Powiadomienia Web Push – najważniejsze informacje i platformy, które wykorzystywaliśmy

Walka o uwagę użytkowników najczęściej wiązana jest z działaniami firmy w mediach społecznościowych. Jednak nad zaangażowaniem potencjalnych klientów, musisz pracować także poza social media. Jednym ze sposobów na przykucie uwagi są powiadomienia Web Push. Jeśli zastanawiasz się, nad narzędziami do wysyłania notyfikacji, w artykule znajdziesz platformy, które wykorzystywaliśmy.

Spis treści:

Czym są powiadomienia Web Push

Z powiadomieniami Web Push na pewno spotkałeś się nieraz. Gdy odwiedzałeś jakąś witrynę, mogłeś zauważyć wyskakujące okienko z pytaniem, czy np. zezwalasz na wyświetlanie powiadomień od strony X.

Przykład prośby o pozwolenie na wyświetlanie powiadomień Web Push

Przykład prośby o pozwolenie na wyświetlanie powiadomień Web Push

Nie chodzi tutaj o propozycję zapisu na Newsletter. 🙂 Zapytanie o odbieranie powiadomień Web Push najczęściej wyświetlane jest w okienku przy adresie URL, choć nie zawsze musi tak być. Niektóre platformy pozwalają na zmianę umiejscowienia prośby.

Przykład powiadomienia na urządzeniu mobilnym

Przykład powiadomienia na urządzeniu mobilnym

Jeśli zdecydujesz się wykorzystać powiadomienia Web Push w swojej witrynie, w źródle będziesz musiał umieścić specjalny kod, który pozwoli na integrację strony z platformą.

Gdy zapytanie o zgodę na wyświetlanie notyfikacji będzie już aktywne, a użytkownik tę zgodę wyrazi, będziesz mógł tworzyć kampanie push. Co ważne wystarczy samo kliknięcie “zezwól”/”tak”. Osoba odwiedzająca Twoją stronę nie będzie wpisywać żadnych danych (np. adresu e-mail, nr telefonu).

Przykład notyfikacji wyświetlanej na komputerze (Google Chrome)

Przykład notyfikacji wyświetlanej na komputerze (Google Chrome)

W trakcie ustawiania swoich kampanii push, będziesz mógł sprawdzić, jak powiadomienie będzie wyglądało na różnych urządzeniach. Musisz pamiętać o ograniczonej liczbie znaków.

Wykorzystanie powiadomień Web Push

Właśnie ze względu na ograniczoną liczbę znaków i słowo “powiadomienia”, możesz domyślić się, że Web Push, nie służą do tworzenia elaboratów.

Za to w łatwy sposób przekażesz odbiorcom ważną dla nich i związaną z Twoją firmą informację. Pushe pełnią zatem funkcję informacyjną i niejako “popychającą” użytkownika do działania, czyli przejścia do witryny.

Doskonale sprawdzą się w przypadku sklepów internetowych. Potencjalny klient, aby dowiedzieć się o ofertach specjalnych nie musi otwierać maila, Facebooka, Instagrama, Twojej strony, a w przypadku powiadomień na urządzeniach mobilnych, nie musi nawet aktywnie korzystać z przeglądarki.

Jeśli zdecydujesz się na to rozwiązanie, pamiętaj, żeby nie nadużywać powiadomień – stosuj je z rozwagą. 🙂

Jak usunąć powiadomienia Web Push

Jeśli przez przypadek zgodziłeś się na odbieranie notyfikacji Web Push lub otrzymywane powiadomienia nie są dla Ciebie interesujące, wyczyszczenie plików Cookie nie sprawi, że pushe przestaną się pojawiać.

Usuwanie powiadomień push w Google Chrome

Usuwanie powiadomień push w Google Chrome

Zrezygnować z otrzymywania powiadomień Web Push możesz przechodząc do ustawień/preferencji przeglądarki.

Natomiast, jeśli nie chcesz już zbierać odbiorców i wykorzystywać notyfikacji dla swojej witryny, wystarczy, że usuniesz kod ze źródła swojej strony.

Platformy do wysyłania powiadomień Web Push

Na rynku znajdziesz wiele platform zarówno płatnych, jak i bezpłatnych, które pozwolą na wysyłanie powiadomień do użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. W większości przypadków możesz skorzystać z okresu testowego.

W Redseo testowaliśmy 4:

PushAd - ustawienia

PushAd – ustawienia

To platforma, z której korzystaliśmy na samym początku naszych doświadczeń z notyfikacjami. Okres testowy trwa 14 dni, oferowane są 4 plany taryfowe – znajdziesz zarówno opcje płatne, jak i bezpłatną.

Zaletą PushAd zdecydowanie jest przejrzysty i intuicyjny panel. Z pewnością nie będziesz miał problemów z ustawieniem baneru subskrypcyjnego. Co więcej, będziesz mógł wybrać po jakim czasie spędzonym w witrynie, użytkownik zobaczy wiadomość zachęcającą do otrzymywania powiadomień.

PushAd pozwala także na wyświetlenia komunikatu powitalnego, w którym możesz podziękować za zapis do listy subskrybentów. Gdy zbierzesz już pierwszych użytkowników, będziesz mógł ich posegmentować i wysyłać odpowiednie treści do wybranej grupy.

Tworzenie kampanii push w tej platformie również jest bardzo proste. Do notyfikacji możesz dodać ikonę (na przykład swoje logo), a także otagować linki w specjalnie przeznaczonym do tego miejscu. W naszym przypadku wiadomości push wysyłane były bez żadnej zwłoki, a korzystając z ustawionego harmonogramu wysyłki, wszystko odbywało się o czasie. Informacje o wysłanych powiadomieniach także były przedstawiane w bardzo intuicyjny sposób.

Jakie wady mogę wymienić? Jedną, która zadecydowała o usunięciu kodu ze strony. Przez jakiś czas (nie pamiętam dokładnie ile to trwało, ale nie była to kwestia dwóch-trzech dni) strona push-ad.com nie działała, na fanpage’u nie było żadnej informacji. Postanowiliśmy wówczas poszukać nowej platformy.

Ogólne wrażenia na temat PushAd są jak najbardziej pozytywne. Delikatny niesmak pozostawia incydent z niedziałającą witryną. Wydaje się jednak, że obecnie platforma bardzo się rozwinęła i można z niej śmiało korzystać. 🙂

Tworzenie notyfikacji w OneSignal

Tworzenie notyfikacji w OneSignal

To druga platforma, z której korzystaliśmy. W cenniku znajdziesz trzy pakiety (w tym darmową opcję).

Po bardzo przyjemnych doświadczeniach z interfejsem poprzednika, Onesignal wypadł nieco gorzej. Co prawda ustawienie powiadomienia nie jest skomplikowane, jednak łatwo o pomyłkę.

Ustawienie powiadomienia

Ustawienie powiadomienia

Zdarzyło mi się np. dodać link w miejsce “Icon”. Oczywiście szybko można to zauważyć, jednak cały sposób ustawiania wiadomości nie do końca mi odpowiadał. Co więcej, jeśli chcesz dodać UTM-y do linku, nie ma na to dodatkowego miejsca – musisz utworzyć je ręcznie lub np. Campaign URL Builder.

Mamy także pewne wątpliwości co do dostarczania powiadomień, ponieważ do części z nas w ogóle nie docierały, co więcej korzystanie z tego interfejsu było dla mnie dość męczące. Wszystko to sprawiło, że zaczęliśmy pracę z…

Wysyłanie powiadomień SendPulse

Wysyłanie powiadomień SendPulse

Trzecią z wypróbowanych przez nas platform do wysyłki Web Push był SendPulse. Możesz wykorzystać go także do kampanii SMS oraz mailigowych.

Jak możesz zauważyć, narzędzie nie jest skomplikowane, nie można także odmówić mu przejrzystości. Na pewno dużą zaletą jest także szybki podgląd powiadomień, wydaje się jednak, że opcje oferowane przez narzędzie są dość ograniczone.

Podczas korzystania z narzędzia, nie wszystkie wysyłane notyfikacje trafiały do subskrybentów.

Tworzenie powiadomień PushPushGo

Tworzenie powiadomień PushPushGo

Na koniec mała gratka – polska aplikacja, czyli PushPushGo. Jeśli zainteresujesz się tą platformą, będziesz mógł skorzystać z 14-dniowego okresu próbnego, w trakcie którego otrzymasz cennik w wiadomości e-mail. Na uwagę zasługuje kontakt z konsultantami, klient bez wątpienia może czuć się zaopiekowany 🙂

Cała konfiguracja konta, integracja ze stroną, tagowanie subskrybentów, a także tworzenie kampanii jest przyjemne, co zawdzięczmy dobrze przemyślanemu interfejsowi.

W ustawieniach możesz dodać (lub wyłączyć) domyślne tagi UTM, co zdecydowanie ułatwia pracę.

Podsumowanie

Chcesz wykorzystywać powiadomienia Web Push w swojej witrynie? W takim razie poszukaj platformy, która spełni Twoje wymagania. Pamiętaj jednak, że jeśli będziesz testował różne opcje, w każdym przypadku listę odbiorców będziesz musiał zabierać od nowa.

Foto: Designed by freepik – pl.freepik.com

Średnia ocena: / 5. Ilość ocen: