką, wyposażeniem wnętrz, książkami, akcesoriami, a także oferuje się sprzedaż pojazdów czy nieruchomości z rynku wtórnego.

A to nie wszystko! Lista kategorii w tych serwisach jest imponująca. Platformy cieszą się dużą popularnością między innymi ze względu na łatwy sposób generowania ogłoszeń.

recommerce - olx - kategorie produktów
Kategorie produktów na platformie olx.pl

Co ważne, już na etapie tworzenia ogłoszenia serwisy zapewniają transparentność sprzedaży. Wystarczy, że zaznaczysz, że oferowany towar jest używany lub nowy.

Recommerce w liczbach

Już niemal na sam koniec chciałabym przedstawić kilka ciekawostek liczbowych z zakresu recommerce. Przybliżą one pobudki konsumentów decydujących się na zakupy na platformach typu OLX oraz wskażą wartość rynku reverse marketplace w Europie.

Jak wskazuje raport OLX, w pierwszej połowie 2023 roku opublikowano 111 mln ogłoszeń na platformie OLX, a aż 63% tych produktów, to były produkty używane. W systemie OLX 2/3 publikowanych ogłoszeń ma status „używane”. Produkty tego typu wystawiane są przez osoby prywatne i biznesy.

Warto dodać, że rynek europejski recommerce wyceniany jest na aż 75 mld euro.

Raport firmy Kantar wskazuje, że konsumenci decydujący się na zakup z drugiej ręki mają na uwadze oszczędności (69% ankietowanych) lub ograniczenie ilości odpadów (46%).

recommerce na rynku handlu online

Podsumowanie informacji o recommerce

Recommerce to gałąź handlu, która rozwija się dynamicznie i jest coraz bardziej doceniana. Cenią ją klienci oraz biznesy zajmujące się e-commerce.

Do korzyści z recommerce należy zmniejszenie kosztów dla przedsiębiorstw, oszczędność pieniędzy dla klientów, dbałość o środowisko i ograniczenie odpadów. Dodatkowym atutem dla firm jest budowanie pozytywnego wizerunki i zdobywanie zaufania klientów.

W praktyce rynek recommerce daje wiele możliwości wystawienia produktów. Istnieją specjalne platformy marketplace stworzone pod sprzedaż wtórną. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedawać produkty używane samodzielnie w swoim sklepie online.

Korzystasz z popularności recommerce lub rozważasz wejście w tę gałąź biznesu? W każdym przypadku z przyjemnością Ci pomożemy w promocji. W ofercie Redseo proponujemy zarówno pozycjonowanie sklepu internetowego jak i reklamy Google Ads

Opublikowano w Blog E-commerce: , aktualizacja: